ijslandfestival, Penn IJsland Festival, IJsland, sudavik kabeljauw, visreis, vistrip, heilbot,

Vissen in IJsland op grote kabeljauw
www.cordestravel.nl

===========================================================

Talknafjordur IJsland

10 tm 17 Juli 2012

10 � 07 - 2012 Vissie vangen IJsland, geboekt via Linda en Raffie van www.cordestravel.nl

Dinsdag 10 juli 14.00 uur:
Op weg. Wij Mart, Koen, Martijn, Niels en ik, Theo, hadden last van een bepaalde ziekte (zware vis koorts). De reis ging uitstekend,om ongeveer 22.00 uur plaatselijke tijd in het huisje te Tjalknafjordur. De vis gids Tom Kruger stond de mensen al op te wachten. Wij hadden Tom al geboekt voor de verre tocht, hij vertelde ons dat we morgen van kiet zouden gaan.
Na onze dorstige keeltje vertroeteld te hebben doken wij ons mandje in. Linda nogmaals dank voor het boeken van Tom!

Woensdag 11 juli:
Plus minus 11.00 uur het verre end in, Tom had nieuwe vis gronden ontdekt. Het weer was uitstekend wind z-w 1a2 bf het hoog zou plusminus half 2 hoog zijn. Met een 16 knopen snelheid volgden de anderen boten ons (Belgen) plezante mannen en onze oosterburen. Bij de eerste drift was het direct bingo! De shads(cutbaits) van Savage 460 gram raakte de bodem niet eens en daar stond je al met de vissen te stoeien.

Deze vissen waren pak hem beet 10 a 12 kilo, ��nn van de Belgen was ook al bezig met een leng(14 kg). Na 3 driften viel het stil. Tom legde de boot een stuk verder over het WayPoint heen. Nu zag je een oneffenheid op de bodem verschijnen de driftsnelheid was +/- 1.4 knoop en een diepte van 84 meter. Dus vele meters lijn van de spoel�.(penn geel dikte van 17 tot 20 honderdste) plus voorslag van 0.8 van spro.

Martijn was inmiddels in debat met een vis die daar blijkbaar geen zin in had (vissen kunnen niet praten
J). Aan de oppervlakte schoot de haak los, de vis(koolvis) die schatte Tom op zo�n +/- 15 kg. We hadden geen tijd om de vis te gaffen omdat het steendruk werd. Op een dat moment stonden er vijf hengels krom (fulhouse). Tom viste niet mee, hij hield zich bezig met de drift en het onthaken van de vis. Enfin de ene koolvis na de ander kwam boven, ook de nodige missers daarbij, i.v.m. zachte bek plus grote bocht in de lijn. Vissen van 10 kg was de standaard we hadden voor de vakantie afgesproken niet te veel met zware dreggen te vissen, dat lijkt veel op het aanharken van het tuinpad + het vals gehaakte.

De volgende drift opende Niels(de jongste, Gluupie) het bal kabeluu,tje van 22.5kg. Daarna kwam de oudste Mart (the clown) met een kabeluu,tje van 23kg. De  volgende drift kwam Martijn (roekeloze kapitein) met een lengetje van 14kg. Theo (de zoetwater chinees) ving regelmatig kabeluutjes van +/- 10kg. Koen (de steinbeisser) had nog niet zoveel, ja een roodbaars van 2kg. De stroom viel ietsepietsie weg maar de vangst nam niet af.

En toen ging het echt lopen�. Theo ving een koolvis van 12 kg, Koen ving een kabeluu van 21kg, Niels ving een koolvis van 10 kg, Martijn een leng van 18 kg en Mart een koolvis van 10kg. De droom kwam uit, die je voor de vakantie al grijs gedroomd had!!!
Even later; Nadat Niels 3 missers op rij had, kwam daar na een rustige dril (petje op-petje af !!) een KABELUUU boven drijven. WOUW � WOUW, Tom zijn Engels-Duits accent en onze Westlandse oerkreten verstonden voor even de kakelende meeuwtjes. Deze kabeljuu woog 30 kg!! De adrenaline van ons, zou op dat moment over lopen in een tien liter kan. Enfin om het verhaal iets langer te maken, de vis bleef azen tot +/- 18.00 uur. De afvaart was met 12.3 knoop niet de snelste.

