ijslandfestival, Penn IJsland Festival, IJsland, sudavik kabeljauw, visreis, vistrip, heilbot,

Vissen in IJsland op grote kabeljauw

===========================================================

Sudavik IJsland

Penn IJsland Festival
Mei 2012

===========================================================

Penn IJsland Festival Mei 2012
8 tm 15 Mei

Dinsdag 8 Mei, 65 sportvissers verzamelen zich bij departure 1 op schiphol, Belgen en Nederlanders. Met z�n allen gaan we op jacht naar de grote kabeljauw in IJsland, onze huisjes liggen in Bolungarvik en Sudavik in het Westfjord van IJsland.

Sportvissers hebben natuurlijk meer bagage dan een doorsnee vakantieganger, dus mag iedereen maar liefst 47kg bagage meenemen. Onder begeleiding van ons (Linda en Raffie Cordes) checken we met z�n allen in, Cordes Travel heeft speciaal een eigen balie laten openen, waardoor alles prima en snel verliep.

Inmiddels wordt dit grote Penn IJsland Festival voor de 5e keer door ons georganiseerd en met groot succes, daar 2013 ook al vol begint te lopen. Linda en ik zijn er de hele week bij, samen met iemand van Penn of Pure Fishing als extra ondersteuning. Linda en ik �werken� al 5 jaar voor Penn en behoren tot het Penn Team Noorwegen/IJsland. Penn zorgt ook dit jaar weer voor de prijzen voor de zwaarste vissen. De hoofdprijs dit jaar is een gratis deelname voor het volgende Penn IJsland Festival.

Om 15.00 landen we veilig en wel op Keflavik Airport in IJsland, iedereen heeft goed kunnen rusten en genoten vd films en TV in de hoofdsteun vd stoelen in het vliegtuig. Eenmaal uit de slurf is het de koffers en hengelkokers verzamelen, nog wat drank en sigaretten inkopen en door de douane naar de grote bus Touringcar.

Claudia is onze medewerker ter plaatse die ons al op staat te wachten bij de uitgang, alle spullen worden in de bussen en aanhangwagens gelegd en zo rijden we meteen door naar Reyjavik, voor onze 2e vlucht van 35 min. naar Isafjordur. Een prachtige vlucht in een fokker 50 over het magische landschap van IJsland. Het weer is goed, zonnetje en droog, wel wat fris, maar dat is normaal voor Mei.

In Isafjordur staat er weer een bus voor ons klaar die ons dan naar Sudavik en Bolungarvik brengt, onder begeleiding van onze visgidsen Kai en Mathias. Eigenlijk best gek, in de ochtend ben je nog thuis en dezelfde dag in de avond ben je in IJsland, blijft een raar gevoel. In de avond hebben we met z�n allen nog een grote hamburger met friet gegeten bij het kleine restaurantje Amma Habby in Sudavik.

Woensdag 9 Mei
Om 09:00 verzamelen alle groepen zich op de steiger van Sudavik, na alle papieren in het kantoor in orde te hebben gemaakt, zoals bv de verzekering en belangrijk, de telefoon-nrs. Op de steiger geven Finnur en ik aan iedereen uitleg over de boten, reddingsvesten, reddingsvlot, marifoon, dieptemeter, gps en alle andere zaken die belangrijk zijn. Na een korte briefing kan men dan ijs scheppen en op weg naar stek 6, dat is ons doel.

