Klik hier om een vangstbericht in te sturen.

Boot-Vangstberichten van september 2011

----------------------------------------------------------------

Op deze pagina's worden GEEN
berichten meer ingevoerd !

Alle berichten staan op de nieuwe website:

www.zeevisland.com

----------------------------------------------------------------

=== Donderdag 29 september 2011 ===

Hallo, gisteren woensdag, ben ik (met sax en diels) vanuit nieuwpoort uitgevaren met mn neef zijn boot (torsk).  Weinig wind en zalig weer, maar sterke stroming. Op het eerste wrak was wel een visje te vangen, wat gul, schar en schol. In de namiddag besloten om ons geluk dichter bij de kust te proberen( minder dan tien mijl) , een ondieper wrak en minder stroming. Hier was het raak met mooie baarzen en gullen, de schollen waren ook van groter formaat. Groeten lucduke, sax en diels

lucduke

=== Woensdag 28 september 2011 ===

Hallo zeevissers,

Na onze zomerstop van 2 maanden konden we er , vrijdag , terug opuit voor onze eerste visdag van het najaar. Onder de deskundige en sympatieke leiding van schippering Joseke , gingen we met de Aisling op platvis vissen. Zoals het in het verleden ook was , ving iedereen , ook vandaag , een behoorlijke portie schar. Er zijn ook nog 2 haaitjes gevangen . Na deze gemeten ( 52cm en 55cm ) en gemerkt te hebben , zijn deze terug in zee gezet. Ook is er nog een enkele tong gevangen.Tegen 17uur kwam er een einde aan deze mooie visdag , maar we kunnen al uitkijken naar een volgende dag op zee , eind oktober.

Groetjes,

Solvay zeevisclub

PS : Zelf heb ik deze keer niet mee kunnen gaan , maar een medevisser,die kennelijk wat problemen had om het berichtje in te sturen. Vandaar dat het zo laat is.

Hugo

Hugo Bogaerts

=== Woensdag 28 september 2011 ===

Vandaag 26-09-2011 om 12.00u aan boord gegaan met mijn vismaat Willem.

Eerst een stevig pot koffie gedronken met een moorkop en toen de trossen los van de Brutus 5.

Nadat we de Bergsediepsluis waren gepasseerd zijn we een stekkie op de Oosterschelde gaan zoeken, iom Willem zijn me naar de Schaar van Yerseke gevaren en geankerd bij de SVI 1,hier vingen we 18 scholletjes en wat schar.Na een goede nachtrust zijn we om 7 uur opgestaan en de hengels weer buiten boord gedaan maar na een aantal uurtjes nog niets bijgevangen  toen besloten we maar naar onze ouwe stek bij de O33 te gaan proberen maar na 1 uur nog geen stootje gehad besloten we bij de TG2 te gaan liggen.

Daar kregen we beet op beet maar grotendeels alleen maar steenbolk werdt er binnen gehaald, om 14.30u de hengsels binnen gehaald  de boot schoongemaakt en zijn we weer na 2 dagen lekker vissen,eten/drinken en prima weer terug gevaren naar Tholen.De totale buit was:42 steenbollen,7 wijtingen,1 makreel en 21 schol en schar. Al met al weer 2 FANTASTISCHE dagen gehad.

Gr. Gerard en Willem (kapitein en bootsmaat).

Gerard Ernest

=== Dinsdag 27 september 2011 ===

Woensdag 21 sept 2011 zijn wij uitgevaren met de Eendracht 2 van schipper Henk Bakker,

met als ligplaats de buitendorsman.

Er is gevist door 19 deelnemers en de totale vangst bedroeg 678 stuks.

De vangst bestond uit ondermaatse schar, enkele maatse schollen, een bot van 31 cm

en de rest van de vangst bestond uit kleine wijting en veel steenbolk.

Het was goed weer en er was gelukkig weinig wind, mede hierdoor was het een fijne visdag.

Dick Polak van de

=== Dinsdag 27 september 2011 ===

Nou, dat was effe wennen aan de nieuwe manier van insturen van het vangstbericht. Wat een piepkleine lettertjes…. Daarom nu maar wat groter, hopen dat het lukt.

Vandaag (dinsdag) een groep mensen uit de kop van Noord Holland aangevuld met Willem Beets en niet als minste ; Ger als dekhand. De schipper was een jonkie deze dag met zijn 48 jaar want de rest van het gezelschap was 56, 64, 65, 65 en 72 jaar. En dat was nog niet alles; we hadden een donornier, een 2e pacemaker, een suikerpatient en een nieuwe aortaklep op het dek staan. Viva de Henri Dunant zou je zeggen...... Niets was minder waar. De heren stonden hun mannetje en hebben een alleszins goede hoeveelheid schar, wat bot, wijting en wat minigulletjes binnengebracht . Niet zo super als afgelopen weekend maar "gewoon" goed. De "Noord Hollanders" hadden de laatste keer in den Oever met 18 man 2 krabben gevangen dus dat kon na de zoveelste schar niet meer kapot. Plaats van handeling was wederom de geul van de Walvischstaart. Volgens mij maakt het niet zo veel uit waar je in dat geultje gaat liggen op het moment, er is altijd wel een viske te vangen. Bij de W4 (hoorden we van William) zit al wijting, ze vingen slechts 1 schar, en ook de eerste gulletjes (ca 45 cm) zijn er boven getakeld. Samen met de garnaal die langszamerhand onder de kust begint te komen belooft dat veel goeds voor de komende tijd.

Hank Perree

Delta 1420
www.wiesje.net

=== Dinsdag 27 september 2011 ===

zaterdag 24 september zijn we met DE HAPPY FISHERMAN meegeweest op de wrakken.

het was fantastisch weer en de boot zag er prachtig uit, plaats genoeg om met, toch wat onervaren vissers,goed te kunnen vissen. na een mooi ritje varen komen we bij het eerste wrak aan.
de schipper legt uit hoe alles in zijn werk gaat en deeld de gehuurde hengels uit,en is het tijd om vis naar boven te trekken.bij de eerste ronde kwamen er makrelen en steenbolken boven,wat iedereen goed vond.
maar uiteindelijk kwamen we hiernaartoe om van die grote te vangen, ja toch??
nadat we naar een ander wrak waren gevaren begon het echte werk,we gooiden in en direct resultaat,
links en rechts van mij werden grote kabeljauwen gevangen,echt van die knoepers van 3 kilo en 60/70cm.
en toen was ik aan de beurt een enorme klap op mijn hengel en ja hoor daar kwam die naar boven, zoiets had ik nog nooit gevangen ,wat een geweldige ervaring is dat,de schipper haalde met het schepnet de vis binnen, daarna was het nog niet over .we hebben 47 stuks kabeljauwen gevangen,en wijtingen,platvis,zeebaars ,makreel,zeekarper,en een pieterman.
we hadden om broodjes gevraagd nou dat was er volop, met ham,kaas,bal,en worst .dus ook de catering was prima. om ong.3 uur half 4 was het tijd om terug te gaan,iedereen was entousiast en zeer tevreden,dit gaan we zeker meer doen ,we zijn met meer boten meegeweest maar de "happy fisherman" is het, een aanrader voor degene die ook van vissen hou ,tot de volgende keer.

william vd welle

Zondag 25 september wrakvissen met De Zeearend

Na de laatste 2 dagen redelijk goed gevangen te hebben, was ik bang dat het vandaag moeilijk zou worden.

Gisteren (zaterdag) overal bootjes op de wrakken en vandaag wederom zwermen bootjes als bijen op de honing.

Ja, waar zou de honing te vinden zijn dan met zoveel concurrentie?

Ik wist nog wel een wrakje waar niemand geweest kan zijn de laatste 3 weken, simpelweg omdat maar 2 boten dit wrakje kennen.

Dus volle stoom erheen en vissen maar. Na een kwartiertje Eén illusie armer...slechts een gulletje of 5 en wat steenbolken.

Dan maar doorstomen en zoeken. Dit zoeken duurde niet lang en de volgende wrakken gaven mooie gullen/kabeljauw prijs en de gaffel werd regelmatig ingezet. Ook hele mooie steenbolken erbij, een paar mooie schollen toen het tij eruit was en een paar wijtingen en hors- en blauwe makreel.

Eindresultaat, tussen de 50-60 mooie gullen en de rest van de bijvangst.

