INDEX
TERUG

"Boot -Vangstberichten"

Heb je zelf een recent vangstbericht, mail ons die dan door.
e-mail:   [email protected]

Dit zijn de meest recente vangstberichten van:

=== Oktober  2003 ===

Een nieuw vangstbericht uit Noorwegen
Klik op Noorwegen

===Woensdag 29 Oktober 2003===

Beste visvrienden,

Vandaag 28 oktober, samen met mijn vismaat met een bootje op de oosterschelde gevist. In de buurt van Zierikzee. Er was soms erg veel groen, maar met het wisselen van het getij was dat aanzienlijk minder. We hebben toen ook de meeste vissen gevangen. Het resultaat was: 9 schollen, 5 scharren 2 wijtingen en veel steenbolken.

Groeten van een visser uit smerdiek

===Dinsdag 28 Oktober 2003===

Mede sportvissers,
Vandaag 27 oktober, samen met vismaat op de Oosterschelde gevist. We zijn een keer of drie verkast en dat was niet van weelde. Met opkomend tij gevist tussen Zierikzee en de Hammen. Resultaat drie schollen, twee scharren en heel veel groen. Bar slecht dus!!
Groet, DJ

===Dinsdag 28 Oktober 2003===

Maandag 27 okt , een mooie zonnige dag , met veel werk , het wijting feest is begonnen , de ganse dag inwerpen en bovenhalen .
Uitgevaren aan neeltje jans , geankerd aan b R6 .
Voor gul is het nog te vroeg aan de kust ,
doch indien je slepers wil , die varen regelmatig voorbij.

JAN - FREDDY beeckman 950

===Maandag 27 Oktober 2003===

Beste visvrienden,

vandaag nog eens geprobeerd om wat gulletetjes te vangen op de wrakken.
Vertrokken vanuit Neeltje Jans met big marlin naar de wrakken op 40 mijl. De
vangst was minimaal, met 8 man(waarvan 1 zieke) 35 gullen gevangen( ikzelf
8), heel veel steenbolken, 2 zeekarpers en een wijting. De gul kreeg de kans
niet om te bijten doordat de steenbolken hen te snel af waren (aan beide
haken). Ondanks de slechte vangst wel goed weer en geen hoge golven gehad.
Hopelijk de 11 november beter, ik laat het jullie wel weten.

1 van de 4 uit Essen

Hallo

Gisteren vrijdag ben ik met twee visvrienden naar de Oosterschelde gaan bootvissen vanuit Yerseke. Bij Johnny Meier een bootje gehuurd en die vertelde ons dat er aan de uitgang van het kanaal naar Hansweert heel goed schol en schar gevangen was. Wij hadden echter het idee om voor Kattendijke te gaan liggen op een stekje waar we vorige jaren heel goed schar en wijting hebben gevangen.
Er stond echter een stevige zuidenwind en die deed de boot goed schommelen. Het was nog stil water maar Lou ving op tafelmesheft een mooie schol, gevolgd door een nog grotere schar, ook op de tafelmesheft. Ikzelf ving een ondermaats scholletje en toen werd het stil. De wind wakkerde nog wat aan en we zijn dan naar het kanaal gaan liggen. Daar stonden onze stokken niet stil en kwamen er geregeld doubletten en tripletten boven. Alles echter onder de 20 cm en echt veel te klein. Na een uurtje weer verkast en dan aan Wemeldinge gaan liggen. Daar vingen we veel steenbolk, schol en enkele scharren. De vangst was echter te weinig om content te zijn. Tafelmesheft was het betere aas voor de grotere vissen en vooral de lijn met borstelafhouders deed het erg goed. Hopelijk komt die wijting snel naar binnen want nu duurt het toch al heel lang.