Robert Valkeneer (Penn) en Rik Hartgers (Pure Fishing) zijn onze gasten bij ons op de boot, dus een heleboel kennis en materialen aan boord van onze boot. Ook wij gaan vol gas naar stek 6, het weer is goed en we hebben er veel zin in. We hebben onze hengels opgetuigd, molens en reels gesmeerd en de lijn strak op de spoelen gespoeld, laat de mooie vissen maar bijten ! Maar het gaat ons niet alleen om het vissen op onze boot wordt ook volop getest, we hebben namelijk nieuwe molens en hengels bij van Penn die nog niet in de handel zijn en in de laatste testfase zitten, waar dit beter te testen dan in het ruige IJsland. Een klein tipje vd sluier kan ik jullie al wel vertellen, het gaat hier om de allernieuwste serie Nano hengels. Wat een prachtige stoere hengels, die zalig in de hand liggen en licht zijn om mee te vissen, ik denk dat dit de knaller wordt in 2013 voor de visserij in Noorwegen en IJsland. Uiteraard zullen we jullie op de hoogte houden van alle ontwikkelingen op onze websites en blogs.

Dus aan de materialen zal het niet liggen, die zijn er in overvloed bij ons aan boord. Het vissen was pittig, in de ochtend weinig wind, maar rond 15.00 trok de wind flink aan het werden de golven helaas steeds hoger. De vis was niet echt aan het jagen dus moesten we echt ons best doen om de grote jongens te vangen. Uiteindelijk zijn we terug het fjord ingevaren waar we in de luwte lekker konden vissen. Mooie vissen gevangen tussen de 5 en 15kg, met als mooiste vis een zeeduivel gevangen door Linda. Gevangen op een Abu Garcia Alphamar reel met de Penn Overseas Inliner 50lbs met als hoofdlijn de Penn braid International 25/00, de enige ronde waterdichte lijn.

Na een zware dag waar we ook nog zeewolf hebben gevangen, zijn we weer huiswaarts gekeerd om lekker te douchen en uiteraard wat te werken, Robert, Rik, Linda en ik moeten allemaal voor ons werk elke dag op internet, dat is aanwezig in Sudavik, dus vanuit ons huisje in IJsland konden we mooie alle e-mails beantwoorden.

Net weer aangekleed na een heerlijke douche kregen we een sms van onze belgische vriend Rafael, die met zijn broer en 2 solovissers aan het vissen was bij stek 2, Rafael had een grote heilbot aan boord en wilde deze graag wegen. Eenmaal terug in de haven had Rafael, met behulp van zijn vismaten een grote heilbot van 45.5 kg in de boot weten te trekken, gevangen op stek 2 met een 250 gram pilkertje en dat op de 1e dag tijdens het Penn IJsland Festival, tja wie gaat de hoofdprijs winnen ? Rafael won hiermee de dagprijs een mooie Penn Sargus 6000, perfect voor IJsland en Noorwegen.

Na een uitgebreid interview voor de camera en de nodige fotos was het voor ons etenstijd en gingen we met z�n allen eten bij Amma Habby het kleine gezellig restaurant in Sudavik (waar je met euro kan betalen). Wij hebben voor de hele week een speciaal menu samengesteld uit vlees en vis, voor zeer goede prijzen, als duurste eten we de lam, deze kost 14,- euro, de rest ligt allemaal tussen de 9 en 14 euro, halve liter bier kost 5,- euro, dat zijn nog eens leuke prijzen om elke avond daar te eten en niet te koken. Deze dag stond er Lasagna op het menu.

Het werd een gezellig avond, mede omdat een aantal stamgasten van Cordes Travel ook tijdens deze reis aanwezig waren, groep van Ferry v Wierst die al 9 jaar zijn visreizen vis ons boekt, net zoals de �Bartjes� 4 vrienden uit Brabant en Teun van Etten met zijn familie, die ook al aardig wat jaren via ons op visreis gaat.

