INDEX

Door:  Paul de Bruijn

South Indian Ocean Billfish Competition

2007

Na vorig jaar dit toernooi op onze naam geschreven te hebben mochten we dit jaar onze titel komen verdedigen.

Op 8 februari vertrokken we met de trein naar Parijs Charles de Gaulle, waar we de het vliegtuig richting Mauritius zouden nemen. Na een vlucht van 11� uur kwamen we op 9 februari s ochtends vroeg lokale tijd aan. Frank stond ons al op te wachten en we vertrokken richting het hotel. Vorig jaar hadden we 7 overnachtingen in Sugar Beach Resort gewonnen, waar we tijdens het toernooi zouden verblijven.

Op de avond van de loting voor het toernooi werd duidelijk dat er een aantal deelnemers van vorig jaar ook dit jaar weer aanwezig was en het werd al snel gezellig. Dit jaar ging het toernooi met 9 teams van start, ��n team meer dan vorig jaar.

De loting leverde ons de volgende boten op:

Dag 1: �Zorro�

Dag 2: �Christina� de boot van Frank en Serge (www.topshot-biggamefishing.nl)

Dag 3: �Moana 3� had ons vorig jaar een Blauwe Marlijn van 200lbs opgeleverd

Dag 4: �Aquila�

Op 11 februari ging het toernooi van start op �Zorro�. Een ruime boot met een goede crew en uitrusting.

De eerste dag werd meteen duidelijk dat er meer activiteit was dan vorig jaar en er werden diverse vissen gevangen. Wij vingen een Spearfish van 30lbs en een Wahoo van +/- 18lbs. Dit leverde helaas niet veel punten op: 120

Koploper na dag 1 was het team �THE BLUE BULLS� uit Zuid-Afrika na de vangst van 1 Blauwe Marlijn op 50lbs-materiaal: 6000 punten.

Vangsten van de 1e dag:

200lbs

220lbs

19lbs

27lbs

30lbs

80lbs

De tweede dag mochten we aan boord van �Christina�, de boot waarmee we in het noorden van Mauritius ook altijd vissen. Vandaag werden we vergezeld door een cameravrouw van de Franse omroep RFO International. Het werd een rustige dag, zodat we alle tijd hadden voor een spelletje Domino met de Crew en, als winnaar van vorig jaar, een interview voor de Franse TV. We vingen vandaag een Sailfish geschat op 50lbs, goed voor 600 punten. Niet genoeg om ons in de top van het klassement te nestelen. Voor mij persoonlijk betekende dit wel mijn eerste Sailfish ooit. Nadat we deze vis zijn vrijheid weer hadden gegeven bleef het stil.

Koploper na dag 2: THE BLUE BULLS staan gelijk met het Engelse PROLAM. De Engelsen wisten vandaag een Blauwe Marlijn op 50lbs-materiaal te vangen.

Vangsten van de 2e dag:

150lbs

180lbs

250lbs

Sailfish

43lbs

Dag drie gingen we aan boord van �Moana 3� die ons al 2x eerder gunstig gezind was: in 2005 een Yellowfin Tuna van 140lbs en in 2006 een Blauwe Marlijn van 200lbs. Helaas zat het ons dit jaar niet mee en bleef het een dag zonder vis. Veel grote zwermen vogels gezien, maar helaas geen aanbeten vandaag. De koploper na vandaag: LECUONA uit Zuid-Afrika. Op de tweede dag had hij 1 Blauwe Marlijn op 80lbs-materiaal gevangen en vandaag kwam hier de grootste Blauwe Marlijn van het toernooi bij: 428lbs op 80lbs-materiaal: totaal 7280 punten.

Vangsten van de 3e dag:

120lbs

428lbs

80lbs

De laatste dag van het toernooi was net als vorig jaar nog erg spannend, maar helaas speelden wij geen rol van betekenis meer. Alleen met de vangst van meerdere Marlijnen en geen vis voor de overige teams zouden we eventueel nog kans kunnen maken� je zult begrijpen dat dit een lastige opgave was. Aan het eind van de dag helaas weer een lege scorekaart moeten inleveren bij de organisatie en de 7e plaats van een feit.

Vangsten van de 4e dag:

220lbs

Sailfish

100lbs

Het toernooi werd gewonnen door het team �SANA ZAMBIA� dat op drie van de vier dagen een Blauwe Marlijn wist te vangen op 80lbs-materiaal, goed voor totaal 9000 punten. De 2e plaats was er voor LECUONA met 7280 punten en de 3e plaats voor THE ESSEX BOYS met totaal 6334 punten.

De crew van �CHRISTINA� (www.topshot-biggamefishing.nl) wist het klassement voor �Beste boot en crew� op haar naam te schrijven. Dit was na afloop van de prijsuitreiking een mooie aanleiding om er met zijn allen een gezellige avond van te maken

Helaas een minder succesvol verlopen toernooi in vergelijking met vorig jaar, maar absoluut weer de moeite waard!

Verder hebben we deze vakantie nog gevist met poppers, op zoek naar een Giant Trevally. Enkele �aanbeten� gehad waarbij de vis helaas de popper op een haar na mistte. Uiteindelijk kreeg Martijn een goede aanbeet op een lepeltje, maar helaas brak na een kleine 10 minuten de lijn. De vis werd door de gids (Dominique Theveneau / www.fishingandhuntingsafaris.com) geschat op 50lbs en was een enorme krachtpatser.

Mocht iemand meer informatie willen hoor ik het graag: [email protected]