INDEX

"Hitra"
Mei 2008

Deze accommodatie is niet meer in het programma,
daar in de plaats is "Angelamfi Hitra"

===========================================================

Hitra 2008 van 28 mei t/m 6 juni.

Na onze vorige Noorwegen trip, ook naar het mooie Hitra en via Raffie en Linda ( www.www.cordestravel.nl ) geboekt, hadden we ons voorgenomen om er over 2 jaar naar terug te keren. Dit jaar was het dan eindelijk zover. Zouden we de vangsten van 2 jaar geleden kunnen overtreffen en troffen we dit jaar ook weer het prachtige weer waarvan we toen hebben mogen genieten? Deze keer vertrokken we een maandje later maar hadden wel hetzelfde huisje, Skansen 2, geboekt met haar prachtige 19 ft. Boot met 50 pk motor. De groep waarmee we gingen vissen waren Koos ( kok ), Chris ( cleaner en vuller ), Henk ( topfileerder ) en ondergetekende Harold ( el capitano ).

Op 28 mei gingen we op weg richting Kiel waar we met de MS Color Fantasy de overtocht maakten richting Oslo. Na een rit van +/- 7 uur stonden we te wachten om de boot op te rijden en om vervolgens daadwerkelijk van de vakantie te gaan genieten. Na een mooie overtocht van een 21 uur met goed eten en goede slaapcabines kwamen we  aan in het mooie Noorwegen. Dit was rond 10.00 uur op 29 mei.. De lange autorit kon beginnen maar door het prachtige natuurschoon ging het allemaal erg soepel en vlot. Ook door een goed navigatiesysteem reden we in ��n keer naar het huisje toe. Na het ophalen van sleutel en GPS/Dieptemeter stonden we om 19.45 uur de auto�s uit te laden. Even snel een biertje doen en het water op om te vissen, daar waar we toch voor gekomen zijn en met een strak water en een temperatuur van een 20 graden ben je stom als je het laat. Het werd een prachtige avond met veel koolvis ( wel klein ),Kabeljauw, leng, schelvis en wijting. Of we niet weg waren geweest. Je voelde je gewoon leeglopen en geheel tot rust komen. Rond 23.30 uur teruggegaan, fileren, biertje doen en slapen om de volgende dag fit te gaan vissen. Opmerkelijk was wel dat het nog steeds licht was, sterker nog het wordt helemaal niet donker ( wat schemer ) rond deze tijd wat lange dagen betekende, mits het weer het toeliet, voor de rest van de week.

Vrijdag 30 mei, Zon en een windkracht 2.
Vandaag een beetje de plekken belaagd waar we 2 jaar geleden zo succesvol zijn geweest. Maar successen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Dus maar een beetje gaan zoeken. Overal waar je ingooide lagen de koolvissen en haringen dik opgestapeld. Hoe je ook viste, het ( kunst )aas bereikte de bodem niet. Geweldige sport op een spinhengeltje, want het zijn echte vechters, hoe klein ze ook zijn. Als de bodem wel werd gehaald was het vrij snel raak en �pakte� je een grotere. Zo wisten we diverse kabeljauwen te vangen met uitschieters tot 86 en 89 cm. Ook de grote schelvis was zeer aktief en deze wisten we ook met regelmaat naar boven te halen. Rond 18.00 uur even aan de inwendige mens denken en in de avonduren de rovers op een 140 meter diepte gaan belagen. Het aas lag nog niet op de bodem of de eerste beten meldden zich al. Het eerste haaitje kwam naar boven. Dit bleek deze week een ware plaag te zijn, als je hiervan mag spreken. Maar een 15-tal haaitjes op een avond was eerder regel dan uitzondering. Er werd nog wel een mooie pollak gevangen tijdens het binnendraaien. Voldaan vertrokken we om 23.30 uur voor het dagelijkse ritueel, fileren en een biertje doen.

Zaterdag 31 mei, Zon en een windkracht 2.
Op deze prachtige dag een stukje gaan varen en ergens een baai gevonden om daar ons geluk te gaan beproeven. Na wederom de nodige koolvis en haring kwam Chris �vast� te zitten. Het vastzitten bleek toch niet te zijn. Ik denk planten, riep hij. Toen de onderlijn in zicht kwam zagen we ook iets wits blinken met een vrij grote bek, zeeduivel van 68 cm en 4,1 kg. Een vis die wij in de 5 keer dat we nu in Noorwegen zijn geweest nog nooit gevangen hebben en Chris die voor de eerste keer mee was vangt er ��n. Geweldig en volop hilariteit aan boord.

Hierna de koolvis opgezocht om vervolgens de koolvis die we gehaakt hadden te laten zakken tot de bodem en zo de grotere proberen te vangen. Het werd een uur of 4 volop feest. Zo wisten we veel kabeljauw te vangen ( 2 cementkuipen vol ) en was de grootste 80 cm.