Donderdag 10 Mei
Vandaag zijn we iets later vertrokken en kregen al snel berichten dat het buiten niet te doen was, dus besloten we met Robert en Rik dat we bij stek 2 zouden blijven om daar lekker uit de wind te vissen. We hebben honderden vissen gevangen, soms raakte je shad of je pilker de bodem niet eens en had je alweer beet. Soms echt mooie kabeljauw tot wel 12kg en dat in het fjord, Robert ving zelfs zeewolf op een rode shad, dus de vis zat er volop, ook een aantal rond de meter en er overheen. Wederom een geslaagde dag ondanks de harde wind. De zwaarste vis van donderdag was 15kg als ik het goed heb. In de avond was het weer enorm gezellig in het restaurant Amma Habby. Deze avond hebben we ook extra boodschappen gedaan met onze gasten. Deze dag hadden we IJslandse karbonade op het menu, hmmmm zalig.

Vrijdag 11 Mei
Het zou slecht weer gaan worden vanaf zaterdagmiddag, dus snel gaan vissen en naar stek 6, daar toch mooi vis kunnen vangen. Vanaf Bolungarvik kregen we meldingen van dikke kabeljauwen van 28kg !! vanaf stek Noord 9, de zee was wel wat woelig, maar goed te doen. Het bleek een goede IJslanddag te worden met vele tonnen met vis en uitschieters tussen de 16 en 28kg. De dagwinnaar van Sudavik wist een kabeljauw van 18.6 kg te vangen, Bart vd Heuvel was dan ook de gelukkige dagwinnaar en kreeg een mooie Penn Sargus 6000 molen. De mooiste vangst was toch van Ferry van Wierst, hij ving een hengel met reel op de bodem van IJsland en nee hij draaide niet meer. Vandaag hadden we duitse grilworst op het menu !

Zaterdag 12 Mei
Misschien wel de laatste visdag er komt enorm enorm slecht weer naar het Westfjord, niet gewoon slecht, nee extreem weer, met sneeuw en 28 m/s wind (10/11 beaufort). Dus vandaag iedereen er vroeg uit om te gaan vissen, het werd een zware dag, omdat de vis ook mertke dat er slecht weer aan kwam, beet deze niet. Vandaag was ook onze stamgast Juan Kwinten jarig, zijn visvrienden Bart, Bart en Bart (vandaar de Bartjes) hadden als verrassing de hele boot versierd en op het water hebben we met z�n allen een liedje voor Juan gezongen die 34 jaar was geworden. Als kado kreeg hij een �echte� banaanpilker !

Toch werd er vandaag nog goed gevangen, zo ving de groep van Twan van Dijk 61 zeewolven op de stek bij de tunnels en ving een groep van Bolungarvik een kabeljauw van 21,5 kg. Kortom geen slechte dag, ondanks de opkomende storm. Zwaarste vis van die dag was 16.5kg en was daarmee de dagwinnaar. Op het menu stond spaghetti en het werd laat en enorm gezellig. Heimir, eigenaar vh restaurant had live-muziek besteld, helaas kon de band niet zo goed zingen, maar was het toch enorm gezellig en sloot het restaurant pas tegen 03.00, daar iedereen wist dat we zondag niet konden vissen.

Zondag 13 Mei
Een rampdag, alles was wit en er lag 10cm sneeuw en het waaide windkracht 11, 10 minuten buiten en je was wit ! Niet vissen dus, met windkracht 11 houdt dan ook alles echt op. Balen natuurlijk, maar gelukkig konden de meeste groepen zich wel vermaken, maar je houdt altijd groepen die hier niet mee om kunnen gaan en zijn boos en gefrustreerd en uiten dat op ons, dan hebben wij het gedaan. Erg jammer natuurlijk dat er altijd groepen tussen zitten die niet kunnen relativeren, niet om kunnen gaan met de situatie ter plaatse, alsof wij er iets aan kunnen doen dat het sneeuwt en het hard waait, maar goed dit soort groepen hou je altijd. Gelukkig was 98% vd groepen wel tevreden en vonden het vooral voor ons erg vervelend.

