INDEX

===========================================================

Visvakantie  Noorwegen Havferie  2008

Vrijdag  2 mei
Hallo sportvissers , net als de voorgaande  jaren hebben wij weer een huisje geboekt bij Raffie  en Linda  �Vakantie -Noorwegen.nl�  dit zijn de mensen die alles kunnen regelen. We hebben dit maal gekozen voor het huisje Havferie vanwege de accommodatie en de mooie boot (60 pk met gps en plotter). Na 12 uur rijden zonder  files zoals in Nederland zijn we aangekomen in Hansholm. Na veel lachen en een goede nacht rust kwamen we van boord en gingen wij richting  Havferie.  Raffie en Linda  reden met ons mee naar het huisje, waar zij alles hebben uitgelegd betreffende huis en boot met natuurlijk de bekende kaart van Raffie over zijn visstekken. Wij zijn daarna  het water op gegaan om de boot en de navigatie te leren kennen, want dit is  net zo�n gebied waar je gauw verdwaald. De eerste stek �de Muur� die wij aandeden is een bekende  plaats waar je veel schelvis kan vangen. Daar vingen wij geen schelvis, maar de eerste koolvissen. Dit waren niet van die hele grote, maar wel een leuke start om te mee beginnen. Daarna gingen wij naar plek 15, dit was niet zo spectaculair.  Na 2uur vissen wilden wij teruggaan naar het huisje,  maar tot onze verbazing zaten wij in een andere fjord bij stek 23. Na goed de kaart te hebben bekeken en met behulp van de GPS, wat toch weer belangrijk is om met goede spullen van huis te gaan, zijn wij toch weer terecht gekomen in Havefrie.

Zaterdag  3 mei
�s Morgens om 10.30 uur hadden we met Raffie afgesproken om op zee te gaan vissen, want met  zo�n goede leermeester moet het toch lukken. Wij vaarden naar open zee met Raffie als kapitein achter het stuur. Bij onze eerste stek vingen wij met lichte hengels, pilkers van 50 en 100 gram, leuke pollaken, koolvis en kabeljauw. De eerste vis werd natuurlijk gevangen door Raffie zelf. In de tussen tijd werd er veel informatie  gegeven door Raffie, wat je wel en niet moet doen tijdens het vissen.  Ook werd de GPS/plotter afgesteld zodat wij later op de zelfde plek terug konden varen. Na een paar driften gingen we richting Marstein, een eiland aan de overkant van het fjord (Korsfjorden) . Daar gingen onze pilkers naar beneden, het maakte niet uit wat voor kleur we er aandeden, ze deden het overal op. De vissen waren leuk van formaat tussen de 60 en 80cm en dat op een diepte van 40 meter. Onder tussen werd er door Raffie foto�s gemaakt en gefilmd. Na een paar uur te hebben gevist was de bak vol en had Raffie het voorstel om het diepere water op te zoeken. Dat was een leuk idee,  maar ik had mijn zwaardere hengel vergeten en Jan had alleen zijn boothengel bij hem en dat heb je niet nodig om op een diepte van ongeveer 150 meter te gaan zitten. Ik mocht de hengel van Raffie gebruiken. Ik deed een onderlijn en een sleppe, die Raffie zelf maakt, eraan. Deze ging naar de 150 meter en de eerste aanbeet volgde meteen. De eerste lommen en een leng van 95 cm kwamen naar boven. Na een paar uur vol informatie en gelachen te hebben, gingen wij terug naar de haven. Het was een leuke dag om met �de meester� te gaan vissen.

