INDEX

www.www.cordestravel.nl

Vakantie Noorwegen 2008 Dagboek

17 april

Om 3 uur �s ochtends vertrokken. De reis verliep voorspoedig en om het uur even een pauze om  de benen te strekken. Een kleine file gehad maar verder goed te rijden. Om kwart over 2  �s middags aangekomen bij de boot. We waren een van de eerste want het was nog erg rustig. We hebben even een rondje gelopen buiten en daarna tot 4 uur gekaart. Daarna ingecheckt en tot 5 uur verder gekaart. Om 5 uur mochten we dan eindelijk de boot op en gingen we naar onze kamer. Deze was niet erg groot, maar was alleen maar om te slapen. In de lunchroom even wat eten gehaald en lekker gegeten. Daarna zijn we in de lounge room gaan zitten om vervolgens onder het genot van live muziek verder te kaarten. Jeroen vond de golven niet zo erg fijn, dus die had een pilletje gegeten tegen zeeziekte. Hier werd hij alleen een beetje duf van. Om 11 uur �s avonds hadden we het kaarten wel een beetje gehad en zijn we naar bed gegaan. Het golven was inmiddels een stuk minder geworden, dus het slapen ging erg gemakkelijk. Het enigste was dat de bedden wat trilden van de motor van de boot.

18 april

om 6 uur �s ochtends wakker, maar toch nog maar een paar keer omgedraaid. Om half 8 zijn Menno en Arnold er vervolgens uit gegaan. Jeroen besloot om nog maar even te blijven liggen, want hij had een beetje opstart problemen. Half 9 zijn we even een broodje gaan eten en daarna zijn we in de kamer gaan kaarten. Om 10 uur moesten we de kamer verlaten en mochten we even naar de auto om de spullen weg te brengen.  Om 12 uur zijn we aangekomen in de haven en mogen we eindelijk van de boot af. Nadat we van de boot afwaren moesten we langs de douane en werden we gecontroleerd op drugs. Voor ons was een duitser die drugs bij zich had en die werd opgepakt. Bij ons kwam de drugshond ook even snuffelen, maar geen problemen dus we konden onze reis weer verder voortzetten. Onderweg naar het huisje genoten we van de mooie natuur, de mooie bergen en de verschillende fjorden en meertjes. Rond 1 uur waren we bij ons huisje aangekomen en toen bleek er een misverstand te zijn met de huisbaas. Deze dacht namelijk dat we met het vliegtuig pas om kwart voor 4 zouden komen. Toen Raffie opgebeld en die zou rond een uur of 3 komen. Beetje rondgekeken bij het water en de boot en we waren het erover eens dat we een prachtige boot hadden. Om 2 uur was de huisbaas er en hebben we even een praatje gemaakt, het bleek een erg aardige man te zijn. Daarna konden we ons huisje in, want zijn vrouw was net klaar met schoonmaken (daar was ze nog mee bezig toen we aankwamen). Om kwart over 3 kwam Raffie samen met Linda aanrijden en zijn we naar buiten gegaan. We kregen onze hengels en dat waren spiksplinternieuwe hengels, van perfecte kwaliteit. Na onze hengels in ontvangst te hebben genomen gingen we naar binnen en ging Raffie ons uitleggen met welk materiaal en hoe we moesten vissen. Om 5 uur was hij klaar met zijn uitleg en zijn we naar buiten gegaan om vervolgens een uitleg te krijgen over de boot van de huiseigenaar (Magne). Na een uitleg te hebben gehad over hoe de boot werkte gingen we even uitvaren, dit omdat het nogal lastig was om uit de haven weg te komen. Er ligt namelijk een rots midden in het vaarpad en het mikt nogal nauw om eruit te varen zonder de motor of boot te slopen, de doorgang is namelijk vrij krap. Eenmaal aangekomen op de open zee kregen we nog een uitleg over de dieptemeter en vervolgens gingen we weer terug naar het huisje om het bootcontract te ondertekenen. Nadat dat gebeurd was gingen we vissen, dit was om half 7. Na 3 worpen had Arnold een zeester gevangen. Daarna een tijd lang niks tot Menno opeens beet had. Hij bleek een schelvis te hebben gehaakt in zijn oog  toen hij de vis bij de boot had. De vis was helaas niet zo groot (30 cm) dus deze is teruggezet. Om half 9 zijn we weer teruggegaan naar het huisje en hebben we eten gemaakt (stokbrood met ham/kaas en soep). Nog even nagepraat over het vissen en daarna douchen en slapen, morgen weer een lange dag te gaan.

