"Langeland"

Augustus 2010

Denemarken Langeland - Spodsbjerg (Augustus 2010)

Als pasgehuwden waar beter dan met het huwelijksbootje naar Spodsbjerg varen samen met onze beide getuigen.
In mei had ik met 4vrienden al een bezoekje gebracht. Toen konden we samenvatten dat de ontgroenings reis ons veel heeft geleerd van materiaal, wijze van vissen, visstekken, aas, ... maar ten koste van matige vangst. Met deze ervaring in het achterhoofd vlotte het toch beter deze keer:

Dag 1:
Na lange autoreis en huwelijksfeest nog in de benen vermoeid aangekomen toch nog even geprobeerd Deense gullen te vangen.
We hadden gekozen voor de eerste groene boei links vanuit Spodsbjerg haven. Een stek die ons vorige reis toch enkele gullen opleverde. Wij driften startend voor de groene boei tot enkele honderden meters noordelijk, langs het talud. De bodem maakt hier een snel stijgend verloop. Afgesloten met goede vangst van gullen rond 40cm.

Dag 2:
Naar de groene paal gevaren om na enkele driften en weinig vis het befaamde geultje te zoeken. Dankzij aanwijzingen van het verslag van Kees makkelijk gevonden en resultaat mocht er ook zijn, veel gullen van 40cm - 50cm. Blijven vissen tot de vrouwtjes belden dat het eten klaar was, dus laatste drift afgemaakt. Wat kan je dan verwachten: gullen rond 70cm aan de haak! Wijselijk binnengevaren om de vrede te bewaren want er kwamen nog visdagen aan.

Dag 3:
Geultje opgezocht en naar de zelfde plek, zelfde drift gemaakt helaas geen visjes meer. Verdere pogingen op andere plaatsen van de geul leverde matige vis op, alsook de stek aan de groene paal bracht ons niets op. Enkele bruinvissen in de buurt lachten ons uit.

Dag4:
Gelijkaardige als dag ervoor, maar deze keer bij een ruwe oostzee dus tijdig binnengevaren.
's Avonds nieuwe poging gewaagd, de zee was een spiegeltje. Ongelooflijk hoe snel het kan keren.
Hoewel het water vlak was, was er ontzettend veel onderstroom, moeilijk om het kunstaas op de bodem te houden.
De dag afgesloten als slechtste vangst van de week.
Later hoorden we dat deze dag veel grote kabeljauwen tot 1,10m en 11kg gevangen werden op wel 50m diepte aan de groene paal.
Toch vreemd om kunstaas op de bodem te houden bij die diepte en bovendien bij die enorme onderstroom.
Dit is een puntje waar we volgende keer moeten bijleren, indien iemand tips heeft ....
's Avonds nog gechat met Leonard Muys die ons adviseerde om met die onderstroom aan de overkant, T�rs te gaan vissen.

Dag5:
Uitgevaren met bedoeling om stekken te proberen die Leonard ons aanraadde, maar de ruwe oostzee liet ons geen veilige weg toe. Gekozen om bij de groene boei (zie dag1) te driften. Mijn vrouw sleurde al gauw 4maatse gullen boven, terwijl wij op de nul bleven staan. In onze eer gekrengd maar het geultje opgezocht, wat ons welgeteld 1 ondermaats visje opbracht. Om de reis toch goed te willen afsluiten, naar de groene paal verkast. Enkele gulletjes aan de haak maakte onze slotdag toch draaglijk.

Eindresultaat was 6kg filet en 20tal pan/BBQ-gulletjes van 40cm. Wetende dat we maar dagelijks 4�5 uurtjes gevist hebben om mijn prille huwelijk een kans te geven, toch een tevreden man.

Conclusie is een reis die weer onze ervaring rijker maakt, wat alleen maar volgend reis (mei/juni 2011) ten goede gaat komen.

Jerry Adam

Ook een Visvakantie naar Denemarken ?
Klik hier voor de vakantiehuisjes
>>klik<<

------------------------------------------------------------------------------------------------------------