Groeten
Nico

===Vrijdag 24 Oktober 2003===

Woensdag 22 Oktober 03 boot afgehuurd in Oostende met 3 man ( Fille Jurgen kris ) we zijn pas vertrokken om 9 uur wegens de mist de vangsten waren zeer goed in totaal hadden wij samen 148 wijtingen en 108 scharren allemaal boven de maat
 Fille jurgen kris

Beste medevissers,

Hierbij laat ik jullie nog even weten hoe de vangsten afgelopen maandag waren met mesheften als aas.
Omdat het wrakvissen niet door ging ben ik samen met Kay (Orka Team) maandag avond rond 18.30 uitgevaren om nog een paar uur te vissen op de Oosterschelde.
We hebben geankerd bij boei 23 en om 19.00 zijn we begonnen met vissen, we gebruikte verse mesheften van Ensis als aas
We hebben leuk gevangen, alleen hadden wij ook last van die enorme steenbolken plaag, we hebben er in 1.5 uur zeker 9 gevangen, gelukkig wilde er ook nog een lekkerse tong en een schol in ons verse aas happen.
Rond half 9 zijn we weer teruggegaan naar de haven. Als de komende week de wind nog denkt mee te gaan werken, gaan we zeker nog een poging wagen.

Groetjes Frans Clements
De Schelde Bootverhuur

===Woensdag 22 Oktober 2003===

Met de Desiree mee geweest van uit Colijnsplaat als opstapper. Het was een prachtige dag en er is ook goed gevangen. Na 6 jaar bootvissen op de Oosterschelde heb ik geen enkele keer mee gemaakt dat je met 20 vissers zeker 150 schollen en botten vangt die aan de maat zijn. De rest was redelijk, er zat ook nog een zeebaars en een mooie wijting bij. Volgens mij zit er vis genoeg op de Oosterschelde. Overal wordt verteld dat er veel gestroopt wordt op de Oosterschelde maar een stroper komt alleen als er veel zit wat hij vlug kan vangen.
P. Eichhorn.

Buitengewoon Grondels en Makrelen vangen op de Grevelingen

Hierbij nog een enigszins verlaat vangstbericht van het grevelingenmeer.

Afgelopen zaterdag met M.S. Theo wezen vissen vanuit den Osse Schouwen Duiveland op de Grevelingen ter gelegenheid van de jaarlijkse bootvisdag van onze vereniging HSV Dreischor. De gehele voorgaande week volop de wind in het oosten en ook zaterdag maakte de oostenwind een frisse visserij. We hebben de diepere stukken aan de schouwse kant van de Grevelingen bevist tussen den Osse en Scharendijke. De diepte varieert daar tussen de 20 en ruim 30 meter.  Aangezien de Grevelingen nauwelijks stroming heeft kun je er zeer licht vissen. Zelf viste ik met een lichte boothengel en een lange 2LB karperstok. Loodgewicht 50 grammen lijndikte 26/100 nylon en 12/00 gevlochten. Een paar van onze leden die meer op de grevelingen visten deden het nog lichter, ik zag meerdere hengelsetjes met een werpvermogen dat onder de 25 grammen lag. We hebben meerdere stekken bevist. Hulde voor de schipper van deze fraaie schuit die zijn gierende best deed om ons wat te laten vangen en die ons daarbij ook nog eens uitgebreid informeerde over de waterdiepte onder, voor, achter en naast de boot. Lang leve de dieptemeter/visvinder. Helaas was hij niet in het bezit van een visroeper, de vangst bleef op de eerste stekken beperkt tot een paar schollen. Op de derde stek kwam er plotseling een schooltje met steenbolken voorbij, jammer genoeg alleen aan de bakboordzijde. Schitterend om te zien hoe een bolk van wrakformaat vanaf 30 meter diepte sport kan leveren aan een hengel die eigenlijk gemaakt is om een voorn uit een polderwatertje te landen. Het was intussen twee uur geworden en aan de stuurboordzijde hadden we alleen lijdzaam toegezien hoe er 3 meter achter ons wel vis werd gevangen. Uit verveling riep mijn oude vismaat Richard �ik zal eens gek doen en er een verenpaternoster laten zakken� . Even later begint zijn hengeltop te bonken en komt er een mooie makreel te voorschijn aan een zeepier op een korte dwarrellijn met haakje 6. Ook op onze vijfde en laatste stek wist Richard nog een makreel te vangen. Op de laatste stek lagen we tegen de rand van een oude vaargeul op een diepte van net 10 meter. Hier kon de stuurboordzijde zijn hart ophalen met het vangen van volop zwarte grondels. Hier ving ik er zelf twee stuks van, ook zeevisland.com correspondent  Leo kon hier de eeuwige schande voorkomen door toch ook nog een paar grondels te vangen. Al met al een mooie dag weer, maar weinig vis. De grevlingen-winter-wijtingen zijn blijkbaar nog niet aangekomen. In totaal met 25 vissers met den man twee hengels een platvisje of 10, een 30 tal bolken, een paar wijtingen, een paling, twee makrelen en een kreeftje. Onderlijnensoorten; zo veel als je maar kunt verzinnen met daarop zagers en pieren. Aasverbruik was minimaal, met een ons zagers had je probleemloos een hele dag met twee hengels kunnen vissen.