19 april

De wekker op 6 uur �s ochtends gezet, zodat we er op tijd uit zouden zijn om te gaan vissen. We hadden namelijk gehoord van Magne dat in de ochtend de zee erbij lag als een spiegel. Nadat we uit bed waren even snel eten en daarna te vissen. Om half 8 waren we aan het vissen en al snel had Menno zijn eerste vis. Even later had Menno er nog een, pas daarna ving Jeroen een vis. Arnold werd al wat minder vrolijk omdat hij maar niks ving, maar het werd hem wel gegund door Menno en Jeroen. Dat bleek ook wel toen even later Arnold ook eindelijk beet had en hij een sterke vis had gehaakt. De vis trok de reel een aantal keer door de slip en Arnold had het best zwaar om de vis omhoog te takelen. Menno had snel de videocamera gepakt en net toen de vis bij de boot kwam begon hij met filmen. In eerste instantie dachten we dat we de 1e kabeljauw gevangen hadden, later bleek echter dat het om een extreem grote gul ging. De vis bleek namelijk 75 cm te zijn en 4,5 kg (het is pas een kabeljauw vanaf de 80 cm). Weer even later had Menno nog een paar vissen gevangen en toen ving Arnold een mooie koolvis. Toen was het Jeroen die al een tijd niks meer gevangen had en het toch wel weer eens tijd vond worden voor een visje. Dit verzoek werd beantwoord in de vorm van een prachtige gul van 68 cm en 3 kg. Om 1 uur gingen we terug en waren er in totaal 11 vissen gevangen, waarvan Menno er 7 had gevangen. Toen we aankwamen bij de ligplaats van de boot de vissen geslacht en gefileerd. Hier waren we rond 2 uur mee klaar. Daarna gingen we maar even een broodje eten, want we hadden behoorlijke trek gekregen. Nadat we hadden gegeten gingen we meteen weer te vissen, alleen de wind was nu helemaal gaan liggen en er stond ook geen stroming meer. Driften werd ons dus erg moeilijk gemaakt en hierdoor konden we ook niet echt goed de vis plekken afvissen. Er werd in de hele middag geen vis gevangen, dit was wel een beetje jammer. �s Avonds had Jeroen spaghetti gekookt, dit was wel goed te eten. Na het eten zijn we gaan kaarten. Morgen komt Raffie bij ons om 9 uur en dan gaat hij mee te vissen. Het is een beetje te hopen dat we grote vissen vangen, dit omdat Raffie bezig is met een nieuwe dvd.