Maandag 26 september ankervissen met De Zeearend

Ik had het al een paar keer geroepen, maar vandaag gingen we dus weer eens voor het eerst in de omgeving van de Meerkerk vissen.

Op de Meerkerk zelf voornamelijk klein spul had ik gehoord, dus dan maar op het plekje dat ik van Drè (Big Marlin) en Piet (Neeltje Jans) had doorgekregen. Lang leve de collega's, want het was inderdaad prijsvissen. Na wat tips links en rechts begon een ieder goed te vangen.

Veel en mooie schar, af en toe een bot en een tarbot.

Mooi weertje gehad tot we begin van de middag wat uitgeschommeld waren en het laatste uurtje nog even in alle rust aan de buitenkant roompot gevist hebben. Ook daar mooie scharren binnen gehaald.

Eindresultaat, een stuk of 60 vissen de man (de kleine die we teruggestuurd hebben met de groet "tot volgend jaar" niet meegerekend)

John Luchies De Zeearend

25-09-2011 Beste mensen.

na 14 dagen van veel wind en golven eindelijk eens fijn vissen.

ben met de nautilus uit stelledam mee geweest op wrakken en daar had ik gelijk geen spijt van.

op het eerste wrak alleen steenbolken,tweede wrak was een stuk beter,twee gullen van 60 cm.

toch leuk al wandt de gul is op dit moment moeilijk te vinden,volgende wrak was weer prijs weer een paar gullen aan boord.

de schipper moest er wel veel voor doen,weer een ander wrak daar had ik zelf weer geluk drie stuks nog net mooi aan de maat.

al met al een geslaagde dag op de boot toch 50 gullen aanwezig die mee mochten  iedereen was zeer tevreden.

en vond het zo fijn dat toen ik hoorde dat de schipper een dag later ging anker vissen heb ik gelijk geboekt,

er was nog een plaatsje vrij en dat was een goede keus wandt schar werd er gevangen ik had 80 mooie scharren.

totaal waren er met 12 personen ruim 750 sharren gevangen dus iedereen was heel erg tevreden.

ik wil de schipper en dekknecht en andere vissers bedanken voor dit zeer mooi weekend.

groetjes van marsie

marsie

Beste Zeevislanders,

Het was weer een vol visweekeind, wat moet je anders met twee zulke mooie nazomerdagen. Zaterdag zijn we met onze trotse Orka 540 Walk around tot op 30 mijl op zoek geweest naar Baars en Gul. Paulus, de nieuwe hondebrokkenkoning van Nederland, was speciaal vanuit het oosten van Brabant naar zeeland gekomen voor het echte mannenwerk. Nou Baars zat er vast en zeker wel maar helaas waren de beoogde wrakken waren al bezet met nog vroegere vogels. Alreeds op baars vissende boten verstoren pas niet echt in onze strategie, zeker niet als het wrakjes zijn met weinig plek om stilletjes aan te schuiven, dus dan maar op de Gul. Over de hele dag zo af en toe een visje kunnen vangen, het was zeker geen vetpot. Maat Ard maakte zijn bijnaam "De man van de bijzondere bijvangsten" weer eens waar door een werkelijk gigantische Poooon te haken. Toeval of kunde? Ik hoop het eerste!!!!

Zondag in de voordelta op het gemakje de tijd gevuld met het edele bodemvissen. Onze vast opstapper Martinus, de schipper van de Scaldis, hadden we meegelokt met de belofte dat hij vast wel een haaitje kon verschalken. Dat lukte niet maar achteraf mochten we zeker niet klagen. Uiteindelijk bleef de teller staan op 45 echt mooie maatse scharren, 1 tong en 3 verbrande koppen. Het was een mooie dag.

Groetjes Ard, Paul, Martinus en Rémy
Delta 1254 "MILF"

Ard, Paul, Martinus en Rémy Delta 1254

=== Maandag 26 september 2011 ===

Madame ligt op haar plek!!

Na een overigens zeer gezellig verblijf in de Biesbosch heeft ons Wies weer zout water onder haar buik. En dat is haar prima bevallen het eerste weekendje. September is normaal gesproken een beetje een fluttige overgangsmaand waarbij je maar moet afwachten of er wat aan de haken komt maar dat viel (overdag) helemaal niet tegen. Niet in de laatste plaats door het superweer; veel zon, geen wind. Ideaal dus.

Zaterdag met een volledig (zeer prettig) gestoorde groep havenmannen uit Stabroek op pad geweest. Er waren er bij die zichzelf konden bedruipen maar het overgrote deel had nog nooit een zeemolen van dichtbij gezien. Op duistere wijze lukte het de mannen een zeer mooie klus schar en bot bij elkaar te krijgen. Ik heb me de pokken gelopen die dag, helpen met ingooien, aas eraan, vis eraf en tussendoor moesten de heren ook gelaafd worden. Uw schippert was dus aan het einde van de middag blij dat ie nog een uurtje terug moest varen en zo  wat kon rusten. Plaats van handeling was de geul van de Walvischstaart op een 6 tot 9 meter water. Opkomend of afgaand water maakte geen pepernoot uit.

Zaterdagavond zeer matige visserij met een hele leuke afsluiter. Het leuke verslag daarvan staat verderop op de site.

Zondag Luc Meuris met zijn gezelschap uit Wemeldinge. Allemaal liggend in de haven aldaar met hun boten. Bij het horen van de merken en typen boten heb ik ze gevraagd wat ze met zulk een vloot in vredesnaam op Wiesje kwamen doen maar dat leek me meer om moeders te ontvluchten en een dagje lekker samen op pad te gaan. Ze konden allemaal buitengewoon fatsoenlijk met een hengel uit de voeten dus op wat haaklijntjes aanknopen na was het een heerlijk rustig dagje. De heren konden er wat van en haalden net als zaterdag bijzonder veel schar, een enkele bot en een enkele wijting naar boven. Ook nu weer in de geul van de Walvisschstaart en ook nu weer maakte het niets uit of het nou opkwam of afging.

Conclusie van het weekend ; overdag zeer goede visserij en 's avonds zaten ze in ieder geval niet waar wij waren. Mooi weer van de week dus als er nog schrijfvoer is hoort u dat vaneigens. Dan ook foto's erbij want mijn nieuwe telefoon en ik zijn nog geen vrienden dus het overzenden van wat leutige kiekjes lukte niet...............

Hank Perrée
Delta 1420
www.wiesje.net

Hank Perree

=== Maandag 26 september 2011 ===

Zaterdag 24 September mee geweest met de Valkyrie vanuit Stellendam, doel was om gericht op zeebaars te vissen, helaas is dit niet zo goed gelukt, al zijn er wel een 10 tal aan boord gekomen waarvan mijns inziens er twee mooie waren en de rest tussen maat en 40 cm. We hebben een drietal keer geankerd bij een wrak en waar er af en toe zelfs mooie gullen van 60+  bovenkwamen maar de zeebaars was er niet aanwezig met uitzondering van een enkele, zelf een hele mooi baars verspeeld in een op het wrak hangende net en ook nog een mooie gul op dezelfde manier verspeeld,  nog een paar wrakken even over gedrift met rode poon en gul als resultaat. Einde van de dag kon ik naar huis met 6 mooie 60+ gullen waarvan ik er ééntje gekregen heb van de schipper, helaas voor mij geen zeebaars, en toch niet ontevreden,volgende keer hopelijk wat beter!

Jan

jan verschaeren

=== Zondag 25 september 2011 ===

Beste visvrienden,

24 September 2011.

Gisteravond zijn we met het Wiesje op de Westerschelde wisten vissen. We hadden perfect weer. Hadden afgesproken dat we om 18.30 zouden vertrekken met Hank,maar helaas werd het iets later dan gepland ivm.file aan de vlake-tunnel.Maar geen probleem we zijn toch nog op tijd vertrokken.Op de plek aangekomen werd er een  "lekker bakje koffie met koek gepresenteerd door Hank". Nou ,dat ging er wel in hoor? Geregeld werd er toch een mooi scharretje of een wijtingkje gevangen maar het werd donker en ineens was het stil, de visjes hadden geen honger meer.