Visze- vangze en grondelze

Niek Romijn

HSV Dreischor

Zaterdag 18/10

Wezen vissen op de Westerschelden met de Stormvogel van uit Terneuzen .
We zijn vertrokken om 8:30 en gevist tot 17:00
De vangsten vielen niet tegen na alle negatieven geluiden die we zo links en
rechts hoorden , in totaal zij er 3 bolkjes gevangen 10 wijtingen waarvan 7
goed aan de maat en 1 gulletje van ca 42 cm het begin is er dus .
Maar de goedmaker was wel de boot, deze is werkelijk perfect en zeker aan te
raden tot max. 10 personen en met de nieuwe tunnel ben je zo in terneuzen .
Als het water wat afgekoeld is gaan we zeker weer met de Stormvogel op pad .

Bas van Driel

zaterdag 18 oktober met de visclub neptunus
met de Stellabel vanuit maassluis wezen wrakvissen.
de gul zat nog niet op de wrakken maar toch redelijk gevangen
dankzij de schipper die zijn uiterste best deed om ons vis te laten vangen
voor meer foto's zie de

website van viscclub neptunus.

hallo Raffie en zeebonken,,

Gisteren 19 oktober met onze club de zeeduivels,de eerste trip van het
najaar uitgevaren met boot het mijntje van stellendam.Normaal zouden
wij naar de wrakken gaan,maar na overleg met de schipper zijn we op
anker gaan vissen daar er heel weinig gul te vangen is op de wrakken.
Daar aangekomen onze lijnen naar de bodem laten zinken en al snel werden de eerste scharren gevangen,zelfs een mooie gul van 2 kg kon het aas niet laten liggen,de stemming aan boord was optimaal.De wijting was ook niet in grote getallen aanwezig,hier en daar een paar maar dat kon de stemming niet temperen.Na de middag zijn we verkast naar een andere stek en toen het tij weer wat begon te lopen werd er weer schar gevangen.Wij waren met 18 vissers aan boord en iedereen had een mooi maaltje vis,al bij al hebben we weer een mooie dag gehad op zee.Deze week,als de wind ons geen parten speelt, gaan we de gul eens wat verder zoeken boven de 50 mijl met de seahawk van Nieuwpoort,ik hou jullie allemaal op de hoogte,als de gul niet naar ons komt dan gaan we  hem toch gewoon zoeken waar hij zich verstopt....

groetjes guido,alias captain iglo

===Dinsdag 21 Oktober 2003===

zondag 19 okt. met ploegje voor de kust gevist op platvis en wijting,volgens berichten van collega was er  vlak bij neeltje jans goed te vangen ,daar de eerste 2 uur doorgebracht , maar met weinig stroom was er nog niets te vangen met het begin van het afgaand tij ook nog niets ,en maar een paar mijltjes verderop gezocht naar de vis .de visvinder liep vol van de echo"s dus vis of veel groen.bleek vis te zijn en mooi wat wijting  ,een enkele platvis en een hondshaaitje gevangen.op een knobbelig zeetje terug naar colijnsplaat.

chris schipper big mick  06 12 85 50 91.