20 april

Eerst om 6 uur �s ochtends wakker geworden door de wekker van Arnold, vergeten uit te zetten (was namelijk de bedoeling dat we om half 8 ons bed uit zouden gaan). Om half 8 alleen Arnold uit zijn bed, Jeroen en Menno zijn nog in dromenland. Om 8 uur zijn Jeroen en Menno ook wakker. Lekker even warme broodjes gegeten en toen zagen we Raffie aankomen. Op naar de boot om vervolgens een geweldige visdag te beleven. Onze kapitein Jeroen moest het varen overlaten aan Raffie, omdat Raffie precies de stekken wist en al veel vaker had gevaren met de boot. We zijn begonnen met de lichte visserij. De eerste vis was al snel een feit en dit keer was het Jeroen die de eerste vis ving. Daarna volgden er al snel meerdere, dus overstappen op dezelfde pilker en toen vingen we allemaal vis, behalve Arnold. Na een tijdje vingen we niks meer dus werd het tijd om naar een andere stek te gaan. Daar werd er wederom aardig wat vis gevangen, hier pakte ook Arnold zijn eerste vis van de dag. Nadat we op deze stek klaar waren gingen we proberen met zwaar materiaal. Raffie had meer dan genoeg makreel mee, dus qua aas kwam het goed. De makrelen van Raffie waren echte wedstrijd makrelen, deze waren 2x zo groot als degene die wij hadden gekregen aan het begin van de week. Op de volgende stek aangekomen, de hengels in orde gemaakt en vissen maar. De eerste vis diende zich al snel aan bij Raffie op de havfiskeboom, een kleine Lom van een cm of 60. Daarna ving Jeroen een Lom op de pilker, ongeveer zelfde maatje. Vervolgens dacht Arnold dat hij een hele grote had, maar hij bleek vast te zitten. Geprobeerd los te krijgen, maar helaas zijn lijn brak en hij moest opnieuw zijn hengel klaarmaken. De vissen bleven ondertussen maar binnenstromen, het was af laten zakken naar de bodem en je had meteen beet. Het waren helaas alleen maar Lommen en deze konden we niet echt gebruiken. Dus we hebben een hele vracht Lom weer terug gegooid. Eindelijk had Arnold zijn hengel weer klaar en nadat hij aas op de haken had gedaan liet hij zijn havfiskeboom weer opnieuw naar de bodem zakken. Hij was nog maar net beneden of hij kreeg een geweldige aanbeet. Dit leek wel een behoorlijk grote vis aan zijn hengel te zien en de moeite waarmee hij de vis omhoog kreeg. Toen de vis zich eindelijk liet zien bleek niet dat het 1 vis was maar waren het er 3. Een Lom viel er af voordat we hem de boot op konden krijgen, maar er bleven nog een Lom en een Leng aanzitten. De Lom was standaard maatje maar het was een flinke Leng. Dit was de eerste Leng van de dag. Hierna gingen we weer verder naar een andere stek en toen gingen we weer met de lichte visserij. Dit omdat we de Lom een beetje zat waren. Op de stek waar we toen aankwamen werd niet veel gevangen, dus gingen we naar een andere stek. Hier werd ook niet veel gevangen terwijl er toch veel vis was te zien op de dieptemeter. Het was inmiddels 3 uur �s middags en we begonnen te twijfelen welke plek we zouden doen, of verder de open zee op of naar een eilandje even verderop. We hadden uiteindelijk gekozen voor de plek op de open zee. Dit bleek een geweldige keuze te zijn geweest, want de eerste vis die zich aandiende knalde vol door de slip van Raffie. Dit moest een geweldige vis zijn en Raffie had zijn twijfels erover of hij hem wel binnen kon halen. Na een gevecht van meer dan een kwartier kwam de vis uiteindelijk boven en stonden we met zijn allen klaar om Raffie te helpen om de vis binnen te halen. Menno had inmiddels handschoenen aangetrokken zodat hij de vis kon pakken zonder zijn handen open te halen aan de tanden van de enorme Gul. De vis geland en een aantal mooie foto�s geschoten. Jeroen had de dril ook mooi gefilmd met de camera van Raffie, dit komt waarschijnlijk ook op zijn nieuwe dvd. Na deze geweldige dril was Raffie even klaar vissen om even bij te komen van de uitputtende ervaring. Later op de kant bleek deze gul ongeveer zelfde maat te zijn als de gul die Arnold de dag ervoor gevangen had. Deze had hem echte op zwaar materiaal gevangen en dat was toch een stuk makkelijker binnenhalen. Menno mocht met Raffie zijn hengel vissen en Jeroen en Arnold kregen eenzelfde pilker van Raffie als waar hij mee viste. We waren alleen compleet afgedrift, dus we gingen weer naar het beginpunt toe waar we begonnen toen Raffie zijn vis  ving. Het duurde niet lang of we vingen achter elkaar vis. Het was een kwestie van uitwerpen en binnenhalen en succes verzekerd. Enorm veel koolvis en pollak gevangen en we bleven ze maar vangen. Om een uur of 6 �s avonds zijn we dan toch maar gestopt omdat we een beetje het eind in de bek hadden. Het was ook nog zo dat we nog lang niet klaar waren, want we hadden inmiddels een vette berg vis en die moest natuurlijk ook nog gefileerd worden. Rond 7 uur begonnen we met zijn drie�n aan het fileren van de vis, nadat we eerst een foto hadden gemaakt van alle vis uitgelegd op de steiger. Dit was ongeveer 3x zoveel als de dag ervoor. Dan te bedenken dat we ook bijna net zoveel terug gegooid hadden aan Lom en kleine koolvis. Raffie was ook erg behulpzaam, hij ging de boot schoonmaken en de hengels afspoelen. Rond 9 uur waren we pas klaar vis fileren. De filet werd gewogen en het bleek dat we 10 kg filet hadden. Snel naar het huisje, want we waren allemaal compleet gesloopt. Bij het huisje ging Menno kibbeling bakken van de filet van de dag ervoor (frituurpan meegenomen van thuis). Arnold en Jeroen gingen de filets invriezen. De kibbeling smaakte geweldig en we hadden meer dan genoeg. Na het eten waren we helemaal moe en zijn we meteen te bed gegaan. Jeroen ging nog even douchen en nog voordat hij terug was uit de douche sliepen Arnold en Menno al. We waren het er wel over eens dat dit een dag was om nooit te vergeten, ontzettend veel geleerd en met een geweldige visgids gevist.