We zijn na een broodje bal te nuttigen toch nog naar een ander plek gevaren.Maar ook daar was het stil. Toen zijn we korter aan de kust gaan liggen  ,maar ook daar hadden ze geen honger , nadat damy alles eraf had gegooid en geirriteerd was omdat hij alles kwijt was.Moest hij een nieuwe onderlijn knopen.Hank had nog een lekker kopje snert warm gemaakt .Daar hadden ze wel tijd voor om die naar binnen te werken want er werd niet veel gevangen, ja een ondermaats wijtingkje.Damy had geen tijd voor het kopje snert want had het nog te druk met zijn onderlijn.Nadat alles weer in het water lag ,kon Hank alsnog aanrukken met een lekker kom snert.Daar was Damy wel blij mee,  hij zei tegen Hank "Goei voer Jonge ". Ja ,en dat was ook zo hoor ,Hank heeft de avond heel goed verzorgd met een hapje en een drankje,Harstikke bedankt hey.Na deze kom heerlijke soep kreeg Damy beet.En ja hoor,je gelooft het niet maar een mooie gul van 65 centimeter.Naar wat foto's ervan gemaakt te hebben zijn we toch weer terug gevaren.

Hank, bedankt voor de leuke  en gezellige avond?

Tot binnenkort.

Groetjes,

Jan Lian en Damy

Fam.Baremans

=== Zaterdag 24 september 2011 ===

Vrijdag 23 september wrakvissen

Na mijn dramatische dag van vorige week kon Jo er vandaag weer eens op uit om ze wel te vinden.

Dit is zeker gelukt! In totaal dit keer slechts 2 wrakjes nodig gehad voor een gezellige dag met voldoende kabeljauw voor een ieder om tevreden naar huis te gaan.

Vrijdagavond ankervissen

Nu mocht ik, doelstelling van deze groep was om genoeg vis bijelkaar te hengelen om door de chefkok die erbij was de volgende avond een mooi Sterren diner samen te stellen voor diezelfde groep. Ondanks een paar rustige momenten ook periodes gehad waarbij de vis goed beet. Voornamelijk mooie schar, maar ook een hele mooie tong.
Eind van de avond een dronken politeagent aan boord (niet in functie overigens), maar dit is meer voor de intimi, dus daar zal ik verder niets meer over zeggen....
In ieder geval gezellige groep en goed genoten.

Zaterdag 24 september wrakvissen

Mijn eerste dagje wrakken zelf weer na de dramatische dag van vorige week, dus kon eindelijk mijn strijdplan/come back/ plan uitvoeren. Ik ga lekker niet zeggen waar ik allemaal geweest ben, maar op een bepaald ogenblik moesten we engels praten tegen de vissen, want nederlands verstonden ze daar niet meer.
Goed gevangen! Lange dag met in totaal 5 wrakken, waarvan eentje heel goed, dus wat later dan normaal iedereen weer happy terug in de haven.

Voor komende week, de ankervisserij is inderdaad vroeger dan normaal losgebarsten. Veel vis te vangen van mooi formaat!
tevens prachtig weer voorspeld voor maandag en dinsdag a.s., dus doe iets leuks en kom mee vissen.
Absolute visgarantie voor maandag en dinsdag a.s.!

=== Zaterdag 24 september 2011 ===

Hallo dames en heren,

Kort berichtje van mij om jullie op de hoogte te houden van de vangsten in het deltagebied. 23 september van 10:oo-15:00 uur gevist aan de Neeltje Jans (bij de gele boeien op de Noordzee). De hele dag een visje kunnen vangen. Alles aan stalen afhouders. Op de onderlijnen met kunstof afhouders nog geen beet. Gevist met pieren. In het totaal had ik 15 scharren, drie wijtingen, drie Noordzeekrabben, twee haaien (de grootste 85cm) en één gulletje.

Ik hoor weinig over het Meerkerk gebied, wordt er al wat gevangen?

Groetjes Marc

Marc

=== Vrijdag 23 september 2011 ===

Hey visfanaten,

Vandaag met 10 personen, Dré Vriends en zijn "big marlin" de Noordzee op om eens lekker een dagje te gaan Ankervissen.  Nou, dat is op zijn zachts gezegd wel gelukt....  de hele dag in de zon gezeten, dus allemaal met een rooie kop naar huis. Verder de hele dag door een visje kunnen vangen met als hoofdzaak natuurlijk schar, met soms wat wijting, bot en steenbolk. We hadden de hoop op een gladde haai al een beetje verloren, toen er in het laatste halve uurtje vissen, toch nog boven kwamen. 3 gevlekte gladde haaitjes. Allen vrouwtjes en 2 ervan precies 60cm en 1 van 48cm. Brengt toch nog iets bijzonders aan deze toch al hele mooie visdag. Gewoon super !!!

groeten,

Mark Verhoeven

=== Vrijdag 23 september 2011 ===

We zijn afgelopen zomer met de Maatje adriana meegeweest. We hebben voor een avondvaart gekozen. Het was prachtig weer en windstil. We hebben zelfs een emmer vol vis gevangen! De kinderen en ik hebben het zeer naar onze zin gehad. Een geslaagd uitje en zeker de moeite waard.

Mark

=== Woensdag 21 september 2011 ===

Weinig tong, mooie schar en controle van de douane.

Na vier weken “droog” te hebben gestaan konden wij gisteren weer eens “de grote plas” op. Ab, Jan, Wiek, Mart, Dré, Dirk, Fons en ik hadden er zin in. De motoren van de “Big Marlin” draaiden weer vanouds, nadat de stuurboordmotor bijna helemaal was gereviseerd. Ook de elektriciteit was weer hersteld en eenmaal aan de buitenzijde aangekomen kon het gas er op. Op naar Westkapelle. Met de bedoeling tong te vangen.

Na drie kwartier kon het anker de diepte in. Al heel snel haalde Jan de eerste tong boven. Een leuke sliptong van ongeveer 30 cm. Maar iedereen ving wel vis. Niet de hele dag lang, maar toch wel regelmatig, Opvallend was dat de schar van een mooi formaat was. Ik heb er thuis nog wat gemeten en het gros zat tussen de 26 en 32 cm. Alle door mij gebruikte onderlijnen waren zelf gemaakt. Onze hofleverancier uit Oud-Gastel kan tevreden zijn. Bij Avicentra  (Kees Boog) zijn heel veel lijnen van de hofleverancier verkrijgbaar. In Monster en Oostvoorne.

Wiek zorgde voor de vrolijke noot en vertelde grap na grap. De strijd om de langste vis was een verhaal zonder einde. Jan pakte een grote bot, vervolgens deed Dré hetzelfde maar iets groter, daarna was Mart spekkoper (dachten wij) met een hele mooie wijting, maar Jan haalde uiteindelijk toch weer de grootste bot boven! Gefeliciteerd!

Rond een uur of vier zijn wij gestopt. Op een kalme zee werd in drie kwartier terug gevaren naar de sluis. Daar lag een zeer snelle boot van de douane en de stuurman/schipper aan boord kwam even “buurten”. Vol bewondering hebben wij deze rib bekeken, zeker toen de heer Vervloet vertelde dat de topsnelheid van de boot 50 knopen was!! Ongeveer 90 km per uur.

Afijn, hij zette wat collega’s af bij zeilboten voor een controle en wij keken vol belangstelling toe. Totdat………………..hij bijna iedereen had gecontroleerd en in de sluis bij ons twee man afzette. Dré kreeg controle op de papieren en even later waren wij aan de beurt. Legitimatie graag, heren! Eén van de twee douaniers controleerde ook de inhoud van alle viskoffers, koelboxen etc. etc. Maar alles was in orde. Geen illegalen aan boord of cocaïne, heroïne, wiet (wel Wiek) of wat dan ook. Geen contrabande dus!

Aan de wal werden de legitimatiebewijzen gecontroleerd van de personen die deze niet aan boord bij zich hadden. Ik was zo’n persoon. Maar door mijn “traagheid” hebben zij er niet meer om gevraagd. Ik heb dat ook maar zo gelaten. Maar een legitimatie op zak is zo verkeerd nog niet.

Het was een zonnige dag, er werd veel gelachen en ons “natje” en “droogje” hebben wij niet gemist. Aan het einde van de dag mocht ik van Jan zijn gevangen tong mee naar huis nemen. En dat zie je niet vaak! Chapeau!

Al met al was iedereen weer dik tevreden en hebben wij ons prima vermaakt!

Kamperland, 17 september 2011/Ben Biondina

Ben Biondina

=== Maandag 19 september 2011 ===

15 september hebben we met onze visclub AVC weer een schitterende visdag gehad op de Eendracht van Henk en Katrien.