Hoi allemaal,
Vandaag ben ik met mijn overbuurman Ben en zijn zoon Dennis als opstapper meegeweest met de Desire, de sportvisboot van de familie Zoetewey. De weersverwachting en de vangstberichten waren niet al te hoopgevend, maar alles viel mee. De dag begon met een zonnetje en deze is de hele dag gebleven en de vangsten kwamen een beetje moeilijk op gang maar tegen de middag kwam er wat stroming en begonnen ook de vissen te bijten.
De vangst bestond uit de onvermijdelijke steenbolk(jes),leuke scholletjes en mooie scharren. De wijting liet het nog even afweten, want op de hele boot is er maar 1 gevangen wat volgens de schipper de dag ervoor ook het geval was.
Al met al was het een leuke visdag met mooi weer, leuke vangst, gezellige medevissers, en zoals altijd een prima verzorging door Joop Zoetewey en zijn vrouw.
Groetjes en een goede vangst,
Vincent

Hallo,

Hierbij onze foto�s van onze vangst op zondag.

We waren zeer tevreden over de boot en het onthaal.

Nu volgende keer nog een grote vangst en dan is alles 100%

Ook hebben we een Schol van 44 cm gevangen.

Bootjes zijn gehuurd bij Schelde Bootverhuur

Groetjes,

Danny Droogmans

===Zondag 19 Oktober 2003===

Beste Raffie,

Gisteren 18 oktober 2003 hebben wij van VisBootClub Deurloo weer een viswedstrijd gehouden alhier op de Schaarspijkerplaat op de Westerschelde, en de verwachtingen waren erg groot.
Met 14 sportvisbootjes vertrokken wij vanuit de haven en zijn door de sluis gevaren om 7:30 uur. Al snel is echter gebleken dat de lange warme zomer zijn effecten had op de verwachte vangsten, want de gul/kabeljauw die wij meestal toch royaal vangen in deze tijd van het jaar  en zo ook de wijting bleef uit. Slechts 3 gullen werden er gevangen, enkele wijtingen aan de maat en verder ontzettend veel ondermaatse wijting en steenbolk die weer zijn terug gezet. In de maand november zullen wij weer een poging gaan ondernemen met beter verwachtingen indien de temperaturen mee werken.
Tussentijdse vangsten die eventueel gedaan zullen worden zal ik tijdig gaan vermelden.

grt. van Leo

===Zondag 19 Oktober 2003===

Hallo medevissers
Ik ben Zaterdag 18 october met een huurboot op de grevelingen mee wezen vissen.
Mooi weer maar weer die harde oosten wind.waarbij je smorgens je warmtepak heus wel aanhield
Ondanks de moeite van de schipper werd er heel slecht gevangen.
Er werden nog wel twee Makrelen gevangen.ik ving zelf 12 bolken en was daarmee de spekkoper.
Van wijtingen was nog geen spoor te bekennen

Groetjes Adriaan

===Zaterdag 18 Oktober 2003===

Hallo Bootvissers

Sinds een paar dagen zijn we gestart als verkooppunt gestart voor mesheften voor seafarm uit kamperland.
Opmerkelijk bij de vangsten van dit weekend was dat de boot die met proefmonsters van Ensis B.V door ons op pad waren gestuurd een mooie vangst meebracht en dat de boten die met zagers en pieren op pad gingen aanzienlijk minder resultaat boekten.
Inmiddels is er al het een en ander in de pers en op  www.zeevisland.com geschreven over deze aassoort waarvan ook een olie extract te koop is.
De berichten die bij ons binnenkomen zijn zeer positief en het resultaat van dit weekend met deze aassoort bij ons zelf ook.
Met andere woorden gooi eens een hengeltje uit met deze aassoort.
Ikzelf heb me voorgenomen Maandag op de wrakken het olie extract op kweekzagers te proberen,en ben zeer benieuwd naar het resultaat.

Groetjes allemaal
Frans Clements
De Schelde Bootverhuur Wemeldinge
De Schelde Bootverhuur Roompot Marina
www.descheldebootverhuur.nl