De anderen boten voeren ons vlak voor het fjord voorbij. Bij het wegen van de vis hadden wij trillende knietjes en gekke bekkies.
Onze vakantie kon niet meer stuk!! �s Avonds heerlijk lammetjes, pizza�s en hamburger gegeten met natuurlijk de nodige Vikings. Na een goede tip van Tom, plan de campagne gemaakt voor de volgende dag. Daarna onze ruggen, knietjes en hoofden te rusten gelegd.

Donderdag 12 juli:
Het weer was wederom mooi, west zuid west 2 a 3 bf hoog 3 kwarttier later (+_15.30). Volgens Tom was de meeste vis van de laatste paar weken gevangen iets boven de stekken 6 en 7 op 40 meter diepte. Dus het zou een verademing zijn om met de lichte hengels aan het werk te gaan. We hadden namelijk nog een beetje last van polsen-knietjes-ruggen van de vorige dag. Na +/- 1 uurtje varen op stek 6 en 7, onze Belgen kwamen achter ons aan. We konden nu een beetje zien hoe zij te werk gingen. De vis was al flink aan het azen, wij hadden mooie gul van om en nabij de 80 cm.

Het landen van de vis deden wij met het handje, dus wat lijn over houden, de vis naar je toe halen en shadkop pakken, of je hand achter een kiew van de vis. We visten overigens met puls shads van Berkly (puls-shads)+ de 260 grams shads van Savage. Vorig jaar, ook in Tjalknafjordur werd onze groep creatief aangevuld met ene mister John Jackson, ook wel mister Halipot genoemd. Een vervent visser op smalmout � large mout (bas) die dan de gewoonte had om een koolvis staart aan zijn jigkop te haken en ik moet zeggen, het werkte uitstekend (voedselnijd). Dus Martijn uitsluitend met jigkop en staart vissen.

Nadat het even stil viel, vertrokken de Belgen al snel naar anderen vis gronden. Wij besloten om iets verder op +/- 45 meter diep de drift verder te zetten. De drift was ongeveer 3 uur lang over het hoge tij vissend. Wij hebben nog nooit zo lang boven een school vissen gezeten. Die halverwege het water zwommen, dus je raadt het al�. Vis, vis en nog eens vis tussen de 8 kg en 10 kg. De vissen die wij meenamen waren de breedte van de visbak (75 cm). Wij denken als we de vissen van 60 cm ook mee hadden genomen, we 2 bakken vol zouden hebben. In IJsland is het de kunst om tussen de kleintjes de grote te vangen. Groot aas is dan het tover woord(en iets meer geduld).

Plotseling een raar blazend geluid(we dachten even dat de oudste (de clouwn) een beetje verzadigde lucht liet ontsnappen in die heldere, schone lucht van IJsland� Maar nee een vinvis dook zo�n 30 meter van onze boot op. Geweldig! Hij was pak hem beet 20 meter lang. De Belgen die +/- 6 mijl verder lagen hebben hem of haar op film vast gelegd, magnifiek!! Enfin de dagvangst was 12 keer kabeluu van +/-10 a 12 kg en de nodige 6 a 8 kilo visjes.

Een klein min puntje was dat er geen leo,tjes gevangen werden(een bekend Naaldwijks mannetje die luistert naar de naam Leo SchelVIS). Toen we vlak voor de landtong(zandbank) kwamen begon Koen (steinbeisser) een beetje wit onder zijn neus te zien en twee sigaartjes tegelijk in zijn mond te steken. Hij had iets over scharren gehoord(oude liefde BAKVISSIES). En zeg nou zelf, wat is er nou nog lekkerder dan een kakelvers scharretje. �s Nachts laat om ommenabij 1 uur ging de schar de pan in. Wat IJslandse worstjes en sms jes/ telefoontjes de dag afgesloten met de wijzen worden; WEL WOEST GESPUIS DE ZEE ZAL JE WEL TEMMEN.

