INDEX

t-Vangstberichten
Januari 2008

E-mail:  [email protected]

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

27 tm 30 Maart

Noorwegen Onderlijnen

www.zeevisshop.com

Hoi allemaal

Afgelopen maandag 28 januari  was het eindelijk zover  we gingen met 10 man  na een aantal aflastingen  vanwege de wind eindelijk eens de wrakken op ,dus gingen we vroeg de veren uit om vanuit Someren  naar Den Helder te rijden waar  DE FINN www.definn.nl van schipper Hans Scholte ons een mooie dag zou bezorgen .

Nou dat gebeurde ook na een  verwarmend ontvangst met koffie gingen we de haven van Den Helder verlaten en kregen we ons eerste goede bericht dat het weer  goed zou zijn met weinig wind krach 3 a 4 we hadden er zin in .

Na een  paar uur gevaren te hebben gingen onze pieren te water  en de eerste vissen  kwamen al snel al was het veel kleinspul wat omhoog kwam dus snel naar volgend wrak Hans koerste DE  FINN naar een ander wrak waar al wat grotere vissen naar boven kwamen .

Maar toch wilden we wat grotere  en meer vis  na wat wrakken achter ons gelaten te hebben die vol stonden met Engelse  visnetten kwamen we op een wrak uit  wat elke inworp dikke vis op leverde .

Hier was het prijs vissen het aas  had nog geen kans om de bodem te raken of je had al weer een gul  of beter gezegd kabeljauw te pakken ik denk dat we gemiddeld tussen de 30 a 40 stuks de man hadden ja dit is echt niet  gelogen en het was  allemaal maats spul  we hadden  vele 70 plussers  met  2 uitschieters van 90 en 95 cm .

Eindelijk weer eens ouderwetse vangsten van die mooie sportvis we waren aan het einde van de dag ook allemaal super gaar van het takelen en konden we rond 18:00 uur onze terug reis van 2,5 uur gaan maken naar Someren .

Bij deze willen we schipper Hans Scholte met zijn prachtige boot DE FINN www.definn.nl nogmaals bedanken voor de supermooie dag die bij ons in de boeken gaat als mooiste bootvisdag.

Met vriendelijke groeten

Bart,Jeroen,Willy,Jan,Willy,Frits,Bj�rn,Gilion,Gert,Jeroen  van de groep  Endevoets uit Someren

Maandag 28 januari eindelijk de eerste keer met opstappers de zee op. Wat
een wind de afgelopen maand. In de morgen vertrokken om ongeveer 7 uur door
de Roompotsluis. Na ongeveer 1,5 uur varen aangekomen op het eerste wrak.
Direct alle hengels krom. Meteen voor anker gegaan maar de gul beet niet
zoals verwacht na de eerste drift. Dan maar naar een ander wrak. Ook weer
alle toppen aan het rammelen en dus weer meteen het anker eruit. De stroom
liep goed dus we lagen exact op de juiste plaats. Hier de hele dag volgevist
met voor iedereen eigenlijk teveel mooie gul.
Hopen op meer van deze superdagen.
Frans Eeftink
Sportvisserij Eeftink
www.sportvisser.nl
06-159 546 44
(0031 - 615 95 4644)

Mijn beste visdag ooit!

Arjan Rijnberg zei vorige week tegen mij (met een lachje!): Ik lees weinig berichtjes van je en als je dan wat schrijft is het niet veel h�! Een paar scharretjes����..

En dat was ook zo. De laatste weken stond er heel veel wind, zodat menig sportvisser tandenknarsend het weekend bij �moeder de vrouw� moest blijven. Weer al om kleren, terwijl wij dat vorig jaar OOK al hadden gedaan��.Of dan in ieder geval het jaar er voor���

Wij waren maar met zijn vijven. Leo, Jan, Louis, Dr� en ik. Mart en Peet deden mee met een wedstrijd. Voor ons niet erg. Lekker veel plaats aan boord. Mariette had het mij al verklapt. ALS het gaat, dan wil Dr� naar het gaatje van Janneke. En ik kan u verzekeren, dat is geen slecht gaatje! Ik heb wel eens mindere gaatjes gezien.

Na een paar uur varen, gooide ik mijn aas overboord en de visdag begon. Knal, knal en nog eens knal. Drie prachtige gullen werden geschept. Niet van die papgullen, maar van die gullen die je het liefste vangt! Er tussen door vingen wij van die grote kneiters. Het leek wel of wij op de wrakken aan het vissen waren, maar nee, gewoon op de grond, op een leuk kantje.

En zo verliep deze visdag bij alle mensen aan boord. Het was zo gek, dat wij geen tijd hadden voor eten, drinken en laat staan een soepje. Het eerste borreltje werd pas geschonken op de terugweg, nadat wij met z�n allen de vis hadden gestript. Het �culinaire� is er deze dag bij ingeschoten, maar wat wil je!

Dit was nou een dag uit duizenden. Een dag waarbij ik echt tekort ben gekomen aan de 15 kg die je in Belgi� mag vangen. Een dag die veel mensen niet eens meemaken als zij naar Noorwegen gaan.