===Dinsdag 14 Oktober 2003===

Hallo Westerscheldevissers,

Maandag 13/10/03 met de boot op de Westerschelde gaan kijken of er al
wat meer gul te vangen was.
Bleek een behoorlijke tegenvaller.
Weer zat ook niet mee. Straffe O/NO 5/6 trok nogal kuilen in het
water. Weinig beschutting te vinden.
Gevist met zagers/pieren/mesheften, gedeeltelijk voorzien van
geurstoffen van mesheften en pilchard oil.
Ondanks slechte berichten toch geprobeerd op de Everingen bij E2B en
E 3C met afgaand. Een paar kleine
bolken gevangen en een klein zeebaarsje, maar zelfs die lieten het
verder afweten.
Met opkomend geprobeerd voor slikken van Everingen, tegen de
vaargeul aan(rode kant).
Leverde 1 gul op van ca 1 1/2 kg. Gevangen aan de pier zonder
geurstof. Met drie vissers dus 1 gul over een hele dag.
In de haven diverse vissers gesproken. Hebben allemaal dezelfde
ervaringen. Is bar slecht overal tot zelfs buitengaats.
Er zijn wel genoeg krabben. Een paar minuten volstaat om je haken
leeg te maken. Dus dat is werken geblazen en zorgen
voor een goed gevulde pierenbak.
Je hoeft je voor de gul nog niet te haasten.
We houden jullie op de hoogte.

Henk

===Dinsdag 14 Oktober 2003===

zondag 12 okt. met  ploegje  naar de wrakken tot een 35 mijl uitgevaren en diverse wrakken bevist, maar zonder resultaat,zelfs geen steenbolk op de wrakken. de wind begon flink aan te trekken en in plaats van oost 3 tot 4 werd het wat verder weg toch behoorlijk knobbelig met een oost 5-6. besloten om onder de kust wat wrakken uit te proberen voor wat stekels te vangen,ook zonder resultaat.later naar de meerkerk op de richel gevist en op het wrak maar ook geen visje kunnen pakken.op de terugweg bij de r-4 lag collega te vissen ,die hadden toch het eerste maaltje wijting weten te vangen ,maar geen enkele andere soort kwam er aan de haak.winderige dag met zeer weinig vis( ze houden er wel de goede moed in ,wetende dat het ook anders kan).chris schipper big mick 06 12 85 50 91.

===Donderdag 9 Oktober 2003===

Gevangen door: Alexander Daman, 7 jaar oud.

Nacht van donderdag op vrijdag 4/5 September,

Oosterschelde bij boei 34,

Omstreeks 23:00,

Gevangen met zeepier aan wapperlijn,

Ongeveer 20 meter diepte,

Tong ongeveer 45 cm.

Alexander

===Maandag 6 Oktober   2003===

We zijn weer eens wedsttrijd gaan vissen op de Westerschelde. Het weer was niet al te best, veel buien en een strakke NO wind die in de loop van de dag draaide naar NW en sterk toenam.  We vingen veel ondermaatse zeebaarsjes, 12 maatse botjes en twee mooie palingen, waaronder een nieuw clubrecord van 78 cm. We visten onder de kant bij Hoofdplaat op een meter of zes. Het was doodtij en eigenlijk was dat ook al niet bevorderlijk voor de vangsten.  ook werd de eerste wijting van het naseizoen gevangen, 26.5 cm. Dus binnen een weekje of twee zitten ze er wel volop, denk ik. Binnen twee weken gaan we weer en dan hopelijk wat meer wijting en misschien wel al wat gul.

groetjes Nico

===Donderdag 2 Oktober   2003===

gisteravond weer maar eens geprobeerd een visje te vangen nabij de zeelandbrug.gevist met zagers en pieren de vangst was niet slecht maar was alleen klein en alleen maar steen bolken na  het draaien van het tij  alleen maar sla sla en nog eens sla  nou ja volgende keer weer beter zullen we maar denken .

gegroet peter van het piertje colijnsplaat.

===Donderdag 2 Oktober   2003===

Hallo bootvissers,

vorige week vrijdagavond voor het eerst met de boot in het donker wezen vissen. onlangs berichten gelezen van goede tongvangsten tussen St.Annaland en Stavenisse door vissers uit St.annaland. maar helaas ik heb waarschijnlijk niet de goede plaats gevonden want na een vijftal uren gevist te hebben van 19.00 uur tot 12,00 uur snachts geen beetje gezien. verschillende stekken rondom kabelbord bij Stavenisse geprobeerd maar geen resultaat. Wellicht dat de vissers uit St.Annaland (volgens mij was de naam Kodde) een tipje van de sluier op kunnen lichten en me wat meer info kunnen verstrekken omtrent de lokatie.

groeten Jon St.Philipsland
[email protected]

--------------------------------------------------------------------------------------------------------