INDEX

"Middelfart"

September 2008

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ook een Visvakantie naar Denemarken ?
Klik hier voor de vakantiehuisjes
>>klik<<

Middelfart september 2008.

Op vrijdag/zaterdagnacht was het weer een feit. Wederom een week vissen in Middelfart op het eiland Funen. We schrijven 6 september wanneer we weer op weg gaan naar ons vertrouwde huisje en bootje in Skrillinge vlakbij Middelfart. Om half 2 in de nacht vertrokken voor een ontspannende reis naar Denemarken. Het is heerlijk om in de nacht te rijden. Weinig verkeer en dus op je gemakje naar het mooie viswater van de kleine belt. Na de nodige stops voor koffie en roken en een ontbijtje kwamen we aan in Skrillinge rond 10.00 uur. Daar stond Vaughn ons al op te wachten want na 5 x al daar geweest te zijn dan wissel je wat telefoonnummers uit om te kijken of het huisje al eerder vrij is dan MOB voorschrijft (namelijk 15 uur). Het huisje was spik en span en konden we meteen gebruiken.

Na het uitladen en de verzorging van het aas (3 kg verse zagers op zeeturf in tempexdoos) en de nodige spullen in vriezer en koelkast te hebben gelegd maken we ons klaar voor onze eerste vissessie. We nemen een pakketje aas mee ( we doen de zagers in kranten wikkelen in porties per dag en leggen die in de koelkast) en gaan op weg naar het eigengemaakte haventje 200 meter van het huisje. De boot lag al klaar met  40 liter diesel erin en zwemvesten in de kajuit voor de controle.

Het weer was erg goed, weinig wind en de zon kwam al door. Vaughn was weer blij ons te zien want zodra wij in Denemarken arriveren, gaat de zon daar schijnen. En het was wederom weer raak het was heel de week ervoor al erg onstuimig geweest en met veel buien. We gingen op weg naar 1 van onze favoriete plekken bij de Feano Sund. Hier hadden we laatste keer in mei 2008 een goede laatste dag gehad met allemaal mooie grote scharren. Zie verslag mei 2008.

Maar goed september is geen mei bleek al snel. Ondanks dat het in september goed vangen is in de Feano Sund , wat platvis betreft, viel het nu erg tegen. Na een magere vangst van 16 mooie platvissen ( allemaal schar) en veel verkassen en zoeken, vaarden we een beetje ontstemd terug naar de kant voor een heerlijke maaltijd en om ons opblaasbed op te zoeken. De dag was immers erg lang geworden vanaf 01 uur in de nacht tot 18.00 uur op het water. We moesten nog terugvaren en de vis in de vriezer doen, eten maken, de laatste rommeltjes opruimen en alles klaarzetten voor zondag. Want ja zondag moesten we toch doorvaren naar Fredericia. Daar lag immers onze gouden stekken van al die vissessies hiervoor ( zie andere verslagen van mij). Fredericia is toch wel 1 � uur varen vanaf ons huisje. Na de heerlijke maaltijd en een biertje of 2 en een bak koffie gingen we onze opblaasbedden opzoeken. Het is een aanrader om die zelfopblazende bedden mee te nemen want dan hoef je niet op de zolder te slapen in het huisje. Hoef je geen trappetje op en lig je niet  � meter onder het dak te slapen waar het knap benauwd kan zijn. Lekker op de grond op zo�n dik bed is dan heerlijk. Alleen de stekker in stopcontact en je bed blaast zichzelf op. Heerlijk die dingen en de volgende dag de stop eruit en hup in de hoek met die dingen.

Zondag 7 september.