Ik ben �na het schoonmaken- gisteravond vroeg naar bed gegaan. Ik was bekaf en vanmorgen op de weegschaal was er bijna 2 kilo af. En dat allemaal omdat ik fors vis had gevangen aan boord van de �Big Marlin� van schipper Dr� Vriends!  Wat is dat vissen toch een mooie sport! De kwaliteit van de vis was gewoonweg super en mijn vrienden en kennissen vinden super verse vis ook heel lekker. Niks verkopen! Gewoon iemand een plezier doen! En dat is toch niet verboden? Nee, dat zouden wij veel vaker moeten doen. De zee is gul voor ons geweest en ik����.?  Ik droom nog een paar uurtjes door. Deze visdag pakt niemand ons meer af!!!!!

Kamperland, 30 januari 2008/Ben Biondina

=== Woensdag 30 Januari  2008 ===

Gisteren,dinsdag 29 januari weer eens met de m.s.Theo op stap geweest op de Grevelingen. Het weer was iets minder als de
maandag, maar het was toch een uitstekende dag. De vis was actief zodat ik op het eind van de visdag 30 vissen kon noteren.
Dit waren 27 wijtingen en 3 steenbolken. De buurman aan boord was goede voor meer dan 50 vissen. Er waren ook vissers die
met moeite een paar visjes bij elkaar konden vangen. Schipper Theo had geen probleem om vis te vangen. Zijn advies voor
deze dag was niet te veel aas op de haak en dan het aas ver verwijderd  van de boot gooien. Een nuttige raadgeving die bij een
aantal meedevissers niet overkwam. Voor mij was het een uitstekend geslaagde visdag.

Constand van Schelven

=== Woensdag 30 Januari  2008 ===

zyn weezen vissen mun maat en ik op de grevelingen  eerst smorgens gelegen by de tonnen toen vingen wy een paar visjus maar de beet ging er snel uit toen nog een paar andere plaatsen aan gedaan  was ook niks toen zyn wy na de midag rond een uur  rond de 24 meter gaan liggen en daar was het raak ongeveer een 100 wytingen gevangen  en veel groote erby van over de 40 centimeter hebben ale steenbolken turug gezet terwyl die ook nog vlink aan de maat waaren maar hadden genoeg vis  dus volgende keer weer turug  mun maat michel had last van zyn arm die zag het schoonmaaken niet zitten maar ja als je zu vangt moet je zu ook slachten hahahahahahhaha dus wy hebben weer een hoop vilee by

afz hein en michel zeer mooi weer maandag  dus vang zu

=== Woensdag 30 Januari  2008 ===

Maandag 28 januari gingen we naar de grevelingen met veel plezier de wind was wat gaan liggen

En dan kriebelt het weer in je buik.

We lieten de marian 1 te water en voeren naar ons stekje op 24 meter diepte wij kees en rinus maakte onze hengels

Klaar  ik had nog niet de bodem bereikt of de eerste wijting een flinke trok mij hengel haast het water in.

De tweede er pal achteraan maar wat kleiner.

We dachten onze dag kan niet meer stuk maar het tegendeel na een uur helemaal niks dus verkassen dit tot 4 maal

Eindelijk na 4 uur een klein platje maar ja wie het kleine niet deer !!!!!!!!!.

Vlak voor we het zouden opgeven weer een flinke ruk het bleek een super schol te zijn dus me dag was toch nog een beetje goed gemaakt.

Wij de marian 1 weer op de trailer geladen en weer huiswaard  al met al toch een leuke dag

Morgen de laatste pieren opmaken in de nieuwe waterweg dus misschien .

Rinus en Kees

Hey medevissers,

daar ik altijd jullie berichten lees, heb ik besloten vanaf nu zelf na elke visdag een berichtje te plaatsen.
Ik ben gisteren, maandag 28 januari, met mijn bootje gaan vissen op de Oosterschelde, vlak voor de haven van Colijnsplaat.
Ik dacht hier nog wat scharren te kunnen vangen maar dit draaide uit op een fiasco. Dan ben ik met het keren van het water omstreeks 12u maar naar de
Oesterput gevaren en heb daar op 3u tijd toch nog 9 maatse gulletjes kunnen vangen + de nodige steenbolken. Dus de meeuwen zijn ook weer blij!

Vang ze en tot volgende
Ivan

Note Zeevisland:
Ivan, welkom op de site en laten we hopen dat er steeds meer schrijvers komen.
Want alleen als er veel mensen schrijven blijft Zeevisland leuk en kan deze blijven bestaan.
Als er meer lezers komen en minder schrijvers, dan zullen we de site moeten sluiten.
Daarom hopen we dat iedereen van lezer nu ook schrijver wordt.

