"Gambia 2010"

--------------------------------------------------------------------

Deze keer gaat de visvakantie naar Gambia, na wat op internet te hebben gekeken leek ons de beste keuze om te boeken bij www.tightlines.nl Na wat gemail en gebel zijn we langs gegaan bij Bert Goeree.

Die gaf ons wat visinfo en advieseerde ons over het hengel/vis matriaal.

We namen dit mee:

*2 lichte �spinhengels� (80gram en 150 gram)
*2 strandhengels 4,5m (150/200gram)
*Mitchell advanced /blade alu 6500
*Zebco Rhino 5000 met minimaal 20kg gevlochtendraad.
*2 strandmolens okuma spector
*een losse linksdraaiende rail Penn 321lh
*Stalen onderlijnen,circlelhooks van size 5/0 tot 10/0, bind elastiek,wartels tot 45kg.
*Verder een klein doosje met standaard zeevis spulletjes.

We maakte keuzes en kwamen uit op 14dagen Gambia waarvan 10dagen vissen incl boot. Hotel/resort Sunbeach incl ontbijt voor 2personen .De periode van 28mei tot 11juni 2010.

We vlogen met Arke Fly een rechts streekse vlucht van 020 naar Banjul (ongeveer 6uur vliegen). De mensen in gambia willen overal wat op verdienen. En ja hor gelijk bij het afhalen van de koffers , Bazuka (hengelkoker) begon het al, ineens komt er iemand met mijn bazuka door de rubberen flappen de lopende band uithollen,een leuk gezicht.

Maar zoals vertelt willen ze daar dus al een fooi voor hebben,en dan naar de bus,ze trekken de koffer nog net niet uit je hand.maar als je vriendelijk verzoekt dat je niks wilt geven is het ook oke. Na ongeveer een half uur in de bus komen we bij het hotel aan.alles ziet er goed uit en de kamer  is ook prima met uitzicht over zee.we dronken nog wat en gingen naar bed.

De visdagen waren verdeelt 1dag vrij, 3dagen vissen 1 vrij,4 vissen, 1 vrij, 3 vissen.

Dus de eerste dag zelf wat proberen vanaf het strand. We kochten een paar garnalen op de markt en gooien maar.

Helaas vingen we niets.De volgende morgen kwamen mark en tracey onze visgidsen ons om 9uur op pikken bij het hotel.vanaf het hotel is het ongeveer 10min rijden naar de haven Denton Bridge. Daar legt onze boot met gids(Bala)3,en hengels al te wachten.(uckle sticks 20tot50ponds)

Na ongeveer half uur varen konden we eindelijk gaan vissen. De eerste 4/5 uur was het niks en kregen al in de gaten dat het niet makelijk zal worden om veel en grote vissen te vangen.Maar goed geduldt is een schone zaak,en dat moet je hebben als visser.

En dan!! ja eindelijk beet de eerste vis. Een mooie casave 84cm niet slecht voor een eerste vis.

En vervolgens vangen we nog 5casaves in drie kwartier tijd.al met al terug in de haven toch een mooie visdag geworden.De komende dagen zouden we op deze manier en op die plek (capepoint) gaan vissen.Met een levend aas visje van ongeveer 10cm en later op de dag nog 1/2uur trollen met pluggen.De casaves werden met de dag groter en na 3dagen staat het record casave op106cm.

Het is een mooie en sterke vis maar we wouden meer als alleen casave.Met trollen hadden we namelijk ook nog geen succes gehad.Door verandering van maanstanden is ons vertelt dat er de komende dagen ook andere vissen te vangen moeten zijn.En ja hoor de Captain Fish melt zich.

Wat een sterke vis is dat!Geweldig! Zoals gezegt je moet lang geduldt hebben maar als je dan een captainfish haakt is dat zeker de moeite.de vis werdt met de dag groter en na dag 6 staat het record op 125cmCaptainFish.Alles gevangen op levend aas en nog steeds niks met trollen.

En dan heb ik beet wat heel anders aan voelt. 10 minuten lang gaat hij niet omhoog of om laag. Na ongeveer een kwartier halen we een verwachte pijlstaartrog binnen.

Als we gingen vissen werden we 9uur opgehaaldt en rond4/5uur weer afgezet bij het hotel. Dat zijn toch lange dagen als je heel de tijd op zee bent. Daardoor hebben we bijna niet meer van af het strand gevist.We hebben nog wel wat geprobeerd maar zonder succes.

En na zo'n visdag heb je natuurlijk trek gekregen.Het eten was heel goed in het hotel en niet duur. Je kon er eten en drinken voor ongeveer 10euro.

De laaste visdagen zijn gekomen en we vangen nog mooie casaves,captainfishen en een verdwaalde botervis.

En dan de laatste visdag,het laaste uur,de laaste minuut:Bala vraagt aan ons stoppen of nog 1keertje terug trollen.ik zeg gelijk nog 1keertje.En dan bbbbbbbbbbzzzzzzzzz ja ja eindelijk het lang verwachte geratel van de rail.Bala slaat aan en zegt al snel dat het de bodem is en ik

zet mijn camera al weer uit.Maar dan een minuut later zegt hij dat het toch een vis is en adriaan pakt de hengel.Een lang gevecht kan gaan beginnen.Een 50ponds hengel helemaal krom met de slip dicht en hij pakt nog steeds lijn.Wat is dit?We dachten al snel dit is DE VIS van de vakantie!

Maar dan komt het een paar keer boven en blijkt het een gigantishe zeeschilpad te zijn. Jammer maar toch een leuke vangst.Na een half uur worstelen tegen een schilpad breekt er een wartel .We hebben hem een paar keer goed op film en daar was het om te doen. (zie you tube amazing catch gambia)

Al met al een mooie visvakantie met mooie vangsten.

We hebben ook veel gefilmd en zo kunnen we thuis nog een keer genieten.

Groetjes henk kalis en adriaan verheij

Adriaan en Jan hebben hun visreis naar Gambia geboekt bij Tightlines visreizen.
Meer informatie over het Biggame vissen in Gambia klik hier >>>

=======================================================

Wilt u zelf op (vis)vakantie ??