"Nausthaugen"
Juli 2007

============================================================

Sotra

Deze accommodatie is niet meer in het programma,
daar in de plaats is "Havferie"

Noorwegen, het land van de ontelbare fjorden, meren en bergen was onze reisbestemming voor 2007. Samen met een vriend en onze vriendinnen wilden we in twee weken veel van Noorwegen zien en moest er ook gevist worden natuurlijk! De vakantie was dan ook geen standaard visvakantie, het was meer een gecombineerde vakantie. De combinatie van het vissen en het bezichtigen van de mooie natuur is erg goed bevallen.

Nadat we besloten hadden dat we in de omgeving van Bergen onze vakantie zouden gaan vieren moesten we nog een geschikt reisbureau vinden. Door mijn contacten met zeevisland.nl wist ik al dat de beheerder/eigenaar van deze site ook geheel verzorgde reizen naar Noorwegen, Denemarken, IJsland en zelfs Spanje organiseerde. Toch hebben we vele boeken doorgespit en vele reisbureaus afgegaan om te kijken wat deze voor ons konden betekenen. Na al dat gespit en gezoek zijn we toch weer uitgekomen waar we begonnen zijn: www.cordestravel.nl . Hier vonden we het complete aanbod: Raffie, de eigenaar van Vakantie-Noorwegen en tevens visgids op Sotra kon ons alles vertellen over de visserij. Zijn vrouw Linda kon de dames informeren over alles wat er in de buurt te doen en te zien is. Dus zochten we contact met www.cordestravel.nl.

Met ��n e-mail naar Raffie en Linda hebben we alles in zijn werk gezet. Lekker vanuit thuis via de computer je vakantie regelen vind ik ideaal. Op de uitgebreide internetsite Vakantie-Noorwegen vonden we alles van wat we moesten weten over de visserij in Noorwegen en over de omgeving van Bergen. Uiteraard vonden we daar ook alle informatie over de overtocht met de ferry. Zelfs de tickets van de ferry, het huisje en ook de route van Bergen naar de accommodatie komen via de e-mail aan, je hoeft ze all��n maar uit te printen en mee te nemen. Alle vragen die we hadden werden snel en goed beantwoord zodat we gelijk wisten hoe of wat. Alles was tot in de puntjes geregeld!

Woensdagavond 4juli 2007 20.30 uur, eindelijk, de lang naar uitgekeken reis naar Noorwegen kan gaan beginnen. Vanuit Brabant, met een volle auto zijn we vertrokken om via Duitsland naar Hirtshals in het noorden van Denemarken af te reizen. Na een reis die inclusief enkele stops een kleine 11 uur heeft geduurd komen we aan bij de haven van waaruit onze ferry vertrekt. Na wat te hebben gegeten en gedronken zijn we vroeg gaan slapen. Ongeveer 20 uur later arriveerde we in de haven van Bergen, van hier uit is het nog maar een uurtje rijden naar onze accommodatie op Sotra.

Voor we aan deze laatste etappe konden beginnen vond de douane het nog even nodig om ons, onze auto en alles wat zich daarin bevond grondig te controleren op drugs. Alles wat uit de auto kon moest er ook uit! Nadat de hond alles eens goed had besnuffeld en er niets gevonden werd moest het ook weer allemaal terug in de auto, wat niet meer zo gemakkelijk was natuurlijk. Dan maar wat op schoot en op naar het huisje. Een uurtje later, vrijdagochtend 10.30 uur, werden we vriendelijk ontvangen door de eigenaresse van de accommodatie. Na de rondleiding door het huisje, wat er overigens prima uitzag, hebben we Raffie en Linda gebeld om te zeggen dat we goed aangekomen waren. Gelijk hebben we met ze afgesproken dat we ze dezelfde middag om 13 uur zouden ontmoeten in het huisje. Aangezien er wat tijd over was zijn we eerst maar even naar het winkelcentrum gereden om boodschappen te gaan doen, zodat we de komende dagen al iets te eten en te drinken hebben.