=== Woensdag 30 Januari  2008 ===

Vandaag dinsdag 29 januari lekker een dagje hengelen met de ms theo uit Den Osse.
In de vroege ochtend heel ff een bruinvisje naast de boot, al heel snel kwamen de eerste wijtingen aan boord en wat voor jongens.... er zijn heel wat 40+ ers gevangen vandaag.
Ik had er zelf 2 van boven de veertig. Alles kwam van ver van de boot, het moment dat je je lijn strak draaide was het meestal al hangen. Niet dat het de hele dag vangen was maar we hebben leuk gevangen, uit eindelijk 19 maatse wijtingen en 1 hele mooie schol en 1 schar, mijn maat had 17 maatse wijtingen en een kneiter van een bot maar ja "we vreten alleen bot als het mot"
Rond 4-en weer in de haven en terug naar Den Haag, ff fileren en lekker die meurende vislucht van me afspoelen.

groet maurice

=== Maandag 28 Januari  2008 ===

wind of geen wind ik wilde gaan vissen!
zaterdag eens gaan kijken op de oosterschelde of het mogelijk was om de boot met dit pokkeweer in het sop te krijgen,en langs de kant in de luwte was de golfslag te doen.
Dan naar schelphoek voor pieren en zagers.
en zondagmorgen om 9.30 beginnen te vissen(als eenige gek op het water) maar al bij al viel het nog reuze mee .
de boot was wel de speelbal van de wind en de stroming 10m vooruit,achteruit,links en rechts moeilijk vissen zo.
Om twee uur gestopt omdat ik beloofd had aan moeder om nog eens langs te komen voor een stuk limburgse vlaai!
kortom de vangst bestond uit twee 40cm gulletjes
groetjes gaston

=== Maandag 28 Januari  2008 ===

Hoi,
Deze zondag gaan vissen op de Oosterschelde.
Een boot gehuurd bij van Dixhoorn en naar de bunker gevaren bij Wemeldinge.
Hier van 8 tot 11 uur gelegen waar we met 12 hengels 1 wijting en 1 steenbolkje konden vangen.
Daarna verkast naar de franse trap tot 2 uur s'middags en maar1schar gevangen.
Van de vloed nog aan de buitenkant Dorsman gelegen tot 17.00 uur.
Hier nog 2 maatse scharren gevangen 1`puitaal en 1wijting.
Ook had nog iemand 11 krabben
Kortom de vangst matig maar door de wind die s'morgens 5 was en smiddags afzwakte naar 4 toch een mooie zonnige fitness dagbeleefd.

CaMapPeDre.

=== Zondag 27 Januari  2008 ===

Afgelopen Dinsdag 22 Januari zijn we met de mannen van Supercatch gaan vissen op de Grevelingen. Voor mij was het heel lang geleden dat ik weer eens met de boot mee ging. Mario van Supercatch had dit tripje georganiseerd en zo stonden we om 06.30 uur voor de winkel. Na een kopje koffie van Mario gingen we op weg naar de MS THeo. Mijn maat Ben ging ook mee, al is hij een vliegvisser in hart en nieren, dit wilde hij kennelijk ook wel eens meemaken.De weergoden waren ons gunstig gezind want in al die dagen van regen en wind was de Dinsdag eigenlijk een perfecte dag. Theo had voor ons een mooi plekje uitgezocht en al snel kwamen de eerste wijtingen boven water. Gedurende de dag werden er meerdere mooie vissen gevangen ( zie de foto's) Mario had gehoopt dat we ��n of meerdere Tarbotten zouden vangen maar dat gebeurde helaas niet. Wel werden er mooie schollen, botten en wijtingen gevangen. De schol van Nick was dacht ik, 47cm en de Bot van Ben (Leuke woordspeling) was net zo. Nick, de foto komt eraan hoor!
Al met al een perfecte visdag en zeker voor herhaling vatbaar. Mario nog bedankt!
Groeten Paul ( Bavel )

=== Vrijdag 25 Januari  2008 ===

hey iedereen
donderdag de laatste dag van de verlof eens naar de westerschelde  gevaren opkomende tij gevist continu beet gehad alleen  ondermaats gulletjes en kleine wijting
groetjes tom van nuffel
bootje staat te koop bij vraag en aanbod

=== Donderdag 24 Januari  2008 ===

hallo,
gisteren 22 januarie was het eindelijk weer prima weertje om de westerschelde op te gaan met het MS 'T ZEEBEEST.
Ik had vandaag een collega (een bekende wedstrijdvisser) meegenomen om de gullen te bejagen.
Het weer was prachtig ,zonnetje en aflandige noorden wind 2 tot 3.
Dus perfect voor de spijkerplaat.
Na alle slechte berichten had ik het vangen van enkelle gulletjes al opgegeven voor dit jaar,maar omdat mijn collega zo aandrong toch maar er op uit.
Nou dat viel niet tegen , na 5 minuten voor anker de eerste gul aan boord.
In de 5 uurtjes die we hebben gevist vingen we 35 gullen , 4 scharren en wat wijtingjes voor de poes.
Alles met opkomend water gevangen en omdat het onverwacht mooi weer was slechts 1 ander bootje gezien.
groeten andre

=== Donderdag 24 Januari  2008 ===

Hallo vissers

Dinsdag 23 januari wezen vissen met hengelsportzaak supercath uit sint wilebrord met MS Theo.

Eerst van huis naar de mijn vismaat gereden en toen naar de osse gereden.

Toen wij daar aan kwamen eerst mijn aas van Mario gekregen helle mooie kweekzagers en pieren.

Toe vaarde Theo naar een vis stek en toen kon het feest beginnen. Het ging meet goed de een naar de andere wijting werd er gevangen, er zaten ook 40 cm plus wijtingen bij. Op de boot werd er gevangen zeker tot 11.30uur goed gevangen toe werd is minder maar naar 13.30 begon het weer maar nu zag op de boot ook wat schol en bot gevangen worden. Om 16.00 uur terug gevaren naar de haven ik had 34 vissen gevangen en mijn vismaat 36 stuks.

