vissen in IJsland, visparadijs in europa, grote kabeljauw

IJsland een visparadijs, vissen is hier geweldig

www.cordestravel.nl

===========================================================

Sudavik IJsland Westfjord
Mei 2010

De laatste jaren gaan we ieder jaar met een paar vrienden op visreis. De voorgaande vakanties hadden als bestemming Noorwegen. Deze reizen zijn goed bevallen, maar we kregen het niet voor elkaar om de ware reuzen uit het water te krijgen. Vanwege de visverslagen en de mooie foto�s op de site van Raffie & Linda www.cordestravel.nl , hebben we besloten om onze pijlen op IJsland te richten met als doel allemaal een vis boven de 15kg te vangen. Of dit gelukt is, kunnen jullie hieronder lezen. Tevens zijn er voor de oplettende lezer tips & trucs te ontdekken in het verhaal. Haal eruit waarvan jij denkt dat nuttig is. Hetgeen beschreven staat, is wat wij hebben ervaren. Doe er je voordeel mee!

Di 11-5:
10.45 uur opgehaald door mijn vismaten Marijn en Floris om een week te gaan vissen in het beruchte IJsland. Aangekomen op Schiphol hebben we direct te maken met een dwarsliggende grondstewardess. Deze dame kon maar niet geloven dat wij 40 kg bagage per persoon en een hengelkoker mochten meenemen. Na een belletje met Linda en enig geduld werd dit misverstand opgelost en konden we inchecken. Onze vlucht zou om 14.00 uur vertrekken naar Kevlavik. Wegens onbekende reden, hebben we 2 uur in het vliegtuig zitten wachten zonder dat deze vliegmachine ook maar 1 cm bewoog. Uiteindelijk kreeg de piloot toestemming om te gaan opstijgen en na een prima vlucht van +/- 3 uur landen we op IJsland. Het ophalen van de bagage verliep vlekkeloos. Buiten stond er een bus voor ons klaar. Hier ontmoeten wij onze reisgenoten. Dit bleken allemaal Duitsers te zijn. Voor enkele van hen, leek het drinken van bier nog belangrijker dan het vissen. Uiteraard wel gezellig en goed om je Duitse taal weer wat op te halen. Met deze bus werden we naar een ander vliegveld gebracht, waar een  2 kleinere  propellertoestellen voor ons klaar stonden om ons naar onze definitieve bestemming te brengen. Dit was een spannende onderneming, als je een boeiing gewend bent.

Gelukkig verliep ook deze vlucht goed. Helaas konden we door de aanwezige wolken niets waarnemen van de vulkaan. Voor diegene die al een aantal maanden het nieuws niet hebben gevolgd, in 2010 is er op IJsland een vulkaan uitgebarsten en heeft nogal wat overlast veroorzaakt in verband met de uitgestoten aswolk. Dit is wereldwijd nieuws met als gevolg dat dit kleine vliegtuigje afgeladen zat met Japanse �Natuurramptoeristen�.  Kortom: een gekakel van je welste. Enfin, 40 minuten later landen we op een �landingsbaan� kleiner dan mijn achtertuin, maar het was prima, aangezien we er bijna zijn!! Het enige wat ons nu restte, was een busreis van 20 minuten. Wat we zagen was ongekend��.een kaal maar bijzonder landschap. Overal rotsen, mos en niet 1 boom. Na de korte busreis, kwamen we uiteindelijk in een klein dorpje aan: Sudavik. We zijn er!!!!! Sudavik is een dorpje met +/- 180 inwoners. Het is zo klein dat de burgemeester tevens het lokale winkeltje en het postkantoor runt.

Belangrijker voor ons, is de haven en de visafslag. Dit zag er goed verzorgd uit. Tungata 12!! Ons �huisje�. Dit is een visonderkomen voor 8 personen. Voor ons erg gunstig, aangezien wij maar met 3 personen waren. Ongekende luxe ��. ieder een eigen kamer. Dat is wel zo prettig gezien het feit dat 2 van de 3 visser, �s nachts tevens houthakker/zagers zijn. Het is inmiddels al laat. Nog vlug de koffers uitgepakt en de hengels en benodigde visspullen in orde gebracht voor de volgende ochtend. Slapen maar��.dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Het wordt namelijk niet donker in de maand mei. Dromen van wat er komen gaat.

