Tenerife 2011

Toen enkele maanden geleden duidelijk werd dat we onze vakantie gingen doorbrengen op Tenerife, wist ik al dat er gevist moest worden. Dus thuis al begonnen met mijn eigen voorbereidingen van het uitzoeken van een boot met schipper. Na wat surfen bleek dat er niet zo heel veel booteigenaren een goede site onderhielden, en dus op basis van de beperkte keuze een boot met eigenaren Mick en John uitgezocht. Na wat emailverkeer over en weer had ik gekozen voor een volle dag vissen op donderdag 30 juni met een gedeelte trollen en de andere helft haaivissen. Het was mogelijk om betaling etc in Tenerife te regelen zonder verplichtingen, dus ideaal!!

Vrijdag 24 juni was het dan eindelijk zover, we gingen naar Tenerife!!! Na een voorspoedige reis kwamen we aan op Tenerife, het enige nadeel was dat de vistrip pas aan het einde van de vakantie zat. Maar ik had in ieder geval de mogelijkheid om de boot van te voren een keer te bekijken en Mick te ontmoeten.

Helaas ontving ik de 28ste een emailtje van Mick dat de sharktrip helaas niet door kon gaan in verband met een gebrek aan belangstelling (snap je het nog), maar de dag werd omgezet naar half trollen en half bodemvissen. Hiervoor waren 9 vissers geboekt en twee toeschouwers. Mijn plekje was in ieder geval gereserveerd, want de 'crazy Dutchman' was toch wel volhardend geweest bij z'n boeking.
De nacht ervoor natuurlijk nauwelijks geslapen.. Dat is in Nederland met een wrakkentrip al, laat staan met een buitenlandse trip.
Van te voren op de kade staan praten met de twee sympatieke Denen Jakob en Niels. Om half elf zou de boot vertrekken maar dit werd iets later door jammerende havenautoriteiten (Argghhh!!). Maar hierdoor konden we ook weer iets langer doorvissen, zodat we toch aan onze gegarandeerde uren vissen zouden komen.