Tja en daar zit je dan, de wereld wit en de sneeuw die echt horizontaal voorbij komt. De groep de �Seawolves�, een hele gezellig groep jonge sportvissers vonden de sneeuw erg leuk, hadden hun dikke warmtepakken aangetrokken en gingen de kou en de sneeuw in. De tempratuur was -2 maar met de hard wind voelde het wel -23 ! Deze groep jonge jongens hadden de moed er goed in, deden erg leuk mee en waren zeer tevreden, ondanks het slechte weer ! We hebben heel veel plezier gehad met deze mannen en zij hebben meteen voor Augustus 2013 festival weer geboekt, dan wisten ze zeker dat ze geen sneeuw hadden. Na de nodige sneeuwbal gevechten, sneeuw-engels maken, sneeuwwandelingen en autotochten door de sneeuw, werd het avond en hebben we met z�n allen gezellig in Amma Habby gegeten, deze keer hadden we lam op het menu.

Om 21.00 is er de normaal gezien de prijsuitreiking vd dagprijs, maar ja niemand is gaan vissen�..of toch wel ? Jawel, Maikel van Beers heeft 4u in de kou en sneeuw gezeten om een visje te vangen en jawel na deze koude 4u had hij er een dikke schar aan en won hiermee de dagprijs.

Maandag 14 Mei
Nog steeds sneeuw, maar het zag er naar uit dat de wind die avond minder zou worden, dus nog een dagje sneeuw kijken en voor die vissers die het willen, tijd om in de avond/nacht nog te gaan vissen. En zo vertrokken na een overheerlijke � kip met friet, een aantal groepen richting open zee om toch nog eens te kijken of de vis nu wel wil bijten. Ook die dag was er weer een dagprijs te winnen, dus de vader van Maikel, Christ wilde ook een mooie molen winnen en ook hij ging in de kou op zoek naar een visje en ook hij won de dagprijs met een vis van nog geen kilo, maar goed vis is vis. Het was een gezellig boel in Amma Habby, er werden liedjes gezongen van bv �Flipper� de dolfijn en de vaste groepen hadden veel plezier, groep van Ferry van Wierst, de Bartjes, Teun van Etten en zijn visvrienden/familie, de Seawolves en nog vele andere leuke groepen. Je moet er met z�n allen toch iets van maken, je kunt natuurlijk ook in je huisje gaan zitten mokken en boos worden, maar daar kun je de wind en de sneeuw niet mee laten verdwijen, maak er toch iets leuks van en hoop op betere tijden.

Tja en als je dan met z�n allen geintjes maakt, floept er wel eens iets uit� Ik (met mijn grote mond) vroeg zich HARDOP af of iemand in zijn onderbroek voor 50 euro naast de penn vlag in de sneeuw zou gaan staan, voordat ik het laatste woord had uitgesproken, trok Bart Slootjes zijn broek naar beneden en had binnen 20 sec. alleen zijn onderbroek nog aan. Ik kon nog net mijn fototoestel pakken en daar stond hij naast de Penn vlag in de sneeuw met een gevoelstemp van -23 in de sneeuw te poseren !! hahaha het hele restaurant had de grootste lol natuurlijk en plezier volop. Na zich weer te hebben aangekleed ontving hij van mij die 50 euro en voegde er lachend aan toe, voor 25 euro had ik het ook gedaan�. hahahahaha Linda merkt nog wel even op dat ik beter mijn woorden moet kiezen, jullie begrijpen plezier volop !!

Dinsdag 15 Mei
Het is 07:00 daar ik naar de haven loop, het is volle zon en weinig wind, tja wie had het anders verwacht, we gaan weer weg, dus wordt het mooi weer. Ik zie dat er 5 boten weg zijn en hoor via via dat er een groep om 20.00 was vertrokken en een andere groep om 02.00. Ik moet eerlijk zeggen, blauwe hemel en sneeuw op de bergen, wat een prachtig gezicht. Onze boot gaat er ook nog even uit, Robert en Rik gaan nog even vissen en Linda en ik gaan beginnen met alles weer in te pakken en schoon te maken.

