INDEX

"Sotra Festival"
Juni 2008

Sotra � Kvernepollen

De week van 6 t/m 13 juli 2008 stond al ruim een jaar vast, voordat we wederom naar Noorwegen gingen. Wederom hebben we onze vakantie geboekt bij Raffie en Linda van www.www.cordestravel.nl Het zou dit jaar anders worden dan de voorgaande jaren, dit jaar werd er een groot festival georganiseerd voor alleen Nederlandse en Belgische sportvissers, erg gezellig dus. Ook was het dit jaar anders in de voorbereidingen, onze lijnen waren opvallend vroeg klaar, zo ongeveer in februari al. De molens en reels zaten weer vol met lijn. Tja dat was dus gewoon ff 3 maand aftellen, maar desondanks ging de tijd tot vertrek 5 juni redelijk vlot.

Dit jaar hadden we twee nieuwe mensen in ons huis, Corne en Peer. Dat is altijd afwachten voor de groep (ik wist wel dat het goed zat.) Maar na een half uur wist iedereen wat ze aan elkaar hadden en ik mag dan ook oprecht zeggen, dat we er twee vrienden bij hebben.

5 juni:
Om 04:30 uur arriveerde Corne en Peer in Zutphen. Er werd een bak koffie gedronken, de laatste spullen gingen bij Corne in de wagen en de reis begon. Haico, Dick en John gingen wederom met de wagen en Co, Dave, Eric en (ik) Gert gingen een dag later vliegen. Na een vlotte reis kwamen we tegen 15:00 uur in Hanstholm aan. Natuurlijk met de nodige stops met �bratwurst�.

6 juni:
Klokslag 12:00 uur kwamen we in Bergen aan. Daar hebben we op de parkeerplaats verzamelt en middels een transfer als groep naar de Kvernepollen gereden. De jongens, die met het vliegtuig waren, kwamen een kwartiertje later en iedereen kon genieten van koffie met een Noors gebakje. Een korte goede uitleg van Raffie over het vissen en veiligheid gingen we met iedereen op de foto. De spullen werden uitgeladen en tegen 17:00 uur kon iedereen het water op, tenminste als je geen honger had. (haha) Corne, Peer en John op een boot, zij namen een boot of vijf mee naar stek 1 en 2. Een beetje in de ronde gevaren en zijn toen zelf ook gaan vissen.

John ving met zijn tweede worp een mooie Zeeduivel (geen geluk, maar kunde en met dank aan de lepel van Linda, haha), waarop Peer hetzelfde voelde alleen nog zwaarder. Na tien minuten zagen we de Zeeduivel van Peer, hetgeen leek op een mooie onderwaterplant en naar eigen zeggen nog in de bloei stond ook. Corne wist een mooie Leng te haken en verder vingen we nog een paar Roodbaarzen en Pollak en Lom.

7 juni:
Iedereen zat weer rond stek 1 en 2 te vissen, maar er werden geen grote vissen gevangen zoals vorig jaar. Raffie, Corne, Peer en John zijn die dag heeeeeel veeeel stekken langs gevaren en bevist, maar ook zonder groot resultaat. Er werden wel Makrelen gevangen, die leken op Tonijnen. Hetgeen ook een bijzonder leuke sport is met een lichte spinhengel van 120 gr. Kleine vis was er in overvloed te vangen en klein noem ik vissen tot 60 cm. Veel Makreel en Pollakjes, Koolvisjes, maar de grote jongens bleven uit.

8 juni:
Zoals elke morgen had (ik) Gertie weer een puik ontbijtje klaar staan, waar iedereen dankbaar gebruik van maakte. Het zou weer een lekkere dag worden en iedereen ging er met de boten op uit. Wij, Eric, Haico en John, gingen voor de muur langs naar het Noorden en staken tussen door richting Groningen. Bij de muur ving ik een mooie Schelvis en John een grote Pollak. Haico ving tussen door zijn eerste mooi Gul. Hij komt er al een paar jaar in Noorwegen, maar deze moest hij nog op zijn lijstje zetten�nouja. Verder veel kleine vis gevangen, maar wij zijn niet zoals de Duitsers, die nemen ze mee voor �die Suppe�. Alles kleiner dan 70 cm gaat bij ons terug. En ik heb in de avond voor iedereen aan het eind van de dag voor een lekkere maaltijd gezorgd en Erik zoals altijd de vis gefileerd. De andere boot, Dave Dick, Co hadden ook hun visje gevangen. Het leuke van deze vakantie was dat we elke dag meerdere visgidsen hebben gezien en gesproken, de organisatie had het huis tegenover de fileerplaats gehuurd en dat was het centrum vd organisatie. Iedereen die terug kwam kon zo naar de visgidsen lopen of ze kwamen zelf al naar buiten om zo te kijken of alles naar wens was. Toch een goed gevoel dat overal op Kvernepollen de visgidsen aanwezig en in de buurt waren, ik heb ze dan ook alles gevraagd wat ik wilde weten en zo heb ik deze week dan ook heel veel geleerd.