Groeten Danny

=== Woensdag 23 Januari  2008 ===

Hoi vissers,zondag 20 januarie zijn de panvissers uit Heist O/D Berg de eerste maal gaan vissen dit jaar en wel op het grevelingenmeer met de MS Theo. Zoals gewoonlijk stond Theo en zijn vrouwtje Gonny ons op te wachten bij een kopje koffie dat wel smaakte bij een strakke wind van  6 a 7 bf.  Dus eens vertrokken richting scharredijke voor wat wijting en andere visjes die aan het aas durfde te bijten, maar de wind speelde hier ook mee daar we de aanbeten amper of niet konden zien of voelen. Daar Theo ook twee maal van visstek veranderde en daar ook niet veelte vangen was, is deze visdag als minder goed te klasseren maar de sfeer was zeer goed te noemen en dit is ook belanrijk.Maar niet voor ieder was het kommer en kwel, een mooie tarbot van om en bij de drie kilo, een bot die ook de moeite was en per visser een vijftal wijtingen van lengte.Na het opruimen nog vlug enkele drankjes en een hapje voor het huiswaards rijden en tot later. Voor meer info en sfeerbeelden www.panvissers.be   .

Groetjes vanwege Tjeeke en de aanwezige panvissersen vang ze.

=== Dinsdag 22 Januari  2008 ===

hey iedereen
na de drukke eindejaarsperiode en het jaarlijkse skiverlof
vandaag voor de eerste keer van het jaar terug de schelde op
ik wist dat er zeel veel wind zou zijn ,(een dikke 6) maar toch maar uitgevaren naar de scharrestek van 2007. maar het was toch een dikke teleurstelleng eerste 5min een dikke schar en toen was over een paar beetjes en niks meer.
allez in deze wind was het ook niet leuk vissen maar ja
dus volgende keer beter
boot staat nog steeds te koop bij vraag en aanbod
groetjes tom van nuffel

=== Maandag 21 Januari  2008 ===

hallo allemaal ben vrijdag 18-1-2008 met ms theo mee geweest op de grevelingen en het weer was niet echt top.en de vangsten waren ook niet echt top maar ook weer niet echt slecht zelf had ik 10 vissen bolken
en wijting wel mooi aan de maat heb de vissen aan
mijn colega vissers gegeven want ik mag ze niet mee
nemen van mijn kinderen.zelf heb ik het zee vissen
de laasten half jaar weer eens op gepakt en ik moet
zeggen ik vind het erg leuk ik ben een karper visser
in hart en nieren en ik heb zelf dan ook een eigen
website over het karper vissen en een pagina over
zeevissen.ik zal zeker meer van me laten horen
op deze mooie site.groetjes,

jack feijtel bergschenhoek

=== Donderdag 17 Januari  2008 ===

hier een allereerste berichtje aan zeevisland van een bootvisser.

We zouden zaterdag 16jan met dre vriends weg gaan maar aangezien je halverwege de week al kon zien dat dit waarschijnlijk wel is niet door kon gaan besloot ik op dezelfde dag ook nog maar bij rederij trip te boeken kon ik in ieder geval gaan vissen dacht ik nou mooi helemaal niet dus.Maar goed als je zinnen op vissen heb gezet probeer  dat dan maar is te vergeten. Zo gezegt zo gedaan dus dan maar op zoek naar een boot voor de zondag. Ook dat lukte in diverse haven in den lande niet. Dan maar op zoek naar een boot voor de maandag. En uiteindelijk kwam ik terecht bij rederij lea op het grevelinge meer. Aas besteld bij rederij theo en smorgens vroeg afgehaald op zijn boot die helaas afgehuurd was. Eindelijk het was zover maar op de vangstberichten had ik allang gezien dat ik niet al teveel hoefde te verwachten. Resultaat aan het einde van de dag 1 grote schol en 14 wijtingen wel goed aan de maat gelukkig.  Nu maar hopen dat de weergoden 2febr. Goed gezind zijn zitten we hopelijk weer mer de Big marlin op de wrakken . Nu ik dit ontdekt heb zullen jullie wel meer van mij horen.

Groetjes Van Hans rensen.

Welkom op de site !
Laten we hopen dat we nog heel veel berichten van jullie
mogen gaan lezen en dat jullie veel vis mogen vangen.
Nu wachten tot er meer lezers schrijvers gaan worden.