13 uur, Raffie en Linda staan voor de deur, zoals afgesproken. Na even te hebben kennis gemaakt verteld Raffie ons alles over de vismogelijkheden en de te gebruiken vistechnieken die deze periode goed blijken te werken. Ondertussen is Linda druk in de weer de dames alles te vertellen over wat we kunnen gaan bezichtigen en ondernemen deze vakantie. De vrouwen regelen de uitstapjes en wij houden ons wat meer met het vissen bezig, een goede taakverdeling lijkt mij�

De visserij die we voor ogen hadden bestond uit de lichte visserij en onder het motto �Catch & Release�. Onder de lichte visserij versta ik het vissen met materiaal waar we hier mee op snoek en snoekbaars vissen, te gebruiken tot een diepte van ongeveer 60 meter. Hengels van tussen de 15-40 gram werpgewicht voor het binnenvissen van pluggen, lepels, shads en werppilkers en hengels van 50-100 gram voor het pilkeren met pilkers en shads tot 150 gram. Uiteraard gingen er ook een paar zwaardere stokken(20-30 lb) mee voor het vissen op grote diepte.

Gewapend met een uitgebreide dieptekaart, gps met waterkaart en een heleboel kennis vertelde Raffie alles om ons op weg te helpen.

Alle potenti�le stekken werden uitgebreid besproken wanneer en hoe we ze het beste konden bevissen. Onder wanneer moet je niet denken aan hoe laat of welke dag maar aan de windrichting. Kun je op de ene stek niet met een ZW wind vissen dan kan dat op een andere stek weer wel en andersom natuurlijk.

Na de informatie te hebben verstrekt moesten Raffie en Linda naar de volgende gasten om ook deze wat op weg te helpen. Mochten we vragen hebben of moesten we nog wat spullen nodig hebben konden we ze altijd even bellen en voor belangrijke zaken en noodgevallen zijn ze zelfs 24 uur per dag te bereiken. Later in de week zouden ze een keer terugkomen om te kijken of alles nog naar wens was en hoe onze visserij en de rest van de vakantie verliep.

Na wat te hebben gegeten en gedronken die avond werden de spullen voor de volgende dag klaargezet. De volgende dag werd het erg zonnig en een aangename temperatuur.

Met zijn vieren zijn we een stukje gaan varen om de fjorden eens van heel dichtbij te zien. Zo konden we gelijk de gps en de boot testen en even wat stekken aandoen om ze nader te bekijken. Uiteraard werden er ook een paar hengels meegenomen! De eerste stek die we tegen kwamen( 80 meter muur) konden we wel eens een koolvis of pollak verwachten was ons verteld, dus langzaam er langs gevaren om zo een stukje te kunnen slepen met diepduikende pluggen. Boenks, meteen een leuke koolvis op het lichte materiaal. Even een foto en terug met die vis. Boenks, mijn maat ook ��n, Boenks ik ook weer, die eerste keer langs de �muur� leverde gelijk een aantal mooie koolvissen op die de 15-40 grams hengels aardig krom trokken.

Aan het einde van de �muur� vonden we een mooie stek om eens te gaan pilkeren. Eerst kijken wat de boot doet, welke kant hij op drift, dan een keuze maken waar we de drift beginnen en kijken of we wat kunnen vangen. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar na een tijdje kregen we het toch onder de knie. Met onze 40 grams pilkertjes kwamen er in korte tijd vijf verschillende vissoorten naar boven. Iedere keer was het op een bepaald punt raak, zodat we besloten om op anker te gaan. Goed eigenwijs natuurlijk want het was ons al afgeraden, maar goed. De ene na de andere vis kwam op deze plek naar boven, niet de allergrootste maar op licht materiaal erg leuk om te vangen. De makrelen gingen mee om als aas te gebruiken voor de wat zwaardere visserij, ook werd er wat vis meegenomen om die avond te eten. Ook al is het Catch & Release een visje om �s avonds te nuttigen kan geen kwaad natuurlijk. Aan het einde van de middag begon het behoorlijk af te koelen waar we niet op voorbereid waren, dus terug naar het huisje. Je raadt het al, het anker vast, stom, stom, stom, maar goed na een tijdje trekken en proberen kwam hij alsnog los en konden we vertrekken, volgende keer maar gewoon blijven driften dus!

De volgende twee dagen bleek de wind te zijn aangetrokken tot een niveau dat we het niet verantwoord vonden om het water op te gaan. Dit was ook niet nodig aangezien we nog dagen genoeg hadden. Besloten werd dus om die dagen iets van Noorwegen te gaan bezichtigen.