Wo 12-5:
Is het al tijd? Nee, nog een half uur voordat de wekker gaat. Toch er maar uit en douchen. 8.00 uur bootcontract tekenen en om 9.00 uur de gezamenlijke uitleg van de boten. Vlug de van te voren bestelde boodschappen betalen in het winkeltje (+/- 25 minuten lopen voor een enkele reis) en dan vissen. Visspullen gehaald en aan boord geladen. Eindelijk op pad. Na 400 meter kwamen wij er achter dat onze boot geen gang wilde maken. Na wat belletjes kwam de huiseigenaar (Finnur). Samen met Marijn hebben ze wat geknutseld aan een andere boot en even later waren we weer onderweg naar de visgronden. Het weer en met name de wind hadden andere plannen. Ruwe zee, hoge golven en een harde wind maakten de visserij er niet makkelijker/prettiger op. Ondanks de ongunstige weergoden, wisten we er toch een aantal mooie exemplaren uit te trekken. Enkele gullen tot 6 kg, 2 schelvissen en 1 valsgehaakte schol. Toen kwam het moment waar we allemaal op hebben gewacht���.. een kromme hengel + de kreet: �dit is �em!!� Marijn had aan de andere kant van zijn lijn iets wat niet wilde meewerken. Na een dril van enkele minuten kwam het verlossende woord: KNOEPERD! Het bleek hier om een kabeljauw van precies 15 kg bij 120 cm te gaan. Dit betekende direct een ruime verdubbeling van het PR van Marijn. Zijn vakantie was nu al op dag 1 gemaakt. Wegens de weersomstandigheden en mijn �misselijke gevoel� hebben we besloten om tijdig naar de haven terug te keren. Morgen weer een nieuwe dag.

Do 13-5:
Na een steengoede nachtrust (met dank aan Freddy) 7.00 uur de wekker. 8.00 uur bij de haven om de gevangen vis van gisteren te lossen. (Vis kun je iedere morgen tussen 8.00 � 10.00 uur lossen bij de haven. De bakken worden van boord gehesen met een kraan). Nadat we de vis gelost hadden, vertrokken we naar stek 3. Dit was in onze ogen de enige plek waar je enigszins in de luwte zou kunnen vissen. Helaas���.ook hier stond een bak met wind. Ondanks de stevige wind en hoge golven, was het de eerste drift direct raak. Een aantal mooie gullen waren de sigaar met als zwaarste een vis van exact 10 kg voor Floris. Bovendien ving ik mijn eerste zeewolf ooit. Deze vis woog 4,4 kg. Na de eerste drift van 1,5 uur, werd het minder en vingen we alleen nog maar kleintjes. Door de nog verder aantrekkende wind, besloten we om terug naar de haven te gaan. Halverwege de weg terug, wilden we toch nog even vissen. We wilden het eens onder de kant proberen. Voor de grap een zelfgeknoopte sleppe er aan gehangen, met als aas een reepje inktvis. Verrassend genoeg kon ik na 10 minuten mijn tweede zeewolf van de dag naar binnen takelen. Deze vis was nog groter en woog 5,4 kg. We kregen op deze plek geen grote jongens aan de haak, maar in het huisje vang je zeker geen vis. We hopen dat de wind de komende dagen gaat liggen of in ieder geval minder wordt���dit is geen vissen meer. Bovendien geldt te allen tijde: Safety first!!!!

Eindresultaat van de dag:1 kabeljauw van 10 kg, 2 zeewolven en enorm veel klein spul. �s Avonds tijdens het napraten en het drinken van een biertje dacht ik asvlokjes van de vulkaan te zien�..bij nadere inspectie bleek het hier om SNEEUW te gaan. Het is toch zomer in IJsland????

Vrij 14-5:
Door de weervoorspelling die we hadden gekregen van Finnur, was het een verrassing toen we merkten dat we vandaag toch konden gaan vissen. Gelukkig voor ons zaten de kenners er dit keer naast er waren we al vlug op weg naar dezelfde stek al van de dagen 1 en 2. Aanvankelijk vingen we alleen maar klein spul met als bonus een zeewolf, maar dit is niet waar we voor kwamen. Na grondig zoekwerk, vielen we spreekwoordelijk met ons neus in de boter. De ene zware vis na de andere kwam naar boven. Het leek wel of we in ��n of andere vis-dvd meespeelden. Het was letterlijk je aas laten zakken en het was raak! Dit is waar je voor naar IJsland gaat. Het waren dus toch niet alleen maar mooie verhalen, het is echt waar. In 3 uur vissen met 3 personen, vingen we een bak vol met vis (na het wegen op volgende dag bleek dit 315 kg vis te zijn. Hou er rekening mee, dat vissen van 5 kg of lichter terug gegooid werden). Al de vissen waren tussen de 6 en 8 kg. Er waren ook enkele zwaardere vissen bij: 2 x 10kg, 2 x 12kg en als klap op de vuurpijl wederom een nieuw PR voor Marijn van 15,5kg. Er werden op deze dag ook nog 4 zeewolven gevangen.