21 april

Vandaag maar even rustig aan doen, eerst uitgeslapen tot 9 uur daarna lekker rustig warme broodjes gegeten. Rond 11 uur gingen we nog even vissen, want om 4 uur moesten we terug zijn zodat we nog even naar de supermarkt konden. We gingen als eerste met de lichte hengels vissen op dezelfde stek als waar we gisteren met Raffie waren begonnen. Helaas zat de drift niet erg mee, deze was elke keer anders. Hier waren we dus snel klaar vissen. Toen gingen we verkassen naar een andere stek en daar was het al niet veel beter. Jeroen wist hier nog wel een koolvis te vangen. Ondertussen zagen we dat er behoorlijk dichte mist aankwam in een erg snel tempo, dus maakte we dat we weer richting binnenwater gingen (we waren namelijk op open zee). We gingen toen met zwaar materiaal vissen op de grote leng en op de grote kabeljauw. Dit keer ging de drift wel goed en gingen we van diep (200 m) naar ondiep (80 m). De havfiskeboom hadden Menno en Arnold eraan en Jeroen probeerde het weer met een lichtgevende pilker net als gister. Het duurde even voor we beet hadden, maar opeens kreeg Menno een flinke beuk op zijn hengel. Het was een erg sterke vis aldus Menno, dus we zaten met spanning te wachten op wat voor vis het zou wezen. We hoopten op een dikke kabeljauw of misschien een zeeduivel. Menno had het erg zwaar met de vis naar boven takelen, want door de drift had hij inmiddels misschien wel 300 m draad wat hij nog moest binnenhalen. Hij zat een paar keer vast tijdens het binnenhalen, maar gelukkig kreeg hij hem elke keer weer los. Uiteindelijk kwam de vis naar boven en bleek het een mooie leng van 85 cm en 3,2 kg. Even later had Jeroen beet, de vis spartelde alleen niet erg tegen. We dachten dat dit wel eens een zeeduivel kon zijn, omdat we hadden gehoord dat het net voelt alsof je een vuilniszak binnenhaalt. Arnold had ondertussen ook beet en zijn vis spartelde ook niet erg tegen. We hoopten dus dat een van de twee een zeeduivel had. Arnold had zijn vis als eerste boven en dat bleek een kleine Lom te zijn helaas. Even later had Jeroen zijn vis ook boven, helaas ook een Lom. Maar er zat nog een roodbaars boven, dus Jeroen had weer een nieuwe soort erbij gevangen. Raffie had ons gisteren verteld dat Roodbaars erg weinig werd gevangen, dus Jeroen was hier best trots op. Nog even gevist, maar er werd niet veel meer gevangen en de tijd was om. Tijdens het terugvaren besloot Menno dat hij maar ging slepen met een plug. Arnold dacht van nou ja dat kan ik dan ook wel proberen, alleen verwachtte hij er niet teveel van. Op een gegeven moment zag Jeroen veel vis op de dieptemeter en vlak nadat hij dat gezegd had kreeg Arnold een aanbeet. Hij bleek een koolvis vals gehaakt te hebben. Thuis aangekomen vissen gefileerd en toen naar de winkel. Jeroen bleef in het huisje, want die ging pannenkoeken bakken. Arnold en Menno waren net op weg, toen Jeroen belde. Of we de benzinetanks van de boot ook mee wilden nemen, want die waren we vergeten. Die opgehaald en meteen de portemonnee gepakt, want die waren we ook vergeten. Bij de winkel aangekomen een klein beetje moeite met het pinapparaat vinden, maar toch gevonden. Nadat we hadden gepint gingen we boodschappen doen. Na de boodschappen gingen we tanken. We moesten 3 benzinetanks van de boot vullen � 25l per stuk en de auto moest vol getankt worden. We begonnen met de auto, daarna een benzinetank en daarna de 2e tank. Helaas stopte de benzine ermee, dus of tankstation was leeg of hij was beveiligd. Dus maar betaald en die andere tanks vullen we in de loop van de week wel weer. Daarna gingen we weer naar huis. Thuis aangekomen even kijken bij Jeroen hoe het ging met pannenkoeken bakken. Dit ging erg slecht, dus Arnold nam het maar over. Nu ging het een stuk beter, dus Jeroen ging Menno helpen de auto uitladen. Toen hun klaar waren was Arnold ook klaar met pannenkoeken bakken, dus gingen we lekker eten. Jeroen die at als een malle, waarschijnlijk omdat hij bang was dat hij straks zijn eigen mislukte pannenkoeken op moest eten. De pannenkoeken waren goed te eten en we hadden er genoeg, dus geen kibbeling meer gebakken. Even gekaart en daarna bedachten we dat we toch wel kibbeling moesten bakken, want de Gul filet van eergisteren lag nog in de koelkast en anders konden we dat weggooien. Menno en Jeroen gingen dus nog even staan frituren. De kibbeling smaakte erg goed, er was zelfs teveel. Na de kibbeling zijn we maar gaan slapen, want morgen zou weer een lange dag worden en gingen we weer vroeg ons bed uit.

