INDEX

"Middelfart"

Mei 2009

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ook een Visvakantie naar Denemarken ?
Klik hier voor de vakantiehuisjes
>>klik<<

Middelfart April /Mei 2009.

Het was weer zover we gaan wederom voor een week naar Middelfart op Funen in Denemarken. Dit keer van 25 april t/m 2 mei. Het wordt onze zevende trip naar dit mooie water rondom het eiland Funen. De voorbereidingen zijn haast een traditie geworden. Na de Visma in maart  gaat het altijd al weer kriebelen. De Visma is altijd goed om mensen te ontmoeten die je een tijd niet hebt gesproken en vaak gaat het dan over Denemarken. Ook Raffie en Linda en medewerkers waren van de partij.

Dit jaar hebben we ons in het nieuw gestoken en gingen dus op pad met een mooie nieuwe trui en caps  van zeevisland.com op weg naar Denemarken. Zijn heerlijke fleece truien overigens.

Dus op vrijdagnacht was het weer een feit. Alles ingepakt volgens het ritueel en om 1.30 uur op weg naar Denemarken met 3 kilo verse zagers op zeeturf voor een heerlijke week vissen. De afgelopen week vol spanning de weerverwachtingen bekeken en zag er goed uit met het zonnetje alleen de wind baarde ons wat zorgen. Vrij krachtig en uit de verkeerde hoek namelijk noordoost. Maar goed niets is veranderlijker dan het weer. Vol goede moed op weg naar ons eerste rustpunt in Duitland bij de benzinepomp voor een heerlijke bak koffie en uiteraard een peukkie. Het is heerlijk om in de nacht te rijden geen files en heerlijk doortuffen dan. En bij die stops zie je nog eens wat. Nu dus ook een kerel die hardlopend over de benzinepomp rent heen en weer om vervolgens na een bak koffie in zijn auto stapt en een sjaal omdoet en weer verder gaat op weg. Echt vreemd om te zien.

Maar goed na de nodige stops en een ontbijtje na Hamburg op onze vaste stek op weg naar het huisje in Skrillinge net onder Middelfart. Bij het zien van de nieuwe brug komen de glimlachjes al op ons gezicht, we zijn er weer en het ziet er goed uit op het water. Weinig golven dus een rustige wind.

Om half 10 zijn we dus bij het huisje aangekomen en we mogen er direct in. We zijn de eerste vissers na de winterstop dus het huisje is leeg. Direct alles uitpakken en even een babbeltje met de beheerder over de visvangsten. Nou daar werden we niet vrolijk van. Wij hadden gedacht na de kou die lang aanbleef dat er nog wel wat gul zou rondzwemmen. Dat hadden we mis die is in januari er even geweest maar daarna nog maar weinig gul gezien. Hmmm nou okeeej nou wisten we dat op Middelfart de gul passeert en niet blijft hangen maar goed de platvis woont er dus dan gaan we die maar weer lastig vallen. Dus na het uitpakken van het aas en die weer verdeeld  te hebben in porties voor de hele week in oude kranten op weg naar de boot. Die lag al klaar, afgetankt en met werkende dieptemeter. Lekker het water op om de stekken te bekijken. Altijd weer spannend zo die eerste uurtjes op het water. Waar zouden ze zitten op welke stek. Het is altijd een beetje aftasten zo�n eerste dag. Maar wel lekker om half 10 aankomen en om half 1 met je lood in het water liggen toch? Het is toch een bonusdag als je die kan vissen normaal kan je pas om 15 uur in je huisje. Dus maar goed benutten om de stekken dicht bij huis uit te proberen. We pakken dus ook de Feano Sund aan om de stekken te proberen. Vol goede moed de weegschalen laten zakken. Jawel ons wapentuig van de week ,de zelf gemonteerde onderlijnen . Ze vinden trouwens gretig aftrek bij me en heb zelfs al klanten in Belgi� die ze gebruiken. We moeten aardig ons best doen om een beetje te krijgen. We besluiten iets dieper te gaan liggen en dat helpt. We krijgen beet maar het is niet het formaat om naar huis te schrijven. Veel klein spul. Mini gulletjes en wijting en van die monsters met die grote waffels en stekels. Toch pakken we een paar leuke scharren. Maar het is niet in de aantallen die we gewend zijn. We blijven toch op de stek zitten omdat we vandaag tot een uurtje of 4 vissen om beetje tijdig terug te zijn om te eten en vroeg onder de wol te gaan we zijn tenslotte al vanaf 1 uur op en hebben een aardige reis achter de boeg. We hebben een schamele 10 scharren aan het eind maar goed de week is nog lang en we weten dat het hier niet gaat worden van de week in de Feano Sund. Na een heerlijke maaltijd en een bak koffie gaan de dikke luchtbedden weer op volle sterkte en gaan we plat voor een volgende visdag.

