Gran Canaria 2010

12 juni.
We vertrekken met het Mental Fishing Team (FOTO), bestaande uit Frits, Cok, Max, Paul, Cees en Cor naar Gran Canaria om daar een weekje te vissen. We hebben via Hans Kruit van www.bluemarlin-charters.com de boot de Cavalier 5 dagen geboekt om na een aantal Noorwegen visvakanties (o.a. Leka, Kvernepollen en Repvag aan de Noordkaap) eens een warme bestemming te proberen.

Als hotel hebben we het schitterende http://www.gloriapalaceamadores.nl/?gclid=CMrRw6X5tqICFcosDgodZArKJQ uitgezocht. Dit prachtig gelegen hotel is een echte aanrader. Mooi uitzicht, airco kamers ,2 grote zwembaden, heerlijk ontbijt en diner in buffetvorm en op loopafstand van de haven van Puerto Rico.

Om 15.00 ontmoeten we Hans en Maria Kruit aan de haven om de week even door te spreken. Toch handig om een betrouwbaar adres te hebben, waar je met Nederlands terecht kunt. De Cavalier hebben we gekozen omdat deze boot vorig jaar de beste resultaten op blauwe marlijn boekte en de boot speciaal gebouwd is om te slepen (trolling).

Onze verwachtingen zijn hoog gespannen, maar we weten ook dat je voor blauwe marlijn geluk moet hebben. De vangsten zijn tot nu toe nog niet super door de grote hoeveelheid aas in het water.

13 juni.
We vertrekken om 09.00, met Hafid en Abraham als zeer enthousiaste bemanningsleden, om een dag te gaan slepen. Vol bewondering kijken we naar het optuigen van het klasse materiaal. Er staat een vermogen aan reels van Shimano en Penn aan boord. Al snel komen we de eerste school dolfijnen tegen, maar verder gebeurd er niets die dag. Als we om 15.00 de haven invaren, is niet iedereen echt enthousiast over de slepende visserij. Nog even lekker zwemmen en dan dineren.

14 juni.
We gaan bodemvissen op het ondiepe rif en halen eerst aasvis (haring) op in Arguineguin. Nog voordat we voor anker liggen, ben ik al aan het werpen met mijn kunstaas-hengel (Shimano reishengel 80-120 gram, Penn Atlantis 4000 molen met Penn 0.12mm Int. premium braid, een meter Penn fluorcarbon 25lbs nylon met een Toby lepel van 20 gram).

Al bij de 2e worp krijg ik een aanbeet en moet de slip van de molen aan het werk. Na een paar minuten vang ik een aardige barracuda van zo'n 70-80 cm. Een leuk begin vind ook de bemanning, maar ik moet even wachten tot we geankerd zijn. We vissen aanvankelijk allemaal met onze reishengel met een 2 haaks paternoster en stukjes haring. Je moet die haring goed op de haken bevestigen, anders is het er binnen de minuut vanaf.

Als je dit doet en scherpe haken gebruikt vang je al snel tientallen zeebrasems, ballon- en hagedisvissen. Er worden ook wat zwaardere hengels (20-50 lb) uitgezet met levend aas op een meter of 5 diep (voor barracuda of atlantische tonijn) of met een stuk vis op de bodem (rog).  We hebben 'strikes' geloot in de ploeg. Max heeft de eerste strike en verspeeld helaas een hamerhaai op levend aas.

De 2e aanbeet is voor Frits, maar de barracuda schiet ook los. Cor heeft vlak voordat we teruggaan de 3e aanbeet op de bodem en vangt een mooie engelhaai (monkfish) van 19kg.

15 juni.
Vandaag hebben we onze vrije dag en varen we naar Puerto Mogan, het Venetie van Gran Canaria. Een heel gezellig vakantie/vissersplaatsje waar we sardines eten eten en belastingvrij inkopen doen. 's Avonds besluiten Cok en ik nog wat met kunstaas te gaan gooien terwijl de anderen voetbal kijken. We gaan naar het piertje links van Playa Amadores. Cok vangt al snel een mini barracuda (20cm) en later een soort sardien op een kleine pilker. Zelf probeer ik het weer met de uitrusting die ik boven al beschreef.

Pas toen ik het ook met een kleine zilveren pilker probeerde ving ik een hagedisvis van zo'n 30cm bij de bodem. Het werd bijna donker en ik liet de pilker nog een keer op de bodem zakken. Weer werd die gepakt door een kleine vis, maar tijdens het binnen draaien werd die gegrepen door een grote vis. De lijn gierde van mijn Penn Atlantis. Wat een fantastische molen met een geweldige slip, want die had ik hard nodig tijdens deze dril van zeker 10 minuten. Uiteindelijk wist Cok te vis te pakken bij het water. Het bleek een Atlantische tonijn te zijn van zo'n 4-5 kg. Wat een sport. Het jonge stel dat naast mij stond te vissen kon  maar niet geloven dat ze de tonijn mochten hebben.

