"Hitra"

============================================================

Verslag visvakantie 2007 van:
 Louis,Koos,Willem en Nol

Van 16 tot en met 26 Mei.

Na een voorbereiding van enkele avonden,een paar telefoontjes en mailtjes met Raffie en Linda,besloten we om dit jaar maar weer eens richting Hitra te gaan. Als je al meer dan tien jaar naar Noorwegen gaat word de voorbereiding steeds eenvoudiger,mede door de goede service van de afgelopen jaren van Raffie en Linda via www.cordestravel.nl

Voor Louis en Nol alweer de zoveelste keer naar het onvoorstelbaar mooie Noorwegen,voor Koos is het z`n derde keer en voor Willem was alles nieuw.

Woensdagochtend 16 Mei rond 04.30 uur vertrokken we vanuit Leiden richting Kiel met de verlengde Nissan Primastar van Koos (top bus) om op tijd aan te komen om in te schepen op de Color Fantasy.Deze boot is echt een aanrader,het is net een 4 sterren drijvend hotel met een winkelstraat,veel vertier en zeer goed eten.

Donderdag 17 Mei rond 09.30 uur aangekomen in Oslo,van de boot af,door de douane en na een mooie rit dwars door Noorwegen arriveren we om 17.30 uur bij ons onderkomen voor de komende week,na eerst de sleutel en de GPS opgehaald te hebben in Vinvagen.

Dan spullen uitladen.keuken inrichten,even naar huis bellen dat we goed aangekomen zijn en dan aan de bami,bereid door topkok Louis Braakhekke,dit is al jaren een traditie als eerste maaltijd in Noorwegen.Dan de visspullen klaarmaken,kaartje leggen,biertje drinken,veel lachen en naar bed.

Vrijdag 18 Mei onze eerste visdag,het weer was goed dus rond 09.30 uur het water op,je zal mischien denken wat laat,maar voor ons is het een visvakantie en geen werkvakantie. We hebben deze eerste visdag leuk gevangen,Louis ving een koolvis van 1 meter aan z`n spinhengel met een lichte pilker,mooie sport heb je dan.Verder vingen we deze dag nog de nodige koolvis,leng,kabeljauw en schelvis.Rond 17.00 uur weer naar ons huisje om de vis te fileren en in te vriezen. Dan weer eten,bakkie drinken,klaverjassen met een paar gouden rakkers,weer veel lachen en stom lullen.Rond 01.00 onder de wol om de andere dag weer "okselfris" op te staan voor de volgende visdag.

Zaterdag 19 Mei weer vol goede moed het water op,na een stevig ontbijt met gebakken eieren en spek,om weer een visje te vangen.

Ook deze dag is er redelijk goed gevangen waaronder 2 heilbotten van rond de 14 kilo.Willem ving de eerste op z`n 80 meter diepte,na een mooie drill van ruim 15 minuten konden we hem aan boord brengen.De tweede heilbot ving Koos op de zelfde diepte en zelfde plek,tijdens het drillen van deze oersterke platvis zwom deze door de lijn van Nol wat je liever niet meemaakt met gevlochten lijn i.v.m het doorschuren van een van de lijnen.

Dan maar gelijktijdig ophalen,ging goed tot de laatste 15 meter,Nol stond klaar met de gaf en Louis had de hengel van Nol overgenomen toen de lijn van Koos brak,op dat moment heeft Louis ineens beet met de hengel van Nol.Na een minuut of 5 licht dan toch de heilbot in de boot,de lijn van Koos is blijven steken achter de wartel van de hengel van Nol zodat we hem toch nog konden binnen halen.(maak je nooit meer mee,een heilbot met z`n drie�n vangen)Verder deze dag nog leng,kabeljauw,koolvis en lom.Het avondprogramma zoals voorgaande avonden.

Zondag 20 Mei erg winderig maar toch nog een paar uur wezen vissen wat resulteerde in wat koolvis,leng,kabeljauw en haring. De rest van de dag hebben we doorgebracht met een vervroegd avondprogramma,dus een lelijk gat geslagen in de drankvoorraad.