Het begon die dag met windstil weer en met een strak blauwe hemel. En daarnaast nog veel vis ook, wat wil je nog meer. Ja, dat ze groter worden.

We zijn met 14 vissers opgestapt op de Eendracht en vol goede moed vertrokken. Om 11.00 uur waren we al bijna door ons aas heen en is Henk gaan verliggen naar een plek waar ze groter zouden zijn, maar minder in aantal. Maar niets was minder waar.

We hebben de gehele dag wijting en schar gevangen en hier en daar een scholletje of voor enkele een knorhaan. Er is zelfs nog een mooie makreel gevangen. De grootste vis van de dag is alleen maar gezien, maar die besloot om toch maar weer de diepte in te zwemmen. Jammer Edwin, volgende keer toch maar nieuwe haakjes zetten

We hebben die dag met 14 man 495 vissen gevangen. De winnaar had 10 meter en 18 cm gevangen. Wel veel muntjes (kleiner dan 20 cm levert een muntje op, want dan kan die vis gelijk teruggegooid worden), maar dat mag de pret niet drukken. Als je iedere aanbeet goed kunt zien, dan stroomt toch iedere keer weer opnieuw de adrenalinie door de aderen.

Half oktober gaan we weer en hopen we dat de maat weer iets groter is, want dan hebben we toch nog weer een maand kunnen groeien.

Tot volgende maand.

Timo Schipperen

hallo sportvissers .

we zijn vandaag weer begonnen met onze compititie van hsv t'garnaaltje.

we zijn weer (zoals gewoonlijk ) met de Eendracht 2 van Henk en Catharina Bakker wezen vissen ,het weer was niet al te best maar dat mocht de pret niet drukken natuurlijk. De schipper vertelde dat de vis die werd gevangen aan de kleine kant was, maar er zou wel vis gevangen worden.

Hij zou eerst even op de platvis gaan en daarna misschien op de steenbolk en wijting, op de plek aangekomen waar Henk wilde ging het anker snel uit.

toen het fluitsignaal klonk van ons 3 uur durende concours,gingen de mensen snel vissen ,en de eerste vissen kwamen al snel aan boord ,en inderdaad waren ze aan de kleine kant ,maar er kwamen toch punten op de lijst en dat was de bedoeling natuurlijk.

toen we een uur of anderhalf gevist hadden gingen we toch maar een stukje verkassen ,om toch ook steenbolk en wijting te vangen want die zouden wat groter zijn ,en inderdaad het was ook zo.

na 3 uur vissen werden ze geteld en gemeten ,het totaal van deze dag was LET OP 700 stuks in drie uurtjes vissen en dat met 21 vissers ,en na het concours zijn er nog een kleine 200 bijgevangen,dus het was geen slechte dag voor ons .

de uitslag van deze dag was alsvolgt.

heren

1 Ron Theuns met 73 stuks en 1294 cm

2 Toon Vroegop met 69 stuks en 1239 cm

3 Cees van Dongen met 67 stuks en 1208 cm

dames

1 Mevr. Vroegop met 32 stuks en 562 cm

2 Mevr. Theuns met 32 stuks en 562 cm

3 Mevr. Baselier met 1 visje van 20 cm (half uurtje gevist )

de grootste platvis werd gevangen door Peter Baselier en dat was een schar van 24 cm.

het aas bestond alleen uit pieren .

de vangst betsond uit schar,schol,bot,knorhanen,steenbolk ,wijting en zelfs pitvisjes, dus Henk heeft weer goed zijn best gedaan om ons weer een leuke dag te bezorgen zoals altijd en dat geld ook voor Catharina want die verzorgt de boel benedendeks en dat kan ze heel goed.

henk en Catharina bedankt voor deze geslaagde dag en tot de volgende wedstrijd .

groetjes het bestuur van HSV T'GARNAALTJE uit Lepelstraat

ron

18 september 2011

Vandaag gevist met de Dageraad vanuit Lauwersoog.
Iedereen kon vandaag volop makreel vangen.

Met vr groet Henk Poelman.

Henk Poelman

Dubbel vangstbericht
Afgelopen weekeinde had ik een twee visacties op de agenda, vrijdagavond een bootsessie met de MS Theo, en zaterdag familievisdag met de club HSV Dreischor.

Vrijdagavond mocht ik als intoduceee mee met buurman Wout voor een bootsessie op de Grevelingen. We vertrokken rond 5 uur smiddags met de MS Theo vanuit den Osse. Er waren 15 deelnemers. Het aanvalsplan was dat we 3 sessies van 2 uur zouden vissen waarbij we op 3 verschillende stekken en 3 plaatsen aan boord zouden vissen. Ik had twee korte bootpickertjes opgetuigd met 3x afhouders en 50 gram lood eronder. Als aas oude pieren en dito spitzagers, aangevuld met mesheften en stripjes makreel uit de vriezer. De vangstverwachtingen waren erg slecht, er was nauwelijks vis gevangen op de Grevelingen de afgelopen weken. Tel daar bij dat ikzelf op de Grevelingen nauwelijks vis kan vangen, dan gaf dat niet veel moed voor deze visserij.

De eerste periode langen we aan de Langen Dijk tussen den Osse en Scharendijke. Bij de eerste worp had ik zowaar al een fraaie aanbeet, maar die miste ik, bij de tweede worp kwam er wel vis aan dek, de eerste vis van de dag, een wijting. Buurman Wout ving er een komkommerwijting, oftwel een overvalste spiering. In de eerste periode was de visserij verder nog erg tam, er kwam een 20-tal vissen aan boord. Voor de tweede periode werd er verkast naar de diepe put voor Scharendijke, hier was de vangerij wat beter, behalve de wijtingen kwamen er hier ook wat bolken en een enkel platvisje boven. Het was intussen ook geheel donker geworden. In deze periode wist ik zelf maar 2 visjes te vangen. Voor de derde periode werd er niet verkast, maar bleven liggen naast de diepe put bij Scharendijke. Bij het licht van de schijnwerpers zagen we heel veel zeenaalden rond de boot zwemmen. Intussen was de vis goed los en werd er gewoon aardig gevangen, ook kwamen er wat horsmakreeltjes aan dek. Het beef ook in deze periode zoeken naar de juiste diepte, soms maar 5 slagen onder de kiel, dan weer 5 slagen boven de bodem. Ik wist in deze periode nog 12 wijtingen te vangen zodat de eindscore op 15 stuks uitkwam. De kleine wijtingen gingen terug, de grote gingen mee voor de in kibbeling. Ondanks dat er ook vissers met het dubbele aantal vissen waren was ik content met het resulaat. Tel daar nog bij het goede weer en een gezellig clubje vissers aan boord, dan was het weer een ouderwetse leuke visserij bij de MS Theo.

Na een paar uurtjes nachtrust was het zaterdagmorgen vroeg weer tijd voor de jaarlijkse familievisdag van HSV Dreischor. We houden dan met vrouwen en kinders op een alternatieve locatie een visdagje waarbij gezelligheid, comfortabel en relaxed vissen een praatje pot centraal staan. Meestal houden de vrouwen geen hengel vast, maar houden zich in hoofdzaak bezig met de sociale contacten en koffiedrinken, en vissen de mannnen. Deze keer waren we te gast in het viswater van een van de Schouwse zusterverenigingen en visten we in een van de zoute dijkdoorbraak-kreken op Schouwen. Als zoute-met-3-haken-en-een-bonk-lood-op-de-bodem-vissers is het vissen in zo'n diepe kreek toch wat bijzonders. Het vissen met een dobber en extreem lange onderlijnen bleek niet eenvoudig vissend tussen het struikgewas en een straffe wind dwars over het water. De bedoeling was om grote palingen en grove kreekforellen te vangen. Als aas zag ik behalve mestpieren en regenwormen ook maden, meelwormen en wasmotten en natuurlijk powerbait uit een potje. De vangst van paling en forel bleef uit, deze vissen lieten zich niet vangen. We wisten ons aangenaam te vermaken door het vangen van grondels vlak onder de kant. Alleen onze Dieter wist iedereen te verbazen door met een trosje maden een fraaie kreek-bot te vangen.

