INDEX

Door:  Paul de Bruijn

SOUTH INDIAN OCEAN BILLFISH COMPETITION

2006  MAURITIUS

Hierbij een verlaat verslag van onze deelname aan het SIOBC 2006: South Indian Ocean Billfish Competition op Mauritius.

Donderdag 23 februari vertrokken we naar Mauritius om deel te nemen aan het Big-Game toernooi SIOBC 2006 op Mauritius. Met 4 personen, van wie 2 woonachtig op Mauritius, hadden we ons ingeschreven voor het toernooi dat maandag de 26e zou starten. In totaal waren er 8 deelnemende teams uit verschillende landen: Mauritius, Engeland, Frankrijk, Finland, Zuid-Afrika en Nederland. Ons team �MAEVA� bestond uit: Frank Adriaans, Kevin Emrit, Serge de Bruijn en ikzelf, Paul de Bruijn.

Op de openingsavond werd de loting verricht door de teamcaptains, zodat iedereen wist op welke boten zij tijdens het toernooi zouden vissen. In totaal waren er 4 visdagen van 06:30 u � 16:30 u. Het ontbijt werd verzorgd door de organiserende visclub �Le Morne Anglers� (www.morneanglers.com).

DAG 1: 26 februari
Vandaag was ons team gekoppeld aan de boot �MOANA 3�. Een jaar eerder hadden Frank en Serge ook al op deze boot gevist en hadden goede ervaringen. �s Ochtend gebeurde er niet veel. Omdat er continu radioverkeer was bleven wij op de hoogte van de gebeurtenissen op de andere boten. Ook daar weinig nieuws�
�s Middags kregen we eigenlijk redelijk onverwacht onze eerste aanbeet van het toernooi. Een stevige run op ��n van de 80LBS-sets. Vooraf hadden we de volgorde bepaald en ik mocht plaatsnemen in de vechtstoel. Na een kleine 30 minuten werd de vis voor het eerst goed zichtbaar: een Blauwe Marlijn geschat op ongeveer 200LBS. Na de nodige foto�s en video-opnamen werd de vis gezond en wel weer losgelaten. Een uitstekend begin van het toernooi! Verder werd er die dag niet veel meer gevangen: 1 Spearfish van ongeveer 25LBS door het engelse team �JOYFUL�. Tussenstand na dag 1: de eerste plaats

DAG 2: 27 februari
Op deze dag mochten we aan boord van misschien wel de beste boot uit het deelnemersveld �BELUGA�.
Deze boot is echter vooral actief vanuit Rodrigues en heeft dus minder kennis van het water rondom Mauritius, maar heeft qua algemene kennis, ervaring en materiaal het beste in huis.
Helaas geen vis voor ons die dag, maar wel een ervaring rijker door midden op zee over te moeten stappen in een andere boot vanwege motorische problemen�
Deze dag vinden de Engelsen van �THE ESSEX BOYS� een Sailfish, �THE BLUE BULLS� uit Zuid-Afrika vingen een Blauwe Marlijn op 80LBS en de Fransen van �BCFCF 1� vingen een Blauwe Marlijn op 50LBS
Tussenstand na dag 2: een gedeelde tweede plaats

DAG 3: 1 maart
Aan boord van �STRIKER 3� werd het voor ons helaas wederom een rustige dag. Deze boot had ons de toernooidag hiervoor midden op zee opgepikt, maar net als die middag konden we ook vandaag geen vis verschalken. Drie toernooidagen en slechts 1 aanbeet�
Andere teams vingen wel enkele vissen: �THE ESSEX BOYS� ving een Sailfish, �JOYFUL� ving weer een Spearfish en �BLUE MARLIN BEER� uit Mauritius een Yellowfin Tuna van 111LBS
Tussenstand na dag 3: nog steeds een gedeelde tweede plaats

