ijslandfestival, Penn IJsland Festival, IJsland, sudavik kabeljauw, visreis, vistrip, heilbot,

Vissen in IJsland op grote kabeljauw

===========================================================

Penn IJsland Festival

21 tm 28 Augustus 2012

Beste lezers,

Het zit er weer op het het 5e Penn IJsland Festival in Sudavik Westfjord in IJsland, deze keer hebben we alleen het dorp Sudavik geboekt en waren we met 53 personen.

Om 10:30 moest iedereen verzamelen bij "Departure 1" daar hebben we een eigen balie geregeld en konden we snel met z'n allen inchecken. Vele honderden kilo's vismaterialen en 20 hengelkokers gingen er op de band en iedereen had zich netjes aan de bagageregels gehouden.

Eenmaal door de douane was er tijd genoeg voor nog een hapje te eten en vervolgens konden we om 13:30 boarden, daar het in IJsland in die periode 2u vroeger is en dus de tijd terug ging, kwamen we om 15:00 aan in Keflavik. Daar stond men al op ons te wachten en vervolgens gingen we met een grote touringcar door naar Reyjavik. Daar even wachten en vervolgens konden we in 2 groepen in een fokker 50 doorvliegen naar Isafjordur.

Het was een leuk weerzien in Isafjordur, visgids Mathias en Kay en Finnur de eigenaar kwamen ons ophalen. Na een korte begroeting gingen we met z'n allen in de bus naar Sudavik een kleine 15 minuten rijden. In Sudavik aangekomen kon iedereen naar het huisje om de spullen weg te brengen en kwam vervolgens naar het restaurantje Amma Habby om een hamburger te eten.

Het zou een gezellgie week worden en dat is naderhand dan ook wel gebleken, 3 groepen die in 2011 er ook bij waren, groep rens Leijten (Kabeljoekels), groep van onze belgische vriend Peter, groep van Pim Pro Fish en verschillende andere nieuwe groepen. Tevens waren aanwezig Leo Stoutjesdijk van Pure Fishing en Robby Florus van Robby Fish.

Op woensdagochten 08:00 was het verzamelen bij de boten, daar kreeg iedereen uitleg over de dieptemeter, gps, reddingsvlot en alle andere zaken die van belang waren, daarna ijs scheppen en op pad ! 10 boten kozen het ruime sop op jacht naar de grote kabeljauw, zeewolf, zeeduivel en heilbot. Helaas was er iets teveel wind waardoor we wel elke dag konden vissen, maar niet elke dag naar "open zee" konden. Om die reden hebben we een aantal dagen in het fjord moeten vissen en dat leverde heel veel vis op, maar minder grote dan we zouden wensen.