Volgende week houden we weer een gewone wedstrijd, zonder de vrouwen en met 3 haken en een bonk lood op de bodem.
Niek Romijn HSV Dreischor en Team Cordes Travel

Niek Romijn

=== Zaterdag 17 september 2011 ===

Hallo vissers,

Afgelopen vrijdag een snipperdag genomen om van het mooie weer te gaan genieten op de Noordzee. Alhoewel de voorspellingen de laatste dag nog wat slechter werden als dat ze al geworden waren in de loop van de week, toch maar besloten om te gaan vissen. De tijden wat aangepast aan de voorspellingen, zo waren we om 5.45 al aan de helling van de Neeltje Jans en lagen we niet veel later vlak voor de kering te vissen. Zoals voorspeld zat de wind 4 a 5 Bft in de oostelijke hoek en dat in combinatie met het afgaande getijde konden we zeker tot de middag op een bijna vlak zeetje vissen. Voor de visserij hadden we natuurlijk de mogelijke vangst van een haai in het achterhoofd maar ook iedere andere vis was van harte welkom. Twee weken geleden hadden we hier ook al een leuke gevarieerde visserij gehad en dat hoopten we nu ook weer te hebben. In het begin was er nog weinig stroming en zorgde het draaien van de boot voor een aantal mooie breiwerkjes van de diverse lijnen. Nadat het lichter was geworden en ook de stroming er wat meer in was gekomen werd er regelmatig een visje gevangen. Je kunt het hier niet vergelijken met een dagje scharvissen bij de meerkerk maar daar hoef je dan nu ook geen 10 mijl voor te varen. De scharren hadden de overhand maar zo af en toe kwam er ook een mooie tong tussendoor. Naarmate de stroming sterker werd ( springtij) werd de platvis minder en kwam er meer rondvis aan de haken. Zo vingen we een 8 gulletjes tussen de 40 en 55 cm onder de 40 cm gaat bij ons retour mits goed gehaakt en ook de wijting voldeed nog niet aan onze maat van 30 cm. De klapper van de dag was toch wel een zeebaars van 70cm en bijna 3,5 kg zwaar die werd gevangen op een aberdeen 4 en nog maar een velletje hing toen deze werd geschept. Een nog mooiere aanbeet werd na enige tijd verspeelt, deze vis was al meerder malen door de slip gegaan en tijdens z'n run van enkele meters lijn brak de haak. Wat het is geweest zullen we nooit weten maar het zorgt wel voor een adrenaline stoot als je dit meemaakt. Het is al vaak geschreven maar wat hebben wij toch een mooie hobby en ik hoop dan ook snel weer hiervan te kunnen genieten.

Rene en Jan de Jong Delta 1098

=== Vrijdag 16 september 2011 ===

Hallo lezers,

Lukt het niet met het invoeren van een bericht ?

Klik maar eens hier en we leggen je alles uit ...........

Raffie

=== Vrijdag 16 september 2011 ===

Hallo, deze donderdagnamiddag visten we de opkomende tij op de oosterschelde, niet ver van de kering. Onze verwachtingen waren niet hoog, want de laatste tijd waren de vangsten binnen maar droevig; ach het was schitterend weer, dus waarom niet? En wat bleek : het was een juiste keuze! Gewoon ergens tegen een” glooing “op het zand vingen we op vrij korte tijd 4 mooie gullen, 1 even mooie zeebaars, 3 tongen, 1 wijting  en een boel scharren, de steenbolken moesten we er maar bij nemen. Toch vroeg dit najaar dat de gul al present is, schar is in feite niet weggeweest. Grootste vis : zowel zeebaars als gul : 60 cm,
groeten Lucduke en sax

Lucduke en Sax

=== Donderdag 15 september 2011 ===

Elpescador

Vanuit het warme spanje in de buurt van Denia met het eigen bootjeeen vangstberichtje de bodemvisserij is niet veel momenteel maar het trollen op mai mai ,tonijn en aanverwanten is een spectaculaire visserij tonijn is wel verboden dus catch en relaese maar sport is het wel. We hebben hier al super genoten want alle dagen is er wel te vangen.Bijgaand een mooie Bonito 4kg+ wat een vechtmachien.

Grt delta 5218

=== Zondag 11 september 2011 ===

Eindelijk gingen we dan, voor mij de eerste keer, op zee vissen. Het weer zat goed mee. Gelukkig maar ( zorgen makend dat ik meer de vissen ging voeren dan ze eruit  zou halen) Ook voor onze Hongaarse kennis was dit de eerste keer dat hij de zee zag laat staan vissen op een heuse schip. Na een pilletje, een jonge jenever en koffie op het schip de Maatje Adriana gingen we dan opzoek naar de Makreel. Mijn schoonvader al vaker gevaren op Maatje Adriana was goed voorbereid. Het schip vertrok op zoek naar makreel. De boot is een aantal malen gestopt maar het was maar minimaal. De schipper liet het er niet bij zitten na drie kwartier varen zouden we weer bij een wrak uitkomen. De hengels gingen te water en ja hoor een schot in de roos. Hengelen maar, het kon niet op. Boven verwachting werd er door iedereen de een na de ander gevangen. Het was te gek. Het bleef maar door gaan. De schipper had echt goed zijn best gedaan. Toen iedereen uitgevangen was begon de lange reis naar de kust. Fijn de tijd om onze gevangen vis schoon te maken. Wat een karwei. Moe en voldaan komen we aan de kade. Het was een super dagje zeevissen we hebben met z'n 4en genoten. En we willen Johan de schipper nogmaals bedanken. En hopen dat hij de volgende keer ook afscheid kan nemen in het Hongaars. Groetjes uit het zuiden van Limburg.

Anita

Na een week van storm en veel wind gistern gelukkig mijn Verjaardagskado toch kunnen verzilveren.  Een dagje makreel vissen op de "Maatje Adriana"van Sportvisserij Hoogerwerf.  Een Mooie ruime boot met veel ruimte om te vissen.  Al lang blij dat het weer nu mee zat om te kunnen vertrekken werd begonnen aan de zoektocht.  De eerste 2 stops waren dan ook kort.  Als na een paar minuten door niemand aan boord wat wordt gevangen, dan door naar de volgende lokatie.  Op de derde plek werden er een paar gehaakt. Oftewel een teken dat de vis daar blijkbaar geen zin had om te azen.  Dan maar een plekje proberen waar een wrak ligt.  Dit werd al een stuk beter.  Het plekje was 2 driften waard. Een aantal makrelen en een enkel gulltje werd gevangen.  De schipper wist een eindje verder nog zo'n stek op de wrakken.  Daar aangekomen bleek het bingo. Een grote school met makrelen. Opvallend dat deze school een stuk boven de bodem zwom.  De makrelen waren zelf zo fel dat het soms gewoonweg niet lukte om je lijn te laten zakken. Die stopte vanzelf.  Over de gehele boot bleven de volle lijnen binnenkomen.  Met volop vis in de kisten begonnen aan de terugweg want we waren ver uit de kust.

Een mooie makrelen dag meegemaakt.  Nu het makrelen seizoen aan zijn einde raakt, lijkt het ook fantastisch om een keer een opstapper dagje te boeken voor een wrakkentocht.  In iedergeval weet je zeker dat de schipper voldoende wrakken weet te zitten om ook een gullendag tot een goed einde te brengen.

Leon

=== Zondag 11 september 2011 ===

Beste Zeevislanders,

Het is allemaal leuk hoor, drie weken bij 35C in Azië rondtrekken van Bounty eiland naar Bounty eiland, maar wat gaat er eigenlijk boven vissen op je trotse ORKA 540 Walkaround met Vismaat Ard? Als je om 3 uur 's nachts nog aan de shoarma zit dan is al te vroeg beginnen natuurlijk geen optie. vandaar dat we pas om 12 uur voor de Banjaard lagen. De teller stopte op 4x tong, 3x schar en een 2+kg gul. Verder nog een groot haaitje verspeeld.

We zijn uiteindelijk voor het weer op de loop gemoeten. (zie bijgesloten foto) gelukkig kwam de ellende 20 minuten na deze rolwolk zodat we net genoeg tijd hadden om veilig en droog te kunnen traileren.

