Penn IJsland Festival, sudavik kabeljauw, visreis, heilbot, ijslandfestival

Vissen in IJsland op grote kabeljauw
www.cordestravel.nl

===========================================================

Sudavik IJsland
Augustus 2011
Penn IJsland Festival

===========================================================

Reisverslag Penn IJsland-festival, augustus 2011 Wim, Ray, Chris & Mark

Na lang wachten en veel voorbereiding was het dan zover op 23 augustus vertrokken we met 65 sportvissers naar IJsland voor het Penn IJsland-festival.

23-8-2011
Natuurlijk veel te vroeg arriveerden we op Schiphol waar al een klein groepje vissers stond in de vertrekhal. Naargelang de tijd verstreek werd deze groep steeds groter en groter tot er uiteindelijk 65 ongeduldige sportvissers gepakt en gezakt klaar stonden om te vertrekken. Even later namen we plaats in het vliegtuig en lieten we Nederland al snel voor wat het was. Na een vlucht van circa 4u stonden we in Rykavik, hier stond de bus klaar en toen was het tijd voor onze 2de vlucht van de dag. Deze duurde een klein uurtje en toen moesten we nog de laatste kilometers doen met een bus tot aan ons verblijf. Rond 21u waren we dan eindelijk in Sudavik. Hier even een hamburger gegeten, daarna kwamen onze spullen aan en konden we de dag afsluiten met het optuigen van de hengels en een biertje. Rond middernacht lag iedereen vredig te slapen want morgen zou het gaan gebeuren.

24-8-2011
Om 8u gingen we naar het haventje met onze spullen en kregen we uitleg over het besturen van de boot en de bijhorende elektronica. Daarna gingen we naar de eerste stekken. Deze lagen vandaag diep in fjord omdat er teveel wind was om naar buiten te gaan. We hebben vandaag vooral gevist op en rond stek 3. Vis vangen was geen enkel probleem, kleine pilkers tot z�n 150g en kleine shads van 10cm haalden amper de bodem.  Vooral gulletjes, schelvissen en koolvissen van 0,5 tot z�n 3kg konden er niet afblijven. Was je het beu de ene na de andere vis te vangen kon je proberen om achter een wat groteren te gaan, maar dit was een stuk moeilijker. Voor de grotere gebruikten we vooral de 270g cutbaits. Zo af en toe hapte er eens een 5kg+ kabeljauw in deze aasjes. Tegen 18u vonden we het welletjes geweest en zijn we terug gevaren naar het haventje. Vandaag hebben we alle 4 enorm veel kleine vis gevangen en daarbij hadden we nog ongeveer 9 grotere kabeljauwen in de bak liggen, met als grootste ��n van 7kg. Mark was de trotse vanger van deze vis en later in deze haven bleek deze vis nog eens de grootste van de dag te zijn. Dus dat betekende dat hij een mooie molen in ontvangst mocht nemen.

25-8-2011
Vandaag een beetje dezelfde situatie zoals gisteren, teveel wind om naar buiten te gaan maar in het fjord was het goed te doen. Eerst gingen we terug naar stek 3 en weer zoveel kleine vis als we wilden. Toen hebben we de windrichting en zeekaart eens goed bekeken en kwamen tot de conclusie dat er op stek 7 wat meer naar buiten ook wel goed moest te vissen zijn. Dus we gingen het erop wagen. Dit bleek een goede gok want hier konden we inderdaad ook prima vissen. En ook de vissen werden er wat groter, we vingen vooral grote schelvissen van z�n 3-4kg en af en toe een fikse gul van z�n 7kg. Hier kwam de vis vooral boven met grote deco-pilkers en cutbaits. Na enkele uurtjes werd de wind toch wat feller en besloten we om wat meer terug richting fjord te varen. Hier hebben we nog een uurtje onze spinlatten laten krommen. Tegen 18u vonden we het goed geweest en zijn we binnengevaren.