22 april

Vandaag ging Arnold om half 7 zijn bed uit, want hij wilde nog even douchen voordat we gingen eten. Nadat hij klaar was met douchen was de oven warm en waren Jeroen en Menno inmiddels ook wakker. Even snel warme broodjes eten en daarna gingen we vissen. Rond 8 uur voeren we uit en gingen we naar de stek waar we zaterdag ook al hadden gevist en waar Arnold zijn grote Gul had gevangen. Hier was het echter slecht vissen, drift ging niet helemaal lekker. We gingen namelijk de verkeerde kant de stek over en zaten vaak vast. Ondanks dat wist Arnold nog wel een Lom te vangen, deze weer terug gegooid. Hierna voeren we naar de stek waar we eergisteren ook met  Raffie gevist hadden. Nadat we een goeie stek hadden uitgekozen en een goeie drift hadden was het kassa. We konden onze pilkers niet eens naar de bodem af laten zinken of we hadden al beet. Het was echt gekkenwerk. Menno viste met bijvanger en die haalde achter elkaar 2 of 3 vissen omhoog, met als klap op de vuurpijl zelfs een keer 5 koolvissen in 1 keer. Hierna toch maar de bijvangers eraf gehaald, want het ging wel erg hard. Twee keer dezelfde drift gemaakt en onze bak met vis was meteen al aardig bijgevuld. We gingen daarna naar een andere stek even verderop, ondertussen lagen er al zes andere vissersbootjes in de buurt van ons. Helaas was er ook een net gespannen op de plek waar we eergisteren hadden gevist, dus we moesten daar een beetje omheen zien te driften om te voorkomen dat we onze pilkers kwijt raakten. Op de nieuwe stek in het begin niet zoveel beet, terwijl de duitsers om ons heen wel vis vingen. Maar even later toen we wat verder waren gedrift kwam het bij ons ook weer los en vingen wij ook nog een aantal koolvissen. Jeroen kreeg vlak voor we weer zouden verkassen een flinke aanbeet en het leek wel een grote vis te zijn. De vis gierde behoorlijk door de slip en de hengel stond flink krom. Toen de vis eindelijk boven kwam bleek het een mooie Gul te zijn van 69 cm en 3,2 kg. Daarna gingen we weer naar de andere stek waar we vandaan kwamen om toch maar even te kijken of we daar nog wat meer vis konden vangen. Inmiddels hadden we al ruim twee halve bakken vol met vis. Er werd helaas niet zoveel meer gevangen en toen besloten we maar naar huis terug te gaan, want we moesten nog een flinke berg fileren. Na een half uur varen kwamen we bij het huisje. Hier gingen we nog even een foto maken van alle vis die we gevangen hadden en daarna gingen Jeroen en Menno fileren en Arnold de boot schoonmaken. Nadat de boot was schoongemaakt ging Arnold helpen met het ontvellen van de filets. Na 2 uur waren eindelijk alle 49 vissen gefileerd. We hadden de filet gewogen en wederom 10 kg aan filet. Best netjes in 4 uurtjes vissen vonden wij. Bij het huisje even wat drinken en toen gingen we de filet in zakjes doen om ze vervolgens in te vriezen. Jeroen en Arnold gingen de vis in de vriezer leggen en Menno ging nasi maken. Nadat de vis in de vriezer lag was de nasi ook al flink opgeschoten. Even snel tafel gedekt en vervolgens konden we eten. De nasi smaakte erg goed, allemaal een goed bord vol en toen was het helaas al weer op. Ondertussen had Menno al een sms gehad  van Raffie dat hij rond 7 uur bij ons zou zijn, dus even snel opruimen nog en toen kwam Raffie. Was erg gezellig dat hij langskwam, nog twee uur lang zitten praten over eergisteren en over vandaag. Ook over een visreis naar Ijsland, waar we volgend jaar 2009 heen gaan, ook weer bij Raffie van Vakantie-Noorwegen geboekt.  Om kwart over 9 ging hij naar huis en toen hadden we nog een paar pilkers en nieuwe havfiskebomen gekregen, zodat we tot donderdag nog konden vissen. Hij had ons ook nieuwe tips gegeven over hoe te vissen als er veel kleine koolvis zat en om dan toch de grotere te vangen. Dit gaan we morgen dan ook meteen in actie brengen, omdat we gezien hebben dat zijn tips veel vis opleveren. Hierna nog even lekker gezeten en foto�s op Jeroens Hyves gezet, zodat het thuisfront ook een beetje op de hoogte blijt van wat we hier in Noorwegen aan het doen zijn overdag. Nadat de foto�s geupload waren ging Menno nog even Jeroens Roodbaars van gisteren opbakken om te proeven hoe het nou smaakte. Deze vis was erg goed te eten, helaas hadden we hier niet veel van. Na de Roodbaars had Jeroen nog honger en ging hij de Koolvis opbakken als kibbeling. Weer erg lekkere kibbeling. Na de kibbeling nog even douchen en daarna te bed.