Za 15-5:
Bij de haven aangekomen kregen we te horen dat we niet te ver mochten uitvaren vandaag vanwege de wind. Wij dachten: g��n probleem, dan zoeken we de vis wel dichter bij huis. De vis gelost en de boot volgegooid met diesel. Eerst even boodschappen doen, anders komt het er niet meer van. Tijdens het varen en vissen dient er wel goed gezorgd te worden voor de inwendige mens (dan hou je het langer vol). We waren klaar voor de strijd, toen we aankwamen bij de haven, om daar vervolgens te horen dat er totaal niet mocht worden uitgevaren. De reden was: �het is te gevaarlijk op het water�. Zulke berichten zijn niet prettig om te horen, maar wijze raad moet je nooit afslaan. Enigszins teleurgesteld hebben we het plan opgevat om achter de platvis aan te gaan in de haven. Dit bleek een gouden greep. Je tuigt je spinhengen op met een platvispaternoster en een loodje van 100gr���vangen zoveel je maar wilt. Als aas gebruik je stukjes inktvis. Het was werkelijk ongelofelijk. Als je op deze manier aan het vangen bent, vraag je jezelf af: wat doe ik in hemelsnaam aan De Nieuwe Waterweg. Daar ga ik nooit meer naar toe! Gek genoeg vingen we alleen maar schar en niets anders dan schar. Ondanks dat we niet achter het grote wild aan konden jagen, heeft deze hele leuke visserij onze dag toch nog goed gemaakt. Zoveel platvis recht onder je neus. We zeiden nog tegen elkaar: �als je dit aan iemand verteld, verklaren ze je voor gek. Dat gelooft nooit iemand�. Voor nu is alle hoop gevestigd op het weer van morgen. Duimen maar!!!

Zo 16-5:
Vanochtend het meest slechte weer tot nu toe. Is het ons dan niet gegund?? Windkracht 6+ met sneeuw. Wederom het water niet op. Volgens de weermannen, kunnen we na 18.00 uur proberen om uitte varen. Dat zullen we nog wel eens zien. Het is 14.30 uur en het sneeuwt nog steeds. Om 17.00 uur afgesproken met Finnur om te bepalen of we eventueel vanavond of zelf vannacht kunnen gaan vissen. Uiteraard: safety first! Na het bezoek aan Finnur, is duidelijk geworden dat we vannacht erop uit kunnen. De enige kans die we hebben om te gaan vissen, is al we de dag en de nacht gaan omdraaien. Dat moet dan maar. Maar eerst nog een BBQ. Lach maar!! Een BBQ in de sneeuw gezellig met een stel Duitsers worst eten. 19.30 uur is de BBQ afgelopen en wat schetst onze verbazing�.. de wind is weggevallen. De beslissing is snel genomen, omkleden, spullen pakken en varen maar. Eventjes een nacht doorhalen zonder te hebben voorgeslapen. Dit zal een lange nacht worden, maar het belangrijkste is, dat we kunnen vissen en daar kwamen wij toch voor. Eenmaal aangekomen op de stek, bleek er goed te kunnen worden gevist. Na eerst een aantal kleintjes te hebben gevangen, kwamen we weer op de vis. Stuk voor stuk mooie vissen tot 10kg (op een gegeven moment ben je echt verwend, lees verpest, als je zoveel mooie vissen vangt). Gelukkig wordt het in de maand mei in IJsland niet donker �s nachts en hebben we door kunnen vissen zonder hulp van een zaklamp of hoofdlampje. Rond een uur of 7.30 uur besloten we om naar de zeewolfstek te gaan, omdat we toch nog wat tijd over hadden, aangezien we de gevangen vis pas tussen 8.00 en 10.00 uur konden lossen in de haven. Na enkele minuten had Floris de eerste al bij de boot. Helaas viel dit schitterende exemplaar pal naast de boot eraf. Deze vis schatte ik rond de 7 kg. Daarna vingen we nog 4 wolven, waarvan de 2 grootste allebei 4 kg wogen. Moe maar voldaan kwamen we bij de haven aan, waar de andere gasten klaar stonden om te vertrekken. Toen er gevraagd werd of wij nog iets gevangen hadden, hebben we de deksel van de tot de rand toe gevulde kist getild en rolden de ogen van de Duitsers over de steiger. Het was hun niet gelukt om zoveel vis te vangen. Naar ons idee lag dat aan het feit dat zij niet goed naar de vis zochten (er zit enorm veel vis, maar ze springen nog steeds niet uit zich zelf aan boord. Je moet ze wel zoeken). Het devies is: zoeken tot je op de vis zit!