Groetjes Ard en Rémy
Delta 1254 "MILF"

Ard en Rémy Delta 1254

=== Woensdag 07 september 2011 ===

Op de oosterschelde 1 sept. bij de TG 2 14 tongen en 2 kreeften gevangen (zwemmen weer), bijvangst was 12 schollen en 3  mooie scharren (25+)

zeer tevreden deze avond op de BRUTUS

willem p

=== Woensdag 07 september 2011 ===

Zaterdag 3 en zondag 4 september makreelvissen met De Zeearend vanuit de Neeltje-Jans Zeeland.
Op zaterdag een prachtig mooie dag qua weer. Na veel zoeken en proberen hadden we eindelijk een groep duikende meeuwen in het vizier op zeer ondiep water (een meter of 4-5 diep), lijntjes in het water en 2 maal redelijk volle bak binnen hengelen en toen gingen de meeuwtjes in het water zitten drijven. Dat geloof je toch niet? Uren zoeken voor 5 minuten duikende meeuwen. Vervolgens de omgeving afgezocht, want de makrelen konden niet zomaar weg zijn....uhhh toch wel... Nou ja, dan maar weer de bekende stekjes afgevaren met zo af en toe een lijntje vol met makrelen.

Eind van de dag bijna iedereen tevreden behalve deze jongen. Had er echt meer van verwacht vandaag, maar niet gekregen, maar ja nu al relativerend kijk ik toch terug op een goede dag want uiteindelijk gaat het erom of je klanten tevreden zijn of niet.
Zondag 4 september, als je weet waar ze niet zitten, dan wordt de kans groter om ze wel te vinden. Ja echt waar...
Zoals de foto's laten zien waren wij niet de enige die ze vandaag gevonden hebben.
De lichtboei bij Goeree, samen met de Sirius en de Andromeda.
Ruig zeetje en dan voel je jezelf een beetje klein tussen 2 van die grote schepen. maar geen probleem, schippers Bob en Piet hielden voldoende rekening met mij zodat ik ook de nodige makrelen kon opvissen in wat soms een elegante dans om de lichtboei leek.
Eind goed al goed, 3 x zoveel makreel gevangen als ze van te voren op gehoopt hadden, dus nu op naar de volgende makrelen tocht.

Heb er zojuist nog eentje ingepland op dinsdag 13 september.
Dit zal overigens ook de laatste makrelentocht zijn voor opstappers voor dit jaar.

=== Woensdag 07 september 2011 ===

Afgelopen zaterdag vanwege de perfecte weersvoorspellingen weer eens richting de wrakken geweest. Vanuit neeltje jans 3 wrakjes aangedaan op 20/25 ml. We hebben de hele dag leuk vis gevangen al waren de formaten wat aan de kleine kant. Op een paar uitschieters naar alles zo rond de 40/45 cm. Alles gevangen op pieren en messen. Barry en Raymond,delta 10

Barry von Franquemont

=== Dinsdag 06 september 2011 ===

Eindelijk weer een keer het water op.

Afgelopen zondag voor de derde keer dit jaar pas de Noordzee opgegaan. Iedere keer komt er wel wat tussen, is het niet de wind die te hard is dan heeft één van ons twee wel verplichtingen. Heel de week alle weersvoorspellingen bekeken en de zondag was tot op het laatste moment een twijfelgeval, vandaar dat er ook maar drie bootjes op de neeltje jans waren. In de morgen was het ook nog best hobbelig door de wind en de stroming die tegengesteld aan elkaar waren. Hierdoor zijn we eerst begonnen bij de groene boei op de kop van de zandplaat voor de kering. De vangsten waren voornamelijk bot en een enkele schar, na het wegvallen van de stroming werden de golven een stuk kleiner en zijn we dichter naar de kering gegaan omdat daar een aantal grote charters al de hele morgen lagen. Hier hebben we in enkele uren nog een leuk aantal mooie scharren gevangen. Verder nog twee tongen, twee schollen, 7 ondermaatse gulletjes en heel wat steenbolken. De mooiste vis van de dag was een hondshaai van 48cm, na alle vangstberichten van gladde haaien hadden we gehoopt er hier ook een van te vangen. Op de charter schepen naast ons hebben we wel enkele keren het schepnet over boord zien gaan om een flinke haai binnen boord te halen. Hopen dat het weer de kkomende weken nog een paar keer meewerkt en dat we nog een keer op deze prachtige sportvis kunnen proberen.

Veel visplezier

René de Jong Delta 1098

=== Dinsdag 06 september 2011 ===

Penn IJsland festival, deel 2

In vervolg op mijn laatste bericht over IJsland, hierbij natuurlijk de hamvraag: was onze 20kg plusser goed voor de volgende dagprijs? Jazeker! VC de Kabeljoekels / Team De Zeearend had voor de 2e keer een dagprijs en Rik mocht hem weer op zijn naam schrijven.

De rest van de dagen was het weer wat onstuimig en hebben we vooral de uurtjes doorgebracht in het Fjord en op het randje van de monding van het Fjord. Alhoewel de overige deelnemers verwoede pogingen deden om de vangsten van Rik te overtreffen, zelfs door de zee op te gaan onder slechte omstandigheden, mocht het niet baten.

Het festival hebben we dus gewonnen! Rik mag volgend jaar gratis mee naar IJsland, zijn maatje Erik zal er zeker bij zijn en de rest van de teamleden moeten de agenda er nog eens op na slaan.

Er zijn zoveel leuke dingen te doen op deze aardbol en onze vakantie dagen zijn beperkt, maar oh wat was dit een geweldige ervaring.

IJsland, een absolute aanrader!

Het moet tevens gezegd worden dat Raffie & Linda hun uiterste best hebben gedaan om dit festival zo goed mogelijk te regelen. Natuurlijk gaan er dingen fout, maar ik geef het je te doen, de zorg voor al die vissers, en alles er omheen..
Wat mij en ons team betreft, Raffie & Linda, Chapeaux !

Wil je ook een keer mee? Kijk op www.cordestravel.nl
En vergeet niet eerst zo’n sweater van de Zeearend te kopen, want geen mooier plaatje dan al die vissers daar rond zien te lopen met De Zeearend!

Over saamhorigheid gesproken….

Voor nu, weer terug naar de dagelijkse gang van zaken.
Vissen op de Noordzee! Ook daar zit nog steeds vis, dus laat het mooie weer maar komen,
De Zeearend is er klaar voor.

John Luchies van De Zeearend

=== Maandag 05 september 2011 ===

Afgelopen vrijdag 2 september waren de weersvoorspellingen dusdanig goed dat ik al dagen uitkeek naar een avondje bootvissen. Deze zomer heb ik steeds gevist aan de buitenkant (bij de gele boeien) bij de Neeltje Jans. Het doel van de vissessies was de gevlekte gladde haai. De vangsten zijn dit jaar buitengewoon goed al nemen ze nu alweer langzaam af. Tot afgelopen vrijdag hadden we al een 90-tal haaitjes gevangen. Op de haaitjes vissen we met een driehaaksonderlijn met stalen of bezemdraad afhouders. Als haakmaat gebruiken we een haak 2. Naast de haaitjes bestond de bijvangst uit gul, schar en soms ook mooie tongen.
Vrijdag had ik om 16.00 uur afgesproken met vismaat Mike. Toen ik om half 4 werd gebeld was het Mike die vertelde helaas niet mee te kunnen. Dat was even schrikken voor mij (en balen voor Mike). Wie moest ik nu vragen. Mijn overige teammaten van het Pennteam waren allen verhinderd. Ineens dacht ik aan een andere vismaat Johan Rombouts.
Johan, tegenwoordig vissend voor team Cordes Travel, is naast het strandvissen iemand die zeker in het verleden veel op de boot ging vissen.
Ik belde Johan en na wat intern huiselijk overleg belde hij mij terug dat hij kon. Om half acht lagen we op onze plek en was het afwachten op de eerste aanbeten. De haaitjes azen vooral wanneer de stroom niet al te sterk is, dus meestal rond de kentering van het tij. Ook nu gebeurde dat. Rond een uur of acht vingen we in 10 minuten tijd een drietal haaitjes. Hierna nam de stroom snel toe en vingen we een aantal gulletjes. Tussen 10 en half 12 was de stroom dusdanig sterk dat we geen enkele aanbeet meer kregen. Op het moment dat de stroom iets afnam vingen we in 2 uurtjes 17 tongen waarvan er 15 ruim boven de 30 cm waren. Ook wist Johan nog een tweetal haaitjes te vangen. We hadden een heerlijke visavond/nacht en voeren rond 4 uur weer voldaan de sluizen in.