Na een heerlijke nachtrust om 06.30 uur uit de veren om rond 7.00 uur het water op te gaan voor een mooie zonnige windloze dag. Prima om naar Fredericia te varen. Na 1 uur en 3 kwartier Fredericia bereikt. Ja, we hadden flink stroom tegen. De stroom zat er aardig in. Zwaar vissen dus om op 22 meter de bodem te kunnen bereiken met onze eigen gemaakte weegschaaltjes. De toppen rammelden al snel maar niet van de platvis. We hadden de wijtingplaag. Ook leuke visserij maar niet op dit moment als je voor de platte gaat. Wijting kan je ook in grote getallen vangen op de Grevelingen als je een dag meegaat met de MS Theo. Maar we zitten nu In Denemarken voor de platvis. De hoop op gul hebben we al snel opgegeven. Er is weinig reuring op het water dus zit er ook geen gul. Ja, ze zitten er wel alleen niet in die mate om een heerlijke dag te gaan gullen. Dat weten we onderhand wel in te schatten na 5 x Denemarken. Platten is dus de vis die we willen vangen. Alleen die wijting is al op het aas gedoken voordat het lood de bodem kan bereiken. Dus het wordt verkassen en verkassen en verkassen. We gaan altijd voor anker dus heb mijn armspieren weer volop getraind. Spaar ik weer een fitnesskaart uit voor een jaar. Gewoon 2 x per jaar gaan vissen in Denemarken en voor anker gaan haahhahaah. Het mocht niet baten dus om onze juiste stek te vinden. Dan maar even drijven en goed kijken wanneer de platten naar bovenkomen. Dan gaan we daar voor anker. Deze aanpak helpt en er komen wat platjes naar boven. We drijven onderhand bijna voor de dokken van Fredericia. Na wat nog drijvend gevist te hebben kiezen we voor een plek waar we mooie platten hebben getakeld. We hebben geen last meer van wijting en er komen platten naar boven. Het zijn allemaal scharren. Het is nog wel aan de kleine kant en we gooien dus veel vis terug het water in. Soms hebben we een mooie schar eraan en die verdwijnt dan in de emmer. Deze manier van vissen houden we de hele dag aan. Dan weer drijven en zoeken en dan voor anker op een stek. Het is niet wild en moeten aardig opzoek naar de platvis. We hebben na deze dag dus ook zo ongeveer 35 platvissen die een mooi formaat hebben om in de vriezer te stoppen. We hebben er wel 100 gevangen maar ja ze waren erg klein allemaal dus mogen verder groeien en wie weet wanneer we ze weer vangen. De vis lekker schoongemaakt en het anker naar binnen en op weg naar onze villa in Middelfart/Skrillinge. Toch weer een 1 � uur varen. Aangekomen in het minihaventje de boot vastliggen en schoonmaken en o naar het huisje voor het dagelijkse ritueel. Aas verzorgen, vis verdelen in zakken en invriezen. Biertje drinken, eten klaarmaken, bakkie koffie, beetje ouwehoeren en bedenken waar we morgen gaan liggen met de boot. Douchen en de bedden opblazen en slapen.

Maandag 8 september.

Vandaag weer vroeg uit de veren en om 7 uur zitten we op de boot richting de Feano Sund om daar ons geluk weer te beproeven. Beetje heen en weer varen en op zoek naar ons stekkie. De herkenningpunten op de kant zoeken en turen naar de dieptemeter voor de stek. Vandaag hadden we meer geluk dan de dagen hiervoor. Het weer was nog steeds perfect. Weinig wind en af en toe een heerlijk zonnetje. De stek liet ons ook niet in de steek. We vingen volop vis al moet ik zeggen dat w ook hier weer ook veel kleine schar naar boven haalde. Toch hadden we met regelmaat een mooie schar en zelfs schollen kwamen naar boven. Er waren ook wat meer bootjes bezig in de buurt en dat is altijd hoopvol. De Mira III kwam ook voorbij en de Beng Beng  kwam ook vanuit de nieuwe haven (Marina Haven Middelfart) aanvaren om drijvend links en rechts van ons met een aantal vissers aan boord hun geluk te beproeven. Het was een heerlijke dag met goed weer en veel vis. We hadden zo�n 80 mooie jongens voor de vriezer aan boord. We hebben er wel 250 gevangen maar we gaan voor de mooie formaten deze week. Wat wel opviel is dat we niet 1 x een mini gul eraan hadden. De wijting was hier ook bijna niet ( gelukkig). Na een heerlijke dag vissen komt ook weer een einde aan zo�n dag. Gelukkig is deze stek dichterbij ons huisje en dus na 20 minuten zijn we weer terug in het haventje. Alles weer volgens het vaste ritueel zodat we al weer snel naar de volgende dag toeleven.

Dinsdag t/m donderdag 9,10 en 11 september.

Al deze dagen hebben we doorgebracht in de Feano Sund omdat we hier afgelopen maandag een goede dag hadden. Ook deze dagen was het goed toeven op de Feano Sund. Al moeten we wel opmerken dat het in de ochtend goed vangen is en in de middag even stil valt om eind van de middag weer leven te krijgen. Het zijn fantastische dagen ook om in de middag te experimenteren met allerlei lijnen lood en aas. Het is gewoon zeker. De weegschalen die we zelf knopen zijn de beste die er zijn om vis mee te vangen. Ze zijn werelds en hebben er altijd goeie vissen mee gevangen. Ze zijn zo aantrekkelijk voor de platvis dat we er genoeg beet mee hebben. Het is een beetje voorwerk thuis dat knopen met kralen en tubes en blinkertje maar je hebt er enorm plezier van. Ik maak ze zelf dus heb je vragen erover of je bent ge�nteresseerd stuur me gerust een mail. Deze dagen zijn goed voor de vriezer geweest. Er liggen nu zo�n 260 platvissen in en gaan mee naar Nederland om heerlijk te bakken. De familie zit elke dag te juichen als we onze vangstberichten doorgeven via de mobiele telefoon. Tja, die zien alleen die gebakken vis voor hun ogen. Maar goed we zijn blij dat de aftrek thuis erg groot is dan kunnen wij ons best doen in Denemarken. We maken ons op voor alweer de laatste dag. Altijd weer snel voorbij zo�n week maar goed de laatste dag moet altijd gewoon goed zijn om het weer mooi af te sluiten zo�n week.