Ma 17-5:
De hele dag geslapen en nog wat boodschappen gedaan. Even bijtrekken van de dag er voor!

Di 18-5:
Dit was eigenlijk de dag dat we de reis naar huis moesten gaan voorbereiden. Wat wil het toeval? Volgens Finnur zijn morgen een dag zijn met dergelijke weersomstandigheden waarmee we naar open zee zouden kunnen. Dat is toch iets wat je meegemaakt moet hebben. Na kort beraad hadden we besloten om bij Raffie na te gaan of het mogelijk was om 2 dagen langer te blijven. Na over-en-weer te hebben gebeld, bleek het inderdaad mogelijk te zijn. Overdag alles tot in de puntjes voorbereid voor de dag van morgen. Dat zou de klapper moeten worden, omdat iedereen roept dat de echte grote jongens daar buiten rond zwemmen. �s Nachts werd de ene na de andere zware kabeljauw de boot ingetakeld��toen ging de wekker!!! Wakker worden en direct uit het raam kijken. YES we kunnen naar buiten. Vol goede moed alle spullen aan boord gebracht en vol gas op naar open zee. Onderweg nog een bruinvis gezien. Op zee aangekomen, zijn we een flinke poos bezig geweest om de vis te vinden. Plotseling waren ze daar!!! Bingo op een talud van 60 naar 90 meter diepte. Hier kwam de ene vis van  boven de 10kg na de andere aan boord. Floris heeft 2 knoeperds gevangen. 1 kabeljauw van 15kg en 1 van 16 kg. Die laatste was een mooi verhaal op zich zelf. Floris haakte eerste een klein visje die vervolgens gegrepen werd door zijn oma. Die vis kwam aan boord met een soortgenoot van 45cm nog in zijn bek. Het aas is niet vlug te groot.

Mijn vakantie werd op deze dag ook gemaakt. Ik had het geluk een kabeljauw te vangen van 130cm bij 18 kg. Werkelijk een droomvis! Na een aantal uurtjes te hebben gevist, ging het weer waaien en waren we genoodzaakt om voor onze eigen veiligheid terug te keren naar de luwte van het fjord. De golven werden echt hoog. Op stek 3 aangekomen hebben we in 2 uur tijd de kist wederom volgevangen. Dit was een dag om niet snel te vergeten. Morgen nog zo�n dag????

Wo 19-5:
Enorm slecht weer. Er was voor ons een boot geregeld in een dorp verderop, aangezien de boten bij onze accommodatie reeds waren verhuurd aan de nieuwe gasten. Dit was jammer, want dit koste veel tijd. Aangekomen bij de boten, kregen we te horen dat we hoogst waarschijnlijk niet naar buiten konden. Uiteraard toch geprobeerd, maar helaas. We treffen het niet. Een zeer ruwe zee. We hebben een tweetal uurtjes op klein spul gevist en hebben het daarna voorgezien gehouden.

Do 20-5:
Alles gereed gemaakt voor de terugreis. Nagekletst en biertje gedaan. Conclusie: super locatie, maar je bent afhankelijk van het weer. Dit is het enige wat je niet in de hand hebt. Wij hebben erg veel pech gehad met het weer, maar desondanks hebben we een prachtige vakantie gehad. Alle drie hebben we 1 of meer vissen van boven de 15kg gevangen en we hebben allemaal meerdere zeewolven gevangen. We willen Raffie, Linda en Finnur bedanken voor alles wat zij voor ons gedaan hebben om er zo�n mooi mogelijke vakantie voor ons van te maken. Hartelijk bedankt!!

Tips:
1.  Als je gaat vissen met een pilker. Haal de dreg eraf en vervang die voor een Gummymak of een ander soort enkele haak. De reden hiervoor is: De kans dat je per ongeluk kleine vis vals haakt wordt kleiner. Dit scheelt een hoop opdraaien voor visjes die je liever niet hebt.

2. Wed niet op 1 paard en neem verschillende soorten aas mee. We hebben ervaren dat het aasgedrag van de vissen per dag kan verschillen.

3. Groot is niet groot genoeg (van het aas)! Het wordt door iedereen gezegd, maar het is ook echt waar. Persoonlijk vind ik aas van 30cm de minimum maat. Reden: je vist selectiever!

Groeten Bob, Marijn & Floris

*Meer informatie over deze accommodatie zie hier >>>

==========================================================

Wilt u zelf op visvakantie naar IJsland ??