23 april

Vanmorgen ging de wekker weer om half 8. Alweer lekker warme broodjes eten. Daarna gingen we vissen tot half 2, omdat we nog even moesten tanken voor de boot. Rond 2 uur waren we weer bij het huisje en toen moest de vis nog gefileerd worden. We hadden nog redelijk gevangen ondanks dat we niet zo lang hadden gevist. We hadden 4 knappe pollakken, 3 lengen, 1 lom en nog een aantal koolvissen. In totaal weer 5 kg filet erbij. Hierna ging Jeroen eten koken en Arnold en Menno gingen tanken. Dit keer wel de tanks meegenomen en de portemonnee. De reden dat we zo vroeg gingen eten was omdat Raffie ons de avond ervoor had verteld dat �s avonds de vis meer jaagt en de kans op grote vis groter is. Toen Arnold en Menno terugkwamen had Jeroen het eten klaar. We aten visschotel met gul filet van gisteren. Was erg lekker, alleen beetje pittig. Wat bleek nou Jeroen had toen hij peper wilde toevoegen de verkeerde kant opengemaakt, dus was een beetje uitgeschoten. Het was gelukkig niet te pittig. Na het eten gingen we weer vissen. Onderweg naar onze stek kwamen we langs een steile wand, wat ook nog wel een goeie stek was volgens Raffie. Hier dus even gestopt en pilkers richting de wand gooien. Menno had tijdens het binnenhalen na zijn eerste worp een felle aanbeet en de vis deed het aardig. Toen de vis bij de boot was bleek het een mooie gul te zijn. Hierna op deze stek niks meer gevangen en besloten om naar een andere stek te gaan. Op de volgende stek aangekomen, paar koolvisjes gevangen en daarna weer verkast. Op deze stek ook een paar koolvissen gevangen en een pollak. Daarna weer naar een andere stek, toen kreeg Menno leuk beet, Uiteindelijk bleek het een vals gehaakte leng te zijn. Nog een aantal koolvissen gevangen en daarna voor de laatste keer verkast. Nog een paar koolvissen gevangen. Rond 9 uur noodgedwongen gestopt, omdat het anders te donker werd om naar ons huisje te varen. Bij het huisje nog even staan fileren en de boot schoongemaakt. Dit bleek ook weer 3,5 kg filet te zijn. Niet echt veel, maar ja we gingen ten slotte op de grote vissen. Helaas deze niet weten te vinden/vangen. In het huisje nog even rustig gezeten en toen douchen en te bed.

