INDEX

"Funen-Middelfart"

mei 2008

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Op zaterdag 3 mei was het weer zover. We gingen om half 2 in de nacht op weg voor de 5 �de vistrip naar Denemarken. Wederom een week naar Funen om te vissen rond Middelfart met een boot.

Alle voorbereidingen weer getroffen. Lijstjes afgewerkt aas gehaald en de laatste weerberichten bekeken. Wat de weersvoorspellingen betreft kan ik kort zijn. Zon en geen wind en dat 7 dagen lang. Heerlijk het lijkt wel of de weergoden ons altijd goed gezind zijn zodra de vishengels voor Denemarken in de auto liggen. Zelfs de Denen gaat het opvallen daar in Middelfart. Zo die kaaskoppen zijn er weer en het weer is weer top. Tja, het is het enige wat je niet kan bestellen en voor kan bereiden dus als dat ook nog meezit dan hoeven we alleen nog maar lekker vis te vangen om een goede week te krijgen. Gezien de voorgaande keren zal ook dat wel gaan lukken.

Na een voorspoedige reis waren we al om kwart voor 9 in de morgen bij Vaughn de verhuurder van het huisje. Het was geen probleem zo vroeg want het huisje was al schoon opgeleverd door de vorige huurder. De boot lag ook al klaar en wenste ons succes met onze vissessies komende week. Nou dat was prima dus. De auto uitgeladen spullen opgeborgen. De 3 kilo zagers verdeeld in porties en snel met een portie het water op. Even de stekken verkennen en kijken wat we boven kunnen halen vandaag. We besloten om vandaag in de buurt te blijven want het was inmiddels al 11 uur en om dan naar Fredericia te varen is te ver. De Faeno Sund is een mooi alternatief en valt het tegen dan kunnen w altijd de punt van de Gamborg Fjord weer testen. Zo gebeurde het dus ook. Eerst de Faeno uitgekamd en op diverse dieptes drijvend gevist en soms voor anker. Dit leverde wel vis op maar niet de juiste maten. Allemaal erg kleine platvis. Soms een wijting van mini formaat. Wat opviel is dat we geen gulletje hadden. En toch hadden we die voorheen wel gevangen. Niet van formaat meenemen maar toch altijd wel een gulletje gepakt hier. Na een paar maatse platvissen ( schar) besloten om de punt van de Gamborg op te gaan zoeken. Hier meteen voor anker gegaan ivm met stevige stroom om toch op stek te blijven. Ook hier heftig zoeken naar vis. Tikken slepen stil allemaal uit proberen. Toch leverde dit weinig vis op. In totaal hadden we 17 platte gevangen. Dat is wel eens anders geweest. Maar goed om 17 uur gingen we huiswaarts om de rest van de spullen op te ruimen en lekker vroeg onder de wol te gaan na deze lange dag. Na een hapje eten en een bak koffie lekker ons mandje opgezocht en morgen op naar Fredericia.

Zondag 4 mei

Vandaag vroeg uit de veren 06.15 uur. Allebei heerlijk geslapen en lekker flink liggen zagen heel de nacht. Om 7 uur in de boot en varen naar Fredericia waar we altijd goed vis hadden gevangen. Rond half 9 bij de havens van Fredericia aangekomen waren de hengels natuurlijk al klaar voor de visdag van vandaag. Anker eruit en gaan met die zagers. Ook hier bleek dat de vis niet dik lag. Dat is raar want hier hebben we altijd veel en goed gevangen. Na wat tikken op de bodem en slepen lukte het toch om die platten wakker te schudden. Maar ze waren zeker niet groot. Dus vele werden weer het ruime sop ingegooid om moeders te roepen voor het eten. Maar helaas dat gebeurde niet. Soms kwam er 1 van formaat boven maar het was niet als voorgaande keren in eerdere vakantietrips naar dit gebied. Ook hier geen gulletjes. Wel veel wijting maar allemaal van mini formaat. Dan maar een beetje drijven in het gebied om te kijken waar ze dan zitten die joekels van scharren en schollen. Steeds verder drijvend naar de dokken van Fredericia kregen we wat meer beet. Er waren ook wat meer bootjes hier aan het drijven. Vlak voor de dokken kregen we goed beet en mooie scharren en schollen. Weer een stukje opgevaren en weer voor de dokken beet. Dus hier anker eruit en jachten.

