ijslandfestival, Penn IJsland Festival, IJsland, sudavik kabeljauw, visreis, vistrip, heilbot,

Vissen in IJsland op grote kabeljauw
www.cordestravel.nl

Haddie Moerman

Teun den Dulk

Arjen den Dulk

Dag 1           dinsdag 29-05-2012

Na een probleemloze reis kwamen we �s avonds aan in ons huisje aan de westelijke rand van het dorpje Talknafjordur. Wij hebben Talknafjordur trouwens uitgekozen vanwege de korte vaartijd naar open water (ca 20 minuten) en de mogelijkheid om bij slecht weer beschut te kunnen vissen in de fjord. Ter plaatse werden met gastheer/visgids Tom de laatste formaliteiten geregeld, zoals de boothuur, de (optionele) verzekering, het aanwijzen van de kapitein, de controle van de vaarbewijzen en het uitleggen van de marifoonprocedure met radio Isafjordur. Ons huisje (nummer 6) was dik in orde. Vier slaapkamertjes, een badkamer, een grote woonkamer met keuken en een flink �hok� om de hengels en de kokers in op te bergen.. Buiten was een grote houten veranda met tuinstoeltjes en een prachtig uitzicht op de fjord. De vooraf bestelde boodschappen (is trouwens wel een aanrader, want het plaatselijke supermarktje heeft bijzonder ongelukkige openingstijden) stonden al klaar in de keuken en onze VW Polo stond voor de deur. Wij hebben direct een kijkje genomen in het dorpje en in de haven (op 2 minuten rijden van ons huisje). Ons bootje was nummer 7581 en zag er tip top uit. Een klein stuurhutje en een mooi open kuipje voor het vissen, met in het midden twee flinke kisten om de vis in op te bergen. Het hijskraantje om de vis te lossen en ijs te laden bevond zich op 1 minuut varen en de bunkerpomp zat daar precies tussenin. Allemaal perfect geregeld dus. De weersvooruitzichten waren ook goed, dus we maakten ons op voor een prima visvakantie!

Dag 2           woensdag 30-05-2012

Na het innemen van ijs gingen wij op weg om de visgronden te verkennen. Wij hadden voor deze eerste dag eigenlijk een visgids besteld, maar dat was bij Tom niet goed doorgekomen. Klein minpuntje. Volgens Tom zouden wij de volgende dag echter toch met z�n allen naar een wrak gaan en dan zou er voldoende gelegenheid zijn om nog wat dingen uit te leggen, als dat nog nodig zou zijn. Wij zijn hiermee akkoord gegaan � scheelde ons bovendien 150 euro � maar vonden deze miscommunicatie toch jammer. Van onze visreizen in Ierland weten wij namelijk dat een goede schipper je vakantie kan maken of breken. Al gauw bleek dat met de door Cordes verstrekte zeekaart en het Garmin GPS-systeem aan boord prima te werken viel. Wij hadden thuis al een uitgebreide en een verkorte handleiding van de Garmin 420S geprint, maar deze hebben we eigenlijk niet nodig gehad. De visstekken staan weliswaar niet aangegeven in de GPS, maar door de aangegeven dieptes op de kaart te vergelijken met de dieptes op het GPS-schermpje kom je precies waar je zijn moet.

Deze eerste dag was echt top! We hebben de stekken 2, 3 en 6 bezocht. Het was windstil, de zee was spiegelglad en het was uitgooien en binnenhalen! We vingen veel kabeljauw tot 80 cm, een enkele schelvis en 2 mooie zeewolven. Kist 1 was aan het einde van de dag bijna helemaal vol en aan de hand van het aantal vissen in de kist en de pijn in onze armen schatten wij het gewicht op zo�n 300 a 400 kilo. En dan hadden wij nog veel �ondermaatse vis� (tot 60 cm) teruggezet en veel ge�xperimenteerd met lijnen, gewicht en aas - voornamelijk pilkers en shads.