Rond 10.00 kwamen de laatste boten terug, het weer was top, volle zon en volop vis ! In 4 uurtjes tijd hebben de heren nog maar even bewezen dat men in IJsland toch echt wel goed kan vangen, mits het geen windkracht 10 waait en de sneeuw horizontaal voorbij vliegt. 17 kabeljauwen van boven de meter met als zwaarste 22,5kg met een lengte van 137cm, Floor den Toom was samen met zijn 2 zonen Richard en Ronald en vismaten Kees en Aart nog �even� wezen vissen van 20.00 tot 08.00 en hebben de hele nacht weinig gevangen, pas de laatste 4 uurtjes was de kabeljauw los en vingen 2 volle kisten (2x 400L) met vis, bijna allemaal boven de meter met dus als zwaarste de kabeljauw van 22,5kg. Toet toet� daar komen de Bartjes aan als allerlaatste boot en hadden ook 2 volle kisten met grote vissen, zwaarste hier was 18,6kg op de gram na net zo zwaar als die van Bart vd Heuvel, je bgrijpt dat Bart vd Heuvel flink aan het balen was dat ie Bart niet heeft verslagen. Ook deze groep boekt al vanaf het allereerste begin bij ons en waren voor het eerst in IJsland, we zijn blij dat ze toch nog even hebben mogen proeven aan de echte IJsland visserij. Hieruit blijkt wederom dat IJsland een echt kabeljauwparadijs is en men echt hele dikke en vooral veel grote vissen kan vangen ! Kleine opsomming vd winnaars vd zwaarste vissen tijdens de vorige Penn IJsland Festivals in kilo�s: 2009 = 22kg, 2010 = 26,1, 2011= 25,6 en Mei 2012 dus 45,5kg.

Het is erg jammer vh weer en door dit extreem lage drukgebied jaagt de vis ook niet, dit kennen we van Noorwegen ook, omslag naar goed of slecht weer en de vis stopt even met vreten, de drukverschillen spelen hier een grote rol. Maar goed aan het weer en de visserij kan niemand iets doen, ook wij niet.

Om 15.00 verzamelen we met z�n allen in de zaal bij de supermarkt en eten we een hamburger en wachten op de bus naar Isafjordur. In de zaal hebben we dan ook de prijsuitreiking voor de zwaarste vissen vd week. De hoofdprijs, een gratis deelname volgend jaar is natuurlijk voor Rafael vd Bosch uit Belgie, hij ving de zwaarste vis vd week, een heilbot van 45.5kg ! De 2e prijs was voor Bart vd Heuvel met zijn 18.6kg kabeljauw en tot slot een 3e prijs voor Brian Stout met een kabeljauw van 16.7kg

En zo gingen we met de bus naar Isafjordur, vanaf daar met de binnenlandse vlucht naar Reyjavik waar we dan 1 nacht (vd hele reis) in een hotel slapen. In Reyjavik hebben Linda en ik nog een chinees restaurant geboekt op 50m naast het hotel.

Woensdag 16 Mei
Om 04:45 worden we door de bussen opgehaald en vertrekken we naar Keflavik waar we de vlucht hebben naar Amsterdam. Om 13:15 landen we dan op schiphol en zijn we weer thuis. Helaas zien we met z�n allen nog even hoe het grondpersoneel met onze visdozen gooit en onze hengelkokers gebruikt als �speer� en deze van soms wel 10m op de band gooien. Uiteraard hebben we een klacht ingediend, maar je krijgt het standaard antwoord, �Wij betreuren dit voorval en zullen er in de toekomst alles aan doen om dit te voorkomen� en daar moet je het mee doen. Tja dan heb je te maken met grote bedrijven waar men de directeur nooit te spreken krijgt en je te maken hebt met grote logge bedrijven, waar iemand vh callcenter je enigste aanspreekpunt is. Wel makkelijk want niemand zal je op deze manier �persoonlijk� de schuld ergens van geven. Helaas is dat bij een klein reisburo zoals wij, waar we dan ook tijdens de reis nog eens aanwezig zijn dit wel, wij krijgen dan de schuld vh grondpersoneel en vh weer, jammer natuurlijk, want wij zijn ook maar mensen en meer dan onze uiterste best kunnen we niet doen. De reis met 65 personen is geheel vlekkeloos verlopen, alles was prima in orde en Linda en ik hadden alles onder controle, behalve het weer en het grondpersoneel, wie weet kunnen we dat de volgende keer ook nog regelen !