=== Donderdag 17 Januari  2008 ===

Hallo Redactie Zeevisland

Wij zijn vandaag met 4 man met ms Theo mee geweest op de Grevelingen.
2 man die vaker op de Grevelingen gevisten en 2 nieuwelingen met ruime ervaring op zee.
Met redelijk weinig wind en een zonnetje was helemaal helemaal geen slechte dag.
We hebben allevier met 2 hengels gevist, een op bodem en met de andere zoeken op hoogte
volgens afspraak dus 3, 6 9 en 12 m boven bodem, na een halfuur 12, 15, 18 en 21 m
Geen graat!!
De andere hengels gaven af en toe een visje, meest steenbolk.
4 Keer verkassen veranderde hier helemaal niets positiefs aan.
Op de laatste stek vlak onder de kant bij Brouwershaven op ca 35 m diepte en lood ver weg
kwamen er de laatste 2 uur dan wat steenbolken, diegenen die onder de boot bleven vissen
vingen beduidend slechter.
Uiteindelijk had ik 10 visjes binnen en een grove wijting van 40+ verspeeld bij het binnentillen.
Een visser had maar liefst 12/13 visjes en de rest niet meer dan 6.
Al met al een heel gezellige dag gehad met prima lui aan boord, maar jammer dat er zo weinig
werd gevangen.
Aan de schipper lag het niet, die heeft alles uit de kast gehaald om ons een visje te laten vangen.

Volgende keer toch weer met de Theo mee want van onze wedstrijden welke wij met de Theo vervissen
weten we dat er veel en veel meer te vangen is dan vandaag het geval was.
De dag na de storm is meestal slecht, wanneer alles eerst weer een beetje tot rust moet komen.

Groetjes Jan - HSV de Krabbe, Burgh-Haamstede

=== Dinsdag 15 Januari  2008 ===

Op zondag 13 januari 2008 ben ik, op advies van en met collega- visser Piet Buijk, op de Westerschelde met M.P.S. Derra van Rederij Verhoef wezen vissen. Om 8.00 uur dienden we aan de oude veerhaven in Terneuzen klaar te staan om aan boord te gaan.
Na een hartelijk ontvangst met verse koffie en cake werd er democratisch besloten waar er deze dag gevist zou worden; besloten werd om richting DOW te varen en daar voor anker te gaan.
Het bleek een juiste keuze te zijn want al snel werd de eerste vis aan boord gehaald.
De gehele dag door werd er regelmatig vis gevangen met als uitschieters een gul van 35 cm. en schar van 30+.
Over heel de dag genomen bestond de vangst grotendeels uit gulletjes van tussen de 25 en 35 cm., maar ook werden er in totaal een veertigtal mooie scharren gevangen. Absolute topper aan boord was mijn collega-visser Piet Buijk die het presteerde om meermaals drie vissen tegelijk te vangen; slechts sporadisch kwam het bij hem voor dat er geen vis aan zijn haken zat (je zou bijna jaloers worden op het vistalent van die man). De gevangen gulletjes zwemmen overigens weer gewoon rond in de Westerschelde, maar de gevangen scharren lagen 's-avonds lekker te bakken in de koekenpan.
Ik wil Eric Verhoef en de schipper bedanken voor de gezellige visdag op een zeer goed uitgeruste stabiele visboot en ik kan iedere sportvisser aanbevelen om eens een keer mee te gaan.

Flip

=== Zaterdag 12 Januari  2008 ===

ZAterdag een dagje wezen vissen bij  Theo op de grevelingen. 8 uur weg met 14 man. Eeerst erg onrustig weer  , maar dat knapte gelukkig helemaal op.    Over de vangst kan ik kort zijn...10 visjes met ons tweetjes. Ed had 6 visjes en Ik  henk 4 visjes ook de rest had weinig vis. De vangst bestond uit wijting, steenbolk, schar schol, en puitaal......

Groeten van   ED   en Henk

=== Vrijdag 11 Januari  2008 ===

Op woensdag 9 januari ben ik met mijn vismaat Arie wezen vissen met  M.S. Theo op de Grevelingen.De ontvangst door Theo was zoals gewoonlijk zeer hartelijk.De vangst in de morgen was niet zo bijzonder. Na twee keer verkast te zijn was het raak.Er werd behoorlijk wijting gevangen , ook een grote  schol en een haring .Door een leuke Belgische visser werd een mooie tarbot gevangen.
.  Al met al een leuke dag gehad.Voor herhaling vatbaar.

Met vriendelijke groet Douwe de Visser.

=== Woensdag 09 Januari  2008 ===

Gisteren Dinsdag 8/1/08 toch ( tegen alle weersvoorspellingen in ) kunnen gaan vissen met de Big-Marlin.
We hebben gevist net aan de buitenkant van de kering.
Daar hebben we op een drietal plekjes geprobeerd om een visje te vangen en dat was lang niet zo gemakkelijk.
Op elk stekje werd er wel wat schar gevangen maar beslist geen grote aantallen.
Ook de gul melde zich afwezig ,er werden er maar paar maatse gevangen.
Maar ondanks de matige vangst was de sfeer aan boord toch weer opperbest.

grts Erwin

=== Woensdag 09 Januari  2008 ===

Linda vist het beste van ons allemaal!

Ik stond verbaasd toen ik Dr� vd "Big Marlin" maandagavond in de auto belde: ja, het gaat morgen door. De weerverwachting was Zuid/zw 5 � 6. En ook toen ik dinsdagmorgen uit mijn auto stapte, dacht ik: het waait behoorlijk! Na wat overleg en info van de sluiswachter (bedankt Leonard!) konden wij toch naar buiten. Wij hebben op een plaats of drie geprobeerd, in de buurt van de Banjaard.

