"Mexico"
April 2010

--------------------------------------------------------------------

Visverslag van Pascal Rijsdijk en Marco Cleton
Puerto Aventuras, Mexico, april 2010.

Hoi Bert,

Zondag 18 april was het dan zover, we gingen vissen in Mexico!!
Althans als er geen aswolk uit IJsland was geweest die er voor zorgde dat er boven Europa niet gevlogen werd.
Paniek!

Na twee dagen van onzekerheid (gaan we wel? gaan we niet?) kregen we dinsdagochtend toch groen licht om alsnog te vertrekken naar Mexico, de vakantie kon nu al eigenlijk niet meer stuk.
Na een zeer comfortabele vlucht van ongeveer 11 uur geland in Mexico, alwaar we prima werden opgevangen door de reisleiding.
De bus stond al klaar en we vertrokken vrijwel direct.
Na ongeveer 2 uur kwamen we aan bij ons hotel.
We werden buitengewoon gastvrij ontvangen in het schitterende hotel en de kamer zag er prima uit, tijd om de jetlag eruit te slapen!

Woensdag al zeer vroeg wakker waarschijnlijk door een combinatie van tijdsverschil en gezonde spanning van wat komen gaat.
Genoten van een zeer goed verzorgd ontbijtbuffet, daarna als een speer naar het kantoor van Captain Rick om te horen wanneer we kunnen gaan beginnen met hetgeen waar we voor gekomen zijn, grote vissen vangen!
Omdat ze bij Captain Rick niet precies wisten wanneer we aan zouden komen i.v.m. de aswolk konden we pas de volgende dag gaan vissen.
Geen probleem, want dan hadden we mooi de tijd om de omgeving te verkennen en de cocktailbar gelegen in het zwembad eens nader te bestuderen.
Die avond heerlijk gegeten in 1 van de vele restaurants op het resort, eten is zowel van kwaliteit als kwantiteit uitstekend!
Vroeg gaan slapen om volledig fit en uitgeslapen morgen te gaan beginnen aan ons visavontuur.

Donderdag, op naar de haven om in te schepen op de door ons gereserveerde boot genaamd "My Obsession".
Zeer aardige mensen aan boord, die niet alleen heel veel verstand hebben van vissen, maar naar later bleek ook nog eens super lekkere sandwiches konden maken!
Nog geen 5 minuten uit de haven, goed en wel alle hengels uitgegooid, hebben we al een hit!
Aan Marco de eer deze binnen te halen.
Het blijkt een "Bonito", niet al te groot, maar wel een leuke vis om mee te beginnen.
Een klein uur later schiet de lijn er al weer vandoor, ditmaal aan mij de eer, wederom een " Bonito".
Die dag nog allebei 2 Baracuda's gevangen en om 17.00 met een voldaan gevoel terug gevaren.
Vrijdag 0.8.30 de haven verlaten voor een dagje vissen op een behoorlijk ruige zee.
Best even wennen, maar gelukkig geen last van zeeziekte.
Na ongeveer 1 1/2 uur schiet de lijn er als een speer vandoor, deckhand Jesus springt met een katachtige reflex uit de startblokken om de hengel aan te slaan.
Marco mag beginnen aan het gevecht met een vis van een iets ander kaliber dan de eerder gevangen Bonito.
Hij heeft een zeilvis aan de haak die er alles aan doet om er van door te gaan!
Na een paar sierlijke sprongen lijkt de zeilvis het op te geven en kunnen we deze prachtige vis van dichtbij bewonderen, wat een schitterende vis!
Na een goed uur varen is het weer raak, ditmaal mag ik me uitleven op een zeilvis.
Hartslag van 200 en zweet op het voorhoofd, dit gevoel blijft je altijd bij.
Na een kwartier stoeien was de vis binnen, een mooi exemplaar van ongeveer 1,95 m.
Wat is dit gaaf!!
De rest van de dag bleef het qua vissen erg rustig (wel nog een Wahoo en een zeilvis verspeeld) waarschijnlijk omdat de zee iets te wild was en het bewolkt werd. Al met al een ware topdag!

Zaterdag een rustdag, ook geen straf want het hotel is werkelijk voortreffelijk!

Zondagochtend vol enthousiasme naar de haven alwaar we aan het begin van de jachthaven van een collega visser al te horen krijgen dat door de harde wind er waarschijnlijk niet gevaren wordt vandaag.
Aangekomen bij het kantoor van Captain Rick krijgen we inderdaad te horen dat we vandaag niet uitvaren.
Lichtelijk teleurgesteld en met het advies om de wind een beetje in de gaten te houden keren we terug naar het hotel, dagje strand dan maar.
Na een uurtje of 2 op het strand te hebben gelegen gaat de wind liggen en gaan we als een rakket naar Captain Rick.
Er wordt al druk gebeld voor een "Captitan" en een "mate"  om zo snel mogelijk uit te varen.
YES! We gaan toch vissen.
Aanvankelijk lijkt het erop dat we niets vangen, maar als de dag op zijn eind loopt pakken we toch nog allebei een Baracuda.
Maandag, een mooie dag, strakblauwe hemel en 35 graden.
We gaan aan boord bij de "Manetto", na een minuut of 5 varen zijn we helaas genoodzaakt terug te keren naar de haven i.v.m. een defect aan het roer!
Na 2 uur stil gelegen te hebben om het roer te repareren alsnog vertrokken.
Twee uur stil liggen betekent bij Captain Rick gewoon 2 uur langer doorgaan met vissen, prima geregeld dus!
Wat een zeer rustige, bijna saaie visdag lijkt te worden, worden we aan het eind van de dag aangenaam verrast door de aanbeet van een "Jackfish".
Dit zijn echte vechters pur sang en mijn zwager Marco moet dan ook alle zeilen bijzetten om deze geweldige
sportvis binnen te halen!
Net als ik wil gaan filmen schiet er nog een hengel krom, een dubbelhit!!
Ik sta met zweet op mijn hoofd te pompen om "mijn" Jackfish binnen te halen.
Als we allebei de vissen aan boord hebben vieren we met de bemanning een klein feestje, wat een geweldige vissen zijn dit om te vangen!
Dinsdag de dag van vertrek, maar omdat we zondag maar een halve dag hebben gevist hebben we in overleg met Captain Rick besloten om dinsdagochtend nog even 4 uur te gaan vissen.
We gingen aan boord met de gedachte dat ��n vangst nog mooi meegenomen zou zijn.
Na een uur vissen begint er echter een aaneenschakeling van aanbeten, de ene Baracuda is nog niet goed en wel aan boord of we hebben al weer een dubbelhit "Jackfish".
Na nog 2 Baracuda's en een "Jackfish" zit het er dan toch echt op, we moeten weg.

Om 14.00 worden we opgehaald om weggebracht te worden naar de luchthaven van Cancun voor de terugvlucht naar Amsterdam.
We kijken terug op iets wat is begonnen als een vakantie ,maar uiteindelijk echt een waar visavontuur is gebleken.
Het was GEWELDIG!!!

Bert, bedankt voor alles.
Vooral je inzet tijdens de spannende dagen voor vertrek wegens de "aswolk" was super.

Groeten,
Pascal Rijsdijk en Marco Cleton

**Meer informatie over deze bestemming in Mexico klik >>>

=======================================================

Wilt u zelf op (vis)vakantie ??