16 juni.
Weer een dag de oceaan op om te slepen. Er zijn kansen want gisteren is er op onze zusterboot (de Exploramar) een fraaie blauwe marlijn van 240 kg gevangen door een groep Duitsers, die notabene voor het eerst visten. Over geluk gesproken.

Uit onze ploeg wist Paul al snel een skipjacktonijn te vangen. Even later hebben we bij het slepen een een dubbele strike. Cees vangt ook een skipjack en bij Frits schoot hij helaas los. Hafid ziet kort daarop een witte marlijn en daarna zien Cok en ik dorado's uit het water springen. Leven genoeg in het water, want we zien totaal 7 witte marlijnen achter de lures, die echter geen van allen aanbijten. Rond 12.00 vangen we een mooie dorado van ruim 9 kilo. Een half uur later zien we voor het eerst een blauwe marlijn (geschat zo'n 180 kg) achter de lures aangaan. De zenuwen gieren door de keel als eerst de hengel van Cok wordt gegrepen en daarna de vis loslaat en naar mijn hengel zwemt. Helaas pakt hij de lure maar even en wordt hij niet gehaakt. Verder gebeurd er niets meer die middag.

's Avonds proberen Max, Cok en ik het nog even op de moeilijk begaanbare pier van Puerto Rico (in de haven worden we weggestuurd, maar daar was de dag daarvoor een kingfish van meer dan 10kg gevangen door een vriend van Hafid; balen dus); helaas geen aanbeet.

17 juni.
In tegenstelling tot een aantal mannen uit onze groep ruikt onze bemanning (Hafid en Abraham) kansen bij het slepen.
Ze willen eerder weg om vroeger op de plaatsen van gisteren te zijn, daar was immers in de ochtend volop activiteit. Helaas wordt hun enthousiasme niet beloond en komen we niet verder dan een witte marlijn die even de lures volgt. Op andere boten worden wel 2 blauwe en 3 witte marlijnen gevangen. De Exploramar komt ook niet verder dan 1 skipjack. Wel zien we weer veel kleine dolfijnen en vliegende vissen. Dus weer leven genoeg. Na het diner konden Cok en ik het toch niet laten om nog even met kunstaas te gooien. Op een witte twister ving ik toch nog een leuke grouper. Een Spanjaard die daar op klein spul viste, was maar wat blij met deze tandbaars.

18 juni.
Vandaag ga ik alleen met Cok slepend vissen. De rest van de groep gaat Gran Canaria verkennen. Frits en Cees zwaaien ons uit en nemen afscheid van de bemanning en geven ze een fooi namens de hele groep. Hans Kruit besluit met ons mee te gaan. Na een uur duikt er een wahoo op onze eigen geel/oranje lure. Helaas weer ging hanger. Rond het middaguur is het echter wel raak en vangt Cok op de middelste hengel een speervis van zo'n 23 kg. Een prachtige vis.

Een uur later vang ik nog een skipjacktonijn (FOTO). Er is veel activiteit van meeuwen en vissen op het water. Uiteindelijk hebben we nog veel pech, want er wordt een grote school jagende Albacore tonijnen gezien van naar schatting rond de 30 kg. Echter als de boten ter plaatse komen is de vis al weer de diepte in gedoken. Pech dus. Vandaag blijken we de enige boot met vis en zijn er weer 2 blauwe en 3 witte marlijnen gemist.

Later in de middag nog even heerlijk gezwommen en na het diner zijn Cok en ik met Paul en Max met hun huurauto nog even een sangria gaan drinken in Puerto Mogan.

19 juni.
Alweer de laatste dag van de vakantie. Omdat we pas vanavond laat vertrekken besluiten Cok en ik nog een dag als opstapper mee te gaan op de Cavalier. De anderen willen de voetbalwedstrijd van NL zien.  Op de Cavalier wordt vandaag alleen op de blauwe marlijn gesleept met 130lbs materiaal. Een wat oudere man krijgt een lichte hengel en vangt als enige een kleine dorado. Hij heeft nog nooit gevist en is dus zeer gelukkig met de vis. Helaas geen toegift waar we op hoopten. NL heeft gelukkig wel gewonnen en dat vieren we bij de lokale Chinees, waar we met z'n 6en eten voordat we terugvliegen.

Al met al een totaal andere visvakantie dan we tot nu toe gewend waren. Een voortreffelijk hotel, prachtig weer en een zeer spannende visserij, waarbij je het echt moet treffen.Niet iedereen in onze groep werd trouwens gegrepen door de slepende  visserij, die soms heel saai maar ook zeer opwindend kan zijn.

Visgroet Cor

>>Filmpje SpearFish<<

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------