De watertemperatuur van 5� Celsius is eigenlijk aan de lage kant om goed te vangen. Maar ja, als je het aas niet in het water gooit, weet je het nooit! Het werd weer eens een ouderwetse gezellige dag. Louis uit Belgi� had gerookte forel meegebracht. Zelf gevangen en zelf gerookt! Nadat ik dit had opgegeten heb ik mijn vingers eerst geteld. Verschrikkelijk lekker!

Kijk, blikken soep, whisky, cognac of soep: ja, dat zijn wij al gewoon, maar gerookte forel!

Leuk allemaal dat eten, maar hoe was de vangst? Niet goed. Je kon proberen wat je wilde, maar het lukte gewoon niet, dus water te koud! Maar is dat wel de oorzaak??? Dr� ving 6 scharren over de hele dag, maar wel 2x 3 scharren tegelijk. Snapt u het nog��.. Ik niet.

Ik heb wel een voorkeur van de schar gezien voor rode afhouders�.. of zou dat ook onzin zijn?

Wie heeft de prijs gewonnen voor de langste vis? Leo. Maar Linda viste beter. Ik heb wel geen bewijs maar onze vriendin �vernoemd naar een Belgische dame die bij de douane in Antwerpen werkt- hield ons meer dan 25 minuten gezelschap. En als echte natuurliefhebbers hebben wij genoten van haar aanwezigheid. Zij heeft zich geheel naakt aan ons gepresenteerd en dat nog wel bij zo�n koude temperatuur!

Nieuwsgierig geworden mannen? Kijk dan snel naar de foto�s!

Vriendelijke groet,

Ben Biondina.   Kamperland, 8 januari 2008.

=== Maandag 07 Januari  2008 ===

Hallo zeevislanders hier even een verslagje over onze 3daagse trip naar Helsingor.In de eerste week van december zijn we naar Helsingor geweest ,hier trof ik guy van tongerlo en die vertelde mij dat aan de overzijde van Helsingor goede visserij moest zijn.Dus in de eerste week van januari zijn we weer voor 3 dagen die kant op geweest,we hadden wel besloten dat we het aan de zweedse kant zouden proberen en gezien de weersomstandigheden was dit geen verkeerd besluit.Het weer voor deze dagen was een graad of 4 vorst en een harde wind uit oostelijke richting.We zijn met de ferrie overgestoken en in Helsingborg de stek opgezocht.Na enig zoekwerk de stek gevonden en hegels te water,met het invallen van het donker begon meteen de gullen visserij.De eerste avond hadden we na vijf uurtjes vissen ruim 25 gullen tot 65 cm.De tweede avond hadden we er ruim 35 tot 70 cm en de laatste abvond in twee uren ruim 40 met uitschietrs tot 80 cm hirbij vermeld dat ik ook nog een paar grotere verspeeld heb omdat mijn gaf niet lang genoeg was.Deze kanttrip was zeer geslaagd met dank aan Guy van Tongerloo.

Met groeten van Andre van de Ms Tender

=== Maandag 07 Januari  2008 ===

dag visvrienden,
afgelopen weekend nog eens naar zeeland geweest, om nog eens wat te vissen op de oosterschelde( i.v.m. de wind niet naar buiten geweest).
over de vangst kan ik kort zijn. Op drie keer vissen te zijn geweest in totaal; drie steenbolken, vijf scharren( wel mooie!), en ��n ondermaats gulletje.
de laatste dag wist mijn zoon Gino mij te verslaan door een mooie schar te vangen, hopenlijk krijgt hij ook de zoutwaterkoorts!

grts, marcel D.1013 en zoon.

Goede dag vissers,

Gisteren weer voor het eerst van het jaar wezen vissen op de Grevelingen.
Nu mocht ik een keer mee met Wim Vlietland en zijn broer Wouter-Jan.
Laats genoemd heeft namelijk een zelf een mooie boot genaamd de Adventure !
Het was inderdaad een adventuur, wat een mooie boot om er eens lekker mee uit te gaan.
We (en dat zijn ik en mijn zoontje Jurre) moesten om half negen bij de trailer helling zijn bij de springersdiep.
Stipt om half negen kwamen wij daar aan en de twee broers waren al bezig om de boot te water te laten, snel de warmtepakken aan en spullen aan boord en starten.
Met deze snelle boot waren wij zo op plek van bestemming natuurlijk om de put voor scharredijke.
Hier lagen al verschillende sportvisboten te hengelen.
Gauw het anker eruit en vissen maar!!!!!!!!
Met regelmaat kwam er mooie maatse wijtingen naar boven en natuurlijk ook die steenbollen.
Nadat het na een tijdje rustig was, weer een ander stekkie opgezocht en ook hier weer wat verschillende vissoorten naar boven getakeld.
S'middags op nog een paar stekken wat vis naar boven gehaald en heerlijk genoten van het toch nog wel aardig weertje.
Ik als Brabander heb nog geprobeerd om deze twee Ouddorpers een vislesje te geven, maar dat was echt niet nodig, Wouter-Jan ving een mooie schol en een leuke tarbot en diverse mooie wijtingen, Wim had naast mooie maatse wijtingen ook nog een zeebaarsje te pakken die na de woorden "ga je moeder maar halen " terug de diepte in gestuurd werd.