Dus net de haven uit, mochten we verzamelen op het voordek waar we een korte uitleg kregen van Mick hoe we het die dag aan gingen pakken. Ondertussen werden op het achterdek de hengels in orde gemaakt en de lures uitgezet door John. Tijdens het trollen draaide er nog een witte marlijn achter de lures en zagen we wat geelvintonijn, maar dit alles mocht nog niet leiden tot een strike. Niet veel later werden ook de lunchpakketten uitgereikt welke bij de prijs zaten inbegrepen, net zo als het bier en softdrinks.
Ondertussen waren we aangekomen bij de stek waar we zouden gaan bodemvissen, en werden de trollinghengels opgeruimd. Deze werden ingewisseld voor 2,10meter 50lbs hengels met een highspeed Penn senator 6/0. Hierop werd een zipslider gemonteerd met een 600 en later een 800 grams loodje. Hieraan kwam een onderlijntje wat voor de helft bestond uit heavy duty nylon en het laatste stukkie werd staaldraad met een 8/0 haak, dacht ik... In ieder geval groter als hetgene ik op de wedstrijden gebruikte.... Hierop werd een makrelenflappertje (of een andere vis, want ik meende ook horsmakrelen en sardienen in de emmer te zien) gerigd.
Hier werd bij het vissen iedereen aan dezelfde kant van de boot gezet zodat ook iedereen van de boot af zou kunnen vissen. Bij de eerste drift draaide de boot nog een beetje, maar werd er wel een kleine adelaarsrog gehaakt. Deze hebben de eigenschap om te blijven zwemmen, en met iemand die niet vaak vist en een draaiende boot, leverde dit de allegrootste pruik op die ik ooit heb gezien. Helaas heb ik hier geen foto van, maar het was wel de moeite waard geweest.
Dus na het binnenhalen van de kleine rog, deze woog ergens tussen de 8 en 9 kilo was het tijd voor het afsnijden van de lijnen en opnieuw monteren van de montages. Aangezien ze aan boord niet erg blij waren met het verliezen van enkele hondereden meters lijn (om nog maar te zwijgen van de tijd die het kost) kreeg iedereen stricte orders om na het raken van de bodem gelijk de spoel weer vast te zetten. Na een driftje zonder actie, al meende ik wel wat gevoeld te hebben, maar misgeslagen, werd het tijd voor een nieuwe drift. Na het opdraaien bleek er alleen nog een afgekloven kop aan de haak te zitten Ondertussen kreeg ik nog wat tips van Mick en John over hoe te reageren bij een beet, en nog belangrijker, waarom! Het derde driftje leek wel goed totdat Jeroen een kromme hengel in z'n handen had. Zelf kende ik dit fenomeen maar al te goed, geen beweging in te krijgen, dus vast. Uiteindelijk wel de hele zooi losgekregen, maar helaas geen vis. Bij de overige vissers bleef het ook angstvallig stil.
Met de nieuwe drift dacht ik nog bij mezelf, 9 stukken aas op een rij, dat wordt een loterij welke gepakt gaat worden. Dus na het bereiken van de bodem begon Jeroen met tactisch lijn bijgeven zodat zijn aas zeker 15-20 meter achter de rest lag. De 8 overige stukken aas zouden een mooi geurspoor uitzetten, dus de vis die dit spoor volgde zou mijn aas als eerste tegenkomen. Dit (b)leek een gouden zet. Eerst weer wat getik (is toch een stukkie minder op nylon), maar ik kon me niet meer inhouden en sloeg aan. Ik zag de mond van Mick alweer opengaan om te melden dat ik wat geduldiger moest zijn, maar ook hij zag dat de hengel krom bleef staan, en de top stevige bonken liet zien. Ik kreeg netjes een fighting belt (ballenbeschermer, en nodig ook) omgehangen waarna de echte dril kon beginnen. Met het zware materiaal bleef er natuurlijk niet veel van de mooie dril over, maar zoals ze aan boord meldden, de week ervoor hadden ze een hamerhaai gehaakt van circa 150-200 kilo, en dan heb je met een uptide stokkie niet veel in te brengen.
Halverwege waren er al diverse soorten vis genoemd, maar toen 'ie inzicht kwam bleek het toch een ruwe haai te zijn van circa 1.60-1.70 meter en 33-35 kilo. Ondanks dat de haaientrip niet doorging was ik al zo blij als een klein kind, zeker met de afmetingen van zo'n ruwe haai! Na wat party pics werd de haai weer teruggeven aan de zee. En ik vond dat ik wel een biertje verdiend had!

Bij de volgende drift had ik hetzelfde idee, zorg dat je snel op de bodem bent, dan kun je met je rechterhand gecontroleerd wat lijn bijgeven en met je linkerhand dat blik bier leegmaken.
Het duurde niet zo lang en ik kreeg weer het idee dat er iets aan de andere kant van de lijn zin had in mijn aas. Dus ik geef weer een snok aan die hengel en weer bleef ze krom staan. Het bier tegen de vlakte want ik had wel even andere prioriteiten. De Denen naast me begonnen al te vragen of ik de weg ook zwemmend terug kon vinden, want de laatste vangst was nog geen kwartier overboord, en de rest van de vissers had nog steeds niks gezien of gevoeld..
Ik kreeg wel goede hoop aangezien deze vis toch een aantal keer enkele meters lijn nam, dat had de eerste namelijk nog niet gedaan. Het voelde in ieder geval wel weer als een ruwe haai, maar hopelijk dus nog iets groter!!
Jammer genoeg werden mijn dromen ruw verstoord door het wegvallen van de druk aan de ander kan van de lijn.. Bij het binnenhalen van de eerste vis had 'ie een paarlijnen meergenomen en waarschijnlijk was de lijn hierdoor beschadigd. Het gevloek was weliswaar binnensmonds, maar een goede verstaander.....

Uiteindelijk werd er in de korte resterende tijd niets meer gevangen en ook tijdens het trollen hoorden we geen gierende reels meer.
Graag wil ik Mick en John nog bedanken voor de geweldige dag op de wateren rond Tenerife.
Wel kan ik zeggen dat ondanks de matige vangsten dit wel erg verslavend is en volgende keer dat de mogelijkheid zich aan dient ik weer een tripje zal boeken.

Groetjes Jeroen

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------