Dag 3           donderdag 31-05-2012

Vandaag gaan we met alle deelnemers naar een wrak van een U-boot op zo�n 35 mijl uit de kust en op zo�n 80 meter diepte. Hier zouden de echt grote kabeljauwen moeten zwemmen en de verwachtingen waren dan ook hoog. We waren de fjord nog niet uit, of iedereen had zijn zwaarste pilkers en cutbaits alvast aan de hengels geknoopt. De heenreis was een schitterend gezicht. De 5 bootjes voeren met vol gas in een V-formatie op een spiegelgladde zee en onder een strakblauwe hemel naar het wrak. Na precies 2 uur varen bereikten we onze bestemming. Het was even zoeken naar de vis, maar toen kwamen dan ook de meest monsterlijke kabeljauwen aan boord. Al vrij snel ving Michel een kabeljauw van 126 cm en niemand dacht dat dat nog overtroffen kon worden. Het bleek anders te zijn. Iedereen ving uiteindelijk een kabeljauw van 120+ cm en aan het eind van de dag hadden we beide kisten vol met vis, waarvan er 14 langer waren dan een meter. Het record op onze boot werd gevestigd door Haddie, die een kabeljauw van 132 cm en 24 kilo ving! Teun ving verder nog een leng van 115 cm en Arjen een koolvis van 110 cm. Al met al een topdag en met meer dan 500 kilo vis aan boord gingen we weer op huis aan. Onderweg zagen we nog twee witsnuitdolfijnen (moeder met kalf), die sierlijk aan de oppervlakte door de golfjes sprongen.

Dag 4           vrijdag 01-06-2012

Na het grote succes van gisteren hadden wij het plan om vandaag weer naar het wrak te gaan om ons geluk zelf eens te beproeven. Het weer was wederom uitstekend: een stralende zon en een zee waar je je haar in kon kammen. Echter, tijdens het tanken raadde Tom ons toch af om op eigen houtje naar het wrak te varen. Uit veiligheidsoverwegingen moet er altijd met meerdere schepen gevaren worden, maar helaas konden wij geen andere boot vinden die met ons naar het wrak wilde gaan. Het bleek dat er zelfs met het mooie weer van gisteren nog enkele mensen zeeziek waren geworden en er was niet veel animo om vandaag nogmaals zo�n stuk te varen. Uiteindelijk zijn we dus maar in de buurt gebleven en hebben de stekken 5, 10, 12, 13, 4, 3 en 1 opgezocht. Buiten een prachtige zeewolf van 115 cm, gevangen door Haddie, hebben we deze dag niet noemenswaardig veel gevangen en we waren dus enigszins teleurgesteld toen we haven weer opzochten. Wel zagen we tegen de avond tijdens het vissen op zeewolf (bij het beroemde gele huisje in de fjord) een spuitende walvis op zo�n 800 meter bij ons vandaan, wat een schitterend gezicht was. �s Avonds in het restaurant raakten we aan de praat met wat lokale vissers en een paar biertjes verder kregen we later bij hun thuis de co�rdinaten door van een prima visstek in de buurt.

Dag 5           zaterdag 02-06-2012

Vandaag iets meer wind dan gisteren (zo�n 2 a 3 Bft), maar nog steeds prachtig weer en volop zon. �s Morgens bij het lossen van de vis bleek dat het viertal Duitsers van boot 7584 wel interesse had om samen met ons de oversteek naar het wrak te wagen. Daarop hebben we direct onze plannen gewijzigd en zijn samen op weg gegaan. Het mooie van de Garmin plotter is dat de oude tracks niet direct gewist worden, dus het vinden van de juiste koers naar het wrak was kinderspel: simpelweg de track van eergisteren volgen en binnen de kortste tijd hingen we weer boven het wrak. Het driften ging iets anders dan donderdag � er stond wat meer deining - maar onze kapitein van de dag had dit snel door en we hebben de gehele dag lekker staan wrakvissen. Ditmaal acht vissen van boven de meter en wederom had Haddie het record: een ongelofelijk grote kabeljauw van 134 cm lang en ruim 26 kilo zwaar! Op hetzelfde moment had Michel een heilbot aan zijn hengel, die snel de benen nam en in een mum van tijd - dwars door de slip heen - zo�n 300 meter aan gevlochten lijn afwond. Omdat Haddie net zijn recordvis stond binnen te halen hadden we helaas geen gelegenheid om de heilbot met de boot te volgen en als gevolg daarvan brak de lijn na een paar minuten af (op de nylon voorslag van 0.90 mm!!!) Zonde van de vis � en van de cutbait natuurlijk � maar wel een sensationele ervaring, waarbij je echt versteld staat van de kracht van deze vis. De terugreis verliep zonder enig probleem. Opnieuw zagen we wat dolfijnen in de buurt van onze boot.