De stad Bergen was lekker dichtbij en leuk om mee te beginnen. Via de vismarkt, waar vele mooie vissen en andere zeedieren te bewonderen zijn, lopen we via Bryggen, de oude handelshuizen, en de haven richting het aquarium van Bergen. Vele zoet- en zoutwaterdieren zoals krokodillen, slangen, spinnen, krabben en heel veel vissoorten kun je hier van dichtbij bewonderen. All��n het aquarium met de grote zeewolven, koolvissen, kabeljauwen en pollakken zijn al de moeite waard om er een bezoek te gaan brengen. Na een dag van wandelen en slenteren, lekker thuis gegeten, wat gedronken en de plannen te gemaakt voor de volgende dag zijn we weer gaan slapen.

De volgende dag zijn we het hardangerfjord gaan bezichtigen. Op advies van Raffie en Linda zijn we niet de overvolle toeristenbussen ingestapt, maar hebben we de route zelf, op ons eigen tempo, met de auto gereden. Overal waar er iets te zien is langs het fjord kun je parkeren zodat je alles op je gemak kunt bekijken en fotograferen. Een heel mooie route.

De dag erna was het dan toch weer vissen geblazen. We hadden gekozen om deze dag op een diepte van ongeveer 80 meter te gaan vissen om zo wat kabeljauw, leng en lom te gaan vangen. Met de zwaardere hengels en onze tas met spullen zijn we de boot ingestapt en naar de gekozen stek gevaren. Na het advies van Raffie om wat zwaarder te vissen op deze diepte hadden we een tikkeltje eigenwijs besloten om het toch maar eerst eens op �onze manier� te gaan doen. Op de gekozen stek stond een aardig windje waardoor we te snel driften voor ons lichtere materiaal, verder dan ��n pollak zijn we dus ook niet gekomen. Dan maar even een andere stek proberen maar ook hier wisten we niets te vangen. Een beetje teleurgesteld terug in de haven gekomen besloten we om de volgende dag even lekker niets te gaan doen. Het weer werd te slecht om te vissen en meteen weer naar een fjord te gaan rijden zagen we ook niet zitten.

In de avond besloten we om toch maar even te kijken of we vanaf de kant een visje konden vangen aan licht materiaal. Ieder een hengeltje opgetuigt met 40gram lood en een wapperlijntje voorzien van een haakje maat 4 zouden we wel een kansje maken. Als aas gebruikten we een stukje makreel dat op ongeveer 2 - 4 meter diepte werd aangeboden. Op deze manier hebben we een heel aantal mooie lipvissen en wat kleinere koolvis en pollakken weten te vangen. Onze buurman wist op deze manier een mooie zeewolf te vangen, dit is wel een uitzonderlijke vangst, maar het kan dus. Erg leuk als je niet vanuit de boot kunt vissen.

Vandaag zijn we op bezoek geweest bij Raffie en Linda, we hebben er zeer lekkere pizza�s gegeten met een paar lekkere pinten erbij en ijs na� Raffie en Linda, bedankt daarvoor!

Uiteraard heeft Raffie ons verhaal aangehoord dat we te licht gevist hadden en eigenwijs waren geweest, maar niet getreurd, hij liet ons zijn manier van visserij zien. Welk lood, welke haken, welke lijn, welke onderlijnen enz. Aangezien hij alles op voorraad heeft besloten we onze koffer eens te vullen en een aantal dingen aan te schaffen bij Raffie. Toch wel gemakkelijk, alles wat je onverhoopt niet bij je hebt, of als je veel kwijtraakt, kun je bij Raffie en Linda aanschaffen. Natuurlijk werden er allerlei verhalen uitgewisseld en plannen gemaakt voor de volgende dag. Raffie kwam met het idee om een dagje met ons mee te gaan vissen, deze periode was het toch niet erg druk en hij moest nog wat makrelen hebben ook. Zo gezegd zo gedaan, de volgende dag stapte Raffie bij ons in de boot en kon er gevist worden, met de uitgelegde techniek gingen we aan de slag, maar eerst wat makrelen vangen voor in de ton en wat voor aas.

Het weer was redelijk goed en er werd besloten om buiten te vissen, op een stek waar Raffie eerder al goede vangsten heeft gedaan. De sleppe werd verzwaard met 400gram lood en voorzien van een makreelfilet. Raffie zorgde voor de driften en wij konden gewoon vissen en hoefde eigenlijk niets te doen als opletten zodat we het de volgende keer zelf konden. De eerste worp van de eerste drift leverde al een mooie lom op en zo ging het eigenlijk een hele tijd door en hebben we verschillende lommen gevangen. Waarom weet ik niet maar iets anders dan lom kwam er daar ook niet naar boven. Plots vielen de aanbeten weg en was het in ��n keer gebeurd met de pret. Aangezien het al wat later werd, vaarden we maar terug naar de haven en onderweg zouden we nog wat makreel vangen voor in de ton. Erg moeilijk was dat niet, all��n ving je op sommige stekken all��n maar koolvis, ook met 6 tegelijk, dat is geen leuke visserij natuurlijk en we konden er ook niets mee doen.

