INDEX

"Langeland"
Augustus 2005

=======================================================

We komen al weer een aantal jaren op dit prachtige eiland, gelegen aan de oostkant van Funen. Overigens met wisselend succes, want de ene vakantie leek de Langelandbelt vergeven van de kabeljauw en het jaar erop was er geen spoor te bekennen van deze Deense vreetmachines. Op zo�n moment biedt gelukkig het rijke platvisbestand een prima alternatief. Ik ging enigszins pessimistisch deze vistrip tegemoet, want een Deense weerssite voorspelde niet veel goeds. Een lagedrukgebied boven Denemarken en na zondag matig tot harde wind uit noordelijke richting. Dus hadden we voor de zekerheid de strandhengels maar meegenomen.

Zaterdag 6 augustus

Om 03:00 uur al vertrokken want we vermoedden topdrukte op de Duitse autobahn richting de Oostzee. De drukte bleef gelukkig uit en na een voorspoedige reis kwamen we rond het middaguur aan in de haven van Spodsbjerg. Eerst naar Nikolaj van IBI bootsverleih om de boot alvast in te ruimen. Daarna naar Angelzentrum Langeland voor de vergunningen. Daar viel mijn oog op de weersvoorspellingen voor de komende dagen en mijn humeur kreeg een behoorlijke injectie. Kennelijk was de koers van het lagedrukgebied iets veranderd want de wind bleef nu gedurende de week in de westhoek hangen. Via Novasol hadden we weer een schitterend huis geboekt in Spodsbjerg. De spullen uitgeladen en intussen was het tijd geworden voor een stevig avondmaal. Na het eten nog snel even het water op. We probeerden het dicht bij de haven in de omgeving van de gele paal op zo�n 22 meter water. Al snel kwamen de eerste gulletjes rond de minimummaat boven. Willem was de eerste die er een serieuze aankreeg van een pondje of 6. Zo vingen we er 3 stuks die avond. De rest kwam niet of nauwelijks in de buurt van onze eigen minimummaat van 50 cm.

Zondag 7 augustus

Een prachtige dag met veel zon en niet al te veel wind uit het westen. Naar het zuiden gekoerst richting de groene paal. Weer veel kleine gulletjes en slechts een enkele boven de 50 cm. Wel veel aanbeten gehad net onder de boot van grote gepen die het op de bijvanger voorzien hadden. Gezien de magere vangsten besloten we vroeg het water af te gaan om het �s avonds nog even te proberen. Die avond op advies van Nikolaj richting de groene boei recht voor de haven. Al snel stond mijn spinhengel krom en werden de nodige meters lijn door de slip getrokken. Een mooie doublet kabeljauw waarvan de grootste 7 pond. Dat was ook meteen het laatste wapenfeit want er volgden alleen nog maar gulletjes tussen de 35 en 45 cm.. Er stond overigens geen enkele stroming die avond.

Maandag 8 augustus

Ditmaal besloten we het eens noordelijker te zoeken. Vorig jaar kocht ik op Langeland een boekje met stekinformatie voor zowel de kant- als de bootvisserij. Hierin staat ook de ��Bermuda-Dreiecke�� beschreven. Een stek noordelijk van Spodsbjerg waar 3 boeien bij elkaar liggen, 2 groenen en een rode. We konden hier met een zuidwesten wind langs het talud van de vaargeul mooie driften maken van zuid naar noord. En al snel bleek deze stek een gouden greep want de eerste gullen van rond de 8 pond meldden zich. Vooral Willem had er aardig de gang in. Uit luxe konden we onze minimummaat verder opschroeven naar 55 cm. De echte kneiters werden gevangen rond de 32 meter water. Henny ving die dag met 12 pond de zwaarste vis. Een fenomenale visdag.