Al met al een mooie en ook gezellige dag gehad

Met vriendelijke groeten,

Tiemen Ruiten

=== Zondag 06 Januari  2008 ===

Na jaren altijd trouw allerlei vissite,s te hebben gelezen, (vooral zeevisland) is de kogel door de kerk.
Met mijn nieuwe voornemens wil ik nu voortaan zelf ook mijn eigen vangstbericht gaan melden .
Nu ik met een vierdaagse werkweek ben begonnen is de vrijdag voortaan de visdag .
bij weinig wind met het bootje en anders gaan we van af de kant .
Afgelopen vrijdag met het bootje naar de Grevelingen geweest.
En zijn begonnen voor scharredijken,daar lagen al 5 kleine bootjes en 2 grote sportvisboten.
Maar veel werd er niet gevangen,op een paar steenbolkjes na ruim 2 uur niks.
Dus verkassen dan maar,op naar den Osse en ja hoor de eerste wijtingen rolde al gauw binnen .
Met z,n twee�n hebben we toch 18 mooie wijtingen van boven de dertig centiemeter gevangen.
En werd het toch nog een geslaagde dag.
Thijs en z,n vismaat Sjaak

Note Zeevisland:
Hallo Thijs en Sjaak, welkom !!
laten we hopen dat we elke keer een leuk berichtje van
jullie mogen ontvangen en dat jullie straks bij de trouwe schrijvers
horen en dat is precies wat Zeevisland in de lucht houdt.
De schrijvers maken Zeevisland groot !
Helaas hebben we nog steeds m��r lezers dan schrijvers !!
Maar laten we hopen dat er meer vissers besluiten te gaan schrijven !!

Team Zeevisland

Vissers,

Vandaag 05 januari �08 gevist met een bootje van Dixhoorn. Aas was weer prima en hebben ons geankerd op verschillende plaatsen rond boei O23. Met vier vissers 6 scharren en 1 schol. Veel wind en regen en weinig vis dus, maar al bij al een leuke dag.

Steve

=== Zondag 06 Januari  2008 ===

Vandaag 4 januari nog een dagje gevist vanuit de eigen boot op de Grevelingen.
Verschillende plaatsen geprobeerd zoals de put bij scharendijke en voor den osse.
Over de vangst kan ik kort zijn, die was gewoon ZEER SLECHT.
Wat steenbolk en wijting, maar ook die enkele vissen allemaal onder de maat.
Ook de boten rondom ons gingen regelmatig verkassen, dus dat zegt ook genoeg.
Het eerste bericht is een feit, maar geen VANGSTbericht.
Volgende keer wordt het weer Oosterschelde denk ik, dan maar hopen op een betere vangst.

Gr. Tom

=== Vrijdag 04 Januari  2008 ===

Vandaag 4-01-2008 een dagje wezen vissen met vriend Jaco.Vanmorgen op het gemak vertrokken om 8.30 vanuit de haven van St-Annaland.Na een poosje te hebben gevaren hebben we het anker laten zakken op 22 meter water in het Engels Vaarwater bij keerton EV2.De vangst over heel de dag viel niet tegen omdat er op dit moment niet veel te vangen valt.Gevangen 25 grote scharren 3 botten en Jaco ving nog een mooie gul van rond de 2 kilo (gevangen aan een Banane Pilker).De meeste vis gevangen rond de kentering van het tij.

Groeten De Mosselman

Hallo medevissers,

Vandaag 4 Januari in 2008 (allemaal nog de beste wensen) een bootje gehuurd bij Johny Meijer, en wel het "Zeepiertje".
De vooruitzichten waren niet al te best wat de vangst betreft, maar het weer zou deze dag helemaal goedkomen, weinig wind en geen neerslag, dit bleek inderdaad uit te komen, en ook de vangsten vielen zowaar echt niet tegen.

We hebben gevist rond boei 23 voor Wemeldinge, op ongeveer 20 meter water, 3 personen met ieder 2 hengels.

De vangst bestond uit:
14 mooie scharren
2 schollen
2 botten
1 mooie gul (50+)
enkele (tiental) Steenbollen.

Leuk om eindelijk eens met een paar visjes thuis te komen, en moeders de vrouw eens blij te kunnen maken, zonder naar de visboer te hoeven.

Op naar de volgende sessie,

Groetjes Sjaan van K., Mickel B., Christian v S.

Hoi,
Nadat 24/12/2007 een ramp was met weinig of geen vis (+-10gulletjes met 11 man) was het vandaag 02/01/2008 revanche.TENMINSTE dat had het moeten worden. Maar de weergoden en de mannen van oudorp zaten ni echt mee.Om 07.15hr vertrokken met "de big marlin" al snel bleek dat de golven niet waren wat ze voorspelden ong het dubbel .Na 3 wrakken en enkele driften eindelijk vis,aan 1 zijde van de boot dan toch aan mijn kant niks En dan maar besloten om terug te varen wat ook niet meeviel.We hebben er ong 4 uur en 20 min over gedaan wat anders ong 2uur duurt.De vangsten waren daardoor ook niet zo schitterend.Ik denk dat het meeste 7 vissen p.p. was.Ik hoop dat dit toch nog wel eens goedkomt.

beste visgroeten voor 2008

chris

hallo,
eerst en vooral een gelukkig en visrijk 2008.
gisteren 3/01/'08 vertrokken vanuit blankenberge samen met nog wat vrienden,naar de mow en daar een mooie portie schar gevangen,en 1 maatse wijting,maar door de aantrekkende wind nog een uurtje onder de kust gevist en nog 1 wijting en 1schar bijgevangen.
groeten en vang ze.