9 juni:
De weersverwachting voor deze dag was zwaar. Veel wind en hoge golven, dit zou ook voor de verdere dagen de grootste spelbreker zijn. Dave en Haico gingen op een boot weg en Co en Dick ook. Raffie ging met Peer en Corne op weg en wij, gingen naar bed. Wij waren zondagavond in Bergen geweest en met ons drie�n in de wagen geslapen. Is wel voor herhaling vatbaar....of niet ??? Veel boten kwamen terug met de melding dat er bijna niet te vissen was vanwege de grote golven, maar twee diehards bleven op de hoge golven, Haico en Dave. Zij kwamen terug met een grote Lengen waarvan de grootste 14.5 kilo woog. In de middag gingen Dave, John en Co nogmaals richting het �gat�. Daar aangekomen ving John een mooie Leng en de wind werd als maar steviger. Op een gegeven moment waren de driften zo snel dat 500 gram lood niet eens de bodem haalde op 80 meter. Dit besloot John ook op een gegeven moment uit de boot te stappen en lopend naar huis te gaan, de wind was zelfs voor hem te heftig en de golven te groot. John kan een hoop hebben maar golven van 30 meter hoog (geintje) is toch te gek, hahaha.

S avonds was er gezamenlijk de wedstrijd van het Nederlands elftal kijken en werd er veel gezongen en gejuicht. Dit was door Raffie en Linda perfect geregeld. Er stond overal wat te knabbelen en iedereen nam zijn eigen drank mee.

10 juni:
De wind bleef aanhouden, maar Haico, Dave, Co, Dick trotseerden de golven en gingen weer richting het gat. Aangezien ze een nieuwe gasbuis in het water aan het leggen waren moesten de jongens er helemaal omheen. John, Corne en Peer gingen mensen begeleiden met lijnen knopen samen met andere visgidsen. Vanwege het slechte weer hadden de visgidsen van Vakantie-Noorwegen een knoopochtend georganiseerd in de grote zaal. Daar kon iedereen naar toe komen om zo nog beter te leren knopen en om nog meer info te krijgen over hoe zwaar en licht te vissen. Tevens was er ook veel uitleg over de sleppe en de Havfiskeboom. Alle 7 visgidsen waren aanwezig om iedereen van alles uit te leggen en om alle vragen van iedereen te beantwoorden, wederom perfect alles georganiseerd door Raffie, Linda en de visgidsen. Gert en Eric gingenhet water op, maar dan aan de binnenkant. Toen iedereen in de middag terugkwamen was de vis snel geteld. Er was wederom veel vis gevangen tot 60cm. Alleen degene die het gewaagd hebben op open zee te vissen kwamen met mooie Leng en Kabeljauw terug.

11 juni:
Tja weer die wind. Bijna iedereen ging naar het gat en John, Corne en Peer gingen naar de binnenkant. We hebben nog op platvis gevist, maar Peer was de enige die een paar Steenbolkjes wist te vangen. Wij zijn tegen de middag terug gegaan en de rest, behalve Haico, Dave en Co, die waren nog aan het vissen. De golven waren nu dermate hoog, dat Raffie iedereen ge-smst heeft om naar binnen te komen. Tja we hoorden de jongens van ver al aankomen met een mooie Heilbot in de handen. Dave was de gelukkige. Co had een grote Kabeljauw, waar hij de wedstrijd mee zou winnen (zwaarste vis). Haico had nog een pracht exemplaar van een Leng. Ik zeg er wel eerlijk bij dat de golven echt heel hoog waren en het eigenlijk niet kon om door die golven heen te vissen, ik begrijp dan ook goed dat 90% vd vissers niet door de golven heen wilde om te vissen, was ook best wel gevaarlijk.

12 juni:
Nog ��n dag en volgens mij had iedereen hetzelfde gevoel. Waar de hele week maar een of twee bootjes hadden gelegen van ons huis, lagen er nu wel 13. Iedereen wou de laatste dag toch nog een grote vis vangen. Gelukkig kwam dit ook uit. Het waren de Lengen, die de klok sloegen. Van 6 tot 16 kilo. Nu zag ik ook bij veel groepen de 1e keer de normale lijnen uit hun kist komen, veel groepen viste de hele week met verenpaternosters, omdat daar de makreel en kleine koolvis goed op beet, maar als je een hele dag met die lijnen vist, vang je nooit een grote vis natuurlijk. Ik heb wel gezien dat de visgidsen alle vissers adviseerde om meer te vissen met havfiskeboom en sleppe, maar veel vissers bleven vissen met kleine pilkers en verenpaternosters.

13 juni:
De dag van de terug reis John en Corne hadden beide wagens weer vol en zo begon de reis. S Avonds mooi in het caf� op de boot het Nederlands elftal gekeken en naar de moppen van Peter, Bart, Merijn en Marco geluisterd. Marco en ik hadden nog een speciale vriend aan boord�Proost!!

Na de overwinning zijn John, Corne en Peer nog ff blijven hangen, hetgeen een polonaise naar de hut tot gevolg had. Als ik alles moet samenvatten, dan hebben we weer veel vis gevangen, heel veel gelachen en hebben we er twee vrienden bij. Corne en Peer bedankt voor deze week, wat mij betreft gaan we het vaker doen�alleen misschien een beetje meer �� hahaha.

Raffie en Linda bedankt wederom voor de goede organisatie en alles wat we met elkaar mee hebben gemaakt. Inmiddels boeken wij onze Visvakantie al sinds 2006 bij jullie en elk jaar is alles perfect geregeld, buitenom alle tickets en afspraken ook de begeleiding, advies en technieken. Jullie doen goed werk en ga vooral zo door, wij zijn m��r dan tevreden. Deze speciale festivalweek was een leerzame ervaring voor ons, we hebben ook dit jaar wel heel veel bijgeleerd. Het weer was slecht en de vis beet niet zoals de voorgaande jaren, maar dat is iets daar kunnen jullie niets aan doen. Volgend jaar hebben we alweer gebowekt bij jullie, dus we zien elkaar in 2009 !

Tot volgend jaar!!

Groetjes Gertie

===========================================================

Wilt u zelf op (vis)vakantie naar Noorwegen ??