Dinsdag 9 augustus

De keus was niet moeilijk. Rond het middaguur richting de Bermuda-driehoek. Het was nagenoeg windstil en heerlijk zomerweer. En op een spiegelgladde Langelandbelt zie je dan de bruinvissen door het water snijden. Het werd zo aangenaam op het water dat zelfs het T-shirt uit ging. Er zat slechts een heel klein beetje stroming in het water. Ondanks dat we weinig meters maakten, vingen we toch geregeld ons visje. Vanaf het moment dat er een briesje uit het westen ging waaien, begonnen we meer meters te maken en vingen we ook al snel weer een paar mooie gullen van 6 tot 8 pond. De westenwind blies ons steeds meer van west naar oost de vaargeul in. Zo lieten we ons telkens weer al driftend afzakken van 25 naar 35 meter. Rond de 30 meter was het weer regelmatig raak. Prachtige gullen die weer hard richting de 10 pond gingen. Totdat Arry een wel erg zware vis aan de lijn kreeg. Na de nodige runs door de slip begon hij eindelijk weer lijn te winnen. En na een dril van zo�n 10 minuten kwam er een heuse ��kabelU�� aan de oppervlakte van 19 pond en op een centimeter na een meter lang. Deze vis bleek na weging de ��Fange der Woche�� te zijn en leverde Arry nog een waardebon van 200 kronen op bij Angelzentrum Langeland. Toch leuk! Ook deze dag was er dus weer een met een gouden randje.

Woensdag 10 augustus

Kijkend naar buiten konden we ons niet meer voorstellen dat we de dag ervoor nog in blote barst op het water zaten. We waren kennelijk uit het oog van het lagedrukgebied gekropen. Er stond een windkracht 7 uit het westen en dus vandaag geen bermuda-driehoek. Dan maar even naar Rudkobing om wat boodschappen te doen. En �s avonds voor de buis naar Brondby- Ajax kijken. De 2e helft zijn Henny en ik het nog even een uurtje vanaf de kant gaan proberen maar dat leverde geen vis op.

Donderdag 11 Augustus

Helaas weer veel wind uit het westen. Uiteindelijk besloten om het maar even kort onder de kant op platvis te proberen. Maar dat was ook verre van aangenaam. De boot lag maar te tollen op het ankertouw. Na een paar botten en scharren hielden we het voor gezien. De dag erop zou de wind iets afnemen. Althans, dat dachten we te kunnen ontcijferen uit de Deense teletekst.

Vrijdag 12 Augustus

De wind was iets in kracht afgenomen, maar altijd nog zo�n windkracht 5 tot 6. We probeerden het recht voor de haven bij de groene boei. De bermuda-driehoek vonden we met dit weer iets te ver. Ondanks de harde wind bleef de driftsnelheid beperkt en konden we onze shads toch redelijk op diepte krijgen. Kleine gul tot 50 cm. zat er weer in overvloed, maar de grote jongens konden we niet 1,2,3 vinden. Uiteindelijk wist Willem op een stukje oplopend talud toch een mooie 8-ponder te verleiden met zijn parelmoer shad. Dit driftjes die daarop volgden leverden zo nog een paar mooie vissen op waarvan ik er nog op de valreep eentje ving van 10 pond. Het liep al tegen 15:00 uur en we besloten terug te varen om de boot weer in te leveren. De visserij zat er weer op.

Slotwoord

Ook dit jaar zijn we toch weer een paar ervaringen rijker geworden. Vorig jaar ontdekten we al dat de grotere gullen in de warme maanden zich concentreren op dieper water. Ook dit jaar was het weer het geval. De beste vangsten boekten we grofweg tussen de 28 en 32 meter. Opvallend was dat de maaginhoud van de grote gullen hoofdzakelijk vuurrode krabben bevatten. Daaruit maak ik dat de vis voornamelijk aast op de begroeide kelpgronden waar deze krabben zich schuilhouden. Probeer dan ook dit soort strookjes te traceren waar de grond steenachtig en begroeid is. En dat merk je al snel genoeg al vissend met shad of pilker. Wat betreft het kunstaas hadden de rood/gele shads wederom onze voorkeur. Maar ook parelmoer leverde mooie vissen op. Als bijvangertjes eveneens de kleuren rood en oranje. Ook waren de gullen verzot op de roze garnalen die we meegebracht hadden uit Noorwegen. Nadeel is wel dat je dan ook veel kleine gul vangt.

Al met al heeft Langeland dit jaar veel moois gebracht. Jammer dat gedurende de week de wind enigszins roet in het eten gooide. Maar je kunt niet alles hebben.

Chris

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ook een Visvakantie naar Denemarken ?
Klik hier voor de vakantiehuisjes