Bijgevoegd een tweetal foto's waarop Johan is te zien met een haai. De grootste was 94 cm.

Groeten Frank Dekker

Frank Dekker

=== Maandag 05 september 2011 ===

Welkom aan boord van de Maatje Adriana!

Ad Nieuwdorp belde mij een paar weken geleden. H.S.V. Middelburg organiseerde een boottocht met de Maatje Adriana van Johan Hoogerwerf en er waren nog maar weinig inschrijvers. Na beraad met de directeur kon ik Ad meedelen, dat ik vandaag 4 september 2011 mee kon. Ad zorgde voor het aas en de rest wist ik al. Normaal ga ik iedere dinsdag mee met de dinsdagploeg van schipper Dré Vriends, dus eigenlijk ging ik een beetje “vreemd”.

Johan Hoogerwerf –een joviale man- heette iedereen welkom door de luidsprekers op het schip. Eén man moest van de boot af. Een Duitse visser, die letterlijk en figuurlijk de boot gemist had, stapte gemakshalve aan boord van dit schip en mocht weer aan de wal. Hij dacht dat dit wel kon…………….niet dus.

Wij gingen om 08.00 uur naar de ZBJ (zeg maar Meerkerk-gebied). Johan vertelde mij, dat hij een nieuwe Caterpillar (hoofdmotor) heeft gekocht van 600 PK en die er zelf heeft ingezet. Daarnaast is de besturing aangepast, is het geluid van de hoofdmotor gedempt en heeft hij –speciaal voor op de wrakken- een “trackersysteem” waarmee hij de wrakken onhoorbaar kan naderen, zodat de zeebaars en kabeljauw niet wordt verjaagd. Ook in het heiligdom (de stuurhut) is alles super modern. Radar in prachtige schermen, dubbel A.I.S-systeem etc. etc. Een investering van enkele tonnen! En geen tonnen, waarin vroeger de zuurkool werd bewaard.

Er werd geankerd bij de ZBJ en al snel na de toeter van de schipper, lag iedereen met zijn onderlijn in het water. De vissen hadden er zin in en namen gretig het aas. Helaas veel (te|) kleine wijting, maar wel veel schar. Zo ging het eigenlijk de hele dag door. Ook Jo de Nooijer die langzaam van start ging, ving op den duur ook vis. George Briggs –een zeer goede kantvisser bij de HSV Middelburg- zei niet veel, maar aan alles kon je zien, dat hij wist waar Abraham de mosterd haalde. Een eindje verder stond Toon de Bruin. Achter op zijn rug stond reclame van zijn sponsor Jan Peter uit Vlissingen. Een mooie hengelsportzaak in Vlissingen.

Aan de bakboordzijde stond Ad. Hij ving plenty vis, met als klap op de vuurpijl: een haaitje van 80,9 cm! Toon heeft zich over deze vis ontfermd!

In de ruime kantine van dit schip is van alles verkrijgbaar en naar mijn mening tegen alleszins schappelijke prijzen. Het is dus goed toeven aan boord van onze M.A.

Uiteindelijk ging ik met 40 scharren van boord. En dat allemaal in 5 ½ uur met één hengel. Iedereen had het reuze naar zijn zin en dat is nu juist wat Johan Hoogerwerf probeert waar te maken. Zijn slogan: Ga eens gezellig een dagje uit met de Maatje Adriana is zijn leus. Maar ook complimenten voor het bestuur van H.S.V. Middelburg die haar “kop” heeft uitgestoken om dit te organiseren. En dat voor een zeer lage prijs!!!!  Ik weet zeker dat iedereen dit zeer heeft gewaardeerd.

Kortom: een hele leuke visdag met meer dan voldoende vis!!!

Kamperland, 4 september 2011/Ben Biondina

Ben Biondina

=== Maandag 05 september 2011 ===

Voor mijn 30ste verjaardag had ik besloten om met mijn collegas op zee te gaan vissen , op 3 september heb ik 13 plaatsen kunnen boeken op de Maatja Adriana , Neeltje Jans. We gaan dus een dagje makreel vissen!

Het was een prachtige zomerdag op zee , na een uurtje varen heb we een onze lijnen kunnen uitwerpen maar de makreel was er niet aanwezig dus zijn we doorgevaren , nog een beetje verder op zee.

Na 2 testdriftjes hebben we een plek gevonden waar de makreel in overvloed aanwezig was.  Op geen 4 uur tijd hadden we bakken vol vis , letterlijk bakken vol!!! Het waren echt mooie grote , dikke makrelen , ook enkele horsmakrelen gevangen maar die waren niet zo talrijk. We hebben in totaal een goeie 4 uur gevist toen de kapitein besloot om terug te keren , we hebben allemaal echt zeer goed gevangen!!!

Het was een super dag! Bijna windstil , mooi zonnig weer en de zee was zo glad als een spiegel en heel veel vis!!! Iedereen is voldaan terug naar huis gegaan;

Hierbij zou ik het team van Sportvisseery Hoogerwerf , Neeltje Jans , Maatje ADdriana willen bedanken voor deze ongelooflijk fantastische dag! En zeer mooie herinnering aan mijn 30 ste verjaardag!!!

Dank u
Vele groeten Jonathan en het Cummins Filtration team

Jonathan

=== Maandag 05 september 2011 ===

Afgelopen zaterdag avodn met de Hendrik H de Grevelingen op geweest. Voor we los gingen eerst nog even op de nieuwe aanwinst (de marjoes) gekeken. De voorspellingen qua vangsten waren niet al te best. 1 platvisje, 1haring, 1 paling (die uiteraard weer zwemt, toch?) en 52 wijtingen van redelijk formaat. Er was vis genoeg zichtbaar op het scherm maar bijten ho maar. Het weer was perfect om een uur of 9 wat druppels regen. De reis naar huis verliep heel wat vochtiger. Tot 11 december.

Gerard

Ik wilde in mijn laatste week van mijn vakantie nog een keertje gaan wrakvissen. Normaal vertrek ik vanuit Neeltje Jans, maar de schipper waar ik normaal met ga vissen had voor die dag niet genoeg opstappers. Even rond gebeld, en bij de Valkyrie uit Stellendam was nog plaats voor vrijdag 2 september. Ik was niet bekend met de boot, maar ik moet zeggen dat het super boot is om op te vissen. Snel, stabiel en een kapitein die zijn uiterste best heeft gedaan om iedereen een visje te kunnen laten vangen. Ik denk dat we wel meer dan acht wrakken hebben bezocht.

In de ochtend was er nog harde oostenwind waardoor het nog er nog redelijk hoge golven op zee waren. Dit in combinatie met de harde stroming was het niet gemakkelijk vissen, en vielen de vangsten erg tegen. Na het keren van het tij, werd de zee rustiger. Er was minder stroming, waardoor het vissen een stuk gemakkelijker ging. Op het laatste wrak zijn er door de meeste mensen gulletjes gevangen. Ook kwamen er de nodige rode ponen, scharren en massa's steenbolken naar boven. Aan het eind van de dag stond de teller op vier gulletjes. Geen supervangst, in combinatie met het mooie weer tevreden naar huis gegaan.

Remco

=== Zondag 04 september 2011 ===

hier nog wat foto,s van het tripje met the pirate 2 op 4 september

danny coppoolse

vandaag 4 september met the pirate 2 mee geweest van rene de back varend vanuit vlissingen. ik was uitgenodigd door brouwers hengelsport uit bergen op zoom. zij hebben een 12 keer per jaar een  visdag onderling met hun team en klanten. vandaag was ik aan de beurd om mee te gaan. we gingen op de tong, nou ik moet je zeggen die hebben we gevangen en hoe. ongeveer een 135 tongen hebben we aan boord gehaald, ook met de kleintjes mee geteld. heel vaak met twee tegelijk. bijvangst was een enkele grote wijting, bot en zeebaars en de nodige kleine wijting. lang geleden dat we zo goed tong gevangen hebben.mooie exemplaren tot 40cm. een kwartier gevaren. dus een lekkere lange visdag.

groeten danny coppoolse.

=== Zondag 04 september 2011 ===

Een zomerse ankervisserij in september.

Voor 3sept. hadden we een ankervisserij geboekt op de "Big Marlin" met volgende vissers : Alain mijn broer JP zijn kinderen Luc en Florence en Robert Coolen en zoon Emile en Rudi vriend van mijn broer Isi die verhinderd was door dakwerken.

