INDEX

"Sotra Festival"
Juni 2008

Sotra � Kvernepollen

Wij hadden vorig jaar plannen om dit voorjaar voor het eerst naar Noorwegen te gaan. Echt lang hoefden we niet te zoeken want er zou in 2008 een festival worden georganiseerd door raffie en Linda van vakantie Noorwegen op de locatie Kvernepollen. Dat hield dus in dat er voor ons �rookies� voldoende gelegenheid zou zijn om heel veel op te steken van de visserij daar en zo dus leuk vis te kunnen vangen, als die een beetje mee wilde werken natuurlijk.

Wij waren met het vliegtuig geweest en dat beviel ons uitstekend. Binnen een paar uurtjes zaten we al in het zon overgoten Bergen in het busje met Kare op weg naar de accommodatie. We hadden er gelijk zin in, want wat wil je nog meer: zon, warm, geen wind en je bent in Noorwegen!

Nadat iedereen was gearriveerd en uitgepakt konden we eind van de middag richting de bootjes. Zelf gingen we met licht materiaal aan de slag. We hoopten natuurlijk onze zeebaarsstokken tot het handvat krom te trekken op dikke koolvis en polak. Maar dat zou niet zo makkelijk gaan als gedacht. De eerste avond op het water, we vaarde de richting op waar iedereen heen ging, dat was bij het eilandje tinde. Daar vingen we al pilkerend met gewicht van 60 tot 100 gr. regelmatig een visje in de vorm van polak, koolvis, een roodbaarsje en wat kleine leng. Roland pakte op 35 meter nog een mooie polak van 75 cm die hele leuke sport gaf en de hengeltop van zijn spinstok meerdere malen diep het water introk met leuke runs de diepte in. Dat ging er op lijken! Helaas volgde er daarna weinig spectaculairs meer.

De tweede dag was het weer prachtig weer en konden we lekker de zee op. We zouden het nu ook met aas gaan proberen op wat dieper water. Echter lieten we de echt zware gehuurde hengels nog even op het balkon staan. Echt gretig waren de vissen niet. Verder dan enkele steenbolken wist ik niet te komen. Roland wist een kleine lom te vangen en nog een kleine leng maar dat was ook alles. In de middag weer met de lichte stokjes aan de slag in de hoop op weer wat mooie polak en wat nog meer wilde bijten. Dat ging allemaal een stuk moeilijker dan de vrijdag en verder dan enkele kleine koolvisjes en polakjes kwamen we niet. Uit verveling wierp ik eens voor de gein een pilkertje van 40 gr richting eiland, liet even afzinken en spinde die als een malle binnen. Tot ineens BOEM, grote kolk in het water, hengel die diep doorbuigt en de slip die begint te ratelen. Tot de lijn slap viel, haak van de pilker bleek afgebroken te zijn. Dat was erg jammer. Maar gaf wel hoop. Roland kwam ook weer tot leven en samen bestookte we het eilandje. Deze manier van vissen leverde de rest van de avond bijna iedere worp wel een aanbeet of vis op. Helaas geen grote vissen meer gezien. De grootste waren polakken rond de 55 cm.

Voor zondag wisten we natuurlijk gelijk wat we gingen doen. En voor de gein namen we ook onze verticaalstokjes mee, lekkere strakke stokjes van 1,90 met een vermogen tot een grammetje of 21 aangezien we de hoop op grote vis al verloren waren, gingen we voor de fun. En of je dan fun hebt. Met de aantrekkende zuiden wind konden we perfect mega lange drifts langs de rotsen en eilandjes maken en zo was het vissen bijna werken. Achter elkaar knalde de koolvisjes, makrelen, polakken tot 55 cm en zelfs enkele behoorlijke gepen op de pilkertjes. En met zo�n licht hengeltje geven ook de kleinere vissen een prachtige sport. Helaas ging loop van de ochtend steeds harder waaien en waren we op tijd weer terug gegaan want tegen de golven en in wind met  zo�n gele badkuip is niet echt een pretje�

En dat was het begin van het slechte weer want de dagen daarna nog veel slechter werd. We hebben toen ook heel wat minder gevist. Alleen in stukje tussen het fjord en de zee in hebben de rest van de dagen ons vermaakt. Het lijkt wel een aquarium als je ziet wat je allemaal vangt aan klein pilkertje of een platvisonderlijntje met een klein reepje makreel. Opzicht natuurlijk  heel erg leuk om zo toch nog wat bezig te zijn in weer en wind.

Gelukkig nam donderdag de wind wat af en konden we een klein stukje naar buiten en dan vissen in het stuk bij de gasfabriek. Daar werd mooie leng , schelvis en gul gevangen. Het wilde bij ons niet zo lukken omdat wij door de wind met een rotgang over het fjord werden geblazen. Ook corrigeren met de motor was onbegonnen werk. We zijn toen wat verder naar binnen gevaren meer uit de wind en stuitte op een plukje mooie wijting. Zo hebben we nog een uurtje veel mooie wijting gevangen aan kleine reepjes makreel . En daarmee de laatste dag afgesloten van de vakantie.

Kortom hebben we ondanks het slechte weer toch een prima en leuke week gehad. Wij hebben erg veel geleerd en achter toch wel enige spijt dat we niet direct met grof materiaal en aas hadden gevist. Dan hadden wij zeker ook mooie grote lengen gevangen en wie weet wat nog meer. Maar aan de andere kant is de lichte visserij voor ons zeebaars verslaafde natuurlijk helemaal geweldig. Maar dat gaan we anders doen volgend jaar als we weer gaan. Dan gaan ze zeker meer met de hafkevisboom en aas vissen. Want is eigenlijk toch ook wel erg gaaf om een echt grote vis te vangen�

Roland en ik willen Raffie en Linda maar natuurlijk ook de aanwezige visgidsen nogmaals heel erg bedanken voor de gezellige week, goede service en vele tips en adviezen. Jullie hebben er toch voor gezorgd dat ondanks zo�n beetje alles tegen zat wij het in ieder geval uitstekend naar ons zin hebben gehad!

Wilde wij verder Corne nogmaals heel erg bedanken voor het meenemen van onze hengels!!

Tot volgend jaar!

Groeten Chris en Roland
www.zeebaarsshop.nl
Huisje 16

===========================================================

Wilt u zelf op (vis)vakantie naar Noorwegen ??