Hier pakten we mooie platten. De bootjes om ons heen werden een beetje zenuwachtig en dreven steeds in de buurt van ons. Tja, met die speciale weegschalen van ons keken ze hun ogen uit. De schollen waren er zot op. Hier lekker zitten vissen met weinig wind en veel zon. Om 17 uur alles ingepakt vis schoongemaakt en weer op weg naar huis. Stroom tegen dus dat scheelt een kwartier meer varen. Om kwart voor 7 terug bij het haventje van Vaughn. De spullen eraf gehaald en de boot schoon gemaakt en op naar de visvilla om de vissen te verpakken voor de vriezer. We hadden 38 mooie scharren en schollen van mooi formaat. We hadden zeker wel het viervoudige gevangen maar hebben een strenge selectie gemaakt op grootte van de vis. De vis in de vriezer gelegd en dan het aas even verzorgen. Nieuwe kranten eromheen om ze goed te houden tot en met vrijdag de laatste visdag. Tot onze schrik stond de koelkast veel te hoog. Wel lekker voor een koud biertje maar niet zo lekker voor de zagers. Ze waren half bevroren. Das niet best. Meteen dat ding lager gezet en het aas om pakken. Van de 5 porties waren er nog 2 niet aangetast door de vrieskou. Die maar bewaren voor de laatste dagen en de rest de komende dagen gebruiken. Op hoop van zege. Na een heerlijke maaltijd (selfmade chineesrijsttafel voor 2 personen) en een kop koffie koffie weer lekker vroeg het mandje in voor de volgende visdag.

Maandag 5 mei

Vroeg op en weer om 7 uur in de boot voor de reis naar Fredericia.Over het weer praten we maar niet want dat werd eentonig. We gingen maar weer voor de dokken liggen want daar hadden we gisteren succes. We zagen weer een aantal bootjes die gisteren ook in de buurt lagen. Wat opviel was dat ze allemaal een beetje op en rond de stek lagen waar wij gisteren lagen. Dus het anker een stukje verder dan gisteren erin gegooid en vangen maar. Ook hier zaten platten maar niet van juist formaat. Pa had ook een abonnement op die lelijke vis met die grote bek en die stekels. Naar visje is dat en elke dag had hij er wel 1 aan de haak. Ook vandaag weer zo�n kreng. Maar omdat wij zaten te vangen schoven de bootjes steeds meer onze richting op. De plek van gisteren kwam vrij dus wij anker oplichten en op de stek gaan ankeren. Ja hoor we hadden weer mooie platten daar. Ik zag jaloerse blikken vanuit de andere bootjes hahahahaha. Het was wel hard werken voor een mooie vis hoor. Beetje slepen en tikken. We stonden dus veel in de boot en met onze hengel beetje te draaien over de bodem. Daar krijg je best een lamme hand van af en toe. Soms hadden we ook gewoon een half uur geen vis en dan weer opeens achter elkaar. Toch hadden we vandaag 57 mooie platten voor de vriezer. Wat ons opviel was dat bij het schoonmaken de vis vol zat met zagers. Dat was dus de reden dat ze niet zo happig waren. Omdat het in Denemarken nog niet zo warm was geweest voorgaande weken kwam nu met de warmte de zagers uit de bodem. Die zwommen vrolijk rond en de vis had dus volop voedsel op de bodem zodat ze onze zagers af en toe gewoon oversloegen.

Dat betekende niet veel goeds voor de komende dagen. Want als de zagers zwemmen dan vang je gewoon minder vis. En dat kan wel 2 weken duren voordat de vis weer moet gaan zoeken naar zagers. Dat wordt hard werken de komende dagen. Met deze wetenschap weer naar het haventje gevaren bij het huisje. De vissen in de vriezer, het aas verzorgen en eten maken met een biertje erbij. Op de kant nog even staan praten met wat lokale Denen. Die hadden ook niet veel vis in de netten. Ook weinig platvis. En de gul was al helemaal niet te zien. Een Deen kon ons vertellen dat ze in maart 1 week goed gul hadden gevangen. Ze hadden in 1 week toen 125 mooie gullen gevangen en toen waren ze weer weg. Ook in de netten waren ze weg. Er zat nu paling in de netten en dat is normaal alleen in het najaar. Tja, zal het klimaatverandering wel wezen dachten ze. We gingen lekker slapen en morgen weer naar Fredericia.

Dinsdag 6 mei en woensdag 7 mei.

Deze 2 dagen ook weer volop gevist van 7.00 uur tot 19.00 uur. Lekker bij Fredericia en beetje drijven en ankeren op goede stekken. Ook de bruinvis was volop aanwezig wat toch altijd mooie beelden geeft. Ze staan op mijn video en is altijd leuk voor het thuisfront. Deze 2 dagen zo�n 100 mooie platten gevangen. Het is niet wat we gewend zijn want moeten er toch veel moeite voor doen omdat die zagers zwemmen. Maar goed dat maakt de sport nog mooier en zeker met dat mooie weer en weinig wind. We hadden zelfs nog een paar mooie wijting erbij als bijvangst. De meeuwen waren in ieder geval weer blij met de kleine vis die we terug hebben gezet. Wat zijn die beesten snel en onverwachts soms. Nog 2 dagen te gaan dan is het alweer voorbij. Maar goed we gaan er tegenaan om de komende 2 dagen veel vis te vangen.

Donderdag 8 mei.