Dag 6           zondag 03-06-2012

Een tegenvaller. Waar we namelijk geen rekening mee hadden gehouden is dat onze visgids Tom vandaag een vrije dag had. Is hem van harte gegund natuurlijk, maar dit hield wel in dat wij geen diesel konden tanken en na de verre tocht van gisteren stond de brandstofmeter al angstvallig laag (de 130 pk dieselmotor verbruikt bij vol gas al gauw zo�n 25 liter per uur). Om gewicht te besparen besloten we om zelf te proberen om de kraan te bedienen waarmee de vis gelost wordt. Dit bleek supersimpel te zijn (met dank aan Ronald, onze technische man) en er stond zelfs nog ijs op de kade, waar wij dankbaar gebruik van hebben gemaakt. Maar goed, naar het wrak konden we niet en veel zin om de �kleine� kabeljauwen binnen te halen hadden we eigenlijk niet. Dit klinkt erg verwend, maar bij het vissen in IJsland raak je echt ontzettend snel verpest. We besloten om vandaag dan maar eens op de zeewolf te gaan vissen, op een aanbevolen stek iets ten noorden van onze fjord. Vol goede moed gingen we op weg. Het was vandaag weer eens windstil en er hing een behoorlijk dichte en koude zeemist voor de kust. Bij het uitgooien op de eerste stop bleek dat we daar geen zeewolf zouden vangen. Steeds hing er kabeljauw aan de lijn, nog voordat we de bodem hadden bereikt. Ronald en Michel zijn na een poosje overgestapt op spinhengels, en het was heel aardig om te zien hoe zij moesten werken om de kabeljauwen van zo�n 50 tot 70 cm binnen te halen. Na een aantal keren verkassen bleek dat de zeewolf vandaag geen zin had om te bijten. Wel vingen Haddie en Michel nog een koolvis van 100 en 108 cm en juist op het moment dat we besloten om te stoppen ving Arjen de gewenste zeewolf. Deze vis van een kleine meter lang hebben wij in de haven in moten gesneden en �s avonds heeft Teun er een heerlijke maaltijd van bereid.

Dag 7           maandag 04-06-2012

Op maandag hebben Arjen en Teun een autorondit over het noordwestelijke schiereiland gemaakt, een mooie rit van ongeveer 250 kilometer door een ruig landschap, op grotendeels onverharde kustwegen en langs watervallen en besneeuwde bergtoppen.

Ronald, Michel en Haddie hadden eigenlijk wel zin om nog een laatste keer naar het wrak te varen, maar dit werd vanwege dreigend slecht weer ten zeerste afgeraden. De mannen zijn dus toch maar in de buurt gebleven en kregen daar een prachtig schouwspel te zien. Tijdens het verkassen zagen zij namelijk honderden mallemokken (Noordse stormvogels) naar het water duiken en aldaar aangekomen bleek dat een school sprot werd opgedreven door een jagende walvis van zo�n 10 meter lang. De kabeljauw zat er vlak onder en deed zich eveneens tegoed aan de beestjes. De mannen hebben naar hartenlust gevist en ondertussen filmpjes en foto�s gemaakt van de walvis, die op hooguit 30 meter met wijd opengesperde bek aan het vissen was. Een indrukwekkende voorstelling, die je je leven lang bijblijft!