DAG 4: 2 maart
Aan het begin van deze beslissende dag waren er nog verschillende teams die kans maakten op de eindoverwinning. Niets was nog beslist en een goede dag zou voor iedereen de winst kunnen betekenen.
�BCFCF 1� stond 1e met 6000 punten, een voorsprong van 3000 punten (= 1 Blauwe Marlijn op 80LBS) op �THE BLUE BULLS� en ons team �MAEVA� hierna volgde �THE ESSEX BOYS� met 1314 punten
Al vroeg in de ochtend kregen wij op �TORA TORA 3� de eerste strike van de dag. Helaas werd deze Blauwe Marlijn niet gevangen. De vis had alweer gelost voordat Serge de hengel goed en wel kon pakken, de boot lag stil toen de vis nog een keer aanbeet op een andere hengel. Voordat de boot voldoende snelheid had gemaakt om de haak goed te zetten was de lijn al weer slap komen te staan en kon de vis loskomen. Deze kans om aan de leiding te komen werd gemist.
Bij onze belangrijkste concurrenten bleef het gelukkig nog stil.

Net na de middag stond ik met Serge op het achterdek te praten toen de reel op ��n van de 30LBS-sets heel kort begon te ratelen, een kleine aanbeet. Terwijl de deckhand deze lijn binnendraaide om te controleren kregen we ineens een enorme klap op 50LBS. Direct was het duidelijk dat dit een Blauwe Marlijn was, aangezien hij zich een paar keer goed liet zien bij mooie sprongen. Gelukkig konden we deze Marlijn wel bij de boot brengen en uiteindelijk weer loslaten. Geschat op 150LBS was dit goed voor 6000 punten, vanwege de lichtere lijnklasse. Op dit moment stonden we weer op de eerste plaats.
Terwijl aan het begin van de dag de fransen van �BCFCF 1� onze grootse concurent leek, bleek dat �THE ESSEX BOYS� een goede dag had en met een Blauwe Marlijn op 50LBS en een Spearfish konden er 6200 punten worden bijgeteld.

De tussenstand op dit moment:

1.       �MAEVA� met 9000 punten

2.       �THE ESSEX BOYS� met 7514 punten

3.       �BCFCF 1� met 6000 punten

4.       �THE BLUE BULLS� met 3000 punten

�THE ESSEX BOYS� hadden aan een Blauwe Marlijn op 80LBS genoeg om ons voorbij te gaan,
�BCFCF 1� moest een Blauwe marlijn vangen op 80LBS + een andere bijvangst omdat wij het eerste team waren die een Blauwe Marlijn gevangen hadden, wat bij een gelijk aantal punten de doorslag zou geven.
�THE BLUE BULLS� moest een Blauwe Marlijn vangen op 50LBS + een andere bijvangst.
Het grootste gevaar kwam dus van �THE ESSEX BOYS� die eerder de �Marlin WorldCup� op hun naam hadden geschreven.

De zenuwen kwamen rond half vier goed opzetten, de tijd begon voor de andere teams te dringen. Ook wij wisten dat de kans groot zou zijn dat we de eerste plaats kwijt zouden zijn, in het geval ��n van de concurrenten nu een goede vis wist te vangen.
Om stipt half vijf kwam het verlossende woord over de radio. Einde toernooi en wij hadden onze eerste plaats weten vast te houden. Een klein feest bast los aan boord van �TORA TORA 3�. Bij aankomst op de visclub staat er een bandje om ons welkom te heten en na de nodige felicitaties gaat het feestje nog even door�

De volgende avond is de prijsuitreiking. We winnen een bokaal, 4 retourtickets van Air Mauritius, gratis deelname in 2007 en 7 nachten gratis verblijf in 4* hotel �Sugar Beach Resort�.

In 2007 staat het toernooi gepland van 8 t/m 14 februari. Kijk voor meer informatie over het toernooi op de website van �Le Morne Anglers�. www.morneanglers.com

Voor meer informatie over Big-Game vissen op Mauritius: www.topshot-biggamefishing.nl

Een mailtje sturen kan uiteraard ook altijd!!