Vrijdag 12 september.

Zo de laatste dag is aangebroken. De wind is aardig aangetrokken vandaag merken we zodra de eerst zonnestralen naar binnen schijnen. We kijken snel naar de windvlag van de buren naast ons huisje. Tja enorme wind en uit de verkeerde hoek. Hij stond rechtop de stek in de Feano Sund. Een streep door de rekening dus. Want ja zo�n laatste dag doet toch wel wat. Toch naar de Feano Sund gevaren om te kijken. Stroming en wind vanuit dezelfde richting. Dat is een voordeel dus wat betreft als je voor anker gaat. Anker eruit en vissen maar. De stroming was enorm en de wind ook trouwens. Na een half uurtje vissen komt de kant steeds dichterbij. Ja, we zagen het goed. Niet dat de kant op drift was nee wij hopten met het anker over de bodem. Ondanks voldoende touw hield hij het niet. Ophalen dus en weer opvaren. Dit hebben we een aantal keren gedaan maar was niet ideaal want we gaan steeds even over de stek heen en dan werd het weer niets. We besloten om verderop in de Sund te gaan proberen beetje meer uit de wind. Het is hier smaller tussen de eilanden in. Geen voordeel dus want hier gierde het helemaal. De stroming was erg fors. Hier was het dus ook niet ideaal. Het anker sleepte hier over de bodem heen. Hij hield het gewoon niet. Wel een heerlijke drift gemaakt hierdoor in slow motion. Nog een aantal platte kunnen pakken. Zelfs 2 schollen van aardig formaat gepakt. Maar het was niet wat we zochten. Dan maar om de hoek bij de galsklintcamping bij de duikschool proberen want de wind zou daar beter zijn. Eenmaal voor de camping met de oude brug in zicht moesten we opboksen tegen enorme golven. Wat is dit dan? Ja, door de ferme wind is hij een beetje aan het dwalen tussen de eilanden en bruggen. Deze stek stond weer volop in de wind. Om gek van te worden. Dan maar naar de andere kant van de Feano Sund. He he hier was het wat rustiger. Maar goed al wat heen en weer gevaren en nog maar weinig vis gevangen. Het leek erop dat deze dag de minste dag zou gaan worden. Het zou ook de minste dag worden. We hebben hier een uur gelegen en dat leverde weinig tot geen vis op. Wel minder wind maar ok� we willen ook vis vangen. We keken elkaar aan en besloten om deze dag af te gaan sluiten en dat we misschien, voor de eerste keer in al die 6 keer vissen, vannacht wel eens weer in ons eigen bedje slapen in Rotterdam. We vaarden terug naar de haven. Dit was een belevenis. Het leek wel een duikboot. Gelukkig hadden we een kajuitje erop anders lagen we nu op de bodem. Wat een water gooide die zee over ons heen. Tegen de wind in en tegen de stroom in. Maar een fantastische boot die heel solide op het water ligt. We hebben die paar vissen die we gevangen hadden terug gegooid zodat we bij aankomst van de haven de boot schoon hebben gemaakt en de visspullen eraf hebben gehaald. We hebben de auto ingepakt en de visspullen erin gedaan de vriezer leeg en met Vaughn de handen geschud en de openstaande rekening voldaan en zijn op weg gegaan naar huis. Normaal rijden we in de nacht terug, maar om nu de rest van de dag te gaan wachten op de nachtrit leek ons geen optie. Als de week dan toch voorbij is dan maar meteen weg. Wel een rottijd want ja op vrijdagmiddag de weg op gaan is drukker dan vrijdagnacht om 1 uur. Ik moet zeggen we hebben niet in de file gestaan en waren rond 23.30 uur terug in Rotterdam. Heerlijk in eigen bedje gekropen en morgen de rotzooi verder uitpakken. Het was wederom een heerlijke week met veel vis goed weer en we gaan zeker weer terug want 25 april 2009 hebben we alweer besproken. Weer een weekje vissen in Middelfart.

Mocht je vragen hebben of iets willen weten mail me gerust of kijk op mijn site.

Groeten Erik Zwama en Arend Kruithof

>> klik hier voor de fotos <<

Ook een Visvakantie naar Denemarken ?