Zondag om 6 uur al weer uit de veren. Heerlijk geslapen en op naar een mooie visdag. Weinig wind en al een flauw zonnetje aan de horizon. Op weg naar Fredericia dus. Dat is wel even een tijdje varen zo�n 1 uur en 3 kwartier met ons dieselpuffertje, maar goed kan je meteen om je heen kijken naar collega vissers die pilkeren bij de camping en oude brug en nieuwe brug. We zien maar weinig vissers dus dat is nooit goed. Terwijl wij dachten nou het is meivakantie er zal wel zat te beleven zijn op het water. Maar niet dus. Misschien nog wat te vroeg in de ochtend maar goed als er vis zit dan liggen ze dag en nacht op het water. Bij Fredericia was het ook nog rustig. We hebben hier verschillende plekken succes gehad in voorgaande vistrips dus we gaan maar wat proberen. We krijgen snel en veel beet alleen is het allemaal weer klein spul. Meeuwenvoer noemen we het want die beesten zijn er dol op. Ze halen het nog net niet van je haakje af. Zou wel handig zijn, zal ze eens dresseren die beesten. Het is nog niet top dus hier in de haven van Fredericia. We moeten flink ons best doen en slepen en tikken de bodem helemaal gek. Soms hebben we een flinke beet erop en ja dan komt er toch zo op zijn tijd een mooie schar of schol naar boven toe. Het gaat ons niet om de aantallen om mee naar huis te nemen maar niets is lekkerder dan een flinke hijs aan je hengel te geven en een mooie vis te pakken. Beet hebben we zat daar ligt het niet aan maar de aantallen grote vis valt erg tegen dit keer. Na een aantal stekken geprobeerd te hebben komen we tot de conclusie dat het lastig zal worden deze week om met regelmaat een mooie vis te gaan vangen. Aan het eind van de dag toch 26 mooie platvissen meegenomen voor een heerlijke bakbeurt in Nederland. Na een heerlijke maaltijd hebben we onze luchtbedden weer opgepompt en heerlijk plat gegaan. Morgen weer een dag.

Maandag waren we weer vroeg uit de veren. Er was wel wat meer wind dan gisteren en dat betekent zo voor zonsopgang dat die alleen maar zal toenemen wanneer de zon hoger komt te staan. Toch naar Fredericia gevaren omdat we gisteren daar toch beter vis hebben gevangen dan in de Feano Sund. Eenmaal het ankertje eruit gegooid viel het toch wel tegen met de wind. Het was welliswaar fris die wind uit het oosten en hij stond ook nog verkeerd voor onze visplek bij Fredericia. Het is dan net of iemand de deur openzet terwijl verderop het raam wagenwijd openstaat. We kregen hem recht in de boot want we lagen op de stroom die zeer heftig was deze morgen. Het blijft ons een raadsel over die stromingen daar. Totaal geen eb en vloed maar wel enorme stroming die zomaar opeens kan stoppen of urenlang door kan gaan. Het heeft met de Oostzee te maken maar ja dat is ook alles wat erover bekend is. Het was dus niet erg prettig om zo te vissen. Het lood dat de bodem moeilijk raakt en de wind die je uit je vouwnaden blaas. En nog erger geen vis te bekennen. Die platten liggen roerloos op die bodem en die wijting ja die hapt wel maar met deze wind kost het gewoon moeite om die postzegels aan boord te krijgen. We laten ons een beetje drijven om te kijken waar de vis toehapt. Hoe dichter bij de dokken hoe meer vat de wind kreeg op de boot zodat we een beetje bleven hangen tussen wind en stroom. Het gaf af en toe wel een leuke platvis op deze manier maar niet dat je zegt heej hier het anker uit en gaan met die banaan. Zodra de stroom eruit ging kregen we wat meer beet en dat resulteerde in een aantal mooie schollen. Misschien dat we te verwend zijn van voorgaande vistrips hier maar het was nog steeds niet als vanouds. Na een dag dobberen en deinen en van links naar rechts en van voor naar achter de haven van Fredericia te hebben bevaren hadden we met 18 platten toch nog wat leuks voor in de vriezer. De rest ( en dan praat je over zeker 100 vissen)  was te klein en zwemt weer in de haven. Best veel beet dus maar alleen geen spierballen kwekers. Dus na een hele dag op het water met best veel wind weer veilig in de haven aangekomen in het priv�-haventje van Vaughn. Daar verslag uitbrengen aan Vaughn over de vangsten. Dan maar weer een lekker maaltje koken en lekker een bakkie troost en dan plat voor de volgende dag.