We hebben �gelukkig� maar 1 vervelend ongelukje gehad tijdens onze visweek, Tom verdraaide zijn knie en scheurde (naar later bleek) zijn meniscus. Heel erg vervelend natuurlijk, maar daar we goede kontakten hebben met de �managers� ter plaatse, was er binnen 10 minuten �IJslandse� hulp bij Tom. Natuurlijk kunnen we in het engels ook zelf het ziekenhuis of een dokter bellen, maar de manager Finnur woont daar en spreekt IJslands (in IJslander), wie beter dan hem kan in het IJslands het probleem van Tom uitleggen aan de dokter en met Tom naar de dokter rijden, hij weet ook waar deze is. Binnen 10 minuten hadden we alles onder controle en werd Tom geholpen, beter kan het toch niet ? Wij wensen Tom heel veel beterschap met zijn knie !

En zo stonden we voor de douane bij Schiphol om iedereen de hand te schudden en te bedanken, 99% vd vissers waren zeer tevreden en bedankte ons, een aantal sportvissers liepen ons bewust voorbij zonder iets te zeggen en mopperde hier en daar een paar boze woorden, ach we kunnen het nooit iedereen naar zijn zin maken, dus richten we ons op de positieve reacties ! Aan het weer, de visserij, het grondpersoneel van Schiphol en een verdraaide knie kunnen Linda en ik helaas echt niets doen.

Wij zijn alweer druk met het festival Augustus 2012 en 2013 !
Wil je nog mee, dan zijn er nog maar een paar plaatsen vrij, dus wees er snel bij.

Tot ziens !!

Voor de lezers die dit graag willen weten, onze gebruikte materialen even onder elkaar:

Hengels:
Penn Overseas Inliner 50lbs
Penn TRQ inliner 50lbs
Penn Overseas Boat 30lbs
Penn TRQ Boat 30lbs
Penn TRQ Popping
Penn Nano hengels (nog niet leverbaar)

Molens/reels:
Abu Garcia Alphamar reel
Penn Fathom reel
Penn Atlantis 5000 en 6000 molens
Penn TRQ Spin

Gevlochten lijnen:
Penn Braid Internatinal 14/00, 17/00, 21/00, 25/00
Berkley Whiplash 15/00, 17/00, 21/00
Berkley Fluorcarbon 80lbs (voorslag)

Pilkers:
Allerlei soorten van 200 tot 500 gram, belangrijkste de �Banaan-pilker�

Rubber Kunstaas:
Berkley Ripple shads 13 tot 20cm (allerlei kleuren)
Berkley Gulp Alive �Swimmy� 15cm
Berkley Gulp Alive Spray
Kinetic, Big Bob, Scary Jerry, Flat Matt, Red Ed
Savage Gear �Cutbaits�

Tot slot willen we alle deelnemers en uiteraard Penn bedanken voor hun deelname aan deze gezellige week.
Penn bedankt voor het ter beschikking stellen vd dagprijzen.

groetjes,
Linda en Raffie Cordes

Meer informatie over het vissen in IJsland klik hier >>>

>>Fotoserie-1<< & >>Fotoserie-2<<

==========================================================

Filmpjes over IJsland >>klik hier<<

Wilt u zelf eens vissen in IJsland ??