Dinsdags was het weer een aangename dag om te vissen, ook Raffie kon deze dag weer mee gaan vissen, en wilde de ton weer vol makreel hebben. Vanwege de wind moesten we vissen op de beschutte plaatsen tussen de eilanden, maar ook hier zit genoeg vis. We maakten driften tot 180 meter om zo de grotere vissen te verleiden. Na een heel aantal driften hadden we verschillende vissoorten met enkele mooie exemplaren ertussen. Toch was het niet erg goed en besloten we onze lichte hengels weer te pakken om op pollak te gaan vissen. Raffie heeft ons de rest van de dag langs de rotsen gevaren zodat we all��n maar hoefden te werpen.

Dit is dus echt een prachtige visserij, met lichte hengels sterke pollakken vangen. Haast ieder worp was raak, vele pollakken en vele koolvissen vlogen op onze 40 grams pilkertjes die we van de bodem in gestaag tempo binnen visten. Helaas lieten de echte grote vissen het afweten, maar ook de wat minder grote geven een goed gevecht. Zelf vissen wilde Raffie niet, hij had het te druk met varen en sturen om ons naar de goede stekken te loodsen. Prima, beter dan zelf varen en heel erg makkelijk natuurlijk! Wat hebben wij die middag een geweldige visserij beleefd zeg, all��n maar werpen en drillen en dat de hele tijd door, prachtig. Die avond moest Raffie op bezoek bij zijn klanten dus zijn we rond 15 uur weer terug gevaren. Met een paar vissen voor in de pan en een ton met makreel kwamen we terug aan in de haven.

Na weer een paar dagen slecht weer en het bezoeken van de gletsjer en wat fjorden konden we op donderdag onze laatste dag gaan vissen. Deze keer kon Raffie niet mee en konden wij gaan kijken of we de uitleg van Raffie begrepen hadden. We hadden gekozen om te vissen in een 80 meter diepe geul. Aan beide kanten van de geul liep de diepte terug naar 30 meter, langs het taluud verwachten we de vis. Vanwege de wind driften de boot net iets te hard over de stek om het aas lekker rustig aan te bieden. We hebben van een emmer en een stuk touw een soort driftzak gemaakt wat erg goed werkte, niet lang daarna haalden we de eerste leng naar boven, een kleintje maar het is een begin. Na een paar driften hadden we verschillende lengen van een mooi formaat gevangen. Ook een  kabeljauw en wat koolvis en pollak wisten we te vangen. Helaas begaf de diepte meter het en konden we het taluud niet meer vinden. We konden nog wel met wat ori�ntatiepunten ons zo goed mogelijk in de buurt brengen, op deze manier wisten we nog wel enkele mooie schelvissen te vangen, maar het goede was er af. Je raad het al bijna terug in de haven deed onze dieptemeter het weer, er zal wel wat wier aan de transponder hebben gehangen.

Toch was die laatste visdag een erg geslaagde dag met veel vis!

Helaas was het na een goede nachtrust de volgende dag weer tijd om naar huis te gaan. Na afscheid te hebben genomen van Raffie en Linda hebben we Sotra verlaten om vanuit Bergen weer aan de terugreis te beginnen. Ook deze verliep zeer spoedig.

Aan het einde van de vakantie hadden we 13 soorten vis gevangen: lom, leng, kabeljauw, schelvis, koolvis, pollak, wijting, roodbaars, rode poon, makreel, horsmakreel, lipvis en een onbekende(soort steenbolk) vissoort.

Hoeveel vis we hebben gevangen weet ik niet maar in iedere geval erg veel!!

Daarnaast hebben we ook heel veel geleerd over de visserij( met dank aan Raffie) en hebben we heel wat mooie plekken in de buurt van bergen bezichtigd.

Kortom: we hebben een erg goede vakantie gehad en zullen snel weer terug naar Noorwegen gaan!!!

Martijn Dekkers.

Deze vakantie is geboekt bij: www.cordestravel.nl

============================================================

Wilt u zelf op (vis)vakantie naar Noorwegen ??