Op zich geen probleem om in het fjord te vissen, daar kun je met een beetje geluk hele mooie vis vangen, zo ving Marco op stek 1 een dikke heilbot van 25kg en ving Robby een dikke gul van 8kg en vele honderden gullen tussen de 2 en 5 kg. Een stek die maar op 8 min. varen vd haven ligt. Trouwens op 12 minuten varen vd haven in Sudavik heeft Rafael vd Bosch een heilbot van 45.6kg gevangen, dus de kans op een grote vis is in het fjord ook aanwezig. Als je met lichte materialen vist tussen de 50 en 100 gram, met een lichte hengel, bv een Penn TRQ spin of een Penn Pro Overseas Heavy of Light pilk, heb je een geweldige sport, ook de kleine vissen zo rond de 4kg trekken de molen dwars door de slip. Als gevlochten lijn zou je dan bv de Penn Braid 14/00 of 17/00 kunnen nemen, super sterk en kan tegen een stootje. Stel dat er ineens een grote heilbot op klapt, dan heb je nog steeds kracht genoeg om deze binnen te draaien. Als molen voor de lichte visserij zou je de Penn battle 500 of de Penn Atlantis 5000 kunnen gebruiken. Voor de visserij met zwaardere gewichten en dieper water, hebben wij de molen een slag groter. Linda vist met de Penn Atlantis 7000 en als reserve de Penn Battle 700. Ik heb deze week gevist met de allernieuwste Penn Spinfisher V (5e generatie), deze Penn Spinfisher V bestaat reeds 50 jaar en is nog steeds ��n vd best verkochte molens in de hele wereld. Inmiddels komt in Oktober 2012 dus de 5e generatie Penn Spinfisher molens uit en is deze misschien wel het paradepaardje van Penn. Wij mochten dus aan boord deze molen eens flink testen onder de zware omstandigheden in IJsland. Wij hadden de Spinfisher V 5500 bij ons met daarop de Nanofil lijn en een extra spoel met Penn braid, voor het geval dat. Deze Nanofil is oersterk, maar kan slecht tegen een stootje, de lijn is niet zo slijtvast als bv de Whiplash of de Penn braid. Maar we wilde hem testen op een vlakke bodem en dat is gelukt, met gemak kon de Nanofil de zware kabeljauwen aan en trok deze makkelijk door de golven en de deining omhoog, een kabeljauw van bijna 20kg was geen probleem voor deze Nanofil lijn. Of ik deze lijn nu meteen zou adviseren, nee dat nog niet, maar wie weet wat de toekomst brengt, hij is nu nog niet slijtvast genoeg voor de visser die er de hele week afhankelijk van is.

Gelukkig konden we ook af en toe naar buiten, al waren er af en toe dikke golven, "oceaan-rollers" noemen we deze ook wel, een hele lange deining. Maar als de wind aantrok kregen we korte golven en dan is het plezier snel over en ga je liever terug het fjord in om lekker te vissen. Op onze boot hebben we op stek 9 op zondag of maandag, weet niet meer precies welke dag, geweldig goed gevangen. We vingen 2 kisten vol met meter-kabeljauw, dat zijn toch 2 bakken van 400L vol met grote vissen. Terug in de haven bleek al snel dat we een goede keuze hadden gemaakt om naar stek 9 te gaan. Met groot en ook klein kunstaas haalde we de grote jongens naar boven, allemaal rond en boven de meter. De eerste serie grote kabeljauw vingen we met Cutbaits van 270 en 460 gram en Berkley Ripple shads en de Gulp Alive "Swimmy" met daarop een loodkop van 140 gram. Als je dus met dunne lijnen vist, kun je dus ook veel lichter vissen, je vangt dan meer vis in aantallen en tussendoor een grote, als je met groot aas vist, vang je minder maar de beten die je hebt zijn dan vaak de grote jongens. Toen viel het stil, de cutbaits, scary jerry en Red Ed deden niets meer, het was even over.... Maar Leo Stoutjesdijk wilde toch blijven proberen en ging vissen met lichte Berkley loodkoppen van rond de 100 gram en shads tussen de 10 en 15cm. helemaal dicht tegen de bodem wist hij toch weer een paar mooie gullen te vangen tussen de 6 en 10kg, dus daarmee gingen we allemaal "licht" vissen. En jawel daar waren de dikke jongens weer en konden we met licht en zwaar weer mooie vissen vangen. Dus hieruit blijkt dat licht vissen zeker effect kan hebben, daarmee ook de magische "groene potjes" met Berkley Gulp Alive, als de vis slecht bijt of niet jaagt, probeer dan eens Gulp Alive shads, bv de Swimmy of de beroemde Gulp Alive Spray, door deze sterke geur krijgen de vissen honger en gaan weer jagen. We hebben zelfs een kleine test gedaan, samen met Leo en Robby van Robby Fish in een gebied waar de vis niet wilde bijten, zie het resultaat: >>klik<<