Maandag  4 mei
�s Morgens zijn wij vroeg opgestaan en zagen dat het vreselijk mistig was , nog geen zicht van 50 meter. Echt geen weer om uit te varen , dus hebben wij nog een uurtje gewacht . De mist verdween en de zon kwam,dus we konden weer vissen. Na half uur varen kwam de mist er weer in, maar gelukkig stonden de sporen nog in de GPS/plotter,zodat wij koers konden varen naar Marstein. Een andere plek konden we niet aandoen vanwege de mist. Op de sonar zagen wij dat er een hele grote schol met vis onder onze boot lag. De pilkers gingen weer naar beneden en de eerste polakken kwamen naar boven, nog niet zo groot, maar lagen wel te wachten op ons. De eerste grote polak werd gevangen door Gerard van 85cm met een gewicht van 6 kg, een mooie vis om mee thuis te komen. De rest van de dag werden er nog veel pollaken gevangen en af en toe een kabeljauw. De kleine vissen werden meteen weg gegooid. Na 4 uurtjes vissen was het tijd om weer naar het huis Havferie toe te varen. Met een bak vol vis was het zeker een geslaagde dag.

Dinsdag  5 mei
�s Morgens om 10 uur waren wij van plan om uit te varen naar openzee , maar kwamen wij erachter dat de GPS/ plotter niet echt goed deed . Wij zijn toen teruggegaan naar de haven en hadden Raffie gebeld , hij kwam na 3 kwartier rijden uit Bergen. Wel leuk zoveel service! Toen Raffie  de navigatie  had nagekeken, was hij nog even meegegaan om te kijken of alles wel werkten. De dikke  mist kwam weer opzetten , wij hadden een zicht van ongeveer 30 meter. Gerard vaarde en wij stonden op de uitkijk. Na  15 minuten varen gingen wij bijna over een bootje met 2 Duitsers erin. Zo zie je maar hoe gevaarlijk het kan zijn op zee. Door het  spoor te volgen van de GPS/plotter waren wij al snel bij Marstein. Wij  vingen al gauw de ene  pollak naar de ander en allemaal rond de 70 tot 85 cm. Een mooie dag om af te sluiten.

Woensdag  6 mei
Na een uitgebreid ontbijt vaarden wij weer naar open zee. Er was mooi weer en er waren geen golven. Na diverse visstekken te hebben aangedaan kwamen wij niet verder dan kleine kabeljauwen en een koolvis. Jan ving wel een zeester. Wij zijn toen  terug gevaren naar de eerste keer waar wij zijn gaan vissen met Raffie.  Allemaal met de lichte hengel met een 50 gram zilver haring pilker. De eerste pollaken kwamen weer naar boven, toch allemaal weer boven de 75 cm.  Jan kreeg een enorme aanbeet  op zijn spinner hengel ,na  minuten  stoeien kwam er een mooie kabeljauw van 8,5 kg naar boven.  Daar komen wij tenslotte voor!  Na aankomst in de haven stonden Raffie en Linda ons op te wachten, waar diverse foto�s werden genomen. Ook Magne de huiseigenaar  kwam ook bijna elke dag even kijken of er nog genoeg werd gevangen. Deze Noor gaf ook goede tips en houdt ook van een lekker biertje .

Donderdag  7 mei
Onze laatste visdag van de vakantie was heel snel gegaan, maar toch nog even uitgevaren naar een plek waar wedstrijden worden gehouden onder de Noren. Na 30 minuten varen met een snelheid van 45 km per uur kwamen wij op plaats van bestemming .  De hengels werden klaar gemaakt met een boven lijn en een sleppe van Raffie.  Met een flink stuk makreel aan de haak kwamen de eerste grote lommen en lengen naar boven . Na een mooie dag vissen en met een kist vol vis gingen wij weer terug naar Havferie. �s Avonds kwamen Raffie, Linda en Magne nog even afscheid nemen van ons. Na 4 jaar geboekt te hebben bij Vakantie-Noorwegen gaf ook deze vakantie bij ons weer een goed gevoel om weer terug te komen in 2009. Raffie en Linda bedankt voor deze weer geslaagde vakantie.

Groeten  Gerard, Jan en Ferry

Huisje Havferie >klik<

============================================================

Wilt u zelf op (vis)vakantie naar Noorwegen ??