Dinsdag begon als een mooie dag, lekker zonnetje en nog niet al te veel wind. Wel weer uit die oosthoek. Geloof me of niet maar wind uit het oosten is slecht voor de vangst, die wijsheid heb ik niet van mezelf hoor maar mijn schoonvader nou vis al wat jaartjes maar die kijkt niet blij met oostenwind. Toch vol goede moed naar Fredericia want ja volgende week is het weer over dan moeten we weer werken en is de vispret weer over. Daar aangekomen zagen we al een ruw zeeetje voor ons met hier en daar een schuimkoppie. We hebben eerst voor Strib gelegen voor het haventje, daar lag je nog enigszins uit de wind. Leuk plaatje opgezocht met de kaart en dieptemeter en ankertje eruit. Niet in de vaargeul want anders gaat het niet goed komen. Er denderen soms toch aardige schepen door dit smalle stuk heen hoor. Nou na een halfuurtje hadden we nog geen beet gezien. Wel weer enorme stroming en een wind die aardig aanwakkerde. Opeens gebeurde het, mijn top ging bewegen, niet dat ik beet had maar mijn schoonvader tikte op de achterkant van mijn hengel. Was dat schrikken na een half uur geen beweging ahhaahha. Om moedeloos van te worden. Toch enkele beetjes gehad maar allemaal erg klein. Dan maar stuk verderop en middenop proberen weer een plaatje gezocht en vol goede moed laten zakken die weegschaaltjes. Op 5 mooie scharren na werd het deze plek ook niet zeker niet gezien de enorme wind die er nu stond. We gingen aardig tekeer en zag er niet naar uit dat het bij Fredericia beter was want dat ligt helemaal voor dat gat. Dus terug naar de Feano Sund gevaren. Dan is het net of je een sauna invaart. Totaal geen wind tussen die eilanden en een water zo glad als een spiegel. Wat een verschil dat scheelde een dikke jas en een trui. Dan hier maar uitproberen. Opeens hoor ik mijn naam vanuit een ander bootje. Het is Albert die ik via e-mail heb leren kennen. Hij gaf aan dat hij ook die week in Denemarken was en op  het water was met zijn eigen bootje. Na uitwisseling van de vangstberichten en 4 onderlijnen die hij graag wilde hebben bleven ook hun in de Feano liggen i.v.m. met de wind. Maar deze dag ging de boeken in als een verloren visdag. We hadden 8 platvissen die het predicaat behaalde om gezellig met ons mee te gaan naar de vriezer. Met een sombere stemming terug naar de haven. 12 uur op het water en dan zo slecht vis gevangen daar wordt men niet vrolijk van. Terug aan de kant allereerst de windverwachtingen bekeken en nagevraagd voor de komende dagen want dat baarde ons wel zorgen. Goed nieuws de wind gaat draaien en flink afnemen de komende 3 dagen. Toch met een glimlach en volle buik het mandje in dus.

Woensdag was het alweer. Met het open van de luiken meteen het vaantje bekijken va de buurman. Een klein windje en jawel vanuit het westen. Snel koffie drinken en lunchpakket maken en op naar Fredericia. Daar aangekomen ankeren en jawel hoor meteen 2 dikke scharren voor ons. Zie je wel wat de wind en stroming doet. Dit waren gunstige weersomstandigheden en meteen vis en mooie vissen ook. Natuurlijk ook postzegels tussendoor en wijting maar zeker ook mooie scharren en schollen. Dikke glimlach dus op de gezichten. Heerlijk zonnetje erbij en de dagen hiervoor zijn al weer vergeten. Toch een paar keer wat meters gaan verleggen want soms ging de beet eruit maar al snel weer vis in de emmer. Na een heerlijke dag vissen 48 heerlijk mooie scharren en schollen gepakt. Soms ook een aardige wijting aan boord. Kan ik mooi mijn fileerkunsten op uitproberen. We zijn namelijk 3 weken hiervoor naar een fileercursus geweest van visfileren.nl. op uitnodiging van Hengelsportzaak Ahoy te Rotterdam. Het is een aanrader hartstikke leuk om te doen en zeker leuke technieken geleerd. Ook een apart mesje aangeschaft voor het fileren van een wijting. Na een aantal pogingen toch de slag weer te pakken hoe het ook alweer ging. Je hebt dan een mooie filet van een wijting. Al met al een heerlijke ouderwetse visdag achter de rug. Lekker weer terugvaren met de boot en onderweg de vis knippen en spoelen. Hopen dat de wind zo blijft dan hebben we nog 2 leuke dagen voor de boeg.