Als groot kunstaas hebben we gevist met de grote en kleine Cutbaits, de banaanpilker (zilver), de Kinetic Red Ed, Kinetic Scary Jerry en de Big Bob. Op deze lange Big Bob van 30 en 40cm lang ving de winnaar van vorig jaar, Rik Wilborts een dikke heilbot van rond de 17kg een geweldige vis en met dezelfde Big Bob nog een kabeljauw van 18kg. Ook de Berkley Ripple shads in 20cm deden het goed, menig kabeljauw kon deze prachtig bewegende shad niet weerstaan. Met dit soort zware gewichten moet men natuurlijk een passende hengel gebruiken die deze gewichten aan kan. Linda viste met de Penn Overseas Inliner 30lbs en de Penn TRQ Boat 30/50lbs, met daarop de Abu Alphamar reel met 21/00 Penn Braid. Zelf viste ik met de Penn TRQ Innerline (model 2013), de Penn TRQ Boat en de Penn TRQ Popping, met als reel de Penn Fathom 40 met daarop Penn Braid 25/00.

Neem van ons aan dat vissen met goede materialen in IJsland of Noord Noorwegen erg belangrijk is, je merkt gewoon het verschil, de kracht en het genot van top kwaliteit materiaal. Laten we eerlijk zijn, met een Fiat Panda kun je ook naar Zuid Spanje rijden, maar met een Mercedes gaat dit toch net even iets beter, met Penn en Abu heb je gewoon iets goeds in handen en kun je op je materiaal vertrouwen.

Na een vermoeide visdag is het zalig als je niet meer hoeft te koken, om die reden at 80% vd groepen dan ook bij het restaurant Amma Habby, waar de hoofdmaaltijd tussen de 9 en 14 euro kost, daar ga je zelf niet voor koken toch ? Niet alleen is het eten erg goed en niet duur, maar het is ook nog eens gezellig. Met elkaar de dag bespreken, elkaar helpen, tips en trucs delen en vooral met elkaar overleggen wat de planning voor de volgende dag is. Zo'n avond is erg belangrijk, je leert er andere vissers kennen, praat eens met elkaar en men kan vragen stellen aan ons (Linda en Raffie) of aan de andere deelnemers die er al eerder waren. Toch zagen we een aantal groepen die zich meteen, na het vissen, terug in het huisje trokken en ze alleen bij het laden en lossen 5 minuten op de steiger zagen, dat is natuurlijk erg jammer, je hoort dan achteraf, na de reis dat ze niet zo goed hadden gevangen en niet goed wisten waar ze heen moesten. Zonde wat wij zijn elke ochtend op de steiger en elke avond van 18:00 tot 23:00 in het restaurant, als iets dan niet lukt, dan moet men het zelf even vragen, wij kunnen (helaas) niet aan iemand zijn neus zien of hij vragen heeft en of zijn visserij goed gaat, daar moet men toch zelf even mee komen, want in het huisje zitten en jezelf opsluiten tijdens een Festival, leer je niet veel van. Er zijn meer dan voldoende mensen om deze groepen te helpen, maar dan moet men wel de kans krijgen om ze te helpen.

We willen dan ook voor 2013 en 2014 het diner inclusief bij de prijs brengen, zo ontmoet iedereen elkaar in de avond, legt iedereen kontakt met elkaar en is het enorm gezellig. Juist de gezelligheid, het met elkaar omgaan en met elkaar kennis delen is de kracht van een Penn IJsland Festival. Gelukkig waren de meeste groepen wel elke avond aanwezig en is er gezongen, gedanst, gepraat en vooral veel plezier gemaakt, maar rond 22.30/23:00 ging iedereen weer naar zijn bedje om de volgende dag weer fris op de steiger te staan.