Lekker vroeg op en klaarmaken voor Fredericia. Helaas bij het naar buiten kijken zag je niets. Helemaal niets. Het was potdicht met mist. Je zag nog geen 30 meter ver. Dat was een domper want varen met deze mist is onverantwoord. Het is ons niet waard om door een groot zeeschip overgevaren te worden op weg naar Fredericia. Het zag er niet naar uit dat het snel zou opknappen. Dus rustig aan gedaan. Bakkie koffie en toch alles klaar gezet om meteen bij opklaringen weg te gaan om te vissen. Na een rustig uurtje besloten we om eens bij Middelfart op de kade te kijken of ze daar stonden te vissen. Dit was om de tijd te doden en om meteen even de tank bij de Shell vol te gooien voor de terug reis. Want eer dat je een tankstation tegenkomt op weg naar huis vanuit Middelfart nou dan heb je ff te gaan hoor. Op de kade stonden wat vissers. Allemaal met een lichte lepel en de 1 met een hangel die vergelijkbaar is met een bezemsteel en een anders met een dure mooie hengel. Ook stonden er wat jeugdige jongemannen bij. Met de misthoorn van de grote brug op de achtergrond ( je zag de brug niet eens) was het een leuk tijdverdrijf om deze vissers bezig te zien. We hebben 3 mensen vis zien vangen. 2 x een geep en 1 klein visje. Jawel, de man met bezemsteel ving gewoon vis. Zo zie je maar die vis let echt niet op je hengel. De beste man was wel eersteklas klungel. Zijn draad( zeg maar kabel zo dik was het) zat tussen zijn spoel en toen die dat eenmaal doorhad en alles weer los had ging die zijn draad opnieuw door de ogen doen en alles visklaar maken. Wilde die ingooien zag hij dat hij het draad niet achter klem had gedaan bij zijn molen. Alles er weer af. Tja, dan moet je wel lachen als je dan in je auto zo�n man zit te observeren. Ook zagen we 1 van die jonge knullen een geep vangen. Wat was dat ventje blij. Het was net 1 van de jongens van de Kameleon, zelfde smoelwerk en enthousiasme. Opeens brak de zon door. Wij de auto starten, tanken en als een gek naar het huisje toe. Alle spullen naar de boot en uitvaren. Op het water zaten nog wel wat bankjes maar goed we weten de weg en het was goed te doen. Toen we eenmaal onder de nieuwe brug waren op weg naar Fredericia begon opeens de misthoorn weer te loeien van de brug. Hmmm das vreemd. Maar goed eenmaal eronderdoor bleek wel waarom. We kwamen in een hele dikke mist terecht. Je zag echt niets meer. Dus gas eraf en langzaam opvaren en hopen op een gaatje in de mist. Opeens zagen we wat voor ons opdoemen. Wat is dat nou? We lagen met onze neus voor de ammoniakfabriek we waren dus al 90 graden gedraaid in de mist zonder dat we het merkten en vaarden op de kant af naar de fabriek. Zo verraderlijk is die klote mist. We zijn dus doorgedraaid naar 180 graden en via het zicht naar de kant wederom onder de brug gevaren waar de mistbank ophield. Hier het anker eruit en proberen vis te vangen totdat het laatste mistbankje vertrokken was die onze tocht naar Fredericia belemmerde. Na een half uurtje en zelfs 1 platvis konden we doorvaren naar Fredericia. Het was ondertussen al 12 uur en het zou dus een kort dagje worden zo om te vissen. Toch nog 35 platten kunnen vangen van formaat. De andere 60 kleine terug gezet. Ondanks de mist een leuke dag geworden.

Vrijdag 9 mei.

Vandaag al weer de laatste dag om te vissen. Gisteren hebben we op de terugtocht van Fredericia even in de Faeno Sund liggen vissen. We hadden leuke platvissen hier. Dat wisten we al maar van de week zaten er veel kleine en niet zoveel vis hier. Gisteren wel dus vandaag varen we niet zover en gaan in de Faeno Sund vissen. We waren al vroeg aan het vissen, 7 uur maar het mocht niet lukken deze morgen. We vingen erg weinig. We waren op een dwaalspoor gezet gisterenavond leek het wel door de vis. Dan maar om de hoek kijken op het puntje van de Gamborg Fjord. Wel wat vis maar niet denderend. Dus verderop maar proberen. Ook weinig. Dan naar de overkant voorbij de camping bij het nieuwe huisje. Drijvende pakken we hier platten van formaat. Alleen de dieptes zijn hier heel grillig. Van 16 meter in 1 x naar 28 meter en dieper. Door de sterke stroming moeten we steeds weer zoeken naar de stek. Dus doorgevaren om het eiland Faeno Sund en weer terecht gekomen op de plek van vanmorgen. Nu vingen we iets meer maar allemaal klein. We hadden de verkeerde keus gemaakt en hadden naar Fredericia moeten varen. Een goede les. Vroeg de vissessie afgebroken en alles op gaan ruimen voor de terugreis. Toch nog 17 maatse platte voor de vriezer. Biertje in de tuin genomen. Langs de Mac gereden en slapie doen om 01.15 uur terug te reizen naar het zonovergoten Rotterdam. Om 08.45 uur thuis gekomen en de vis de vriezer in om heerlijk te bakken de komende weken. Een heerlijke week gehad en toch mooie vissen gevangen. De plannen voor september zijn al klaar. Ja weer een week naar Middelfart.

Groeten Erik Zwama en schoonpa Arend Kruithof

Ook een Visvakantie naar Denemarken ?
Klik hier voor de vakantiehuisjes