In verband met het aangekondigde slechte weer hebben we �s middags in de fjord gevist, vlakbij het dorp waar de bodem bezaaid is met schar. Om een uur of halfvijf hebben we de boot afgemeerd en zat het visgedeelte van deze vakantie er helaas alweer op. We hebben snel nog even wat boodschappen gedaan in het nabije dorp Patreksfjordur, waar de supermarkt veel groter is maar waar de openingstijden nog veel ongelukkiger zijn, namelijk van 14:00 tot 18:00 uur. Het slechte weer hebben we trouwens nooit meer gezien.

Dag 8 en 9              dinsdag 05-06-2012 en woensdag 06-06-2012

Om 12:00 uur moest de boot schoon en afgetankt worden ingeleverd. Dit was in een mum van tijd gebeurd, mede dankzij de hogedrukreiniger op de steiger. Om 15:00 uur moest we ons huisje uit en ook hier maakten vele handen licht werk. Daar wij pas om 18:00 uur door de bus zouden worden opgehaald, hebben we met alle deelnemers nog een (betaalde) rondleiding gekregen in het visverwerkingsbedrijf, hetzelfde bedrijf waar wij iedere ochtend netjes onze vis hebben ingeleverd. Het was interessant om te zien hoe ieder stukje van de vis wordt benut � zelfs de meest onbruikbare delen worden nog naar Afrika verscheept � eindfabrikaat onbekend... Na afloop kreeg iedereen nog een hamburger en een drankje in het inmiddels welbekende restaurant in het dorpje (de menukaart hebben wij in deze ene week in zijn geheel uitgeprobeerd) en zo ging de tijd toch nog snel voorbij. Om 19:30 uur vloog ons vliegtuigje weg vanaf Bildudalur voor een binnenlandse vlucht van ca 35 minuten naar Reykjavik Airport. Daar stond de bus al klaar om ons naar het hotel te brengen. Aldaar om 21:00 uur nog even snel een Chineesje gepikt en toen direct naar bed, want om 04:50 uur stond de bus alweer voor het hotel te wachten. Bij vertrek uit het hotel kreeg iedereen de beloofde koeltas met 20 kilo diepgevroren vis mee, in ons geval 10 kilo kabeljauw en 10 kilo zeewolf. Ook de terugvlucht verliep voorspoedig, al werd er bij het inchecken op Keflavik Airport wel wat moeilijk gedaan over het gewicht en de afmetingen van onze bagage. Die was toch echt ruim onder de 47 kilo per persoon gebleven, maar gelukkig bleef het bij bedenkelijke gezichten. Om 11:30 uur landden wij op Schiphol, waar het toen door het tijdsverschil inmiddels al 13:30 uur was. Al met al duurde de terugreis voor het gevoel wel erg lang, zeker omdat je op maandagmiddag bij het afmeren van de boot eigenlijk wel klaar bent om naar huis te gaan. Maar terugkijkend op de gehele reis kunnen wij niet anders zeggen dan dat het een fantastische ervaring was die, mede door het ongelofelijk mooie weer, uitermate geslaagd en voor herhaling vatbaar was.

De eerstvolgende keer gaan wij weer vissen in ons geliefde Ierland, maar ongetwijfeld komen wij daarna nog eens terug in IJsland om te genieten van de enorme hoeveelheden vis en natuurlijk de bizarre afmetingen ervan. Maar dan graag wel met hetzelfde weer als de afgelopen week, want bij slecht weer is er in Talknafjordur zelf werkelijk niets te doen en hadden wij zeer waarschijnlijk een heel andere visvakantie gehad. Het was bij terugkomst in Nederland trouwens een hele aparte gewaarwording om met bruinverbrande koppen en vervellende neuzen aan mensen uit te leggen dat je niet in Gran Canaria, maar in IJsland op vakantie bent geweest!

Groeten,

Michel, Ronald, Haddie, Teun, Arjen

Deze reis is geboekt via www.cordestravel.nl meer informatie over IJsland visreizen vindt u hier >>>

==========================================================

Filmpjes over IJsland >>klik hier<<

Wilt u zelf eens vissen in IJsland ??