De weergoden hadden voor deze dag gezorgd voor een stralende zon met zomerse temperaturen en weinig wind.Voor exacte informatie over buiten-watertemperaturen , wind en stekkeuze raadpleeg de site v/d Big Marlin.

In de sluis waren nog meer sportvissers aanwezig,na het schutten konden we niet wegspuiten omdat de gereviseerde stuurboordmotor nog moet worden ingebouwd. Na een uurtje stomen waren we op de haaiengronden.

De bedoeling was om de kinderen een haaitje te laten vangen,de dag ervoor waren er 2 gevangen.Maar ze komen natuurlijk niet op bestelling.Na een half uurtje kwamen de eerste wijtinkjes binnenboord , en dat bleef zo de hele dag doorgaan.

Robert ving voor de lekkere groentensoep met balletjes een wijting van 37 cm. Opvallend was de vangst van kleine steenbolkjes die er de oorzaak van waren dat ik 4x een nieuw haaklijntje heb moeten vervangen(lijn getorst en haak weg ) .

De vis had geen voorkeur qua aas pier en gedriedeelde zager gingen er gelijklopend in. Zelf had ik 1 hengel inliggen met als aas : een namaak krab een namaak pier en een staartstuk makreel in combi. met een voerbal en een ringlood van 250 gr.

En hier begint een apart verhaal :Toen ik na de soep deze hengel  binnen haalde was de kunstpier die ik 3x had doorgehaald er tussen uit.Pittig detail : Toen ik in mei op "DE ZeeArend" mijn eerste maatse schol sinds jaren ving was dat op een kunstpier.

En het word nog straffer : Ik besloot van onderlijn te wisselen,en nam hiervoor een onderlijn bestaande uit korte bezemafhouders met aaslijntjes voorzien met kraaltjes en palinghaken met ultra lange steel.Kleur v/d onderlijn oranje .

Deze onderlijn heb ik in mei uit de vuilbak op de ZeeArend gehaald , thuis afgespoeld laten drogen en in conditie gebracht met een wetsteen.Commentaar van Dré : daar kunt ge ook een haai mee vangen.

Op een gegeven moment ben ik aan het binnendraaien en voel weerstand , juist of ik nog een lood en onderlijn binnen draai ,gekeken naar links geen slappe lijnen,dus halen maar,wat komt er boven ? een haaitje

Het haaitje word voorzichtig onthaakt en gemeten: 57 cm. , een grote bak met water word gevuld haaitje er in bak boven op zuurstofslangetje erin.17h30 zijn 2 dames v/h waterpark hem springlevend komen ophalen a/d steiger.

Balans : We hebben aanboord v/d "Big Marlin" een fantastische visdag mogen beleven met een geweldige schipper : een vent gelijk een boom en een haaitje liefdevol en met respect behandelen hoed af.

Het aas : zagers en pieren super kwaliteit en genoeg.soep word altijd gesmaakt,heb zelfs 2 bakken geslurpt en de worstjes met mosterd heerlijk.Ook bedankt Dré voor de haaien en tongvangtips.

De belgen zaten door hun drank ,voor het terug rijden naar Limburg , frituur " de Helling" aangedaan voor jupiler in te slaan .Rode koppen hadden we natuurlijk allemaal.

De hele dag door vis gevangen,behalve bij het wisselen v/h tij.Koplopers hierin de kinderen Emile en Flor met meerdere halen van 3 vis,de laatste 2 uur is Luk wakker geworden en heeft nog de nodige wijtingkies de schrik van hun leven bezorgd.

De jeugd heefd de oude garde de baard af gedaan,maar wat schaft de pot ons volgende week : 30 scharren,als we 200 wijting hadden en 2,5 procent maats 5 wijting maats voor de pan de steenbolk ook te klein om mee te nemen.

Bot heeft zich niet aangeboden,en er is toch 1haaitje in de boot gekomen en daar was het toch om te doen.Het was dus een typische zomerankervisserij met zomerse temperatuur en weinig wind.

Voor mezelf betekend dit mijn eerste haaitje en 22 zeevissoort dat ik vang.Na de schipper ook mijn vismaten bedankt en zeker de jeugd voor herhaling vatbaar.

4-09-2011 Alain Tulleneers Lanaken ( Lim )

Alain Tulleneers

=== Zaterdag 03 september 2011 ===

Beste bootvissers ;

Gisteren Vrijdag lekker wezen vissen in scheveningen met onze eigen boot .

Niet ver uit de kant gaan zitten bij de gele boei en hebben de gehele dag aardig vis gevange we gingen pas om 1uur het water op en we hebben rustig aan gedeaan.

Na zo een aantal uurtjjes te hebben gevist hebbe we er een 80 stuks gevange 1 wijting /17boten /4mooie tongen /en de rest schar.

We hebben een heerlijke dag gehad met wijnig wind .

Groetjes Bramlab/PAPEET/Bramruis.

Bramlab

=== Zaterdag 03 september 2011 ===

test

Raffie

=== Vrijdag 02 september 2011 ===

Duikers en Vissers bij de zeelandbrug…

Beste zeevislanders!

Naast (zee)visser ben ik zelf ook fanatiek duiker. Gisterenavond (1 september) hebben ik en mijn duikmaat bij de noordkant v.d. zeelandbrug gedoken, het was een mooie duik, maar ook met een minder leuke kant. Voor het eerst heb ik mijn duikmes echt nodig gehad… en wel om mijn buddy los te snijden uit enkele vislijnen waarin hij verstrikt was geraakt. Bij deze wil ik oproepen voor voorzichtigheid en om rekening met elkaar te houden.

Bij aankomst op de (duik)stek zat er een (kant)visser recht onder de brug te vissen, terwijl er aan zijn voeten een duiker het water uitkwam/inging. De visser heeft denk ik vooral lijnen verspeeld want als je de situatie onderwater kent (gezien hebt) ga je daar niet lekker zitten vissen. De blokken maken het volgens mij vrij lastig om je lijn weer fatsoenlijk op te halen. Lijkt mij dat je 9 v.d. 10 worpen vast zult zitten. We hebben dan ook de nodige lijnen onmogelijk vast zien hangen tussen de stenen.

Op de terugweg voorbij de eerste pijler heen is mijn maat verstrikt geraakt in een nylon vislijn. Omdat je met een lichte stroming en slecht zicht (2m max.) niet zomaar, into the blue, opstijgt hebben we besloten beneden te blijven en daar heb ik hem gelukkig vrij snel kunnen bevrijden.

Bij bovenkomst bleken er ondertussen ook vier kayak-vissers op de stek bezig te zijn. Een vriendelijke vrouw van mededuikers die op de kant was gebleven om overzicht te bewaren wist te vertellen dat ze recht boven ons aan het vissen geweest zijn. Eerlijk is eerlijk, zeker één daarvan heb ik met een dobber bezig gezien, dat is natuurlijk al beter! Duikers bevinden zich doorgaans tegen de bodem, dus dan zitten we elkaar al minder in de weg. Hoewel het met een (nood)opstijging nog wel gevaarlijk kan zijn.

Vissers! Besef dat duikers vertrouwen op een vest dat zij met lucht regelen (in feite een luchtzak dus) om hun drijfvermogen te controleren en om veilig boven te komen. De combinatie met haken is niet gunstig en kan erg gevaarlijk zijn. Daarnaast zijn scherpe haken om je oren nooit prettig.

Of de bewuste lijn er een was die er al lag, of een van de vissers ter plaatse weet ik niet. Het is ook niet mijn bedoeling om “de schuldige” aan te wijzen. Dit is enkel een oproep tot voorzichtigheid en begrip! Duikers hebben op deze officiële duikstek een duikvenster van maximaal een uur (een half uur vóór en een half uur na de kentering) en dit is misschien wel de drukste en bekendste duikstek van de Oosterschelde. Duikers hebben een bereik van een paar honderd meter, en duiken tot maximaal de tweede pijler. Houdt rekening met elkaar en houd het veilig a.u.b.

Ik hoop dat de vissers nog een aantal mooie vissen hebben mogen vangen nadat wij vertrokken zijn, want ze zaten er zeker! We hebben een tiental mooie zeebaarzen (60+) zien zwemmen die je komen bekijken op aanraakafstand!

Nogmaals houd het veilig!