Vrijdag 13 juli:
Meer wind dan gister, w-nw 4 a 5 bf (taaie dag). Het plan was om op het oude stekkie van vorig jaar (Jhon Jacksons place) te gaan vissen. Stek nummer � we begonnen in het lauwtje van de kaap te vissen. Het was alleen maar peuteren op peuters van +/- 50 a 60 cm dus. Dan maar op de kop waar een mooi Taluutje lag van 16 meter naar 22 meter een klein beetje last van grondzee maar je kon nog een sjekkie draaien dus �Ola hop�.

Na twee driften nog steeds klein grut (we waren een beetje verwend.), Tom had ons een stekkie op gegeven voor de zeewolf. De steinbeisser zat op 30 a 50 meter in Theo zijn archief(lees hoofd) daar zat nog een verhaal over hoe je de wolf kon bevissen. Deze theorie is van onze Pim Pos (specimen hunter-visser-voorlichter-en luchtig schrijver) als je de wolf op pak hem beet 42 meter vangt, blijf dan zo veel mogelijk op 42 meter vissen. Dus wij naar de opgegeven plek. Met veel kunstrubber en stukken makreel-koolvis visten we het gebied af.

Op het halve tij kreeg Theo beet (het leek wel of een kongeraal daar beneden bezig was) Theo viste met twee Cirkle Hooks, dus binnen 1 minuut lag daar een wolf te huilen op het dek. Dankzij onze roekeloze kapitein, maar uiterst vakkundig met een gaf was het landen van de wolfjes een fluitje van een IJslandse kroon. Maar zoals we al schreven een �taaie� dag, Niels en Martijn vingen nog een wolf, Mart een ondermaatse maar meer zat er daar niet meer in het vat.

Op de terugweg zag ik Koen (die een haat-liefde verhouding heeft met die steinbeissers) weer de twee sigaren methode toepassen. Dus om ons credo te eerbiedigen (we komen hier niet voor piet snot), scharretjes vangen!! We hadden een iets te snelle drift maar het resulteerde in 15 minuten vissen in schar, knoor-Haan, koolvis, wijting en kleine gul. De dag werd afgesloten met het fileren van de wolf en het schoon maken van reels-molens, de hengels en ons zelf en de nodige filosofische diepen gesprekken die op touw werden gezet door onze clown (Mart).

Zaterdag 14 juli:
Weer wind 4 a 5 bf later afnemend. De wind was in het begin van de dag spelbreker maar dat weerhield ons niet om voor stek 6 te beginnen. We hadden gekozen voor bij het verste punt van die dag te beginnen (i.v.m zeegang) de visserij was wederom taai. Veel klein spul 60 a 50 cm. Toen de wind iets afnam besloten we om links voor het fjord al driftend daar te beginnen. We begonnen op 50 meter diepte.

Toen we steeds langzamer driften (+-1.2 tot 0.4) ving de jongste (Niels) op een grijze puls shad zeewolf, we hadden die dag zin om te harken dus al snel lagen er zo 6 wolven aan dek. Een keer raden op welke diepte? Jawe,l 42 meter. Dus iedereen op de wolf de gul aasden buitengewoon slecht. Een 8 tal van 8 a 10 kg, Niels had het pesten-peuteren het beste door de een na de ander kwam boven, zeewolf geen sport? Nou op de lichte hengel super! De lichte hengels waren Suvarein 12-ponds, Okuma 12-15-ponds en Turbetini boat 12 ponds. Wonder mooi hoe de wolf elke keer de diepte in dook.

Enfin, Martijn met zijn koolvis staart was ook van de partij. Mart keek rechts en sloeg rechts toe. Koen keek een beetje zuur maar had ook een wolf aan boord. Hij had het niet zo op lelijke-mooie vis. Enfin, die avond werd er wolf gegeten, kibbeling van wolf en makreel in de aluminiumfolie (met kruiden en de plaatselijke vissaus werd er goed dik opgesmeerd). Deze maaltijd werd bereid door Niels en Theo. De anderen; Mart was voor het bakkie pleur �s ochtends, Martijn zorgde voor het lossen van de vis.