Yves

hello zeevislanders,
hierbij nog een laat vangstbericht van 30/12/07
met de boot vertrokken in collijnsplaat
vangsten waren droevig
4 VIER scharren op een hele dag vissen
scharren waren wel meer dan 30 cm
schipper heeft wel 3X verkast dus daar loog het niet aan
hopelijk in 2008 beter
verder iedereen een visrijk 2008

Mark

=== Donderdag 03 Januari  2008 ===

Hallo visvrienden, hier mijn eerste berichtje van 2008.
Vandaag 2 januari i.p.v. de eigen boot maar eens een keer samen met 3 andere vissers een bootje
gehuurd bij fam. Dixhoorn in Yerseke. Om +/- 8.15uur aangekomen bij Dixhoorn om ons aas op te
halen (was weer prima goed verzorgd!!) en vervolgens naar de boot.
Om ongeveer half 9 vertrokken met een van de ruime sloepen richting de visstek en een half uurtje daarna
begonnen met vissen aan de Dortsman op 22 mtr diep. De vangst was er mager, hier werd 1 schar gevangen
dus rond half 11 zijn we verkast naar de altijd nog betrouwbare vis-stek en wel voor de ingang van het kanaal
bij Wemeldinge(O23). Hier kwamen op den duur wat meer scharren uit, maar ook hier was de vangst
maar heel mager!! Dat was niet het ergste, maar met de straffe oostenwind voelde het echt koud
aan op de schelde maarja, twas gezellig dus dan vergeet je de kou ook weer snel...
De vangst was: Erwin 2 scharren, Andre 1 schar, Andre 1 steenbolk, en ikzelf 7 scharren.
Totaal dus slechts 11 stuks vis kunnen vangen... Maar ook deze keer waren de meeste scharren weer
van mooi formaat! Rond 16.15uur zijn we gestopt met vissen.
Dit was de eerste keer van 2008, hopen dat de vangsten weer snel beter gaan worden.
Groeten Martijn Boone

=== Woensdag 02 Januari  2008 ===

Op oudejaarsdag,weer eens geprobeerd op de oosterschelde.
De vangst was enorm slecht.
Slechts 1 schar,met 2 man,en 4 hengels.
Om 09.00u het water op naar Wemeldinge op 24m.
Toen naar de Dorstman 3 op de plaat.
Toen naar het Lodijkse gat,en als laatste naar de O23.
Veel knallen aan de kant,van de rotjes.
Misschien is de vis daarvan geschrokken(hi,hi)
Om 14.00u terug.
Voor alle visliefhebbers:goede vangsten in 2008,en dat de zeebaars er weer van het jaar op zal klappen.
Groeten Richard van den Broek.

=== Dinsdag 01 Januari  2008 ===

Sportvissend het oude jaar uit!

Afgelopen zaterdag kon een trip helaas niet doorgaan, maar vandaag had Dr� Vriends van de �Big Marlin�  toch nog een reisje georganiseerd. Mart, Louis, Louis, Dr� en ik stapten vanmorgen vol goede moed aan boord. Naar Westkapelle. Daar lagen al meer Deltaboten.

Het weer was prima, golven waren er bijna niet en het water was �dik�.

Ik had mijn nieuwe �zelfgemaakte- afhouders gemonteerd en mijn haken waren vlijmscherp. Het kon dus gewoon niet mis! Maar de schar dacht daar anders over. Hij beet wel, maar op een hele voorzichtige, trage wijze. En als je er ��n ving: in het lipje. Zou dat de temperatuur van het water zijn? Op heeft dat te maken met het feit dat de schar al behoorlijk paaiziek is.

Ook de wijting was aanwezig, maar veel wijtingen waren te klein. Zo nu en dan vingen wij van die heel kleine zeebaarsjes��  De gul had er ook niet veel zin in, want de vangst was gering.

Er was weer veel te eten (o.a. oliebollen van Mariette) en ook werd de Olifant zo nu en dan �pootje� gelicht. Kortom: het was weer heel gezellig!

Iedereen had aan het einde van de dag zo�n 10 scharren en een paar wijtingen die de maat haalden.

Het jaar 2008 komt er aan. En ik heb er nu al zin in! Ik hoop weer veel op of aan het water te zijn en veel vis te vangen. In 2007 vingen wij in maart al tong! In 2008 gaan wij op de Big Marlin allerlei testen uitvoeren. Jullie horen daar later wel meer van.

Ik wens iedereen een heel prettig 2008, pluk de dag en houd de lijnen strak!

Namens de �dinsdagploeg�: Ben Biondina, 31-12-2007

=== Dinsdag 01 Januari  2008 ===

Hei Zeevislanders,

bij deze wil ik jullie de resultaten van het Belgisch Kampioenschap
Bootvissen 2007 voor junioren en beloften niet onthouden. Het
jeugdhengelen zit merkbaar in de lift, en met niet minder dan 23
jongeren was er alweer meer belangstelling dan de vorige jaren.