26-8-2011
Dit was dan de dag waar alle festivalgangers naar uitkeken, vandaag zou het windstil weer zijn en zouden we naar buiten kunnen. Daarom gingen we er vandaag een extra lange dag van maken. We stonden om 5u s� morgens in onze boot en rond 6u lagen we midden op stek 6. Hoewel er weinig wind was stond er nog wel een behoorlijke deining en stroming, dat bemoeilijkte de visserij en er kwam dan ook niet zoveel spectaculairs boven. Na een 2 tal uurtjes werden de golven en stroming wat minder en kon er wat comfortabeler gevist worden. Ook kwamen er nu volop andere bootjes bij en op gegeven moment lagen we met zen alle rond stek 6. Chris was een beetje naar de andere bootjes aan het kijken terwijl hij zijn cutbait over de bodem deed dansen. Plots kreeg hij een knaller van een aanbeet, na een kwartiertje touwtrekken kwam er een joekel van kabeljauw boven, 18kg bleek later. Na wat foto�s van deze vis, waren we boven een school koolvisjes gedrift. Dit bleken hapklare brokjes voor de grote gullen, de succesvolle techniek bleek het vissen op overbeet. Een decopilker van z�n 300g laten zakken, deze werd onmiddellijk genomen door een koolvisje, dit gewoon laten hangen en wat later volgde een hardere aanbeet. Kabeljauwen tussen de 6 en 10kg kwamen zo ongeveer 2u lang in vrij goed tempo boven. Echter na een tijdje werd het minder, we besloten om dezelfde drift nog eens over te doen maar blijkbaar waren de vissen weg want we vonden ze niet meer. We hebben nog enkele malen verkrast maar het lukte ons niet meer de grote aantallen te vinden. Toen we s� avonds binnen vaarden bleek dat we het met onze halve bak vis niet zo heel goed hadden gedaan, er waren enkele groepen die 2 overvolle bakken met vis aan boord hadden, allemaal 10kg+ vissen. En de grootste van de dag bleek z�n 25kg te wegen.

27-8-2011
Ze hadden ons verteld dat we vandaag tot 11u s� morgens nog konden vissen op stek 6 en dat het daarna niet meer zou lukken deze week. Hierop besloten wij nog een beetje vroeger op te staan als gistere en rond 3 uur in de ochtend waren we weer op weg richting open zee. We hadden aan een groep de stek gevraagd waar zij zich gistere kompleet lam hebben gevangen en daar gingen we het proberen. Toen we op de uitgekozen stek kwamen kwam het zonnetje net over de kliffen heen kijken. We zagen enorm veel vis op de dieptemeter en zo af en toe kwam er eens een dikke gul boven maar spectaculair was het zeker niet. Wat wel opviel was dat Mark met zijn Eisele black panter pilker van circa 300g veel meer ving dan wij met onze deco pilkers. Verder hebben we eigenlijk de gehele dag stek 6 bevist, maar overal was het een beetje hetzelfde, hier en daar kwam eens een mooie vis boven. Tegen 12u werd het weer op zee een beetje te slecht (wind en buien) en zijn we op stek 5 gaan liggen. Hier nog wat gevist met spinhengels en ons nog 3 uurtjes vermaakt met het vangen van mooie schelvissen en kleine gulletjes. Rond 15u hadden we er 13u op het water op zitten en besloten we om terug binnen te varen. De vangsten van de andere groepen liepen ook vandaag weer sterk uit elkaar, enkele hadden toch ook vandaag weer leuk grote gul gevangen maar bakken vol zoals gisteren waren het zeker niet. De grootste vis vandaag kwam van een groep die 2 dikke zeeduivels gevangen hadden ��n van 17 en ��n van 23kg. En als je deze 2 vissen in de bak zag liggen kon je toch spreken van een indrukwekkende verschijning!

28-8-2011
Nadat we 2 dagen op rij lange dagen hebben gevist begon de vermoeidheid toch toe te slaan. Ook de wind zou weer fel aanwakkeren en dit alles was rede genoeg om  het vandaag wat rustiger aan te doen. Tegen 11u verlieten we goed uitgeslapen de haven en zijn we gaan kijken op stek 5. Hier vingen we enkel zeer klein grut, en verder stonden er veel te harde golven om comfortabel te vissen. We kregen een sms�je van de groep van Raffie, zij waren op stek 4 aan het vissen en vingen goed vis maar geen hele grote. Daarop volgend hebben wij ook maar gesloten om op stek 4 te gaan kijken, na een tijdje varen zagen we ze liggen, we dropten onze boot een 200m achter die van Raffie. En ook wij vingen nu leuk gul tot z�n 8kg en afwisselend koolvisjes. De koolvisjes lieten we ook deze keer weer hangen aan onze pilkers en vaak leverde die een over beet van een mooie kabeljauw op. Na een uurtje of 2 vielen de vangsten terug en probeerden we terug dezelfde drift gemaakt, echter nu bracht deze veel minder vis in de boot. Om 18u zijn we terug gevaren, ondanks de wind en het feit dat we niet naar buiten konden hebben we ons vandaag toch weer rot geamuseerd en vele mooie vissen gevangen.