En de boodschappen werden door Koen en Theo gedaan. Koen was van de schoonmaak, zijn rechterhand de stofzuiger en zijn linker hand het schoonmaaklinnen. Koen bediende met zijn rechter voet de lege metalen omhulsels van de avond daar voor in een plastiek zak.

Maar goed de dag ging weer als een jacko(oud westlands) (speer mag ook). Weer thuis, vissie eten. Als we om een uurtje of 21.00 uur aan het aan het eten begonnen was het bioritme van ons nog steeds in het Westland maar dan om 17.00 uur. De dag werd deze keer af gesloten met een mooi en diep gaand verhaal over Mart zijn dienst tijd (ik geloof wel 6 keer 10 dagen zwaar.)

Maandag 16 juli:
Weer wind zwak variabel 1a 2 bf. We dachten nog even om het verre end te nemen maar Tom zei dat het onverantwoord was. 1 uurtje uit het fjord zou er genoeg wind zijn om wel hele vreemde pasjes uit voeren(monty phyton) dus wij als een speer naar stek 6 en 7. Vanaf dat de eerste shad de bodem raakte hadden we al vis, kabeluu,tjes van 10 a 12 kg. Koen (steinbeisser) sloeg als een spekkoper toe, meneer had er al een 6tal gekeeld in de bak liggen, sigaartje rokend zichtbaar en hoorbaar(bakvissie,s-daar komen ze weer maat ze vis), Koen was in zijn element.

Maar na een uurtje sloegen de anderen met een onvervalste schaar toe (pedro keizer). Vangst +/- 40 keer vis van 8 a 12 kilo en de honderd van 5 a 7 kilo. Na nog een waarschuwing tegen de laatste kleine vis dat zij hard moesten groeien(voor onze vissers na ons) zijn we weer terug gegaan. �s Avonds heerlijk gegeten in de kantine, lam, lam, lam, pizza, pizza en Carlsberg en niet te vergeten Vikking en koffie met een uitstekend likeurtje. Enige leden van onze groep gingen �s avonds nog even hun vermoeiden lichamen verwennen in de plaatselijke hotpot. Theo besloot om thuis een douche te pakken en een  bakkie en een glaasje red-label te nuttigen.

De volgende morgen opruimen, in no time schoon, wat materiaal bij Tom achtergelaten en om +/- 16.00 uur, op naar het vliegveld. Wachtend op het vliegtuig zagen we nog een aantal vinvissen jagen, bijzonder zo diep in het fjord. De terugreis ging op drie puntjes niet helemaal vlekkeloos om 05.00 uur in de morgen zou er een busje komen maar die kwam niet. Dus wij met de Belgen zingen; �busje komt zo, busje komt zo�.

Inmiddels om 05.56 uur kwam er een taxi aan op Kevlavik (int-airport). 387 Chinezen je kent ze wel! Stonden te dringen e.n.z wij naar die automatische instapautomaten, die werkten als ��n of ander fruitapparaat, je weet wel die hier en daar wel in kroegen staan. En tot slot van het nogal chaotische liedje, het loket personeel die ons deed denken aan, als je op maandagmorgen iemand van een verzekeringsbedrijf of telefooncompagnie nodig zou nodig hebben.
Enfin de terugreis ging verder prima.

Theo Boeters, Niels Bransen, Mart Mosterd, Koen en Martijn de Brabander

Aller eerst dank aan Linda en Raffie van Cordes Travel (deze mensen denken als een vis.)

Tom Kruger (de plaatselijke vis gek)

Jan Dibbets (Avicentra)

En tot slot DE ZEE, dank u zee!!!!

Hier nog enige tips voor vissen rond IJsland:

A; drink je natje(behalve water) aan de kant.

B; stay in contact with your fish.

C; bij hogen viskoorts ga een blokje om het huisje lopen.

C; vissen; niets moet, het mag.

==========================================================

Filmpjes over IJsland >>klik hier<<

Wilt u zelf eens vissen in IJsland ??