Maandag 21 Mei is het weer ons goed gezind dus ontbijten en het ruime sop op.Gevist met allerlei soorten kunstaas en natuurlijk aas wat resulteerde in een leuke gevarieerde vangst waaronder:roodbaars,schelvis,leng,kabeljauw,koolvis,pollak,steenbolk,wijting,schelp en elkaar. `s Avonds,je raad het nooit,hetzelfde ritueel als voorgaande avonden.

Dinsdag 22 Mei begon de dag met mooi rustig weer,dus na het ontbijt het water op om een stek van Nui Jansen,onze buurman in Skansen,te gaan bevissen.Na een goede 1,5 uur gaat het binnen een paar minuten van kracht 2 tot ik denk wel rond de windkracht 8 waaien,dikke witte koppen op het water dus de hengels binnen gehaald en van het water af gevlucht naar huis toe.Opbrengst van deze dag was leng,kabeljauw,koolvis en veel wind.

De rest van de dag binnen doorgebracht met kaarten,tv kijken en Nol is samen met Willem de omgeving gaan verkennen met als resultaat hele mooie foto`s van Noorwegen.

Goede raad: Het weer in Noorwegen is onvoorspelbaar dus ga nooit te ver open zee op of als je denkt dat het wel kan ga dan met een groepje boten,neem zwemvesten mee,zorg dat je 2 goed werkende mobieltjes bij je hebt en huur een goede boot met voldoende pk`s zoals ze in Skansen hebben,dit kan levens redden.

Woensdag 23 Mei is onze laatste visdag en begint met veel regen,af en toe een hagelbui en behoorlijk wat wind dus op ons gemak uitgebreid ontbeten.

Tegen het eind van de ochtend er toch op uit om te vissen,nog een paar mooie gullen en koolvissen gevangen.Na een uurtje ofwat gevist te hebben terug naar huis om de boot leeg te halen,aftanken en schoonmaken.Nadat we onze visspullen hebben opgeruimd is het tijd voor ons laatste avondmaal in Skansen.`s Avonds de finale tussen AC Milan en Liverpool gekeken en de week nog even doorgenomen onder het genot van onze laatste drankjes.

Donderdag 24 Mei rijden we na het ontbijt om 09.30 uur weer richting Oslo,de terugreis naar Oslo doen we in 2 dagen om niet midden in de nacht weg te moeten rijden om de boot te halen.We overnachten in een hotel in Oyer op z`n 180 km van Oslo,de laatste 50 km naar het hotel is een erg mooie rit,soms lijkt het wel of je op het dak van de wereld rijd als je zo hoog zit.Rond 17.00 uur aangekomen bij het hotel,spullen op de kamer gebracht en een biertje gaan drinken in een bar/restaurant vlakbij het hotel.(kijk niet op een paar euro)Daarna gegeten in het hotel,wat rondgelopen in de buurt,nog een drankje en naar bed.

Vrijdag 25 Mei opgestaan om 07.00 uur,lekker gedoucht en wat gegeten waarna we onze terugreis voortzette.Rond 11.30 uur aangekomen bij de haven waar de Color Fantasy al op ons lag te wachten.De oversteek verliep zonder problemen met weer veel show en muziek,drankje,goed eten en een goede buitencabine.

Zaterdag 26 Mei meren we om 09.30 weer aan in Kiel,een goed kwartier later rijden we weer richting Nederland om zo rond 16.30 uur te arriveren in Leiden bij het huis van Louis vanwaar we ook vertrokken.

Al met al een zeer geslaagde visvakantie op een zeer mooie locatie met zeer goede vismogelijkheden,goed huis en goede betrouwbare visboot.

Raffie en Linda bedankt voor de afgelopen jaren en wie weet ook voor de toekomst !

Crew:

Louis van der Wel  =  Topkok en kampioen
Koos Jansen  =  Animator en net weer geen kampioen
Willem Baart  =  Als nieuweling toch een mooie heilbot
Nol Vermeulen  =  Kapitein,auteur en regelateur

============================================================

Wilt u zelf op (vis)vakantie naar Noorwegen ??