24 april

Vanmorgen verslapen. Arnold had de wekker op 6 uur gezet, maar toen deze afging heeft hij hem uitgezet en is daarna met mobiel en al weer in slaap gevallen. Om half 8 weer wakker geworden, toen meteen eruit. Even snel eten en daarna te vissen. We hadden besloten de hele dag met zwaar materiaal te gaan vissen, omdat we toch nog die ene grote wilden vangen. Eerst naar stek 3 gevaren, hier hadden we 2 Lommen gevangen. Niet echt groot helaas. Toen naar een andere stek met een zandplaat gevaren, want Menno wilde wel even proberen om een platvis te vangen. Hij had alleen nog aas aan zijn hengel, dus die liet hij nog even afzakken. Hier kreeg hij even later een flinke vis aan. We hoopten een zeeduivel, maar helaas vocht deze vis te erg. Toen de vis boven kwam bleek het een mooie leng te zijn van een cm of 70. Daarna ging hij met een onderlijn met kleine haken vissen. Arnold had inmiddels ook beet, dit werd een kleine Leng. Even later kreeg Menno op zijn kleine haken een mooie aanbeet en vervolgens leek het een grote vis te zijn. Helaas hield zijn lijntje het niet en verspeelde hij de vis. Arnold had tegelijkertijd ook beet en hij ving een kleine Lom. Even later ving Arnold nog een Lom. Hierna zijn we weer verkast om weer dezelfde drift te maken. Iets verder gevaren zodat we wat langer op de goede stek zouden blijven driften, maar nu zaten we op een rotsachtige bodem. Arnold had al snel beet en dit bleek wederom een Lom te zijn. Menno haalde met een nieuwe onderlijn ook nog een Lom binnen. Hierna zijn we naar een ondieper stuk gegaan, zodat we wat koolvis konden vangen met licht materiaal. Het aas was namelijk op, dus we hadden geen andere keus. Een aantal koolvissen gevangen, daarna zijn we naar een zandplaat gegaan om toch te proberen platvis te vangen. Op de zandplaat heerlijk in het zonnetje liggen dobberen met het bootje, maar geen vis gevangen. Hier zagen we wel nog een powerboat langs komen met een bloedsnelheid. Na het vissen zijn we weer richting het huisje gegaan om de vis te fileren. Menno had de auto gehaald en alle spullen ingeladen die we bij het water hadden. Nadat de vis gefileerd was gingen Jeroen en Arnold de visafval dumpen op zee en ging Menno eten koken. Tijdens het eten kwamen Raffie en Linda langs om te horen hoe we deze week hadden ervaren en hoe het vissen was gegaan. Dit was om kwart voor 7 ongeveer en ze gingen om half 12 pas weer naar huis. Het was erg gezellig en weer erg gelachen. Nog even douchen en daarna te bed. Morgen een lange dag, vroeg het bed uit en huisje opruimen.

25 april

Half 8 ons bed uit en even eten, daarna begonnen met onze spullen op te ruimen. Om half 12 precies klaar met auto inladen en dat was ook de tijd dat we zouden vertrekken richting de boot. Richting de boot gereden. Dit ging erg voorspoedig en daar kwamen we half 1 aan. Even later ingecheckt en konden we de boot op. Op de boot een beetje gekaart, daarna gegeten. Daarna zijn we een film gaan kijken op de laptop in de cabine die we hadden. Na de film zijn we nog even gaan kaarten onder het genot van een biertje en live muziek. Om half 11 lagen we gestrekt op bed, omdat we morgen weer een lange dag hadden te gaan met 11 uur auto rijden.

26 april

Wekker gezet op half 7, want om 9 uur zouden we aankomen in Hanstholm (Denemarken). Nadat we ons bed uit waren een broodje gegeten en nog even gekaart. Om 10 voor 9 konden we naar de auto toe. We stonden weer vrij vooraan, dus we waren snel van de boot. Dit keer geen controle van de douane, dus konden zo doorrijden. Toen we een aantal uur later thuis kwamen konden we terugkijken op een week vol visplezier en gezelligheid. Dit was zeker iets wat we vaker wilden gaan doen.

We willen Raffie en Linda van �Vakantie-Noorwegen bedanken voor hun goede service en prima verlopen boeking. Tot volgend jaar 2009 in IJsland, ook weer via jullie geboekt !

Meer informatie over de accommodatie Havferie, klik >>hier<<

Gemaakt door:
Jeroen Voortmeijer, Menno Bekker en Arnold Klaver.

===========================================================

Wilt u zelf op (vis)vakantie naar Noorwegen ??