Een 20-tal tussen de 60 en 80 cm. Als we zwaarder hadden gevist was het zeker verdubbelt maar vissen met een spinhengel op deze jongens is toch wel het ultieme. Zo kregen we ook aanbeten en begon de vis te zwemmen en bleef dat doen en zwom gewoon door de onderlijn heen. Zonde maar wel een mooi om de vis ook een kans te geven. Henk kreeg ook zo�n vis aan de lijn en rrt, rrt, rrt daar ging zijn slip, stukje opdraaien om vervolgens weer meters lijn te moeten geven. Na een stief kwartiertje kwam een koolvis van 100cm en 6,2 kg aan de oppervlakte. Mooi om een vutter nog zo aan het werk te zien. Verder vingen we deze dag nog leng, pollak en een roodbaars. Op naar het fileren, biertje en een welverdiende nachtrust.

Zondag 1 juni, bewolkt ( wat drupjes in de ochtend ) en een windkracht 3.
Het zou vandaag een memorabele dag gaan worden al zag het er niet zo uit toen we aan het ontbijt zaten. Donkere wolken en wat regen. Weer waren de koolvissen en haringen in grote getalen aanwezig. Zo wisten we overdag weer de nodige kabeljauw, pollak en schelvis te vangen. In de avonduren weer de diepte opgezocht en maar hopen dat de haaitjes het aas niet pakte. Na een lom en een koolvis van 75 cm ( Koos ) te hebben gevangen kwamen de haaitjes toch weer in grote aantallen naar boven waardoor we besloten om het op de heilbot te proberen. We zochten een zandvlakte op waar daags van te voren een heilbot van 36 kg was gevangen en probeerden daar ons geluk. Na het beazen van de haken liet de eerste beet niet lang op zich wachten en mocht Koos het gevecht aangaan met een heilbot. Andere hengels werden opgedraaid om te genieten van een gevecht tussen man en vis in een prachtige omgeving. Na een paar runs kwam een heilbot boven. Geen grote maar voor ons de tweede vis die we nog nooit gevangen hadden. Om 00.30 uur ( het was nog licht ) er een eind aan gebreid voor de dagelijkse werkzaamheden.

Maandag 2 juni, zon en een windkracht 4.
Vandaag hadden we ingepland om diep te gaan vissen op verschillende plekken. Even wat aasvis vangen ( koolvis en haring ) en toch nog even wat kabeljauw, schelvis en pollak meepakken om daarna naar het diepe te verkassen. Hier wisten we 2 lommen, 2 lengen en uiteraard weer de nodige haaitjes te vangen, 2 keer 2 doubletten is ook leuk, toch Chris? Om 0.45 uur weer het dagelijkse ritueel.

Dinsdag 3 juni, zon en windkracht 2.
Na het aftanken van de boot hadden we voor vandaag eigenlijk geen strijdplan gemaakt en we zouden wel zien wat het werd. Een paar uurtjes op de koolvis en haring, vervolgens op de kabeljauw en rond 20.00 uur lekker diep vissen ( 170 meter ). Henk kreeg tikjes, liet doorbijten om vervolgens een flinke zwiep aan de hengel te geven om aan te slaan. Het gevecht kon beginnen en dit keer was het geen haaitje. Met een achtergrond van de ondergaande zon en een rood gekleurde hemel was Henk een geweldige strijd aan het leveren met iets wat zich niet zo snel gewonnen zou geven. Na een dikke 20 minuten �liep� zijn lijn weg en een lom van 87 cm en 7.9 kg was zijn trofee. De 3 doubletten haaitjes van Harold vielen hierbij in het niet.

Woensdag 4 juni, zon en windkracht 2-3.
De laatste visdag was alweer aangebroken. Hoe lang het duurt voordat je er bent, zo snel gaat de tijd als je er daadwerkelijk bent maar als je er bent lijkt het alsof je niet bent weggeweest.

Deze dag was er ��n van het genieten van de natuur waarbij er nog wel lom, haaitjes, koolvis, Kabeljauw en haring werd gevangen maar in ons achterhoofd spookte toch alweer de terugreis. Na het inpakken van de spullen en een zeer korte nachtrust vertrokken we in de nacht van 5 juni richting Oslo van waar wij de boot terug namen richting Kiel om ons zo op 6 juni rond 19.00 uur weer bij vrouw en kinderen te voegen.

R�sume van deze week :
Het was een geweldige, prachtige vakantie en een zeer goed gezelschap. De vangsten konden beter al hebben we heel veel klein spul gevangen maar de echte grote hebben het laten afweten. Na een 20-tal meters + te hebben gevangen in 2006 hebben we er dit jaar maar ��n weten te verschalken. Maar wat ik eerder heb geciteerd : successen uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. Komt wel bij dat we een zeeduivel en heilbot kunnen bijschrijven op onze al zo grote lijst van gevangen vissoorten.

Het huisje en vooral de boot waren super evenals de begeleiding en boeking via mail van Raffie en Linda, van www.cordestravel.nl Over 2 jaar zien ze ons zeker weer terug.

Een vriendelijke visgroet,
Henk, Koos, Chris en Harold.

Deze vakantie is geboekt via www.www.cordestravel.nl

===========================================================

Wilt u zelf op (vis)vakantie naar Noorwegen ??