Elke avond rond 21.00 was er dan de weging, wie heeft de zwaarste vis vd dag gevangen ? De winnaar kreeg een prachtige Penn Sargus 6000, die perfect is voor de visserij in Noorwegen en IJsland. Penn heeft deze prijzen voor deze speciale week ter beschikking gesteld. De winaar van dit geweldige Penn IJsland Festival 2012 Augustus was Marco Bouman, hij won de hoofdprijs en mag kiezen tussen een prachtig Penn Prijzenpakket twv 1250 euro, men mag zelf uitkiezen wat men wil hebben of een gratis deelname aan het volgende Penn IJsland Festival in 2013. Marco ving bijna voor de deur een prachtige Heilbot van 25.6kg en won daarmee dus een dagprijs en de hoofdprijs en zo was er voor het 5 jaar een winnaar die een vis boven de 25kg heeft gevangen. Op de 2e plaats hadden we Rens Leijten, met zijn Kabeljauw van 20.5kg, Rens won een prachtige Penn TRQ Spin en de 3e plaats was voor Rudi Vekemans met zijn kabeljauw van 18.3 kg, hij kreeg een Penn TRQ Popping.

En zo was de week weer voorbij en konden we dinsdag alle spullen weer inpakken opslaan in het opberghok ter plaatse, ideaal voor die vissers die reeds weten dat ze nog eens terug komen, zij kunnen hun spullen veilig achterlaten en dat scheelt natuurlijk een hoop gewicht bij de volgende trip. Alle boten werden schoon gemaakt, spullen opgeruimd en zo vertrokken we met z'n allen vanaf Isafjordur met de binnenlandse vlucht naar Reyjavik, waar we nog 1 hotelovernachting hebben. Linda en ik hadden voor 53 personen het chinees restaurant afgehuurd, waar we nog even iets konden eten voor we gingen slapen. Om 04:45 kwam de bus ons weer ophalen, 51 personen zaten al in de bus toen 2 personen nog op zich lieten wachten, erg jammer en dan wordt men nog boos ook, terwijl hun 51 personen laten wachten...zucht. Om 13:30 landen we met Iclandair weer veilig op schiphol en was deze gezellig visweek weer voorbij. Wel was het flink wachten op onze koffers, maar goed daar kunnen we helaas niets aan doen, iedereen had een speciale koeltas met 20kg gefileerde portie verpakte vis gekregen, die nog stijf bevroren was bij aankomst in Amsterdam, 20kg vis (kabeljauw en zeewolf) vd hoogste kwaliteit !

Nadat we iedereen weer de hand hadden geschut en men door de douane was, gaven Linda en ik elkaar een "high Five" en hadden het toch maar weer geflikt om met een groep van meer dan 50 personen op reis te gaan, alles was goed geregeld, alles is prima verlopen en men was tevreden en zeer dankbaar. Het weer was niet super, maar dat is iets waar wij als reisbureau weinig aan kunnen veranderen, sommige zaken heb je nu eenmaal niet onder controle.

We kijken terug op een hele gezellige week, met vissers uit Limburg, Belgie en zelfs uit Urk, dus vissers uit alle windstreken en dan kun je het nooit iedereen helemaal naar zijn zin maken. 3 groepen hebben zich aangemeld voor Langsundet 2013 en 4 groepen hebben zich aangemeld voor het Penn IJsland Festival 2014, dus daar zijn nu al 4 huisjes geboekt, wil je ook mee in 2013 of 2014 ? wees er dan op tijd bij !

Bij deze willen Linda en ik iedere deelnemer bedanken voor hun deelname aan dit Penn Festival en willen Penn bedanken voor de mooie prijzen. Wellicht zien we jullie op de Cordes Traveldag op 02-02-13 of tijdens de "Open Deur dagen" eind Februari bij Robby fish, specialist in Noorwegen en IJsland materialen, waar we 4 dagen aanwezig zijn om advies te geven over visreizen en materialen.

Dan eindigen we met een inmiddels beroemde kreet..... IJSLAND DAT IS HET !!!!

Bedankt en tot gauw !

Linda en Raffie Cordes

>>Fotoserie-1<<
&
>>Fotoserie-2<<

==========================================================

Filmpjes over IJsland >>klik hier<<

Wilt u zelf eens vissen in IJsland ??