29-8-2011
Dit was de laatste dag dat we dit jaar zouden kunnen vissen in IJsland dus er nog eens wat vroeger opuit getrokken. 6u s� morgens de haven verlaten en samen met nog een andere boot naar stek 6 gevaren. De golven waren hoog en er stond enorm veel stroming, pilkers van 500g op 40m diepte hielden geen bodem. Marc wist aan zen Black Panter pilker een kabeljauw te vangen van z�n 9kg echter bij de rest van de boot bleef het stil. Na enkele uren door elkaar geschut te zijn hadden we er genoeg van en zijn we terug naar stek 4 gevaren. Hier hebben we ons tijdens een drift van 3-4u kompleet lam gevangen aan kabeljauw tot z�n 5kg. Pilkers, shads het maakte allemaal niets uit alles ving vis. Na deze drift vonden we het goed geweest voor dit jaar en zijn we binnen gevaren want er stond ons nog een heerlijke BBQ te wachten.

30-8-2011
Aan alles komt een einde zo ook aan deze vakantie, vandaag alles schoongemaakt en ingepakt. Rond 14u kwam er een bus ons ophalen en zijn we met zen allen aan de terug reis begonnen. Onderweg tijdens het wachten werden natuurlijk ervaringen gedeeld en al volop gepland naar volgend jaar! De terug reis was net zoals de heen reis prima geregeld en alles verliep zeer vlotjes. Zo arriveerden we de volgende dag netjes op tijd terug in Schiphol.

conclusie
Als conclusie kan ik je meedelen dat IJsland enorm veel potentieel heeft voor sportvissers. Er zit ongekend veel kabeljauw en schelvis, er zwemmen kabeljauwen zo zwaar als cement zakken en er steeds de kans op grote zeeduivel of misschien wel heilbot. Wij hebben deze week vooral veel vis gevangen honderden misschien wel meer als duizend stuks per persoon. Onze soorten bestonden vooral uit kabeljauw, schelvis en koolvis, verder is ook roodbaars, wijting, leng en makreel aan boord gekomen. De grootste vis bij ons aan boord woog 18kg (proficiat Chris!). En ik schat dat over de gehele week een kabeljauw of 25 is binnengekomen van 8kg+. En dat had ik toch eerlijk gezegd een beetje beter verwacht. We hebben natuurlijk wat pech gehad met de wind waardoor we weinig naar buiten konden of in ruige zee moesten vissen. Maar ik kreeg ook gedurende de week het gevoel dat de grote kabeljauw eerder verspreid zat over het gebied in kleine schooltjes. Vond je zo een schooltje kon je enkele uurtjes goed vis vangen, vond je ze niet moest je het doen met de kleinere vissen. Ook een echte bijzondere vangst zoals zeeduivel, zeewolf of heilbot is er bij ons niet aan boord gekomen. Mijn slotconclusie is dan ook dat ik mij heb rot geamuseerd deze vakantie maar dat ik nog niet gevoeld heb wat IJsland echt te bieden heeft, en omdat te ontdekken ga ik nog eens terug moeten!

En voor mij gaat dit niet zo heel lang duren, in mei 2012 neem ik opnieuw deel aan het IJsland-festival en in 2013 ga ik waarschijnlijk met dezelfde personen van dit jaar terug.

Verder kan ik iedereen een IJsland-festival aanbevelen. Vooral voor sportvissers die maar alleen of met 2 zijn en eens iets unieks willen doen  is dit een ideaal concept. Je gaat allen met ��n doel en je hebt meteen vrienden gevonden. Wij hebben elke dag gegeten in het restaurant. Dat is lekker makkelijk, niemand heeft zin om nog te koken na een lange dag op het water, en over het algemeen waren de maaltijden zeer goed en goed geprijsd. Een aanrader is zeker een zelfgevangen gulletje of schelvis fileren en afleveren in het restaurant. Deze word echt lekker voor je bereid!

Ook verdienen Raffie & Linda zeker een dikke pluim, alles was goed geregeld, ze waren elke avond beschikbaar in het restaurant om eventuele vragen te beantwoorden. Ze deden gewoon hun uiterste best om er voor te zorgen dat iedereen het naar zijn zin had en om er een onvergetelijke reis van te maken, en hierin zijn ze goed geslaagd vind ik!

Groetjes,
Mark, Ray, Chris en schrijver Wim

Meer informatie over het Penn IJsland Festival klik hier >>>

Tot ziens in Mei 2012 !!

Filmpjes over IJsland >>klik hier<<

==========================================================

Wilt u zelf vissen in IJsland ??