Donderdag weer vroeg op en meteen naar de wind kijken. Een flauw windje maar weer uit het noord-oosten. Hij was weer gedraaid. Op naar Fredericia toch maar want met deze wind is het te doen dan liggen we niet te klapperen. Eenmaal aangekomen bij Fredericia viel het toch tegen met de wind en zijn we toch dichter naar de kant gaan liggen zodat we toch minder last hadden van de wind. Weer veel postzegels uit het water gehaald. Pfff wat een verschil met gisteren zeg. En de stroming was ook weer enorm. Echt jammer hoor. Wat ons opviel aan de vis die we vingen was dat de zagers uit de grond waren gekomen. Ze zaten propvol met die beesten. En ja als je eigen aas dan ook zagers zijn dan hebben ze niet zoveel trek meer. Door het mooie en warme weer van de afgelopen dagen kwamen die beesten uit de bodem zetten. We hadden ze niet verwacht omdat het zo lang koud is gebleven. Maar ja zo zie je maar weer de natuur doet wat ie wil. Het werd dus weer een hopeloze dag met weinig vis veel wind en veel stroming. Zo erg dat we Fredericia hebben verlaten en af waren gezakt naar de Feano Sund. Lekker tussen de eilanden uit de wind en zoeken naar een stek die ons morgen moet helpen om de laatste dag door te komen. Want op de laatste dag varen we nooit ver weg omdat we op tijd terug willen zijn aan de kant om ons voor te bereiden op de terugreis op vrijdagnacht. Het was weer zoeken en slepen en tikken op de bodem om een vis te vangen. Opeens ja hoor een kromme hengel bij pa. En hoe krom, alleen de bewegingen op de hengel waren niet van een vis. Gewoon heel zwaar maar geen gebonk en getrek aan de haak. Nou zal wel een vuilniszak zijn of een rol tapijt want iest anders kon het niet zijn. Eenmaal de haak boven bleek het zeker wel een vis te zijn. Het was een enorme schar die zich heeft gehaakt in zijn bek maar met zijn lijf in de tweede haak op de weegschaal. Hierdoor kreeg je een volle emmer effect en kwam hij zo traag naar boven zonder tegenstoot. Dit was de grootste schar van de week meteen het leek wel een schol. Want ook die hebben we wel gevangen en die waren groter dan deze schar. Die moest natuurlijk op de foto. Deze vis was meteen het laatste wapenfeit van de donderdag en hebben het water verlaten om na een heerlijke maaltijd en wat biertjes plat te gaan voor alweer de laatste visdag.

Vrijdag alweer. Nou vandaag moet het gebeuren willen we deze trip niet helemaal de boeken in laten gaan als de minste trip van de 7 die we nu achter de rug hebben. Ik kan er kort over zijn dit werd dus de minste trip. Werkelijk waar het is niet gelogen maar we hebben elkaar 2 uur aan zitten kijken zonder beet te krijgen. Alleen Jan Krab en zijn maten deden zich tegoed aan de zagers. Dit hadden we nog nooit meegemaakt. Na nog een uurtje van enkele postzegels keken we elkaar aan en hebben we de motor gestart en met zwaaiende petten van zeevisland.com het water verlaten. Vanavond liggen we zeker in onze eigen bedjes in Rotterdam. We hebben alles ingepakt, wezen tanken in Middelfart, Vaughn de handen geschud, de boot en diesel betaald en zijn om half 1 vertrokken uit Skrillinge met +/- 120 bevroren scharren en schollen. Om half 10 waren we lekker thuis en konden we onze gebruinde koppies te rusten liggen op onze eigen kussens. Het was ondanks de tegenvallende vangsten weer een mooie week om op terug te kijken. Dit keer zonder rare dingen zoals wegvaren met een steigerpaal achter je boot of zwaaiende mensen die op een rif vastzitten met hun zeilboot, of een peperduur jacht die heerlijk over het rif zijn lak aan de onderkant van de boot aan het testen is. Het was genieten van de mooie natuur en het weer alleen hopen we de volgende trip dat we weer goeie vangsten ook kunnen toevoegen aan dat rijtje.

Mocht je trouwens vragen hebben of onderlijnen willen hebben dan stuur je me gewoon een mailtje. Misschien kan ik je dan ergens mee helpen.

Groeten van Arend Kruithof en Erik Zwama

[email protected]

of via

Ook een Visvakantie naar Denemarken ?